3818
Sök

Tabbar som bilmekaniker har gjort!!!!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
2 december 2009
Brandis skrev:
JaggaChafen skrev:
Fixar ni det så skll jag sluta som mekaniker för evigt å börja kränga burgare på McDonalds istället

Kan garantera er att läkare gör fler fel än oss å dom har ju bara 2 olika modeller att jobba med. Men det e ju lite svårare att upptäcka. Det finns ju inte så många "hobbyläkare".

det är ju bra att du skriver att du jobbar som volvo mekaniker också, och att du jobbar på volvo... och vilken bil det är, eller är det bara en "volvo"? hur lång uppsägnings tid har dom i norge? kanske dags att börja söka?

du, det finns många läkare här i sverige som åker över till norge och skaffar snabb licens där, nu tror jag dock det inte funkar längre men för ett halv år sedan gick det gå snabb kurs i norge och bli läkare som fick praktisera i sverige...

finns många mekaniker i sverige som inte är utbildade, sen finns det ju dom som är det, oftast syns ju inte det på kvittot. mekaniker yrket är inte enda som har rötägg, men dom är långt ifrån befriade.

Bilen i fråga e en Renault Scénic. Å nej du fixar inte den bilen det kan jag lova dig. Speciellt inte över ett forum.

Jag personligen har inte hållt på med denna bilen då jag bara skruvar Volvo.

Grejjen med "Hobbyläkare" menar jag att om du gör ett fel på en bil som mekaniker e det ganska stor risk att kunden eller en bekant till kunden kanske märker det å då e plötsligt mekanikern en idiot.

Om du går till en läkare å han gör en feldiagnos då det väll sällan det märks. Då det inte springer runt så många "Hobbyläkare" som det gör "Hobbymekaniker"

Hoppas du förstår vad jag menar
Senast redigerat av JaggaChafen (2 december 2009)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
2 december 2009
Matspetter skrev:
Kan ju bli spökrädd för mindre. Ska fan börja köra me markering på oljefiltret, luftfiltret, mynt på däcket. För att se att bilen iallafall rullas in i verkstaden och att något görs med den.

Givetvis fifflas det i andra branscher men denna tråden gäller bilmekaniker. Jag tror att lite mindre verkstäder som inte är märkesverkstäder i allmänhet sköter sig bättre.

Problemet med större verkstäder e oftast att det blir så stort så att det e lätt för meken att fiffla utan att det märks. Jag vet att det händer. En annan orsak kan ju vara att Mekanikerna på dom större verkstäderna oftast jobbar med bonuslön. Desto mer dom skruvar inn desto mer pengar tjänar dom.

Kan man då göra 14 servicar om dagen så tjänar man ju ganska fett. Detta e ganska fel tycker jag. Bonussystemen uppmanar nästan till fusk.

Fd Bannad
657 Inlägg
2 december 2009
JaggaChafen skrev:
Brandis skrev:
JaggaChafen skrev:
Fixar ni det så skll jag sluta som mekaniker för evigt å börja kränga burgare på McDonalds istället

Kan garantera er att läkare gör fler fel än oss å dom har ju bara 2 olika modeller att jobba med. Men det e ju lite svårare att upptäcka. Det finns ju inte så många "hobbyläkare".

det är ju bra att du skriver att du jobbar som volvo mekaniker också, och att du jobbar på volvo... och vilken bil det är, eller är det bara en "volvo"? hur lång uppsägnings tid har dom i norge? kanske dags att börja söka?

du, det finns många läkare här i sverige som åker över till norge och skaffar snabb licens där, nu tror jag dock det inte funkar längre men för ett halv år sedan gick det gå snabb kurs i norge och bli läkare som fick praktisera i sverige...

finns många mekaniker i sverige som inte är utbildade, sen finns det ju dom som är det, oftast syns ju inte det på kvittot. mekaniker yrket är inte enda som har rötägg, men dom är långt ifrån befriade.

Bilen i fråga e en Renault Scénic. Å nej du fixar inte den bilen det kan jag lova dig. Speciellt inte över ett forum.

Jag personligen har inte hållt på med denna bilen då jag bara skruvar Volvo.

Grejjen med "Hobbyläkare" menar jag att om du gör ett fel på en bil som mekaniker e det ganska stor risk att kunden eller en bekant till kunden kanske märker det å då e plötsligt mekanikern en idiot.

Om du går till en läkare å han gör en feldiagnos då det väll sällan det märks. Då det inte springer runt så många "Hobbyläkare" som det gör "Hobbymekaniker"

Hoppas du förstår vad jag menar

om du lämnar in dig själv för en svullen hals och läkaren börjar byta njurar och kapar blindtarmen av dig istället för att ge dig en alvedon skaru nog se att han bli kallad hobbyläkare han med^^

Gör man ett fel ska man stå för det, om mekanikern/firman erkänner felet och fixar det är det väll ingen som är så störd att han skäller ut dem då.

Märkesbög

827 Inlägg
2 december 2009
En dag när ja satte mig i min 855R tyckte ja det "lukta" vatten, fråga inte för ja vet inte hur ja ska förklara.
När ja kolla så hade ja en pöl på ca 3 liter vatten på golvet på passagerar sidan , så ja lämna in den för att se vart den läcker.

