4575
Sök

Tabbar som bilmekaniker har gjort!!!!

Däckspert
298 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#201
jos4561 skrev:
grejen för mig var att en kontors råtta skulle fixa mina hjul av nån anledning,
han tog ett rejält tag med däckhjärnet, körde maskinen åt fel håll slet nästan av sig armen på kuppen innan fälgen släppte ur maskinen med fina revor i baksidan efter klackarna.
näst försök med 2 händer på däckhjärnet.....
han gjorde om det hela 4ggr  tills jag och reservdelschefen sa i från.
samma fälg hadde magiskt blivit vinn så det syntes bara man tittade på fälgen, kan tänka mig att folk försöker fuska åt sig ersättning med blingfälgar men detta var orginal 740 turbo fälgar och jag godkännde en begagnad fälg bara den var rak, vilket resevdelar ordnade utan diskusion efter som chefen hadde sett på spektaklet.

Jag menade inta att du va en sån som blåser företag jag menar att det finns både företag och kunder som gärna blåser varandra.

Livet börjar vid 6200rpm!!!

593 Inlägg
19 februari 2010
#202
JaggaChafen skrev:
The_Mechanic skrev:
JonR skrev:

Dom som är kunniga nog att förstå vilket jobb det är att laga en bil seriös, dom startar inte en bilverkstad pga att det inte är värt besväret jämför med förtjänsten... Så din fråga förklarade sig själv..

MVH/Jon

joe men de lite roliga i den här tråden är ju att alla är bosse bildoktorn, alla vet ju allt, alla kan allt, alla knegande bilmekar får ta skiten, jag lovar, vilken bransch ni än jobbar i så gör ni Minst lika mycket misstag, men bara för att det handlar om någon annan så kan man börja spy skit över dom som inkompetenta klåpare.. ne tacka vet jah att vara lastbils mek, åkarna är då iallafall mänskliga

Tack før att nån fattar hur verkligheten funkar

Instämmer helt, ska man starta sånna här trådar kan vi lika gärna pajkasta byggare/elekriker och alla andra yrkesgrupper som "fuskar". Jag har vart ute för mkt fusk från många olika hantverkare genom åren men för det skriver ja inte i en tråd att alla fuskar, är dumma i huvet.
Personligen tar jag inte åt mig av detta då jag själv vet hur jag jobbar och vilken kvalitetsnivå ja håller på min arbeten, men jag pratar för de som kanske tar åt sig...

Men dom som klagar och gnäller över någon engångsföreteelse då någon nyanställd snorunge fuskat tycker jag borde tänka sig för HUR/VAD man skriver i en sådan här tråd, för detta drar alla över en kant känner ja efter ha läst inlägg FRÅN VISSA PERSONER.

Är det någon som har något mer att klaga förutom uppenbara fusk så är du/ni "allvetare" som fixar allt hemma och tycker alla mekaniker är dumma i huvet och fuskar varmt välkommna till mitt jobb så ska ni får köra några veckor med elfel i nya bilar med can-bus system så ska ni nog kommer ner på jorden snart. Då kanske ni förstår varför bilverkstäder finns iallafall.

mvh/
Opel/saabmekaniker

3 259 Inlägg
19 februari 2010
#203
epapower skrev:
Instämmer helt, ska man starta sånna här trådar kan vi lika gärna pajkasta byggare/elekriker och alla andra yrkesgrupper som "fuskar". Jag har vart ute för mkt fusk från många olika hantverkare genom åren men för det skriver ja inte i en tråd att alla fuskar, är dumma i huvet.
Personligen tar jag inte åt mig av detta då jag själv vet hur jag jobbar och vilken kvalitetsnivå ja håller på min arbeten, men jag pratar för de som kanske tar åt sig...

Men dom som klagar och gnäller över någon engångsföreteelse då någon nyanställd snorunge fuskat tycker jag borde tänka sig för HUR/VAD man skriver i en sådan här tråd, för detta drar alla över en kant känner ja efter ha läst inlägg FRÅN VISSA PERSONER.

Är det någon som har något mer att klaga förutom uppenbara fusk så är du/ni "allvetare" som fixar allt hemma och tycker alla mekaniker är dumma i huvet och fuskar varmt välkommna till mitt jobb så ska ni får köra några veckor med elfel i nya bilar med can-bus system så ska ni nog kommer ner på jorden snart. Då kanske ni förstår varför bilverkstäder finns iallafall.

mvh/
Opel/saabmekaniker

Man kan nog pajkasta vilken yrkesgrupp som helst... men nu handlar det om bilmekaniker så nu håller vi oss till det!

Vet inte om du missade mitt inlägg om P&B i arboga? Leta rätt på det och läs det isåfall, rättså intressant läsning... Jag syftar enbart på bilmekaniker som uppenbart lurar till sig pengar och fuskar sig dit genom halvdana reperationer! Att nån stressad pryo har glömt en skiftnyckel under huven eller har glömt att fylla på spolarvätska är väl inte hela världen.. och det tror jag inte så många tycker heller... alla kan göra misstag, självklart! Men att vara så inkompetent att man tror att topplockspackningen är trasig när tändkablarna sitter fel, då ska man nog ta o fundera på ett annat yrke! Cykelreperatör tex..

Och dom exemplena som har dragits upp i tråden är väl inte sånna som har med canbusfelsökning att göra.. det är riktiga bedrägeriförsök! Förstår inte vart alla hittar sånna inlägg som är så himla mycket att ta åt sig för om man är bilmekaniker? Är det inte ni som tar illa upp hela tiden som gör så att man tror att alla bilmekaniker är likadana? Fuskar sig igen allting tex?

Bara för att jag är däckgubbe så tar ju inte jag illa upp om nån berättar att han har blivit lurad att köpa skitdäck på en däckverkstad?!?!?!?!

Jag säger inte att alla gör det, men det fuskas nåt så helt sjukt mycket på bilverkstäder landet runt och det är ju fakta!! Sen att det finns seriösa som gör så gott dom kan gör det inte mindre jobbigt att dom oseriösa luras och fusklagar.. Det fuskas tillräckligt mycket av bilmekaniker här och där för att det inte ska kunna tas som en bagatell! Den saken är j*vligt säker!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (19 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

508 Inlägg
19 februari 2010
#204
Bjornn skrev:
JaggaChafen skrev:
Jag tycker vi lägger ner alla bilverkstäder efter som alla mekaniker tydligen e dumma ihuvet å helt inkompetenta.

Sen kan vi låta alla dagismammor laga bilar istället för et e ju så lätt....

Undrar hur många bilar som kommer rulla då.

Visst jobbar det rötägg på bilverkstäder som inte orkar/kan felsöka ordentligt å istället testar komponenter som kunden får betala för.

Tror dock att dom tillhör ovanligheterna. Sen har ju inte mekanikern sista ordet utan det e ofta en verkmästare inblandad med.

En annan grej e att felsöka på bilar som har intermittenta fel hur lätt tror i egentligen att det e.

Exempel. Vi hade en bil inne på verkstaden som kunden klagade på att den blev strömtom. Vi gör den vanliga felsökningen i dett atillfälle. Kontrollerar status på batteri(med volvos batteritestare) Kontrollerar genarotorn med belastningsprovare enligt tillverkarens specifikationer. Mäater sedan utladning över en längre tid då moderna bilar tyar en stund på sig innan dom går i sleep mode.

Vi hittar inget fel på bilen men byter anslutningarna på batteriet då dessa e kända för att ha dålig kontakt å det  e trolight att detta kan uppfattas som ett tomt batteri+att en dålig kontakt kan ladda ur ett batteri.

Detta e en billigt del med.

Vi lämnar ut bilen till kunden med tanke att kunden för prova själv om det fungerar som det skall. (Vi har inte tagit 1 krona betalt ännu)

Kunden ringer tillbaks 2 dagar senare å säger att bilen har vart strömtom igen. Vi tar in bilen igen å går igenom samm procedur en gång till hittar inget fel denna gången heller.

Kunden e förbannad å kräver att vi skall hitta felet å vill ha en hyrbil tills vi har hittat felet. Hittar vi inte felet så vill han att köpet på bilen skall gå tllbaka (bilen e snart 5 år gammal å i Norge å har du 5 års reklamationsrätt)

Vi har bilen å olika mekaniker använder bilen till å från jobbet i 3 månader utan att bilen går strömtom.

Ni som e så duktiga här kan ju ta å berätta för mig va det e för fel på bilen.

Fixar ni det så skll jag sluta som mekaniker för evigt å börja kränga burgare på McDonalds istället

För vi måste ju va klåpare som inet fixar detta va.


Tänk på en sak rötägg finns överallt inom alla yrken.

Å angående lösa hjul oljepluggar som inte varit tillskruvade å så vi skruvar en hel helvetes massa skruvar varje dag å om det händer 1-2 gånge om året att saker inte blir ordentligt fastskruvade så e det fanimej en låg felprocent. Gör jag ett fel så erkänner jag det å gör vad jag kan för att kompensera kunden för det.

Kan garantera er att läkare gör fler fel än oss å dom har ju bara 2 olika modeller att jobba med. Men det e ju lite svårare att upptäcka. Det finns ju inte så många "hobbyläkare".

Ibland kan man också råka ut för ett fel 40
Alltså felet sitter vanligtvis 40cm bakom ratten.
/ Skämt.

Det är inte alltid lätt att va mekaniker och tillexempel få ett fel på en bilmodell som är ny, som verkstan inte har råd att utbilda folk på och som man aldrig sett förrut.
Då får man göra det bästa man kan av situationen eftersom man har blivit tilldelad en arbetsorder som man kanske egentligen inte vill ha med att göra, där det står vad som är fel och det är ens uppgift att lösa det fast man saknar kunskap om just den modellen eller märket.

Speciellt dåligt tror jag det är för mekaniker på mindre företag där man absolut inte har råd med vidareutbildningar och dessutom vanligtvis jobbar med alla bilmärken.
Vet sj hur det känns när de kommer in en bil som man aldrig har lyft huven på förrut och ska byta kamrem.

Misstag inträffar ju oftast när det saknas kunskap men det är inte alltid mekanikerns fel.
Jag kan inte själva påstå att jag gjort någon allvarlig miss nån gång eftersom jag är väldigt mån om att göra allt rätt.
Jag vet andra som gjort missar och en del har tillmed blivit uppsagda pga det.
Tänk er den pressen, gör jag nåt fel kan jag bli uppsagd, förlora jobbet.
Ofta säger verkstadschefen att man tex vid en felsökning ska prova att byta saker trots att man inte vet om det är fel på dem.
Har råkat ut för flera gånger att man har blivit ombedd att byta en komponent som de tror de är fel på och sen va de egentligen en kabel som var av.
Men då ska man laga kablen och skriva att de va fel på komponenten för att verkstan ska slippa betala delen.
På mindre verkstäder är det ännu värre då man oftast saknar dyra diagnosverktyg som verkligen skulle underlätta ens arbete.
Dessutom brukar det saknas verkstadslitteratur om bil, motor, bränslesystem, tändsystem, elschema osv, då står man helt utan hjälp.
Dessutom jobbar man man ofta med äldre bilar på mindre verkstäder och då kan man råka ut för problem som tex klena fastärgade skruvar som brister och liknanade. Då får man också skulden om man råkar knäcka nån skruv som man är tvungen att lossa men aldrig hade gått att få bort hel oavsett hur man än hade gått tillväga.
Försök sen förklara det för kunden, speciellt jobbigt är det om kunden är närvarande.

Sen är ju inte alla jobb så avancerade tex kan man göra en service av vilken bil som helst med förbundna ögon.

Det är alltid lätt att gnälla på bilmekanikern men de har inte alltid en så lätt situation.

Det värsta för en bilmekaniker tycker jag iallafall, är när kunden sj är närvarande tex vid en felsökning.
Det är en väldigt jobbig och ansträngd situation särskillt om de är en sur gnällig kund. Det är så man får ont i magen när man tänker på det.

Personligen tycker jag bilmekanikeryrket är jobbigt, underbetalt, ouppskattat, extremt stressigt och dessutom väldigt skitigt och ohälsosamt ur flera perspektiv. Stress är tex väldigt dåligt för hälsan.
Mekanikern ska göra jobbet så snabbt det går för att verkstan ska tjäna pengar.
Är ju bra ut ekonomisk synpunkt men bidrar med dålig hälsa hos mekanikern.

Oftast får kunden reda på hur lång tid jobbet ska ta innan bilen lämnas för repration.
Sedan får mekanikern arbetsordern där det står en tid tex 1h tiden som det ska ta att göra jobbet, dessutom så duger det inte att man klarar jobbet på utsatt tid utan verkstadschefen förväntar sej att jobbet ska vara klart långt innan utsatt tid. Tex pga att en annan mekaniker brukar göra det snabbare, eller att verkaren räknat med att det inte ska bli några problem och bokat in massvis med fler bilar under dagen som också ska bli färdiga.
Tänk vilken stress man då jobbar under och viken panik man får om man råkar ut för ett problem.
Självklart vill man göra jobbet så bra man kan.
Gör man nått litet misstag så skriker och gapar verkmästaren som en galning och det vet man om.
Ofta får mekanikern skulden när det kanske egentligen inte är mekanikerns fel.

Enligt min åsikt jobbar en bilmekaniker under fruktansvärt dåliga förhållanden, nästan missär.
Hade det gällt ett annat hantverksyrke tex snickare så får jobbet ta den tid det tar kunden får minsan betala varenda timme. I det fallet blir företaget nog hellre glada när det tar längre tid så de kan debittera mer.

Men den viktigaste egenskapen en mekaniker bör ha är att alltid vara noggran med vad man gör.
Man ska ta de säkra före det osäkra i alla situationer.
Jag låter hellre jobbet ta tid än att stressa ihop något.
Sen kan alla göra fel särskillt i ett så avancerat yrke.

Nästan varje dag råkar man ut för något bekymmer som man inte alls räknat med, tex kan va att fläktremmen man beställde dagen innan inte passade bilen för att den hade en ett större remhjul på ett ställe och det tar ett dygn att få hem rätt rem och kunden ska hämta bilen om en timme.
Det är alltid lätt å va efterklok men de är så dags när man står där.

Detta är så sant. jag håller med till 100...

593 Inlägg
19 februari 2010
#205
JonR skrev:
epapower skrev:
Instämmer helt, ska man starta sånna här trådar kan vi lika gärna pajkasta byggare/elekriker och alla andra yrkesgrupper som "fuskar". Jag har vart ute för mkt fusk från många olika hantverkare genom åren men för det skriver ja inte i en tråd att alla fuskar, är dumma i huvet.
Personligen tar jag inte åt mig av detta då jag själv vet hur jag jobbar och vilken kvalitetsnivå ja håller på min arbeten, men jag pratar för de som kanske tar åt sig...

Men dom som klagar och gnäller över någon engångsföreteelse då någon nyanställd snorunge fuskat tycker jag borde tänka sig för HUR/VAD man skriver i en sådan här tråd, för detta drar alla över en kant känner ja efter ha läst inlägg FRÅN VISSA PERSONER.

Är det någon som har något mer att klaga förutom uppenbara fusk så är du/ni "allvetare" som fixar allt hemma och tycker alla mekaniker är dumma i huvet och fuskar varmt välkommna till mitt jobb så ska ni får köra några veckor med elfel i nya bilar med can-bus system så ska ni nog kommer ner på jorden snart. Då kanske ni förstår varför bilverkstäder finns iallafall.

mvh/
Opel/saabmekaniker

Man kan nog pajkasta vilken yrkesgrupp som helst... men nu handlar det om bilmekaniker så nu håller vi oss till det!

Vet inte om du missade mitt inlägg om P&B i arboga? Leta rätt på det och läs det isåfall, rättså intressant läsning... Jag syftar enbart på bilmekaniker som uppenbart lurar till sig pengar och fuskar sig dit genom halvdana reperationer! Att nån stressad pryo har glömt en skiftnyckel under huven eller har glömt att fylla på spolarvätska är väl inte hela världen.. och det tror jag inte så många tycker heller... alla kan göra misstag, självklart! Men att vara så inkompetent att man tror att topplockspackningen är trasig när tändkablarna sitter fel, då ska man nog ta o fundera på ett annat yrke! Cykelreperatör tex..

Och dom exemplena som har dragits upp i tråden är väl inte sånna som har med canbusfelsökning att göra.. det är riktiga bedrägeriförsök! Förstår inte vart alla hittar sånna inlägg som är så himla mycket att ta åt sig för om man är bilmekaniker? Är det inte ni som tar illa upp hela tiden som gör så att man tror att alla bilmekaniker är likadana? Fuskar sig igen allting tex?

Bara för att jag är däckgubbe så tar ju inte jag illa upp om nån berättar att han har blivit lurad att köpa skitdäck på en däckverkstad?!?!?!?!

Jag säger inte att alla gör det, men det fuskas nåt så helt sjukt mycket på bilverkstäder landet runt och det är ju fakta!! Sen att det finns seriösa som gör så gott dom kan gör det inte mindre jobbigt att dom oseriösa luras och fusklagar.. Det fuskas tillräckligt mycket av bilmekaniker här och där för att det inte ska kunna tas som en bagatell! Den saken är j*vligt säker!

MVH/Jon

Jo du har väl en poäng, annars skulle problemen inte tas upp. Men blir både förvånad och besviken på att de finns firmor som drar hela mekbranschen i smutsen.. Där ja jobbar försöker iallafall de flesta göra sitt bästa och lösa problemen.., men de är ju en anna femma.

Blir bara irriterad när vissa människor kan skriva att ALLA mekaniker fuskar och typ är mer eller mindre klåpare. Annars har jag inget att klaga på med denna tråd, intressant men förvånade läsning..

mvh

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
19 februari 2010
#206
Alla gör ju tabbar!
Jag utbildar mig till flygtekniker och det är mycket seriös utbildning och allt ska göras efter papper!
Varje jobb du än gör så gör du misstag och i manualerna är det bilder på exakt vad du ska lossa, pilar, text på hur du ska göra det etc.
Men endå gör folk fel!
Varför!?
Jo, dom läser varannat ord i skiten sedan gör som dom tycker och pang så tappar planet en klaff i luften eller något sådant.

Att tabba sig som flygtekniker är faktiskt väldigt svårt då t.ex J35 Draken som jag jobbar på nu jobbar vi efter en manual gjord på 70-talet och till och med den manualen har exakta bilder, pilar, siffror och riktig text på exakt vad du ska göra.

Så alla kan tabba sig, men en riktig nonchalant person kan tabba i allt även fast bossen står och säger vad han ska göra! wink

Alla är människor big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

24 Inlägg
21 februari 2010
#207
att göra en tabbe å stå för det kan jag respektera i vilkenyrkes kategori som hellst, gör man inte fel så lär man sig ju inget.
men rena dragningar, falskdebiteringar å när man gjort en tabbe å inte står fört då ska man ha skit anser jag.
som polarna audi, inlämnad, dom glömde nått under huven å sopade igen med bula utåt som följd, polarn såg det när han hämtade bilen å påtalade detta.
-"ja , jo vi kan ta in den på måndag direkt å fixa det.
dom var inte ens ut å kollade påt för dom visste att det hadde hänt och hoppades att kunden inte skulle se det.
då tycker jag att man ska skämmas.

fan om jag skulle mörka på mitt jobb, å känna på mig att svetsen jag just la på en högtrycks ångledning inte vart 100% å skita i det bara för att den skarven inte röntgas.
då har jag förtjänat en fet smäll, förhoppningsvis innan nån dör när röret rämnar.

-"nu vill jag ha en cigg å sen hem å skita"
yttrat av mig i polarens omega 24v efter ett 4hjuls ställ mot en lyktstolpe med 30 mm till godo, med nuvarande frun i baksätet.

460 Inlägg
21 februari 2010
#208
epapower skrev:
JaggaChafen skrev:
The_Mechanic skrev:

joe men de lite roliga i den här tråden är ju att alla är bosse bildoktorn, alla vet ju allt, alla kan allt, alla knegande bilmekar får ta skiten, jag lovar, vilken bransch ni än jobbar i så gör ni Minst lika mycket misstag, men bara för att det handlar om någon annan så kan man börja spy skit över dom som inkompetenta klåpare.. ne tacka vet jah att vara lastbils mek, åkarna är då iallafall mänskliga

Tack før att nån fattar hur verkligheten funkar

Instämmer helt, ska man starta sånna här trådar kan vi lika gärna pajkasta byggare/elekriker och alla andra yrkesgrupper som "fuskar". Jag har vart ute för mkt fusk från många olika hantverkare genom åren men för det skriver ja inte i en tråd att alla fuskar, är dumma i huvet.
Personligen tar jag inte åt mig av detta då jag själv vet hur jag jobbar och vilken kvalitetsnivå ja håller på min arbeten, men jag pratar för de som kanske tar åt sig...

Men dom som klagar och gnäller över någon engångsföreteelse då någon nyanställd snorunge fuskat tycker jag borde tänka sig för HUR/VAD man skriver i en sådan här tråd, för detta drar alla över en kant känner ja efter ha läst inlägg FRÅN VISSA PERSONER.

Är det någon som har något mer att klaga förutom uppenbara fusk så är du/ni "allvetare" som fixar allt hemma och tycker alla mekaniker är dumma i huvet och fuskar varmt välkommna till mitt jobb så ska ni får köra några veckor med elfel i nya bilar med can-bus system så ska ni nog kommer ner på jorden snart. Då kanske ni förstår varför bilverkstäder finns iallafall.

mvh/
Opel/saabmekaniker

jag håller med till fullo man kan inte dra alla mekaniker över en och samma kant. visst det kommer alltid finnas fusk och slarv från mekaniker. men man kan inte för det tycka att alla mekaniker är skit förde,

/vag tekniker

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
21 februari 2010
#209
Friberg-Lundin skrev:
Rätt spännande läsning i den här tråden;P

tror du kan ta en hel del med en rätt stor näve salt..

Jag må vara en sur jävel, men många på denna tråd måste ju vara helt jävla dum i huvudet

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Svartlistad
446 Inlägg
21 februari 2010
#210
DusanMandick skrev:
kallabaz skrev:
fedge89 skrev:
Samma person skulle byta däck på en volvo s40 T5. bytte däck och skulle ut och "provköra".. 10 minuter senare ringde det i chefens telefon och det hade slutat med att han kört i diket.. haha

Menar du kanske s40 T4? wink

varför skulle de inte kunna va en s40 t5 ? eller försökte du spela smart o missat att s40 nu finns med t5 original ? :p

så jävla onödigt inlägg men HAHAHA!


3 059 Inlägg
21 februari 2010
#211
Versting skrev:
men ett tips till er ALLA som ska lämna in bilen på service, tändstiftbyte, oljebyte, filterbyte osv...!
MÄRK UPP GREJORNA! lämna ett riktigt litet märke med en vatenfast penna på sakerna,
så som stift och filter, dom fuskar i vansinne på verkstäderna och byter dom inte!!

Varför göra ett märke som inte syns direkt.. måla stiften, filter o sånt du vet ska bytas i världens mest lysande färg istället !! Inget att smyga med att man märkt upp sakerna, dom ska ju ändå bytas.. och syns det slipper du kanske besväret med att lämna iväg bilen ytterliggare dagar.
Senast redigerat av Smajly (21 februari 2010)


48 Inlägg
21 februari 2010
#212
gamlingen skrev:
Torlejf skrev:
fedge89 skrev:
praktisera på volvo när jag gick i åttan. var med en och lagade en postbil och när han skulle köra ut bilen var han för stolt att fråga mig om jag kunde dra i snöret som satt på fel sida av bilen (eftersom post bilar körs på högersidan och snöret hängde på vänster sida) så han gick ur bilen och drog i snöret men han skynda sig knappt tillbaka och när han väl var i bilen och skulle åka såg han inte att porten höll på att åka ner.. det sluta med att det tryckte ner hela taket på postbilen.

Samma person skulle byta däck på en volvo s40 T5. bytte däck och skulle ut och "provköra".. 10 minuter senare ringde det i chefens telefon och det hade slutat med att han kört i diket.. haha

En annan bilverkstad i samma stad jag praktisera på i karossavdelningen så hade vi jobbat med en krockskada i 3 dagar skicka iväg till lackning. den kom tillbaka veckan efter då jag polera och vaxa hela bilen i nån timme. körde ut bilen och gick på lunch när vi kom tillbaka efter lunch så skulle vi hämta en annan bil då vi såg att en mekaniker i verkstads avdelningen hade backat in i bilen.. fick rikta hela chassit efter det...

Har då ALDRIG kört igenom en port som inte stannar om det kommer nått i vägen, en gammal port?

Mvh. David.

Brukar finnas klämskydd på dom

vet inte det var det säkert.. verkstaden var väl egentligen en urgrävd grotta från 400 f.kr.. skit gammal verkstad.. så portarna var nogi nte från olof palmes tid.. men denna porten tryckte till taket rätt bra..


Däckspert
298 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#213
Jag pratade med en kompis som fick tillbaka sin 945a ifrån skadevärkstan. Dom skulle byta framlampa framskärm och kofångare..
Dom sket i att byta hela lampsatsen dom bytta bara glaset så han fick ingen hel nivåreglering idioten satte de med kludd. Om man ändå ska fuska så kan man ju iaf ställa in ljuset riktigt med kluddet så kanske inte kunden märker de men när lampan lyser  1 meter ifrån bilen. och mekaniken så skickar ut den så så måste vara riktigt dum i huvudet.
Senast redigerat av tjox (4 mars 2010)

Livet börjar vid 6200rpm!!!

73 Inlägg
25 februari 2010
#214
Prao:a på en bilverkstad som ej finns numera.
Jag och en bilmek, nära 65, bytte växellådan på en såsse-kontainer, efteråt var det ett par (5-6) skruvar kvar (ie dem skulle ha suttit i vxl-lådan nånstans), "-Det blir alltid lite över" blev kommentaren...

Hej hopp! (:

2 982 Inlägg
25 februari 2010
#215
imilj skrev:
Prao:a på en bilverkstad som ej finns numera.
Jag och en bilmek, nära 65, bytte växellådan på en såsse-kontainer, efteråt var det ett par (5-6) skruvar kvar (ie dem skulle ha suttit i vxl-lådan nånstans), "-Det blir alltid lite över" blev kommentaren...

Hej hopp! (:

hoppas någon pissar i hans kaffe


297 Inlägg
25 februari 2010
#216
Lämna in fars bil till Volvo efter en dikesköring. I papprerna hade dom bytt framspoiler,ena lyset,ena dumljuset,subframe.
Självklart va allt bytt utom subframe.
Jag besiktiga bilen förra veckan och passa på att kolla under. Det är samma gammla subframe, Lika knölig fortfarande.

Jag börjar tro att vissa (inte alla mekaniker) Tänker att en vanlig svensson inte lägger sig under bilen och kollar om saker är bytt. Är nog mera fusk än vad man tror tyvär. hmm


135 Inlägg
26 februari 2010
#217
Jobbade på en bilverkstad för inte så länge sen. En kille där hade massa halvbra och nästan nya bromsklossar på sin vagn. frågade han: varför har du bytt dessa, de är juh nästan helt nya... så skratta han och sa: Ja ska ha dem på min bil..
Han tog inte hand om bilarna speciellt bra heller.
Senast redigerat av gasolinbloood (15 mars 2010)


Däckspert
298 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#218
De nya tv programmet Fuskbyggarna är ju ett ganska roligt program. De kanske borde finnas fuskmekarna också?

Livet börjar vid 6200rpm!!!

508 Inlägg
22 mars 2010
#219
Jag har nu läst igenom hela tråden, allting och alla skickar skit på dem som skruvar ihop era bilar, det är inte bilmekanikerma som fuskar, bilmekarna drar storkovan åt dem som sitter i kundmottagningen och vilar arslet och hojtar då det tar lite längre tid för att man ska få det bra och sjyst gjort, allltså lägg inte skiten på dem som har smuts i ansiktet och pressen inombords att leverera bra gjort arbete medans cheferna flåsar i er i nacken och frågar om det är klart hela dagarna, att få göra det på ett seriöst och fackmanna bra jobb tar lite längre tid, det tillåts inte på alla ställena, står det att de ska bytas belägg fast dem är nya gör man det, annars lär man inte ha jobbet kvar om man inte gör vad som ska göras på sin arbetsorder, det känns inte heller sjyst inombords att ända slänga på nya belägg som inte är slut ens... så ni som skäller ut och skriker på bilmeken som sliter som ett djur för att både tillfredställa er som kund och sen chef/kundmottagare, tänk efter och lite längre vem ni ska skälla på....
mvh en dum, efterbliven och sotig bilmekaniker.

RBejbi
22 mars 2010
#220
mulleri skrev:
Jag har nu läst igenom hela tråden, allting och alla skickar skit på dem som skruvar ihop era bilar, det är inte bilmekanikerma som fuskar, bilmekarna drar storkovan åt dem som sitter i kundmottagningen och vilar arslet och hojtar då det tar lite längre tid för att man ska få det bra och sjyst gjort, allltså lägg inte skiten på dem som har smuts i ansiktet och pressen inombords att leverera bra gjort arbete medans cheferna flåsar i er i nacken och frågar om det är klart hela dagarna, att få göra det på ett seriöst och fackmanna bra jobb tar lite längre tid, det tillåts inte på alla ställena, står det att de ska bytas belägg fast dem är nya gör man det, annars lär man inte ha jobbet kvar om man inte gör vad som ska göras på sin arbetsorder, det känns inte heller sjyst inombords att ända slänga på nya belägg som inte är slut ens... så ni som skäller ut och skriker på bilmeken som sliter som ett djur för att både tillfredställa er som kund och sen chef/kundmottagare, tänk efter och lite längre vem ni ska skälla på....
mvh en dum, efterbliven och sotig bilmekaniker.

Men om man har "sönder saker" å inte ens kan stå för skadan man har gjort då äre illa, det anser jag iaf..

Sen är jag sån att jag skiter i om min "chef" anser att jag ska fuska lr vad det nu handlar om.. Jag står för det jag leverar/gör, dvs är produkten felaktig lr om det inte hinner bli färdigt på "utsatt" tid; So what?! Kunden ska ha en bra produkt, så enkelt är det..!


Sök