3277
Sök

Skillnaden på V70's olika modeller? Vilken ska man välja?

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
15 november 2009
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Edit: DRIVe är bara snåla på pappret, så vida man inte heter tant Agda och är nyss hemkommen från en ecodrive lektion. Löjligt klen bil måste piskas rejält för att ens hänga med i trafikrytmen, och "piskar" man en bil går den inte överdrivet snålt...

Det är ju märkligt att oberoende biltester som provkört V50 DRIV-e kom ner i lägre bränsleförbrukning än vad Volvo hade angivit. wink
Volvo hade angivit 0,41l/milen som förbrukning, men man kom ner i 0,39l/milen.
V50n har visserligen mindre tank än V70n, men i testet kom man 116mil på en tank.
Volvo hävdar att deras V70 DRIV-e ska klara 140mil på en tank.

Och om man köper en DRIV-e modell, så är det ju inte för att ha en sportig bil, utan en bil som är billig att pendla eller köra långt med. wink

Jag ser en massa text men ingen fakta.. Så var är alla dessa "oberoende" biltester?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Edit: DRIVe är bara snåla på pappret, så vida man inte heter tant Agda och är nyss hemkommen från en ecodrive lektion. Löjligt klen bil måste piskas rejält för att ens hänga med i trafikrytmen, och "piskar" man en bil går den inte överdrivet snålt...

Det är ju märkligt att oberoende biltester som provkört V50 DRIV-e kom ner i lägre bränsleförbrukning än vad Volvo hade angivit. wink
Volvo hade angivit 0,41l/milen som förbrukning, men man kom ner i 0,39l/milen.
V50n har visserligen mindre tank än V70n, men i testet kom man 116mil på en tank.
Volvo hävdar att deras V70 DRIV-e ska klara 140mil på en tank.

Och om man köper en DRIV-e modell, så är det ju inte för att ha en sportig bil, utan en bil som är billig att pendla eller köra långt med. wink

Jaha ja, då var vi tillbaka där igen, jag som hoppats att det sluppit igenom... roll

Rquired skrev:
Och notera nu att jag inte påstår att det inte går att köra DRIVe snålt, utan bara att kör man på det viset kommer man vara en stor stoppkloss i trafiken. Om man ens står ut, de flesta brukar tycka om att trycka på lite.

För övrigt så anger Volvo 0.39 L/mil blandad körning för V50 DRIVe på sin hemsida i alla fall...

Så för att förtydliga lite:
1. C30, S40 och V50 DRIVe är bilar som körs aktivt och lockar till detta, vilket förstör den på pappret låga förbrukningen och ger resultatet att man lika gärna kunde köpt en starkare motor och kört på samma förbrukning.
2. V70 och S80 är på tok för tunga för den lilla dieseln och förstör därför den på pappret låga förbrukningen.

Och pendlar man långt är detta ännu tydligare, på landsväg vill man ha prestanda eftersom det skyltas om friskt från 50-60-70-80-90-100 i alla möjliga dumma kombinationer och man måste upp i fart utan att irritera bakomvarande så att de lägger sig 5cm bakom, ljustutar för att sedan göra en livsfarlig omkörning för att vissa sin irritation över att man var i vägen.

På motorväg för lill-motorn jobba hårdare än motsvarande stor och en fartökning, vilket man också får vara beredd på eftersom lastbilar kör om varandra, bilar med trailers kör om lastbilar och allmänt förvirrat folk ligger i 90 verkliga km/h i tron av att 120 är nått farligt, går riktigt trött.

Alltså i en mening, skillnaden mellan en stark bil och en urtrött snåloptimerad en är betydligt mindre i verkligheten än på pappret och den starkare är värd varenda krona, för mycket mer pengar än så handlar det inte om smile
Senast redigerat av Rquired (15 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 november 2009
Rquired skrev:
För övrigt så anger Volvo 0.39 L/mil blandad körning för V50 DRIVe på sin hemsida i alla fall...

Nu gör de ja, efter att biltidningar testat bilen och kom ner ännu lägre i förbrukningen. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
TurbOla skrev:
Rquired skrev:

Nu gör de ja, efter att biltidningar testat bilen och kom ner ännu lägre i förbrukningen. wink

Ok det kände jag inte till, men det spelar ingen roll då jag aldrig nekat till att den går att köra snålt om man nu tvunget vill tongue

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
15 november 2009
Rquired skrev:
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:

Gör jag knappast heller, precis som alla andra bilar kan Bmw förstås rosta lite var som helst. Men det är de två ställena nämnda ovan som är känsliga och ofta rostar.

Samt dom andra ställena.

Jaha du, du har sagt det nu. Jag har aldrig sett rost på dessa ställen på en E46a trots 2 E46or i familjen (varav en rejält långmilad) samt en på jobbet, och läser du på Autopower är inte dessa ställen heller frekvent nämnda.

Därför så påstår jag fortfarande att det bara är under huven och bakluckan som är känslig på E46, och det är inget du kan ändra på hur mycket du än tjatar om dina tre övriga ställen.

För övrigt är det tre ställen där man hittar rost på de flesta modeller och märken, ofta på grund av att det sällan tvättas ordentligt mellan dörrar eller i skärmar. Vad jag pratar om är ställen som är extra känsliga mot rost på just E46, inte vart man generellt hittar rost på bilar i allmänhet...

Anledningen till att jag påstår detta är att jag jobbar med dessa bilar, har nog kört sett och pillat med fler e46or än de flesta, och har sett rost på dessa ställen på MÅNGA e46or både långmilade och lågmilade, båda svart och silver.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:
Turbomatte skrev:

Samt dom andra ställena.

Jaha du, du har sagt det nu. Jag har aldrig sett rost på dessa ställen på en E46a trots 2 E46or i familjen (varav en rejält långmilad) samt en på jobbet, och läser du på Autopower är inte dessa ställen heller frekvent nämnda.

Därför så påstår jag fortfarande att det bara är under huven och bakluckan som är känslig på E46, och det är inget du kan ändra på hur mycket du än tjatar om dina tre övriga ställen.

För övrigt är det tre ställen där man hittar rost på de flesta modeller och märken, ofta på grund av att det sällan tvättas ordentligt mellan dörrar eller i skärmar. Vad jag pratar om är ställen som är extra känsliga mot rost på just E46, inte vart man generellt hittar rost på bilar i allmänhet...

Anledningen till att jag påstår detta är att jag jobbar med dessa bilar, har nog kört sett och pillat med fler e46or än de flesta, och har sett rost på dessa ställen på MÅNGA e46or både långmilade och lågmilade, båda svart och silver.

Jo jag har förstått det och jag håller inte med, det sista fetstilade förstår jag däremot inte. Har du bara erfarenhet av svarta och silvriga bilar eller? roll

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
15 november 2009
Rquired skrev:
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:

Jo jag har förstått det och jag håller inte med, det sista fetstilade förstår jag däremot inte. Har du bara erfarenhet av svarta och silvriga bilar eller? roll

Jag menade på att det har förekommit på de flesta e46or jag sett rost på.

Sen vad du anser eller inte får stå för dig!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:
Turbomatte skrev:

Jag menade på att det har förekommit på de flesta e46or jag sett rost på.

Sen vad du anser eller inte får stå för dig!

Ok, var ju lite lustigt. Men den sista meningen håller jag definitivt med om, och där tycker jag det passar att vi slutar. smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 november 2009
J-P-R skrev:
Jag ser en massa text men ingen fakta.. Så var är alla dessa "oberoende" biltester?

Ett exempel:
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 6132164.ab

0,31 liter per mil från Zürich till Göteborg – Volvos DRIVe-modeller används i diverse utmaningar och förarnas förväntningar överträffas ständigt.

De hade förbrukat 47,59 liter diesel, ett genomsnitt på 0,31 liter per mil. Det är 21 procent lägre snittförbrukning än vad den officiella förbrukningssiffran på en Volvo V50 DRIVe med Start/Stopp-funktion uppgår till. Samtliga var "vanliga" förare utsedda bland läsarna av Schweiz största dagstidning Blick.

Alla tre lagen höll sig under 0,32 liter per mil i förbrukning. I snitt höll de en hastighet på 70-80 kilometer i timmen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök