3751
Sök

Vilken motor kan passa min 850GL?

33 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Tjena!
Tänkte byta motor i min 850 GL -94, tanken är att det skall vara en stark motor. Vet ni någon som kan passa?

Du vet aldrig när du ser mig igen.

Snål gnällspik
402 Inlägg
16 november 2009
Det går inte att besiktiga med turbo, eftersom volvo inte skriver avgascertifikat.
Det går kanske att stoppa i en GLT-motor. Vet inte om det bryr sig om det.

Volvo S80 2,9.

33 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
perzy skrev:
Det går inte att besiktiga med turbo, eftersom volvo inte skriver avgascertifikat.

Sant, men har erfarenhet av andra bilar att besiktningen brukar skita i vad det sitter i för en motor. Har ingen som helst erfarenhet av volvo 850 eftersom jag i sjävla verket är en V8 kille. Men detta är min sambos bil och det är så jävla seg. Så jag tänkte dra igång den som projekt nu under vintern.

Ointresserad.
936 Inlägg
17 november 2009
Du kan stoppa i egentligen vad som helst. Sen om det är godkänt vettifan. GLT motorn på 170hk bör ge en skillnad.

Teabag appreciation club.

33 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Snitch skrev:
Du kan stoppa i egentligen vad som helst. Sen om det är godkänt vettifan. GLT motorn på 170hk bör ge en skillnad.

Fasiken varför tänkte jag inte på GLT för, danke

5 Inlägg
22 november 2009
släng i glt motorn så får du ju ca 170 hästar sen slänger du i ett chip också så ligger du på typ 190 hästar beroende på chip

865 Inlägg
22 november 2009
perzy skrev:

klart man kan regga in den med turbo motor

8 253 Inlägg
22 november 2009
no_fake skrev:

Som regga om den som ombyggt fordon minst, annars går det inte.

huh?
10 427 Inlägg
22 november 2009
Borde inte 3liters 204hk-sexan från senare 960 vara ett fränt alternativ? tongue

Finns en del som skruvat i såna i 740 och dessa går ju rätt bra (lite lättare än 960).

8 253 Inlägg
22 november 2009
steifan skrev:
Borde inte 3liters 204hk-sexan från senare 960 vara ett fränt alternativ? tongue

Finns en del som skruvat i såna i 740 och dessa går ju rätt bra (lite lättare än 960).

Fysiskt möjligt, finns ett par som kör med T6or i 850, men det är trångt som attan om man vill få ner en sexa. Och så va vi tillbaks på det där att det inte "bara" är att besikta hur som helst...

huh?
10 427 Inlägg
22 november 2009
Marlboroman skrev:
steifan skrev:

Fysiskt möjligt, finns ett par som kör med T6or i 850, men det är trångt som attan om man vill få ner en sexa. Och så va vi tillbaks på det där att det inte "bara" är att besikta hur som helst...

Är inte ett "vanligt" motorbyte ganska simpelt med registreringen?
Förutsatt att man inte bygger en massa egna motorutföranden.
Kanske bara gäller äldre bilar iofs.

8 253 Inlägg
22 november 2009
steifan skrev:
Marlboroman skrev:
steifan skrev:

Är inte ett "vanligt" motorbyte ganska simpelt med registreringen?
Förutsatt att man inte bygger en massa egna motorutföranden.
Kanske bara gäller äldre bilar iofs.

Så fort bilen är inreggad efter 1/1 -93 så är det omöjligt att få igenom det utan intyg som man inte kan få tag i. Utan enda chansen man har är ombyggt / amatörbyggt fordon.

865 Inlägg
22 november 2009
Marlboroman skrev:
no_fake skrev:

ja men det går iaf

58 Inlägg
23 november 2009
Detta kanske inte hör hit men vad är de för skilknad på 850:ns GLE och GLT? asså om man tänker på motorn?

4 824 Inlägg
23 november 2009
Fernan_90 skrev:
Detta kanske inte hör hit men vad är de för skilknad på 850:ns GLE och GLT? asså om man tänker på motorn?

största skillnade är att GL,GLE,SE har 10 ventiler medans GLT har 20 ventiler.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Snål gnällspik
402 Inlägg
23 november 2009
no_fake skrev:
Marlboroman skrev:
no_fake skrev:

ja men det går iaf

Kan du bevisa det så gör du många lyckliga! smile  (det finns tusentals GL och GLT-ägare som vill ha turbo)

Volvo AB vägrar skriva avgascertifikat, och då är det ganska kört. Men som Malboroman säger går det då att besiktiga som ombyggt fordon. Dock kräver ombyggt fordon att byggaren bygger om bromsar och gör omfattande modifieringar, jag vet inte exakt.

Volvo S80 2,9.

865 Inlägg
23 november 2009
perzy skrev:
no_fake skrev:
Marlboroman skrev:

ja men det går iaf

Kan du bevisa det så gör du många lyckliga! smile  (det finns tusentals GL och GLT-ägare som vill ha turbo)

Volvo AB vägrar skriva avgascertifikat, och då är det ganska kört. Men som Malboroman säger går det då att besiktiga som ombyggt fordon. Dock kräver ombyggt fordon att byggaren bygger om bromsar och gör omfattande modifieringar, jag vet inte exakt.

ja det går som ombyggt fordon... vilket intyg e det man ska ha när man byter från automat låda till manuel e inte det avgascertifikat ir minns jag fel?

4 824 Inlägg
23 november 2009
jo det är ett avgasintyg man ska ha då och jag hade inga problem att skaffa ett när jag byggde om och reggade om V70:n jag hade ifrån automat till manuell.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 november 2009
Christian S skrev:
Fernan_90 skrev:

största skillnade är att GL,GLE,SE har 10 ventiler medans GLT har 20 ventiler.

Olika styrsystem glömde du nämna... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 497 Inlägg
23 november 2009
Mr_cba här på gorg reggade om sin 9000 2,3i -94 till en 2,3T.

Sök