Bjornn skrev:
JaggaChafen skrev:
Jag tycker vi lägger ner alla bilverkstäder efter som alla mekaniker tydligen e dumma ihuvet å helt inkompetenta.
Sen kan vi låta alla dagismammor laga bilar istället för et e ju så lätt....
Undrar hur många bilar som kommer rulla då.
Visst jobbar det rötägg på bilverkstäder som inte orkar/kan felsöka ordentligt å istället testar komponenter som kunden får betala för.
Tror dock att dom tillhör ovanligheterna. Sen har ju inte mekanikern sista ordet utan det e ofta en verkmästare inblandad med.
En annan grej e att felsöka på bilar som har intermittenta fel hur lätt tror i egentligen att det e.
Exempel. Vi hade en bil inne på verkstaden som kunden klagade på att den blev strömtom. Vi gör den vanliga felsökningen i dett atillfälle. Kontrollerar status på batteri(med volvos batteritestare) Kontrollerar genarotorn med belastningsprovare enligt tillverkarens specifikationer. Mäater sedan utladning över en längre tid då moderna bilar tyar en stund på sig innan dom går i sleep mode.
Vi hittar inget fel på bilen men byter anslutningarna på batteriet då dessa e kända för att ha dålig kontakt å det e trolight att detta kan uppfattas som ett tomt batteri+att en dålig kontakt kan ladda ur ett batteri.
Detta e en billigt del med.
Vi lämnar ut bilen till kunden med tanke att kunden för prova själv om det fungerar som det skall. (Vi har inte tagit 1 krona betalt ännu)
Kunden ringer tillbaks 2 dagar senare å säger att bilen har vart strömtom igen. Vi tar in bilen igen å går igenom samm procedur en gång till hittar inget fel denna gången heller.
Kunden e förbannad å kräver att vi skall hitta felet å vill ha en hyrbil tills vi har hittat felet. Hittar vi inte felet så vill han att köpet på bilen skall gå tllbaka (bilen e snart 5 år gammal å i Norge å har du 5 års reklamationsrätt)
Vi har bilen å olika mekaniker använder bilen till å från jobbet i 3 månader utan att bilen går strömtom.
Ni som e så duktiga här kan ju ta å berätta för mig va det e för fel på bilen.
Fixar ni det så skll jag sluta som mekaniker för evigt å börja kränga burgare på McDonalds istället
För vi måste ju va klåpare som inet fixar detta va.
Tänk på en sak rötägg finns överallt inom alla yrken.
Å angående lösa hjul oljepluggar som inte varit tillskruvade å så vi skruvar en hel helvetes massa skruvar varje dag å om det händer 1-2 gånge om året att saker inte blir ordentligt fastskruvade så e det fanimej en låg felprocent. Gör jag ett fel så erkänner jag det å gör vad jag kan för att kompensera kunden för det.
Kan garantera er att läkare gör fler fel än oss å dom har ju bara 2 olika modeller att jobba med. Men det e ju lite svårare att upptäcka. Det finns ju inte så många "hobbyläkare".
Ibland kan man också råka ut för ett fel 40
Alltså felet sitter vanligtvis 40cm bakom ratten.
/ Skämt.
Det är inte alltid lätt att va mekaniker och tillexempel få ett fel på en bilmodell som är ny, som verkstan inte har råd att utbilda folk på och som man aldrig sett förrut.
Då får man göra det bästa man kan av situationen eftersom man har blivit tilldelad en arbetsorder som man kanske egentligen inte vill ha med att göra, där det står vad som är fel och det är ens uppgift att lösa det fast man saknar kunskap om just den modellen eller märket.
Speciellt dåligt tror jag det är för mekaniker på mindre företag där man absolut inte har råd med vidareutbildningar och dessutom vanligtvis jobbar med alla bilmärken.
Vet sj hur det känns när de kommer in en bil som man aldrig har lyft huven på förrut och ska byta kamrem.
Misstag inträffar ju oftast när det saknas kunskap men det är inte alltid mekanikerns fel.
Jag kan inte själva påstå att jag gjort någon allvarlig miss nån gång eftersom jag är väldigt mån om att göra allt rätt.
Jag vet andra som gjort missar och en del har tillmed blivit uppsagda pga det.
Tänk er den pressen, gör jag nåt fel kan jag bli uppsagd, förlora jobbet.
Ofta säger verkstadschefen att man tex vid en felsökning ska prova att byta saker trots att man inte vet om det är fel på dem.
Har råkat ut för flera gånger att man har blivit ombedd att byta en komponent som de tror de är fel på och sen va de egentligen en kabel som var av.
Men då ska man laga kablen och skriva att de va fel på komponenten för att verkstan ska slippa betala delen.
På mindre verkstäder är det ännu värre då man oftast saknar dyra diagnosverktyg som verkligen skulle underlätta ens arbete.
Dessutom brukar det saknas verkstadslitteratur om bil, motor, bränslesystem, tändsystem, elschema osv, då står man helt utan hjälp.
Dessutom jobbar man man ofta med äldre bilar på mindre verkstäder och då kan man råka ut för problem som tex klena fastärgade skruvar som brister och liknanade. Då får man också skulden om man råkar knäcka nån skruv som man är tvungen att lossa men aldrig hade gått att få bort hel oavsett hur man än hade gått tillväga.
Försök sen förklara det för kunden, speciellt jobbigt är det om kunden är närvarande.
Sen är ju inte alla jobb så avancerade tex kan man göra en service av vilken bil som helst med förbundna ögon.
Det är alltid lätt att gnälla på bilmekanikern men de har inte alltid en så lätt situation.
Det värsta för en bilmekaniker tycker jag iallafall, är när kunden sj är närvarande tex vid en felsökning.
Det är en väldigt jobbig och ansträngd situation särskillt om de är en sur gnällig kund. Det är så man får ont i magen när man tänker på det.
Personligen tycker jag bilmekanikeryrket är jobbigt, underbetalt, ouppskattat, extremt stressigt och dessutom väldigt skitigt och ohälsosamt ur flera perspektiv. Stress är tex väldigt dåligt för hälsan.
Mekanikern ska göra jobbet så snabbt det går för att verkstan ska tjäna pengar.
Är ju bra ut ekonomisk synpunkt men bidrar med dålig hälsa hos mekanikern.
Oftast får kunden reda på hur lång tid jobbet ska ta innan bilen lämnas för repration.
Sedan får mekanikern arbetsordern där det står en tid tex 1h tiden som det ska ta att göra jobbet, dessutom så duger det inte att man klarar jobbet på utsatt tid utan verkstadschefen förväntar sej att jobbet ska vara klart långt innan utsatt tid. Tex pga att en annan mekaniker brukar göra det snabbare, eller att verkaren räknat med att det inte ska bli några problem och bokat in massvis med fler bilar under dagen som också ska bli färdiga.
Tänk vilken stress man då jobbar under och viken panik man får om man råkar ut för ett problem.
Självklart vill man göra jobbet så bra man kan.
Gör man nått litet misstag så skriker och gapar verkmästaren som en galning och det vet man om.
Ofta får mekanikern skulden när det kanske egentligen inte är mekanikerns fel.
Enligt min åsikt jobbar en bilmekaniker under fruktansvärt dåliga förhållanden, nästan missär.
Hade det gällt ett annat hantverksyrke tex snickare så får jobbet ta den tid det tar kunden får minsan betala varenda timme. I det fallet blir företaget nog hellre glada när det tar längre tid så de kan debittera mer.
Men den viktigaste egenskapen en mekaniker bör ha är att alltid vara noggran med vad man gör.
Man ska ta de säkra före det osäkra i alla situationer.
Jag låter hellre jobbet ta tid än att stressa ihop något.
Sen kan alla göra fel särskillt i ett så avancerat yrke.
Nästan varje dag råkar man ut för något bekymmer som man inte alls räknat med, tex kan va att fläktremmen man beställde dagen innan inte passade bilen för att den hade en ett större remhjul på ett ställe och det tar ett dygn att få hem rätt rem och kunden ska hämta bilen om en timme.
Det är alltid lätt å va efterklok men de är så dags när man står där.