2393
Sök

Volvo 245 -87 B230e, Startar inte!

43 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har en vinterbil, 245 Glt -87 med b230e motor som jag har haft en hel del strul med. Hade bilen förra vintern och körde med felfritt i några månader tills den började bete sig konstigt och inte starta när den var varm. Den gick bara sämre och sämre och tillslut så dog den totalt. Motorn var helt slut iaf med ramlagerknack roll så jag tänkte att det va lika bra att byta ut hela skiten.

Köpte ny motor med komplett sprut och allt. Det enda som inte satt på var tändssystemet så det flyttade jag över från den gamla motorn. Nu har jag stoppat i nya motorn men när jag ska försöka starta den så startar den inte. Samma problem som med den gamla motorn att den pumpar fram soppa i systemet fram till själva insprutet men sen kommer det ingen soppa ut i spridarna. Det finns gnista och soppapumpen går. Jag har bytt: bränslerelä, alla tänddelar (förutom fördelare). Vad kan vara fel?

Jag tycker att det verkar som något elfel någonstans i bilen och inte i motorn. Tacksam för svar!

/Petter


21 761 Inlägg
15 november 2009
#2
Är det alltså fortfarande en B230E motor som sitter i bilen, eller har du satt i en B230F?

43 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Är det alltså fortfarande en B230E motor som sitter i bilen, eller har du satt i en B230F?

Nej, Det sitter fortfarande en b230e motor.


21 761 Inlägg
15 november 2009
#4
Om det kommer fram soppa till munstyckena, men att de inte släpper fram soppan, då borde trycket vara för litet. Det där är ju mekaniska munstycken och kräver ett visst tryck för att öppna. smile

Undrar om styrtrycksventilen krånglar på något sätt, den ska ju reglera både kallt och varmt tryck. Har själv en 240-86 med B230E, men inte mekat med själva insprutningen så mycket.

43 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Om det kommer fram soppa till munstyckena, men att de inte släpper fram soppan, då borde trycket vara för litet. Det där är ju mekaniska munstycken och kräver ett visst tryck för att öppna. smile

Undrar om styrtrycksventilen krånglar på något sätt, den ska ju reglera både kallt och varmt tryck. Har själv en 240-86 med B230E, men inte mekat med själva insprutningen så mycket.

Okej! Så jag borde pröva att byta soppapump kanske? Om den trycker fram med för dåligt tryck? Jag har ingen soppapump i tanken just nu utan har bara satt på en slang ner i tanken. Men det borde väl inte påverka trycket? Om det kommer fram soppa?


36 Inlägg
15 november 2009
#6
Hej, jag kan väldigt lite om bilar och du verkar kunna mycket så du får ta det här med en nypa salt men jag tror att om bilen egentligen skall ha en pump i tanken också så kan det funka utan om det är tillräckligt med soppa i den (mer än halva tanken i alle fall) - sjunker det under det så är det inte säkert att du får tillräckligt tryck.

men som sagt - kunskapsnivån från min sida är, eh, något begränsad...

/p

21 761 Inlägg
15 november 2009
#7
Bara så att det inte blir något missförstånd:

Kommer alltså soppan fram ända till insprutningsmunstyckena?
Eller menar du att soppan kommer fram till bränslemängdmätaren?

Om tanken åtminstone är halvfull eller mer, då fungerar motorn utan märkbara problem även om tankpumpen har lagt av.

Eftersom tankpumpen har ersatts av en vanlig slang direkt ner i tanken så går det lättare för huvudpumpen att pumpa, vilket innebär att det absolut inte bör vara problem för huvudpumpen att trycka fram soppa under förutsättning att det finns tillräckligt med soppa. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 november 2009)

43 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Bara så att det inte blir något missförstånd:

Kommer alltså soppan fram ända till insprutningsmunstyckena?
Eller menar du att soppan kommer fram till bränslemängdmätaren?

Det kommer bara fram till bränslemängdsmätaren.


43 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#9
pauln skrev:
Hej, jag kan väldigt lite om bilar och du verkar kunna mycket så du får ta det här med en nypa salt men jag tror att om bilen egentligen skall ha en pump i tanken också så kan det funka utan om det är tillräckligt med soppa i den (mer än halva tanken i alle fall) - sjunker det under det så är det inte säkert att du får tillräckligt tryck.

men som sagt - kunskapsnivån från min sida är, eh, något begränsad...

/p

Okej! Det är full tank i nu, ska försöka få tag i pump till tanken och stoppa i det. Anledningen till att jag kör utan är att den gamla pumpen dog.


21 761 Inlägg
15 november 2009
#10
petter090 skrev:
Det kommer bara fram till bränslemängdsmätaren.

Okej, det var ganska viktig info. smile

Kolla så att styrtryckventilens elkontakt sitter som den ska och att det inte är några dåliga slangar omkring mängdmätaren. Se också till att gummibälgen inte är trasig.

43 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
petter090 skrev:
Det kommer bara fram till bränslemängdsmätaren.

Okej, det var ganska viktig info. smile

Kolla så att styrtryckventilens elkontakt sitter som den ska och att det inte är några dåliga slangar omkring mängdmätaren. Se också till att gummibälgen inte är trasig.

Okej! Jag ska titta på det! Men det verkar konstigt om det skulle vara samma problem på båda motorerna? Hade exakt samma fel på den gamla motorn.


43 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#12
Lyfter tråden lite då jag fixat problemet delvis.

Det var ett läckage i tank-armaturen som gjorde att det inte blev rätt soppatryck fram. Jag har stoppat i ny armatur med nya soppapumpar, både huvudpump och tankpump. Nu startar bilen, men fortfarande problem. Bilen startar IBLAND (inte alls ofta) när den är kall och tändingen inställd på vad den skall vara: 10 grader. Den startar inte med den inställningen när den är varm. När man ställer tändningen på 20-30 grader så startar den hyffsat lätt när den är kall, får gnugga en liten stund på ca 5 sek. Men när den är varm så får man gnugga riktigt länga samt hålla lite lätt på gaspedalen för att den ska starta. Vad kan det vara för fel? Ska ju inte behöva ställa om tändningen så mkt?


21 761 Inlägg
28 november 2009
#13
Kolla så att kamremmen verkligen står exakt rätt, motorn fungerar visserligen hjälpligt ifall remmen står en kugg fel men den går inte bra. smile

43 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Kolla så att kamremmen verkligen står exakt rätt, motorn fungerar visserligen hjälpligt ifall remmen står en kugg fel men den går inte bra. smile

Tror inte det är kamremmen då jag precis bytt ut motorn, hade exakt samma fel på min förra motor, och den stod kammen rätt på hmm Det som är överfört från den gamla motorn till den nya är: hela tändsystemet, och hela kabelsatammen, resten är utbytt. Kan kanske vara något fel med kablarna?


36 Inlägg
23 december 2009
#15
Hej, hoppas du fått igång din bil , om inte och som sagt - begränsad kunskap från min sida - men pricken över i:et med min 740 B230F som inte startade (och till slut inte alls startade utan startgas oavsett om den var kall eller varm) var spridarreläet som sitter på expansionskärlet - har du ett sådant på din bil skulle jag testa att byta det (kostar max en hundring begagnad - och på vissa skrotar kan du nog få plocka bort o låna ett)
/p

21 761 Inlägg
23 december 2009
#16
Det sitter inget sånt relä på trådskaparens bil. smile


Sök