Byta bakaxel på 740-89

victor91
15 november 2009 · 446 Inlägg

tjena idag paja bakaxeln på min 740-89 men tänkte på om man måste byta hela skiten eller om man kan byta bara själva "huset" för dreven där inne som inte ville va med längre tongue sen är det abs på bilen har det nån betydelse om man byter till en annan?

mvh victor

rallykleen Rally Mupp
15 november 2009 · 300 Inlägg

Det är klart smidigare att ta en annan  komplett axel och hänga dit.
Annars får du börja mäta kuggflankspel och schimsa om du ska byta bara innanmätet.
Ang. ABS så sitter det en kuggkrans på differentialen, det finns 2 olika kransar, med och utan ABS.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
victor91
15 november 2009 · 446 Inlägg

men om man skulle ta från en bil utan abs skulle det funka ändå att köra?

victor91
16 november 2009 · 446 Inlägg

ingen? tongue

Louksor
16 november 2009 · 1 915 Inlägg

Självklart funkar det att köra, men ABS´en funkar inte och troligtvis kommer lampan som markerar att det är något fel på ABSbromsarna att lysa = 2a på besiktning.

victor91 skrev:
men om man skulle ta från en bil utan abs skulle det funka ändå att köra?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
16 november 2009 · 559 Inlägg

Louksor skrev:
Självklart funkar det att köra, men ABS´en funkar inte och troligtvis kommer lampan som markerar att det är något fel på ABSbromsarna att lysa = 2a på besiktning.

victor91 skrev:
men om man skulle ta från en bil utan abs skulle det funka ändå att köra?

Plus att inte hastighetsmätaren funkar.. Hade en 745 gle med abs, å någon ägare innan mig hade rasat bakaxeln å bytt till en utan abs. Så visst funkar de med en annan axel men byt mäthjulet i klumpen när du ändå har allt borta för att få en fungerande hastighetsmätare. Annars 2:a på bes.

Edit: bild!

Mvh Thomas


https://www1.garaget.org/gallery/archive/56115/802367_s3ouvi.jpg
Vänster abs

Senast redigerat av Volvo_Thomas (16 november 2009)

Mvh Thomas
Saffranskalle Palfinger tekniker
16 november 2009 · 1 248 Inlägg

det är bara att byta men använd ditt kronhjul så kan du köra med bilen utan problem. har själv gjort det och har alldrig vart något problem. har då ändå bytt 4 mitten klumpar i samma bakaxel.

Senast redigerat av VKN_940 (16 november 2009)

Volvo Xc70 (2001)
victor91
16 november 2009 · 446 Inlägg

svårt att byta kronhjul?

men en bakaxel från en 940 passar det med? tänkte kanske är fler sånna som har abs?tongue

rallykleen Rally Mupp
16 november 2009 · 300 Inlägg

940 axeln är samma som 740.

Att byta kronhjul är inte så bökigt men man måste kolla kuggflankspelet bara, annars kan man få oljud i axeln.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
victor91
16 november 2009 · 446 Inlägg

rallykleen skrev:
940 axeln är samma som 740.

Att byta kronhjul är inte så bökigt men man måste kolla kuggflankspelet bara, annars kan man få oljud i axeln.

okej får se vad det blir då smile

men nu har jag lossat på hela skiten men får fan inte bort handbromswiren från bromsarna nån som vet hur man ska göra?

rallykleen Rally Mupp
16 november 2009 · 300 Inlägg

Det sitter en liten sprint genom expandern, (den som särar på backarna). Kan sitta rätt bra om den är rostig, men ett bra mothåll och ett bra dorn brukar hjälpa. Om det inte gör det så är värme bra också.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
victor91
18 november 2009 · 446 Inlägg

men att byta mäthjulet är det svårt eller och hur sitter det fast? tongue

dannnej
18 november 2009 · 761 Inlägg

VKN_940 skrev:
det är bara att byta men använd ditt kronhjul så kan du köra med bilen utan problem. har själv gjort det och har alldrig vart något problem. har då ändå bytt 4 mitten klumpar i samma bakaxel.

Det enklaste är ju helt klart att byta hela axeln.

Flytta över kronhjul och greja känns som en chansning, mest tur om allting stämmer skulle jag vilja påstå, och skulle det inte stämma så får man ändå byta axeln, och allt jobb i onödan.

Hur kan du ha förbrukat 4 klumpar?
Jag har aldrig lyckats rasa någon, däremot ett 20 tal drivaxlar över åren.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 november 2009 · 6 017 Inlägg

dannnej skrev:
Hur kan du ha förbrukat 4 klumpar?
Jag har aldrig lyckats rasa någon, däremot ett 20 tal drivaxlar över åren.

Troligtvis massa enhjulsbörnar

Jonas
victor91
18 november 2009 · 446 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

dannnej skrev:
Hur kan du ha förbrukat 4 klumpar?
Jag har aldrig lyckats rasa någon, däremot ett 20 tal drivaxlar över åren.

Troligtvis massa enhjulsbörnar

sliter det mycket mer när man enjulsbörnar?

men tänkte ta en bakaxel från en 940 för är ju fler sånna med abs tongue men finns ju lite olika utväxling typ 3:31,  3:73, 4,10  vilken ger bäst acceleration?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
18 november 2009 · 3 180 Inlägg

victor91 skrev:

Volvo_Mannen skrev:

dannnej skrev:
Hur kan du ha förbrukat 4 klumpar?
Jag har aldrig lyckats rasa någon, däremot ett 20 tal drivaxlar över åren.

Troligtvis massa enhjulsbörnar

sliter det mycket mer när man enjulsbörnar?

men tänkte ta en bakaxel från en 940 för är ju fler sånna med abs tongue men finns ju lite olika utväxling typ 3:31,  3:73, 4,10  vilken ger bäst acceleration?

högre siffra= bättre acceleration, sämre toppfart.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
dannnej
18 november 2009 · 761 Inlägg

3,54 är det vanligaste.

när man enhjulsburnar så snurrar hjulet som rör sig dubbelt så fort, och det blir kraftig övervarvning på dom små dreven i diffen, det är därför dom blir överhettade och axeln skär.

Men enhjulsburnar gör man väl ändå inte frivilligt? När det inträffar så släpper man av och försöker igen wink

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
victor91
18 november 2009 · 446 Inlägg

dannnej skrev:
3,54 är det vanligaste.

när man enhjulsburnar så snurrar hjulet som rör sig dubbelt så fort, och det blir kraftig övervarvning på dom små dreven i diffen, det är därför dom blir överhettade och axeln skär.

Men enhjulsburnar gör man väl ändå inte frivilligt? När det inträffar så släpper man av och försöker igen wink

då blev man lite klokare smile

haha nä enhjulsburnar är inget man strävar effter xD får se om man svetsar skiten igen eller hur det blir smile

Jonathan_A Volvo PV
19 november 2009 · 222 Inlägg

Vad händer om man byter bakaxel från en utan ABS till en med ABS? Då fungerar inte hastighetsmätaren, men fungerar den om man sätter i ett instrument hus från en 740 med ABS? tongue

Senast redigerat av jonte_is (19 november 2009)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
19 november 2009 · 3 180 Inlägg

jonte_is skrev:
Vad händer om man byter bakaxel från en utan ABS till en med ABS? Då fungerar inte hastighetsmätaren, men fungerar den om man sätter i ett instrument hus från en 740 med ABS? tongue

mätaren funkar, men visar fel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang