3670
Sök

Tabbar som bilmekaniker har gjort!!!!

Däckspert
298 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#1
Hejsan jag tänkte att vi skulle vara lite elaka och klanka ner lite på alla bilmekaniker som borde se sig om efter ett annat arbete.

T.ex en viss volvo verkstad som inte listade ut att luftmasse mätaren var problemet på min v70 fören efter ett komplett nytt tändsystem, en ny databox och 30 timmar senare!!

Eller samma proffesionella värkstad skulle byta framruta och inte fören efter 6 besök senare hade de slutat att regna in i bilen..

Sen har vi geniet som skulle byta tempgivaren på en släktings 740 och kortslöt både databoxen och luftmassemätaren.

Jag tror att många har varit med om liknande händelser eller känner någon som varit de och jag skulle tycka att de vore roligt att höra om dom.
Senast redigerat av tjox (17 november 2009)

Livet börjar vid 6200rpm!!!

767 Inlägg
17 november 2009
#2
därför man aldrig lämnar iväg bilarna big_smile
har lämnat iväg min på service en gång för att få den där stämpeln. längre sträcker jag mig inte smile


Kokar ris
923 Inlägg
17 november 2009
#3
en kompis hade sin peugeot 206 inne på service hos aukt. verkstad, antar att dom bytte kamrem, och efter ett tag så gick drivremmen av, vilken byttes, och sen gick även den nya av. Efter det konstaderade dom att peugeot hade satt remskivan till drivremmen åt fel håll.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 november 2009
#4
lämna in min bil för topplocksrenovering hämtar bilen men så visar det sig att drömmeln glömt att  dra åt kamremmen vilket sluta me att den hoppa av

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

31 Inlägg
17 november 2009
#5
när lag lämnade inte min rx-8 på aukt. mazda verkstad i örebro. jag frågade mekanikern som gjorde recall arbeten om han visste hur en wankel motor fungerar... svaret var skrämmande... han visste inte att mazda fortfarande gjorde wankel motorer

och vad tro du att jag ska göra då??

Däckspert
298 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#6
J_back skrev:
när lag lämnade inte min rx-8 på aukt. mazda verkstad i örebro. jag frågade mekanikern som gjorde recall arbeten om han visste hur en wankel motor fungerar... svaret var skrämmande... han visste inte att mazda fortfarande gjorde wankel motorer

De tycker jag låter helt underbart. Där vill jag nog lämna in min bil????

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Däckspert
298 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#7
Jag kom och tänka på en lite kul sak.
En gammal kompis till mig jobbade en period på en volvo verkstad.
När han skulle hissa upp bilen så slutade den helt plötsligt höja mer.
Han körde ner lite och tryckte upp den igen men den gick inte högre. Dumfan gick och hämtade värkstads chefen för att tala om att det var fel på lyften. Men det var inget fel på liften utan att det var taket som tog emot.
Sen var de slut på det provanställningen. hahaha

Livet börjar vid 6200rpm!!!

C20LET
1 041 Inlägg
17 november 2009
#8
för två år sen lämnade vi en Nissan 200sx s13 på den lokala verkstaden för felsökning,
Vi bytte innan stift, olja, oljefilter o bränsel filter.

verkstan säger att batteriet va slut, så vi åker o handlar in ett nytt batteri o felet va kvar.
på verksan dagen efter, de säger att LMM spökar, även den byter vi ut men samma fel fortfarande.

åker till Nissan o lämnar bilen, de ringer o säger att bränselpumpen är dålig, ja visst byt ut den då.
dagen efter åker vi o hämtar bilen o den går fint i ungefär tre timmar sen samma visa igen.

nu jävlar sa vi sen gick vi ut o mätte späning o då vart det generator fel o den bytte vi ut mot en från skroten o bilen gick som den skulle.

10,000kr totalt på saker som inte va fel på pga den ena verkstan o Nissan påpekade men inget fel va på de bytta delarna.

Nu i dags läget lämnar jag aldrig min bil hos nån verkstad, jag felsöker o lagar allt själv istället.

Vi tycker olika vet jag, that's it

stahre
17 november 2009
#9
hade en peugeot 309 sx en stund för ett par år sen, en varm sommar dag starta den helt enkelt inte och fick fan inte fart på den igen, så bogsera den till en verkstad för att få hjälp. Efter 3 veckor kunde meken konstatera att det inte gick att göra nåt åt, fast han viste inte vad felet va.
Sålde bilen till en kille som gick 2a året på fordonsprogrammet och två dagar senare ringer han och säger att det var jätte lätt att fixa, var något med tändmodulen smile
Senast redigerat av stahre (17 november 2009)

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 november 2009
#10
tjox skrev:
Jag kom och tänka på en lite kul sak.
En gammal kompis till mig jobbade en period på en volvo verkstad.
När han skulle hissa upp bilen så slutade den helt plötsligt höja mer.
Han körde ner lite och tryckte upp den igen men den gick inte högre. Dumfan gick och hämtade värkstads chefen för att tala om att det var fel på lyften. Men det var inget fel på liften utan att det var taket som tog emot.
Sen var de slut på det provanställningen. hahaha

hehehe tackar för ett gott skratt .... undrar hur taket mådde på den bilen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

C20LET
1 041 Inlägg
17 november 2009
#11
stahre skrev:
hade en peugeot 309 sx en stund för ett par år sen, en varm sommar dag starta den helt enkelt inte och fick fan inte fart på den igen, så bogsera den till en verkstad för att få hjälp. Efter 3 veckor kunde meken konstatera att det inte gick att göra nåt åt, fast han viste inte vad felet va.
Sålde bilen till en kille som gick 2a året på fordonsprogrammet och två dagar senare ringer han och säger att det var jätte lätt att fixa, var något med tändmodulen smile

hahaha efter tre veckor kunde han fortfarande inte konstatera felet, kanske dags o börja jobba med annat lol

Vi tycker olika vet jag, that's it

Däckspert
298 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#12
ironhead skrev:
tjox skrev:
Jag kom och tänka på en lite kul sak.
En gammal kompis till mig jobbade en period på en volvo verkstad.
När han skulle hissa upp bilen så slutade den helt plötsligt höja mer.
Han körde ner lite och tryckte upp den igen men den gick inte högre. Dumfan gick och hämtade värkstads chefen för att tala om att det var fel på lyften. Men det var inget fel på liften utan att det var taket som tog emot.
Sen var de slut på det provanställningen. hahaha

hehehe tackar för ett gott skratt .... undrar hur taket mådde på den bilen

Ja till och börja med så var ju xc70 ganska dyr när den kom ut år 2002 eller när fan de va.
men jag tror att den bilen klarade sig ganska bra de var nog lackskador mest för annars så hade han antagligen hört att det tog emot.

Livet börjar vid 6200rpm!!!

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 november 2009
#13
Rawad skrev:
stahre skrev:
hade en peugeot 309 sx en stund för ett par år sen, en varm sommar dag starta den helt enkelt inte och fick fan inte fart på den igen, så bogsera den till en verkstad för att få hjälp. Efter 3 veckor kunde meken konstatera att det inte gick att göra nåt åt, fast han viste inte vad felet va.
Sålde bilen till en kille som gick 2a året på fordonsprogrammet och två dagar senare ringer han och säger att det var jätte lätt att fixa, var något med tändmodulen smile

hahaha efter tre veckor kunde han fortfarande inte konstatera felet, kanske dags o börja jobba med annat lol

gatsoppare kanske

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Däckspert
298 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#14
Anledningen till att jag la upp detta forum idag är för att nu är jag riktigt less på volvo verkstäder.
I söndags morse så såg jag att vingen var borta ifrån bin bil så jag gick ut för att titta lite närmare så va hela bakrutan sönder, xc grillen var borta, torkar armen var borta och bagage luckan var repig.
dessutom så regnade de ute. Då är humöret på topp.
Grädden på moset var när jag gick in igen och min höggravida sambo sa att vattnet hade gått.
Jätte roligt!!!!
Jag fick tag i garage och fick lånat en annan bil på 10min åkte in till förlossningen, dagen efter åkte jag in till samma verkstad som bytte framrutan förra året.
Idag hämtade jag bilen lackeringen e inte klar men jag har en ruta iaf.
MEN springan mellan baklampan och glaset är på höger sida 0.5mm och på vänster 20mm.
Dom ha satt dit en ny skitsamlar list även om jag sa att jag inte vill ha den där.
Dom är såna jävl? idio?er. Jag fattar inte att det kan finnas så många köt??uvuden under att och samma tak.
SVERIGES STÖRSTA DÅRHUS!!!!!

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 november 2009
#15
Skulle byta termostat-kylaren var knäckt och läckte som ett såll "den var så när den kom in"
Skulle byta däck på märkesverkstad-VB hjul trillade av
Defekt bensinpump från fabrik på nybil-tog dem nästan två månader att hitta och åtgärda
Skulle byta drivrem-monterades fel så både rullar och rem slets ut snabbt
Montera dragkrok-fullständigt knas på bilens elsystem

De tre första var värst i mina ögon, verkstäderna tog absolut inget ansvar för det som hänt. De två sista däremot tog fullt ansvar och ersatte oss på lämpligt sätt, alla felar och gör man bara rätt för sig är det inget att klaga på tycker jag. Som tur är det bara den sista som jag råkat ut för, på Mercedesen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 235 Inlägg
17 november 2009
#16
Lämnade min Golf 94 Diesel för pumpbyte till en liten verkstad i Göteborg, två dagar senare ringer gubben och säger att den nya pumpen är på plats, men bilen är kraftlös. Ja ja, vad gör man? Drog dit för att provköra, och det är sant, den går knappt att köra, helt kraftlös. I tillägg börjar den koka efter ett par minuter. Lämnar in bilen igen och säger: fixa det.
Sen går det en, två, tre dagar, och gubben säger att de har mycket att göra med andra bilar.
Till slut måste jag dra dit själv med verktyg och fixa bilen på egen hand. Mekanikern monterade kamremmen fel, och bilen gick skit. La om kamremmen, och då gick den bra igen.


157 Inlägg
17 november 2009
#17
tjox skrev:
Anledningen till att jag la upp detta forum idag är för att nu är jag riktigt less på volvo verkstäder.
I söndags morse så såg jag att vingen var borta ifrån bin bil så jag gick ut för att titta lite närmare så va hela bakrutan sönder, xc grillen var borta, torkar armen var borta och bagage luckan var repig.
dessutom så regnade de ute. Då är humöret på topp.
Grädden på moset var när jag gick in igen och min höggravida sambo sa att vattnet hade gått.
Jätte roligt!!!!
Jag fick tag i garage och fick lånat en annan bil på 10min åkte in till förlossningen, dagen efter åkte jag in till samma verkstad som bytte framrutan förra året.
Idag hämtade jag bilen lackeringen e inte klar men jag har en ruta iaf.
MEN springan mellan baklampan och glaset är på höger sida 0.5mm och på vänster 20mm.
Dom ha satt dit en ny skitsamlar list även om jag sa att jag inte vill ha den där.
Dom är såna jävl? idio?er. Jag fattar inte att det kan finnas så många köt??uvuden under att och samma tak.
SVERIGES STÖRSTA DÅRHUS!!!!!

Antar att du blivit pappa nu då? GRATTIS och lycka till med allt! big_smile

4 005 Inlägg
17 november 2009
#18
När jag lämnade in Audi A8n till Arver för att programmera ytterligare 1 nyckel så att vi hade två så bokade de en tid med programmeringssystemet i audityskland och så. Tog 3 veckor.
När jag skulle hämta bilen så frågade jag hur det gick varpå de svarade att det hade gått jättebra och inga problem och lämnar över 1 nyckel till mig.

Jättebra, glad var jag.
-" Men vart är reservnyckeln då?"
-"Vilken nyckel? Nu är det ju ny programmering så den gamla nyckeln fungerar inte"

Så de tog alltså 2800 kr för att....? göra en ny nyckel? haha. Idioter. smile Fick dock halva priset. hahahah

Samma firma gjorde en fullservice utan att röra på bilen (myntet på däcket låg kvar när vi skulle hämta den) Efter att jag blev asförbannad och skrek i hallen så sa de att de skulle göra en kontroll med personen då han inte var här  för tillfället...

Samma firma skulle ett år senare göra fullservice och byta tändstift och skruvade fast dem snett. Kostade 28 000 kr att laga med vilket de tyckte att ägaren skulle betala....! Tur att ägaren var barndomschef med en på VAG, så han fick ringa och skälla på dem ordentligt så tog de den fakturan.

Auktoriserad verkstad betyder INGENTING! Att ta 1200kr/h bara för att man har en högre slutsiffra på modellnr fast det är samma jobb är ju också ifrågobart.


566 Inlägg
17 november 2009
#19
Jag skulle lämna in svärfars v70 på volvo, han hade tid kvar på garantin så dom skulle byta fjäderbenslager har jag för mig. När bilen var färdig så åkte jag för att lämna bilen, lyssna på musik och låg väl runt 90km/h. Sen sänkte jag musiken för att lyssna om oljudet hade försvunnit. Och hör då hur det dunkar, stannar bilen och märker att båda framhjulen är lösa. Fint och tappa dom i 90km/h. Åkte tillbaka och sa till dom. Dom brydde sig sådär mycket!


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
17 november 2009
#20
Min farfar berättade om när saab v4an kom ut, han gick och handlade. Sen när det var dags för första servicen gick det åt skogen. när bilen var klar kom han bara några kilometer med bilen, det visade sig att meken hade tömt växellådan på olja och fyllt på i motorn:P

Jag lämnade in min bmw 540 för oljebyte i automatlådan, att få rätt olje nivå i lådan är lite krångel, kommer inte ihåg hela proceduren nu, men oljan måste ha en viss temp och bilen ska va igång o.s.v.
När jag hämtade bilen frågade jag om han visste hur man skulle göra för att få rätt nivå,
"ööhh, man häller väl på olja tills nivån är uppe vid hålet som på alla andra?"
haha nej du, ta reda på hur man gör så ringer du när det är färdigt:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök