2454
Sök

Turbo konvertering BMW 540i e39 (långtidsprojekt) Nu tar vi nya tag!

727 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#61
Med m5 koppling tydliggjorde jag inte att jag menade förstärkta doningar tongue jag har hört av folk att det inte är likadana lådor, men man kan ju hoppas!
Senast redigerat av Frayze (6 januari 2010)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
6 januari 2010
#62
Frayze skrev:
Med m5 koppling tydliggjorde jag inte att jag menade förstärkta doningar tongue jag har hört av folk att det inte är likadana lådor, men man kan ju hoppas!

Då det bara är 540i och M5 som har 6vxl så bör det väl vara samma växellåda?
530(och 535?) och nedåt har ju 5vxl.

727 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#63
TCG skrev:
Frayze skrev:
Med m5 koppling tydliggjorde jag inte att jag menade förstärkta doningar tongue jag har hört av folk att det inte är likadana lådor, men man kan ju hoppas!

Då det bara är 540i och M5 som har 6vxl så bör det väl vara samma växellåda?
530(och 535?) och nedåt har ju 5vxl.

Det stämmer du! kanske är samma lika ändå då, då lär de verkligen finnas fina kopplingar att handla i såfall:P, vad kör en m5 med dubbelkompressor på ca 600hk med för koppling t.ex?!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
6 januari 2010
#64
Frayze skrev:
TCG skrev:
Frayze skrev:
Med m5 koppling tydliggjorde jag inte att jag menade förstärkta doningar tongue jag har hört av folk att det inte är likadana lådor, men man kan ju hoppas!

Då det bara är 540i och M5 som har 6vxl så bör det väl vara samma växellåda?
530(och 535?) och nedåt har ju 5vxl.

Det stämmer du! kanske är samma lika ändå då, då lär de verkligen finnas fina kopplingar att handla i såfall:P, vad kör en m5 med dubbelkompressor på ca 600hk med för koppling t.ex?!

M5 dubbelkompressor på 600Hk? Enligt ESS ska min kompressor kunna leverera 600Hk ur min maskin om jag byter till smidda kolvar(vilket drar med sig foderbyte då originalfodren är nicasil(?)behandlade och fungerar inte tillsammans med smidda kolvar).

Jag håller dock med dig i frågan... vad finns det för roliga kopplingar? smile

Med.lem
3 759 Inlägg
6 januari 2010
#65
TCG skrev:
Frayze skrev:
TCG skrev:
Då det bara är 540i och M5 som har 6vxl så bör det väl vara samma växellåda?
530(och 535?) och nedåt har ju 5vxl.

Det stämmer du! kanske är samma lika ändå då, då lär de verkligen finnas fina kopplingar att handla i såfall:P, vad kör en m5 med dubbelkompressor på ca 600hk med för koppling t.ex?!

M5 dubbelkompressor på 600Hk? Enligt ESS ska min kompressor kunna leverera 600Hk ur min maskin om jag byter till smidda kolvar(vilket drar med sig foderbyte då originalfodren är nicasil(?)behandlade och fungerar inte tillsammans med smidda kolvar).

Jag håller dock med dig i frågan... vad finns det för roliga kopplingar? smile

Inte vad jag hört talas om..
Har iof inte sett så många s62 protjekt.
Senast redigerat av Mr_EmCom (6 januari 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

727 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#66
Nu har oljepumpskedjan blivit spänd och oljetråget hittat tillbaka till motorn igen, lägger upp lite bilder på ett rent fint tråg och hur det går till när man spänner kedjan till oljepumpen...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/833213_frtxmg.jpg
tråget med nya packningen



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/833215_9q7rwk.jpg
man skruvar bort oljepumps bulten till vänster sett framifrån och inne i det loppet sticker man in en 8mm insex och spänner kedjan till ca 5mm spel. Skruvade även åt de m6 bultar som håller ihop oljepumpen då även dessa satt lite löst yikes



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/833218_afd72f.jpg
Här har jag skruvat tillbaka "kedjeskyddet" till oljepumpen, klart! bara dit med tråget igen

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
7 januari 2010
#67
Projekt och tips på samma gång, perfekt kombination när du ändå har isär det. Skarpa bilder också, plus i kanten!
Fortsätt såhär!

140 Inlägg
8 januari 2010
#68
detta har jag missat helt och hållet:( fan vad skoj att du e i gång nu! hojta till om du behöver hjälp någon gång hoppas du kommer till mora i sommar

tyskt stål!

727 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#69
Ja lika bra att visa hur man gör såna här tråkiga men nyttiga saker oxå, själv körde jag ju fast när jag såg hur slapp kedjan var till pumpen, åkte hem och hittade instruktioner på autopower tongue sen var de bara att köra igen, korten är tagna med min mobil tongue

Givetvis kommer jag till mora i sommar! big_smile Jättekul med all respons från er alla! Det gör allt så mycket roligare att fortsätta tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

saab nörd
309 Inlägg
8 januari 2010
#70
du vett om att den är en sjuka på bmws v8or va, att dom 2 bultarna skruvar ut sig. en polare skulle bara kolla sinna o då låg en av dom i ¨¨sumpen¨¨ under:P snacka om tur. oftast hjälper det inte att bara spänna dom. locktite och fjäderbrickor brukara vara svaret  på att få det att  hålla smile

är du jobbig vill jag inte ha med dej att göra...

727 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#71
ja absolut, jag läste på och visste det långt innan jag köpte 540´n och frågade dessutom ägaren om de var kollade eller åtdragna, och han sa "jaa de är fixat" inte lita på någon utan bildbevis eller kvitton verkar det som i bilvärlden. delvis därför jag tog ner tråget, de sitter ordentligt nu iaf. Nu är alla dessa "sjukdomar" åtgärdade på min bil. Bytt bromsar runt om, koppling, båda styrlederna, kylare, ac-kylare, visko-fläkt, insugsmembran, fixat oljepumpen och nu strax ventilkåpspackningarna så nu ska det inte vara nåt sånt som kan krångla smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#72
Idag vart det att montera på turbon på bilen och greja en infästning som upp håller hela paketet, även borrat och gängat dit en luftnippel på turbon, allt hålls uppe med hjälp av plastlådan ni ser på bilden än så länge, ska göra klart infästningen imorgon hade jag tänkt, bjuder på lite bilder så länge tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/833760_0k5g83.jpg
nya nipplar till turbon och wastegaten



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/833763_xq7rog.jpg
Så ser det ut under bilen



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/833765_yt46es.jpg

Som ni ser så hänger det inte ner allt för mycket och ser lite diskret ut, när bilen är nedsänkt och man står upp så kommer det knappt att synas


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/833769_vethgn.jpg
Vad tror ni om turboljudet? big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Med.lem
3 759 Inlägg
8 januari 2010
#73
Tror det kommer bli skumt tongue , och hur äre med responsen egentligen? Hinner det ens blir nått laddtryck för ens det är dax att växla?
Senast redigerat av Mr_EmCom (8 januari 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

727 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#74
Är inte det jag är ute efter... läs gärna början på tråden! titta på youtube på rear mount turbo så får du själv avgöra svaren på dina frågor tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Med.lem
3 759 Inlägg
8 januari 2010
#75
Frayze skrev:
Är inte det jag är ute efter... läs gärna början på tråden! titta på youtube på rear mount turbo så får du själv avgöra svaren på dina frågor tongue

Joo jag vet, har läst, hela tråden.

Men förstår ändå inte. Ska bli kul att se hur det blir. smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

727 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#76
Ja då får du ha tålamod och se hur det blir wink

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

301 Inlägg
14 januari 2010
#77
men nu tycker ja det är dax för en uppdatering igen!! big_smile

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

727 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#78
Hehe ja det kommer, skulle till garaget idag efter jobbet men då ringde det i telefonen och jag fick åka till milko och köra lite truck, imorn eftermiddag efter jobbet och på söndag ska jag dit igen och greja lite, så får se vad som hinner hända wink

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

301 Inlägg
19 januari 2010
#79
men du nu är det ändå tisdag! smile

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

727 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#80
jo de är det, var lite kallt i garaget plus att jag hade lite för brått med lackeringen i söndags så fick en rinning. Färgen lär torka ordentligt innan jag kan slipa ner och lacka om, och den var fortfarande rå igår kväll hmm

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök