2068
Sök

Turbo konvertering BMW 540i e39 (långtidsprojekt) Nu tar vi nya tag!

727 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#21
Blir att byta det ökända insugsmembranet nu när jag ändå rivit ner motorn så pass, vet ej skicket på det nuvarande membranet plus att jag ska överladda motorn. Blir att ringa Bmw imorn och göra en beställning smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

272 Inlägg
19 november 2009
#22
Detta kommer bli galet! smile


727 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#23
ja det är tanken wink

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

2 014 Inlägg
19 november 2009
#24
Ska bli intressant att följa bygget då jag själv överväger en biturbo-konvertering av Alpinan framöver... Lycka till och fortsätt gärna med täta uppdateringar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
19 november 2009
#25
Alltid lika trevligt med bygg projekter.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

3 Inlägg
21 november 2009
#26
Skoj att följa!!

727 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#27
Ja nu har jag lämnat ventilkåporna på tvätt och blästring, även monterat bort insugsmembranet som sitter baktill på insugsgrenröret som brukar gå sönder och få motorn att gå dåligt på tomgång eller att den börjar ryka, så är det någon här med m60 eller m62 motorn som ska byta och inte vet hur eller var det sitter så kika på dessa bilder, lite svårt att ta kort bakom insuget, så kvaliteten är som den är tyvärr. Var jättelätt att skruva bort, tog ca en kvart.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/806670_0m3zcx.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/806672_t56nag.jpg
insugsmembran

https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/806674_x1vqif.jpg
Insugsgrenröret snett bakifrån utan membran.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#28
Idag händer det inget aktivt på bilen, men beställde hem lite rostfria rör och böjar från mekonomen så jag kan börja undertill på bilen och passa in turbon, kommer troligtvis på torsdag, och även ventilkåporna och nya membranet, så till helgen blir det nånting roligt gjort i garaget äntligen.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
24 november 2009
#29
Kul!  Kommer att följa detta!  Lycka till!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

727 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#30
En uppsättning vinterhjul för e39 m.fl på 17" M fälgar med hakkapelitta 4 eller 5 dubbdäck, 205-55/17 söker ny ägare, allt i mycket fint skick! till förmån för att utöka kassan till detta bygge, 5000kr.

Kommit på att jag troligen inte kommer köra med denna bil på vintern mer.. cool


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/807613_oakg3h.jpg

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#31
Vill höra om nån här kan garantera att jag kan ta oljetryck till turbon från denna slang eller från tryckkontakten som sitter på samma burk?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/808327_lh5nw5.jpg
Senast redigerat av Frayze (26 november 2009)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#32
Har nu fått hem lite prylar igen, öppnade det gamla insugsmembranet för att undersöka, finn ett fel!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/810267_bmbgfm.jpg
Trasigt insugsmembran

Lade ut rören för att ni ska få ett litet hum om hur det kommer se ut.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/810270_8gogip.jpg

Ventilkåporna blästrade och tvättade.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/810273_m0bckf.jpg

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#33
Dagarna går fort och det har komit hem lite mer prylar till bygget, i helgen efter nyår kommer det hända en del och lägger upp lite bilder då, inte haft så mycket tid att lägga på projektet på sistone.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
30 december 2009
#34
Frayze skrev:
Vill höra om nån här kan garantera att jag kan ta oljetryck till turbon från denna slang eller från tryckkontakten som sitter på samma burk?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/808327_lh5nw5.jpg

Hmm, prenumerationen verkar inte som den slog in på denna tråd. hmm
Jaja, nu har jag lagt till prenumeration igen. smile

Till min kompressor tar jag oljetrycket från tryckgivarens uttag. Har satt en bajonettkoppling(eller vad kallas det?) mellan anslutningen och satt tryckgivaren utanpå.
Det har funkat fint i många hundra mil nu och det ska monteras där enligt ESS som säljer kompressorkiten.

Oljereturen går in i en påsvetsad anslutning på röret till oljestickan. Vet inte om du vill ha det så men det funkar fint på min.


Frayze skrev:
Ventilkåporna blästrade och tvättade.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/810273_m0bckf.jpg

Jag har också tankar på att blästra mina kåpor. Något jag funderar på är hur man ska få tätt runt ventilkåporna, framförallt runt tändstiften.
Ventilkåpspackningar är förbrukningsvara på E39 540. De var nybytta när jag köpte bilen för 7år sedan, jag bytte förra året då jag monterade kompressorn men ändå så läcker det ner lite, lite olja runt tändstiften.
Finns det någon annan typ av packning att ersätta med eller ska man ta någon form av packningsmassa och komplettera med eller kanske rent av ersätta originalpackningen med?
Senast redigerat av TCG (30 december 2009)

727 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#35
Så trist, borde ju bli tätt tycker man! är ditt membran fräscht då? Jag har inte monterat tilbaka kåporna än, men jag kommer köra packningsklister eller liknande, framför allt vid tändstift hålen, där sitter nån hård packning runt som inte ser ut att kunna täta så bra som den borde.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
2 januari 2010
#36
Frayze skrev:
Så trist, borde ju bli tätt tycker man! är ditt membran fräscht då? Jag har inte monterat tilbaka kåporna än, men jag kommer köra packningsklister eller liknande, framför allt vid tändstift hålen, där sitter nån hård packning runt som inte ser ut att kunna täta så bra som den borde.

Membranet på baksidan insuget menar du? Det följde med ett nytt i kompressorkitet med fler anslutningar för vakumslangar.

Får se om jag tar av ventilkåporna i vår och provar med packningsklister denna gång.

727 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#37
Nu äntligen har jag lite uppdateringar, hann inte få till avgassystemet fullt ut, fattas att helsvetsa det och göra uttag för wastegaten samt en upphängning, men för övrigt är det klart inpassningsmässigt. blev inte så ruskigt mycket bilder men håll till godo med det som blev tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/830182_0uylai.jpg
V-bands flänsen påsvetsad


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/830184_xch2tb.jpg
halvfärdigt


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/830187_0zvhl0.jpg
systemet klart fram till utblås på turbon


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/830188_09pi5r.jpg
som det kommer se ut på ett ungefär med utblåset, fattas en skarp 90böj bara, samt wastegate då såklart!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
3 januari 2010
#38
Så jäkla kul att se. Spännande projekt!

Det ser ut som originalkattar, de kommer du byta ut antar jag? 2x 300 cell racekattar går igenom besiktningen, även utan laddtryck och ska klara ca. 600Hk enligt A-Alt avgassystem.
Jag kan verifiera den uppgiften då jag besiktat 2ggr utan ladd. smile
Senast redigerat av TCG (3 januari 2010)

Diesel or Die
66 Inlägg
3 januari 2010
#39
Blir ju riktigt bra dehär, verkar bli förbannat smidigt att återställa till bessen oxå smile

1 513 Inlägg
3 januari 2010
#40
kan nog tusan bli spännande detta:)



Sök