3418
Sök

Turbo konvertering BMW 540i e39 (långtidsprojekt) Nu tar vi nya tag!

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
8 februari 2010
#121
Original är det ju plats till två avgasrör hela vägen bak. Du har ju bara ett nu så du borde väl kunna dra tryckröret i den tunnel som är gjord för avgasrören?

1 271 Inlägg
8 februari 2010
#122
har nu suttit å läst igenom hela tråden utan någon besvikelse alls bra jobbat tongue
deta bygget ska följas!
det är inte många som bygger turbo bak men kan inte fatta varför för det är så mkt enklare
Keep up the good work

727 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#123
TCG skrev:
Original är det ju plats till två avgasrör hela vägen bak. Du har ju bara ett nu så du borde väl kunna dra tryckröret i den tunnel som är gjord för avgasrören?

Mja det är inte så mycket plats att snacka om tyvärr. och upphängningen i mitten på bilen där det går ihop efter katarna är det stopp, om jag inte tar bort den och gör en egen upphängning förstås, det visar sig hur seriös jag blir tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

hellre avåkt än frånåkt!
51 Inlägg
8 februari 2010
#124
grymt, funderar på o göra detta med när man fått lite mer erfarenhet smile

men när är det tänkt att du ska bli klar egentligen, o blir du inte sugen på o dra upp den högre kanske 1bar? det är väl kanske lite mer än vad den klarar av men det hade ju varit sjukt med 600hk bara sådär med nästan hela motorn original big_smile skulle det gå åt helvete för dig så finns det ju stort utbud billigt begagnat till hands..
men nog med fantasier, grymt projekt :p

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
8 februari 2010
#125
vpowa skrev:
grymt, funderar på o göra detta med när man fått lite mer erfarenhet smile

men när är det tänkt att du ska bli klar egentligen, o blir du inte sugen på o dra upp den högre kanske 1bar? det är väl kanske lite mer än vad den klarar av men det hade ju varit sjukt med 600hk bara sådär med nästan hela motorn original big_smile skulle det gå åt helvete för dig så finns det ju stort utbud billigt begagnat till hands..
men nog med fantasier, grymt projekt :p

Ca. 411Hk är vad kolvar, bränslesystem osv. klarar av.
Exempelvis min kompressor kan leverera ca. 600Hk men då bör jag byte till smidda kolvar. Fodren är dock behandlade så de måste också bytas samtidigt som kolvarna.
Sen blir det nya bränslepumpar, catchtank, BTR, mappning, osv, osv...
Det blir snart pengar och jobb.

Att lägga sig runt 400+Hk på drivhjulen är rimligt med små medel och som då även lätt går att återställa inför besiktning.

1 867 Inlägg
8 februari 2010
#126
Hur hade du tänkt lösa oljereturen egentligen? En slang rätt ur turbon till pumpen i baljan? Du kommer få massa elakt tryck i lagerhuset och så småningom blåsa tätningar. Titta åt Porschehållet, där sitter det burkar under aggregaten, så oljan kan självrinna dit, sen pumpas det vidare.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

727 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#127
Koop skrev:
Hur hade du tänkt lösa oljereturen egentligen? En slang rätt ur turbon till pumpen i baljan? Du kommer få massa elakt tryck i lagerhuset och så småningom blåsa tätningar. Titta åt Porschehållet, där sitter det burkar under aggregaten, så oljan kan självrinna dit, sen pumpas det vidare.

Vänligen läs tråden från början, annars kanske du ser att det är en sugande pump halvt monterad i baljan som ska trycka bort returoljan tillbaka till motorn lol

Hade dock varit bäst med ett separat system enbart till turbon, men det går det här oxå
Senast redigerat av Frayze (9 februari 2010)

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#128
TCG skrev:
vpowa skrev:
grymt, funderar på o göra detta med när man fått lite mer erfarenhet smile

men när är det tänkt att du ska bli klar egentligen, o blir du inte sugen på o dra upp den högre kanske 1bar? det är väl kanske lite mer än vad den klarar av men det hade ju varit sjukt med 600hk bara sådär med nästan hela motorn original big_smile skulle det gå åt helvete för dig så finns det ju stort utbud billigt begagnat till hands..
men nog med fantasier, grymt projekt :p

Ca. 411Hk är vad kolvar, bränslesystem osv. klarar av.
Exempelvis min kompressor kan leverera ca. 600Hk men då bör jag byte till smidda kolvar. Fodren är dock behandlade så de måste också bytas samtidigt som kolvarna.
Sen blir det nya bränslepumpar, catchtank, BTR, mappning, osv, osv...
Det blir snart pengar och jobb.

