2987
Sök

Turbo konvertering BMW 540i e39 (långtidsprojekt) Nu tar vi nya tag!

727 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#81
Tillbaka med lite bilder av det lilla som hunnit hänt, haft hektiska veckor!

Fixat lite nipplar för oljan till turbon samt oljeretur, oljereturen kommer rinna in i oljepåfyllningslocket som ni ser på bilden. smidigt som det ska vara, allt för att underlätta besiktningen sedan, bara att byta oljelock så är oljereturen från turbon till motorn borta big_smile Även ventilkåporna har fått färg på sig, var inte det lättaste och roligaste jobbet i ett kallt garage :S men nu är de äntligen dugliga för montage!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/848088_6cjgc4.jpg
garage lackerade ventilkåpor



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/848089_v7goql.jpg
t-kors till oljetryckskontakten samt ett uppborrat oljelock med nippel till oljereturen

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

2 077 Inlägg
28 januari 2010
#82
jasså du kör bmw med turbo bygge nu wink
man minns än din 200sx wink den va fet big_smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

695 Inlägg
28 januari 2010
#83
de gillar vi;) trycker på gilla knappen:) kul att någon gör ett sånt här projekt de e ju inte så vanligt. lycka till!!!! kommer garanterat följas!

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

301 Inlägg
28 januari 2010
#84
ser ju riktigt bra ut det här.
kan säga att jag ev kommer köpa en 530 från 94 i helgen. smile
sen får man väl se hur länge man kan låta den vara original.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

727 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#85
t5-r micke skrev:
ser ju riktigt bra ut det här.
kan säga att jag ev kommer köpa en 530 från 94 i helgen. smile
sen får man väl se hur länge man kan låta den vara original.

Haha ja jag trodde jag hade köpt en bil som jag skulle vara nöjd med, turboskadad som man är så gick det inte att pilla bli! big_smile

e34 530 kan du kräma ur duktigt med effekt ur med en stressfläkt cool och du slipper ha turbon bak som andra vissa dårar håller på med lol

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#86
JDMCRAZE skrev:
jasså du kör bmw med turbo bygge nu wink
man minns än din 200sx wink den va fet big_smile

Jepp nu är det BMW som gäller, gillar verkligen karaktären i min v8 men kan inte riktigt hålla mig ifrån turbo på nåt konstigt vis big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

301 Inlägg
28 januari 2010
#87
Frayze skrev:
t5-r micke skrev:
ser ju riktigt bra ut det här.
kan säga att jag ev kommer köpa en 530 från 94 i helgen. smile
sen får man väl se hur länge man kan låta den vara original.

Haha ja jag trodde jag hade köpt en bil som jag skulle vara nöjd med, turboskadad som man är så gick det inte att pilla bli! big_smile

e34 530 kan du kräma ur duktigt med effekt ur med en stressfläkt cool och du slipper ha turbon bak som andra vissa dårar håller på med lol

nja nog tror jag att jag måste ha den bak precis som du då det är lika motor som du har bara en liter mindre.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

727 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#88
t5-r micke skrev:
Frayze skrev:
t5-r micke skrev:
ser ju riktigt bra ut det här.
kan säga att jag ev kommer köpa en 530 från 94 i helgen. smile
sen får man väl se hur länge man kan låta den vara original.

Haha ja jag trodde jag hade köpt en bil som jag skulle vara nöjd med, turboskadad som man är så gick det inte att pilla bli! big_smile

e34 530 kan du kräma ur duktigt med effekt ur med en stressfläkt cool och du slipper ha turbon bak som andra vissa dårar håller på med lol

nja nog tror jag att jag måste ha den bak precis som du då det är lika motor som du har bara en liter mindre.

Oj just ja! stämmer, tänkte på äldre 530 med sexan, dem har ju m60 maskin i den ja tongue ja då lär du kanske göra på samma vis som mig tongue men det är ju gjort på en 540 m60, kollla killen som heter 540t här på garaget

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#89
Ja nu har kåporna hittat hem och sitter på plats! Allt annat såg plötsligt hemskt grisigt ut! dags för motortvätt tongue På bild 2 ser ni även lite mer av hur oljereturen kommer att fungera!
Kanske blir det en uppstart av den i helgen och se så allt funkar i motorn efter alla ingrepp, då med enbart headers och katar cool lär nog ljuda fint i öronen.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/848921_lw3h1o.jpg
nylackade kåpor på skitig motor!





https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/848922_rgj84s.jpg
oljereturen ner till motorn



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/848930_by20r3.jpg

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
29 januari 2010
#90
Ja nu får du ta loss och lacka topparna i svart också. wink

Kul att se att det går framåt, fortsätt såhär!

727 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#91
hehe mja topparna  får va kvar i alu än så länge, blir väl att kompsänka till nästnästa säsong om allt funkar och man vill ha mer effekt, men det vill man väl aldrig?! cool
Senast redigerat av Frayze (30 januari 2010)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Darth Vader
1 644 Inlägg
30 januari 2010
#92
Mer effekt?! Aldrig wink. Ser fram emot hur detta kommer att utvecklas! Härligt med projekt rörande BMWs större maskiner! wink

Braaaaap?

727 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#93
Jag var ut och startade upp den idag för att kolla så allt höll tätt och att den gick rent och bra, här kommer en video på motorljudet, enbart headers och katalysatorer tongue inte bästa kvaliteten dessvärre :S

http://www.garaget.org/video/mwpxkushtquz

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
1 februari 2010
#94
Frayze skrev:
Jag var ut och startade upp den idag för att kolla så allt höll tätt och att den gick rent och bra, här kommer en video på motorljudet, enbart headers och katalysatorer tongue inte bästa kvaliteten dessvärre :S

http://www.garaget.org/video/mwpxkushtquz

Härligt:) Känner igen ljudet från min 540 när jag hade nere avgassystemet från kattarna, då låter dom riktigt rått:D

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
1 februari 2010
#95
Det blev en prenumeration på den här tråden.
Ska bli kul att se hur det lirar så.
Jag är för allt annorlunda som byggs så även jag har ju byggt lite tvärtemot vad andra tycker.

Bara fortsätt och jobba på =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

979 Inlägg
1 februari 2010
#96
ah ja fattar inte vitsen med att ha en turbo monterad ända bak vid sista ljuddämparen..förstår lixom inte hur de går ihop tongue däremot är de förbannat jävla coolt. Lätt att ja ska fälja detta=) allt som är udda tycker vi om!! Lycka till=) /Emil

Hpc

727 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#97
"marwin_of_sweden" Hehe ja den lät grymt rått speciellt när den var kall tongue

"AnderssonE30" principen är precis densamma, bara att jag sätter den längre bak p.g.a platsbrist under huven! tänkt dig vanliga avgasrören att det är grenröret på en "vanlig" turbo-installation så slipper jag dessutom jättevärme under huven och turbon suger i sig mycket kallare luft till motorn, dock blir det självklart lite avkall på responsen, mer volym att fylla med laddtryck tack vare längre tryckrör än "normalt" avgaserna är även lite kallare där bak än direkt från motorn som ska få snurr på turbon, kan jämföras lite med att köra med för stor turbo, laddtrycket kommer senare, hänger du med nu?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Med.lem
3 759 Inlägg
1 februari 2010
#98
Frayze skrev:
"marwin_of_sweden" Hehe ja den lät grymt rått speciellt när den var kall tongue

"AnderssonE30" principen är precis densamma, bara att jag sätter den längre bak p.g.a platsbrist under huven! tänkt dig vanliga avgasrören att det är grenröret på en "vanlig" turbo-installation så slipper jag dessutom jättevärme under huven och turbon suger i sig mycket kallare luft till motorn, dock blir det självklart lite avkall på responsen, mer volym att fylla med laddtryck tack vare längre tryckrör än "normalt" avgaserna är även lite kallare där bak än direkt från motorn som ska få snurr på turbon, kan jämföras lite med att köra med för stor turbo, laddtrycket kommer senare, hänger du med nu?

Hur mycket effekt tänker du plocka ut?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
1 februari 2010
#99
Frayze skrev:
Jag var ut och startade upp den idag för att kolla så allt höll tätt och att den gick rent och bra, här kommer en video på motorljudet, enbart headers och katalysatorer tongue inte bästa kvaliteten dessvärre :S

http://www.garaget.org/video/mwpxkushtquz

Hehe, rått var ordet. smile

Såg att lampan för airbag lyste. Har du gjort en koll av vilken sensor som strular?
Vanligast på E39 är att sensormattan i passagerarstolen går sönder.
Det är väldigt enkelt och fantastiskt billigt(under 20.- för delarna på ELFA har jag för mig).

Om du vet att det är den sensormattan så hittar du en enkel beskrivning på hur du fixar det här:
http://autopower.se/mekartips/sensormatta_airbag/

727 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#100
målet är 400hk,

Jo polarn lade en brak-skit i sätet och efter det har den lyst! cool har kikat lite på autopower om just detta, men inte haft det som någon hög prio tongue antingen är det väl sensormattan som gett sig, får kika upp det till sommaren, de sade då inget på senaste besiktningen om det.

Förhoppningsvis blir det bygghelg till helgen tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök