4399
Sök

Bättre ljud i en Audi A6

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Historik;
Kamraten har en A6 -97 (avant) Han blev "pålurad" för drygt 6 år sedan Amegas bästa system som fanns då till fram och bakdörrar. Han ville inte såga i Audin och Amegorna passade direkt i originalhål. Viktigt påpekades redan då att täta rejält och fick även med en bra produkt till detta in på affärn. Minns att dessa högtalare gick på närmare 5000kr vilket ifs. idag inte är ett överpris för 4st högtalare. Men då var våra förväntningar av detta system höga. Supra högtalaredningar drogs till varje dörr, elementen tätades och skruvades fast enligt butikens anvisningar och en äldre Alpine hu med växlare och två slutsteg moterades med tillräcklig strömatning men... Det lät bajs rent utsagt.

Bilen kördes in till butiken som fö. är en av Östersunds mer renomerade billjuds butiker för kontroll och ev. förbättring. Minns inte om extra diskanter och frekvensjustering skedde på framsystemet, däremot så godkändes motering, inkoppling osv. med beröm. Tyvärr så lät det efter butikens åtgärder fortfarande bajs och ljudkillen där ville byta slutstegen som nästa åtgärd. Polaren lämnade dock wo på detta mycket pga. det redan kostat rejält med stålar.

Nåväl! min kamrat skyndar långsamt och efter några år av irritation så lämnades bilen dock iväg för en rejäl uppdatering av skräpljudet. En ny Alpine hu och ett Alpine fyrkanals slutsteg monterades mot samma högtalare och visst blev det bättre. Men... den andra bilen i familjen., en Golf med en 1100kr Pioneer hu utan externt slutsteg. Med Golfens originalhögtalare fram och ett par 700kronors "fem å kvart" i bakdörrarna blåser skjortan av A6´ans ljud. Ingen skugga över butiken, dom har försökt hjälpa till på bästa sätt men kan samtidigt inte förstå varför det spelar dåligt i Audin med tanke på val av komponenter.

Det tråkiga är att i hans tidigare Audi. En 100 sedan från -87, monterade vi ett med dåtidens mått skitdyrt Alpine 6" kit fram som matades av ett 70W Alpinesteg. Tillsammans med ett par urgamla Alpine 8" koaxialer bak som matades från ett 40W Alpinesteg och det lät bara så jävla vackert. Bra bas och en närvaroo/briljans i ljudet som få bilar än idag kommer i närheten av och detta med en hu utan tidskomp, "Q-faktorer" och annat bös.

Många som provlyssnade denna bil vägrade att tro vi inte gömt en baslåda. Det som var fånigast att 6" basarna som enbart hängde i dörrsidan utan några extra åtgärder spelade som dom gjorde. Diskanterna placerade jag under originalgallerna på instrumentbrädan. Fö. en montering som avfärdats till A6´an av "vår seriösa" ljudbutik pga. tidskillnaden mellan elementens placering (långt ifrån varann)

Killen är ingen hip hop typ utan lyssnar mycket modern country och pop. Söker inte dunka dunka som tonårsfjunen på byn har utan vill ha ett mer moget ljud som låter bra i hela registret. Som det är idag "spelar det burk" och är dåligt med bas. Det låter "nere vid fötterna" och finns ingen detaljrikedom alls i ljudet. Känns riktigt trist med tanke på att många moderna bilars originalsystem spelar ljusår bättre än i hans Audi med tanke på insatta pengar.

Killen vill inte ha nån baslåda bak i skuffen det går att få till hyggligt ljud ändå och nån här som åker Audi A6 och har förslag på bra högtalare? Det är inte intressant att höra; dom här spelar bra i min Toyota, Saab etc. Ljudreferenser från andra bilar finns det så det blir över med både baslådor och dyrsystem. Jag har själv en del koll på biljud och vet hur jag vill det ska låta. Monterat många anläggningar med bra resultat och även tagit nåt pris när tävlingar i biljud började men just nu är det tvärstopp och behöver råd.
Senast redigerat av hotrodder (15 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

MR
295 Inlägg
15 november 2009
Bara en nyfiken fråga... på vilket sätt låter systemet bajs ?
skriker diskanterna?
Ingen bas?
Ploppar middarna?

förklara gärna lite mer ingående hur det låter bajs...

1 594 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
henkz skrev:
Bara en nyfiken fråga... på vilket sätt låter systemet bajs ?
skriker diskanterna?
Ingen bas?
Ploppar middarna?

förklara gärna lite mer ingående hur det låter bajs...

Burk som sagt, ingen närvarokänsla fram ljudet kommer nerifrån golvet och dåligt med bas. "Fejdar" man över ljudet till bakhögtalarna så blir det mer bas men då dyker ju ljudet ännumer fram (polaritet är kollat flera gånger av både butik och oss själva) Jag skulle vilja "lyfta" ljudet fram, få upp musikerna på instrumentbrädan/motorhuven. Ökar du på diskanten så blir det bara skrikigt, placeringen av ljudet är fortfarande skit.

men även en å annan Saab

MR
295 Inlägg
15 november 2009
Nu har ju jag ingen audi men i mina öron låter det som att det inte är tätt mellan dörr o högt. samt att det kanske kan behöva dämpas lite i dörren..

Eller är det på dessa som högtalaren sitter i själva dörrsidan ? (kommer fasen inte ihåg)

6 851 Inlägg
15 november 2009
Fasfel på 4" i dörren kanske? Om det har bytts till motsvarand org. fram så är det 4" (4½" fram orinal). Problemet är ev. att dem är monterade i org. "basreflexplastlåda" som sitter i framdörrarna. Monterar man högtalare i dessa så blir det lätt skitljud. Man kan tyvärr inte heller räkna med jättebas från 4" i dörren på Audi. För att få lite mera bas bör man iaf. gå upp till 5.25" fram i dörren samt dämpa denna dörr riktigt bra. 5.25" går ganska så smärtfritt att montera i dessa dörrar och det går även att montera in 6½" i dörrarna på dessa, men kräver då att man bearbetar plåten endel.

1 594 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Fasfel på 4" i dörren kanske? Om det har bytts till motsvarand org. fram så är det 4" (4½" fram orinal). Problemet är ev. att dem är monterade i org. "basreflexplastlåda" som sitter i framdörrarna. Monterar man högtalare i dessa så blir det lätt skitljud. Man kan tyvärr inte heller räkna med jättebas från 4" i dörren på Audi. För att få lite mera bas bör man iaf. gå upp till 5.25" fram i dörren samt dämpa denna dörr riktigt bra. 5.25" går ganska så smärtfritt att montera i dessa dörrar och det går även att montera in 6½" i dörrarna på dessa, men kräver då att man bearbetar plåten endel.

Fas och ev. fasfel är som jag sa i mitt inlägg kollat flera gånger av oss själva och butiken. Om jag inte minns alldeles fel så gjordes det om så att det är det 5,25 som sitter i dörrarna fram. Det är även dämpat/tätat rejält runt element (ingen extra dämpning inne i dörren) och enligt butiken skulle det mer än väl räcka som det är gjort då dom hade bra erfarenhet från andra A6´or med dessa element.

Vi har som jag sa fått bra hjälp från butiken men dom har inte heller lyckat få till det. Jag vet att det har tricksats och fixat nåt med framsystemet, ev. monterat dit extra diskanter (kan inte svara på det just nu) Men just detta känns som en direkt amatörlösning på från början dyra högtalare. Min personliga uppfattning är lite såhär; Köper man ett dyrt märke där en rejäl peng ligger bakom på utveckling, tester osv. så ska man inte behöva gå in och tälja i tillverkarens från början utstakade mål. Visst det finns alltid kompromisser och just musik/ljud är ju mycket subjektivt. Men när flera oberoende personer menar att det inte låter bra så måste ju receptet vara fel.

Amegorna spelar säker guld i en del bilar, i den här gör dom definitivt inte det och kan då lika gärna bytas ut då fler än oss konstaterat hur det låter, TROTS seriös montering osv. Inte ens radiobutiken har ju efter flera försök fått till det bra och som kamraten sa senast igår... -Har ingen betydelse om det kostar 4000 spänn, som det är nu lyssnar jag ändå inte på musik i bilen eftersom det låter skit Men frågan kvarstår, vad sätter vi istället dit istället? Sedan, placeringen som jag tror är dålig från första början utan allt för mycket meck med plastning av nya dörrsidor osv.?

men även en å annan Saab

6 851 Inlägg
15 november 2009
hotrodder skrev:
TT-Avant skrev:

Fas och ev. fasfel är som jag sa i mitt inlägg kollat flera gånger av oss själva och butiken. Om jag inte minns alldeles fel så gjordes det om så att det är det 5,25 som sitter i dörrarna fram. Det är även dämpat/tätat rejält runt element (ingen extra dämpning inne i dörren) och enligt butiken skulle det mer än väl räcka som det är gjort då dom hade bra erfarenhet från andra A6´or med dessa element.

Vi har som jag sa fått bra hjälp från butiken men dom har inte heller lyckat få till det. Jag vet att det har tricksats och fixat nåt med framsystemet, ev. monterat dit extra diskanter (kan inte svara på det just nu) Men just detta känns som en direkt amatörlösning på från början dyra högtalare. Min personliga uppfattning är lite såhär; Köper man ett dyrt märke där en rejäl peng ligger bakom på utveckling, tester osv. så ska man inte behöva gå in och tälja i tillverkarens från början utstakade mål. Visst det finns alltid kompromisser och just musik/ljud är ju mycket subjektivt. Men när flera oberoende personer menar att det inte låter bra så måste ju receptet vara fel.

Amegorna spelar säker guld i en del bilar, i den här gör dom definitivt inte det och kan då lika gärna bytas ut då fler än oss konstaterat hur det låter, TROTS seriös montering osv. Inte ens radiobutiken har ju efter flera försök fått till det bra och som kamraten sa senast igår... -Har ingen betydelse om det kostar 4000 spänn, som det är nu lyssnar jag ändå inte på musik i bilen eftersom det låter skit Men frågan kvarstår, vad sätter vi istället dit istället? Sedan, placeringen som jag tror är dålig från första början utan allt för mycket meck med plastning av nya dörrsidor osv.?

Sätt 3-3½" på brädan, detta skulle göra vldigt mycke på att få upp ljudbilden.
Hur va diskanterna placerade i förhållande till midbasarna? Om det spelar på mera/bättre när ni lägger över fade till bak, så kan detta bero på att detär fasfel någon stanns. När jag menar fasfel så menar jag inte att alla högtalare skall ligga med + på +, utan ibland kan man få lägga vissa saker ur fas på filter, för att få det i fas i bilen till öronen..typ ,hoppas du fattar.

Kan ju även vara så att om det nu sitter 5.25" på själva dörrsidan, så är den för dåligt dä,pad. Jag vet själv att dessa dörrsidor kräver ganska mycke dämpning för att midbasen skall bli bra. MINST ett lager över hela dörrsidan med typ BRLs M1 matta. Sedan, vad har ni för baffel till 5.25" i dörren? denna måste vara väldigt stadig, annars blir det inte bra.

Då jag har testat endel i just en C4 kaross så vet jag vad som funkar ok. och funkar mindre bra. wink

MR
295 Inlägg
15 november 2009
Jag personligen är lite inne på PG RSD så jag säger ju 5.25" kit av detta märke....

Har haft detta i 2st bilar dock 6.5 och har spelat hur bra som helst... lättdrivna är dom dessutom.. enda problem som finns med dessa är att kommer mid o diskant för långt isär så skriker diskanten lite.. men det brukar oftast avhjälpas genom att fasvända diskanten....

6 851 Inlägg
15 november 2009
Förslag på andra 5.25" är DLS MS5 som funkar ganska ok. i dessa dörrar. MS byts dock ut till RM nu och dessa har jag ej hört. Men MS5 vet jag funkar helt ok. för att vara 5.25" och har en väldigt trevlig diskant oxå.

6 851 Inlägg
16 november 2009
Raggo skrev:
Monterade mina nya högtalarna i orginal hålen i framdörrarna, lät rent skit då.. så jag sågade upp nya hål och monterade högtalarna direkt i dörrsidan, visst de ser ut som skit kanske men bra mycke bättre ljud än att montera i orginal hålen smile ( se bild ) http://forumbilder.se/show.aspx?iid=261620091225590da6

Men jag kan inte förstå varför du inte använde org. hålet för att montera dessa? Det va väl 5.25" du hade satt i dörren nu? De får ju lätt plats på org. ställe efter man monterat bort org. plastlåda som org. högtalare sitter i.
Senast redigerat av TT-Avant (16 november 2009)

75 Inlägg
16 november 2009
Det kan inte va så att dom sitter i en liten låda i själva dörren? läst igenom lite och det låter som att det är en låda där..amegorna kräver volym..en hel dörr vill dom gärna ha så sitter dom i nån originallåda så förstår man ju att det låter skit.
Få upp instrumenten på brädan är nog bara glömma utan att montera elementen där..Vart har du diskanterna?
monterar man dom får långt  bort från midden så blir det lätt fasfel och det kan man inte göra så mkt åt..har du dom på brädan med vad jag chansar är en delning runt 4khz så kan jag förstå att det låter skrikigt..tycker dom har en tendens att vara lite vassa redan med korrekt placering.Så det är bara göra om och göra rätt..flytta gärna runt diskanten lite och prova olika placeringar:)
Tror som sagt att det inte är fel på prylarna utan det fallar ganska duktigt på monteringen..lyssnade han inte på ett demokit innan han handlade?Alla tycker ju att allt låter olika så det kanske inte passar hans smak heller.

251 Inlägg
16 november 2009
Raggo skrev:
Monterade mina nya högtalarna i orginal hålen i framdörrarna, lät rent skit då.. så jag sågade upp nya hål och monterade högtalarna direkt i dörrsidan, visst de ser ut som skit kanske men bra mycke bättre ljud än att montera i orginal hålen smile ( se bild ) http://forumbilder.se/show.aspx?iid=261620091225590da6

lollollol

Själv har jag en A6 Avant 97 (C4) som jag monterat Cantons 2.130 kit i fram och bakdörrar.
Kör just nu med orginal kablage och driver direkt på min Kenwood HU.

Fram har jag monterat diskanterna där orginaldiskanterna satt.
5.25 basarna sitter där orginal 4" satt. Rev ut plastlådan som satt där och monterade en
figursågad, fasad 19mm MDF bit som jag tätade/monterade med byggskum.
Sjukt stabil baffel och ljudet är KANON!! Ser helt orginal ut dessutom! big_smile

Bak så monterade jag bara bort orginal och satt i kittet utan baffel/tätning för att de endast ska sitta där som utfyllnadsljud åt passagerare bak.
På detta ska jag inom en snar framtid montera ett JBL GTO1004 4*100W slutsteg.
Kommer bli riktigt nice!! big_smile

/TiGgR!!

Sök