Att lägga sig runt 400+Hk på drivhjulen är rimligt med små medel och som då även lätt går att återställa inför besiktning.

Precis, detta är ett budgetbygge med ett mål på enbart ca 400hk samt ska vara lätt att återställa till besiktningsdugligt skick cool

Klar blir jag när den är klar helt enkelt, detta är ett långtidsprojekt, men till våren som sagt är det tänkt att den ska få känna på bromsbänken!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#129
Idag knåpade jag ihop tryckrören så långt klämmorna räckte, köpte alla som fanns på biltema tongue
Det som fattas för att få ihop allt nu är dumpventilen, reducers och lite klämmor, montera och koppla in oljereturpumpen samt oljeslangarna, sedan uuuuuppstaaaaarttt!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/856681_6zq6q5.jpg
ska greja stabilare fästen än buntband tongue



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/856685_e3xqd5.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/856687_l1e9vo.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/856689_3mb3k3.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/856690_926a4r.jpg
Vad är det som sticker upp där då tongue


Allt för idag, nu bara invänta lite silikon och doningar från DO88!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

KHRacing
9 februari 2010
#130
Skitfränt & har en fråga:

med tanke på turbons vikt + luftfiltret m.m

vad hänger den i ...
ser lite väl lite ut med en M8 bult i gummit därunder, eller har jag
missat något fäste ?

lycka till.

727 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#131
KHRacing skrev:
Skitfränt & har en fråga:

med tanke på turbons vikt + luftfiltret m.m

vad hänger den i ...
ser lite väl lite ut med en M8 bult i gummit därunder, eller har jag
missat något fäste ?

lycka till.

Den sitter dels i det fästet du beskriver med en m10 i dagens läge medans det fortfarande byggs, sedan klämmer jag i en m12 som det sedan ska vara permanent, plus att det sitter ett gummiupphängt fäste bultat i golvet på röret före turbon, du ser det om du tittar riktigt noga, så det sitter stadigt wink har även en tanke på att hänga vajrar vid fästena så OM gummit skulle brista så hålls grejerna uppe utan att bli skadat wink

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#132
Hittade en mustang med riktigt skönt ljud med bakmontering, kan ju undra om min blir att låta lite liknande denna tongue
http://www.youtube.com/watch?v=Eomxo8-y … re=related

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Med.lem
3 759 Inlägg
10 februari 2010
#134
Förlåt min negativa instälning, men jag tyckte den lät som en tvättmaskin :p

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

727 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#135
Mr_EmCom skrev:
Förlåt min negativa instälning, men jag tyckte den lät som en tvättmaskin :p

HAHA ja kan bjuda dig i en tur i tvättmaskinsracern med 100.000 varvs centrifug sen då när den är klar wink

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

supermikaela
10 februari 2010
#136
Mr_EmCom skrev:
Förlåt min negativa instälning, men jag tyckte den lät som en tvättmaskin :p

+1. Om man är tvungen att montera turbon längst bak, och inte har plats för någon till ljuddämpare bakom - finns det inget sätt att dämpa vinet på?

727 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#137
supermikaela skrev:
Mr_EmCom skrev:
Förlåt min negativa instälning, men jag tyckte den lät som en tvättmaskin :p

+1. Om man är tvungen att montera turbon längst bak, och inte har plats för någon till ljuddämpare bakom - finns det inget sätt att dämpa vinet på?

Tjaa, montera bort turbinen kanske? cool Nej men en mini ljuddämpare från magnaflow kan väl gå att få dit om man verkligen vill. eller en sådan här liten sak.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/857220_tqil42.jpg
Mycket kortare går väl inte att få utan att fylla sin funktion tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#138
Fått hem det jag behövde från DO88 och så här blev resultatet!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/857717_8or9h7.jpg
en vakumslang så är det klart




https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/857721_q37t3n.jpg
lite helheltsbild över motorn, ska snart börja på nya lmm huset, bara jag får hem ämnena!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/857723_zmsq6x.jpg
köpte även en riktig reducer så det håller tätt där bak!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

vinnarskalle!
907 Inlägg
11 februari 2010
#140
supermikaela skrev:
Mr_EmCom skrev:
Förlåt min negativa instälning, men jag tyckte den lät som en tvättmaskin :p

+1. Om man är tvungen att montera turbon längst bak, och inte har plats för någon till ljuddämpare bakom - finns det inget sätt att dämpa vinet på?

make it 2 wink men huvudsaken de rör på sig får man väl ändå säga



Sök