Först sa dom att det läcker nån stanns runt vindrutan (tyckte det va konstigt för ja hade kollat rutan noga sj efter fukt o spolat med högtryck för att se om den läcker o det gjorde den inte), så dom skulle limma om den, sen sa dom att den gick sönder när dom tog ut den o att det händer ofta o dom får sätta in en ny(2000kr), ja tänkte väl inte mer på det tyckte bara det va gott att inte behöva ta med mig ett öskar varje gång ja sätter mig i bilen.

Men visst nästa dag samma sak, en babypool på  passagerar sidan, så ja åkte ner igen o sa som det va o dom sa att dom får söka efter läckan igen så ja sa bara : jaja gör det då bara den blir tät...
Efter ett tag ringde dom o sa att dom hittat o fixat läckan, det va nån dränering som var igensatt(350kr), gott att det va fixat tänkte jag men den känslan försvann snabbt när ja satte mig i bilen, det var svarta fingeravtryck över halva inner taket som är sandfärgat såg ut som en j@#%a dalmatiner på insidan o alla plast detaljer som man måste ta bort för att ta ner taket var antingen spruckna elr skadade på nåt annat sätt.

Så ja gick in o snacka lite allvar med dom, ja tänkte inte betala för 2 "tätningar" när den första var onödig o att man ska aldrig få tillbaka en bil i det skicket.
Det sluta med att tätningen blev gratis dom betalade 500kr av dom 2000kr till försäkringsbolaget för rutan sen så sa dom att dom skulle fixa fläckarna i taket men det tacka jag nej till, lämnar inte in min bil till dom klåparna igen, tvätta taket sj med nån Nanotec spray med borste o en damsugare.

När det e nåt som ska göras med nån av mina bilar så söker ja på nätet först så ja vet vad ja ska göra o sen gör jag det sj, billigare o bättre om du frågar mig.
Och Haynes böckerna är guld värda. smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 december 2009
Köpte en Primera från lokala Volvohandlaren för snart tio år sen. Säljaren påstod att det inte fanns vinterdäck till bilen trots att jag hade pratat med förra ägaren som bytte in bilen med 4 st kompletta däck på fälg. Till saken hör att säljaren var/är en rejäl jävla bilskojare.

Efter många om och men "hittade" dom hjulen och dom såg förjävliga ut, men OK.. Det var iaf vinterdäck till min bil.
Skulle köra hem den.... Kommer utanför byn och bilen började skaka som satan... Ut i mörkret och kollade, ingen ficklampa.. Fan, fortsatte hem, in i garaget och av med alla hjulsidorna. VARENDA hjulbult satt ut och in, med konan utåt!
Ringde dagen efter och skällde på säljaren, fan jag kunde ha tappat varenda hjul!
Han bad mig kontakta verkstan vilket jag gjorde... I.o.m att jag känner varenda själ på det stället så fick jag höra att säljaren hade kommit rusande in på verkstan och sagt: "Att om jag ringer, skyll på en praktikant!"

Just de orden fick jag alltså höra från en polare som jobbade där. Det var tydligen säljaren som hade monterat hjulen själv på min bil!
Jag travade rätt in på hans kontor, lade på luren för honom och hojtade så alla i bilhallen hörde:
DU ska hålla dig från allt som har med bilaffärer att göra om du vill ha jobbet kvar! Sen att han sålde hönsägg gjorde ju saken bara bättre. Så jag gormade och drog näven i bordet, håll dig till att sälja dina skitiga hönsägg din halvbonde...

Jag fick stående applåder när jag gick ut från bilhallen den aftonen i januari 2000... ^^
Han jobbar kvar, men mig har han inte sagt ett knyst till efter det...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
2 december 2009
Var i STHLM (bor ganska långt därifrån) en helg och när jag skulle hem så lös varninglampan för airbagen. Kollade instruktionsboken och där stod att man omgående ska kontakta en auktoriserad Saabverkstad. Jävla skit tänkte jag men jaja så jag ringde den som var närmast och det var Svenska Bil.

Dom var snälla och kunde ta emot bilen direkt och kolla. Jag var ju liksom i rätt smaskig tidsnöd och var tvungen att komma hem på måndag morgon. Efter några timmar ringer dom och säger att dom rivit ner inredningen och kolla noga osv och kommit fram till att det är fel på en bältessträckare och då stänger bilen tydligen ner systemet så inget av bältena fungerar.

Dom sa att jag måste byta bältessträckare osv men dom har ingen sån i hela STHLM och dom säger även att det är väldigt ovanligt att det blir fel på bältessträckare och det skulle kunna dra loss på ca 7000kr med jobb och allt sa dom. Dom skulle kunna få hem en sån iaf på ett par dagar så det var ju inget alternativ för mig utan jag var tvungen att åka hem och fixa det på en Saab verkstad på närmare håll. 2467kr fick jag betala iaf för felsökning, förbrukningsmaterial(vad man nu kan förbruka bara genom att göra felsökning).

Jaja, sagt och gjort, när jag kom hem så kontaktade jag Saab hemma och beställde tid och frågade på telefon om dom kunde ta hem en bältessträckare direkt liksom, men killen på Saab sa att det inte går utan att dom själva kollat bilen. Dom tyckte det lät jävligt konstigt att det skulle vara fel på den för dom sa också, liknande det dom sa i STHLM, att det händer typ inte att en bälstessträckare går sönder. Nähä, det var ju jävla skumt tänkte jag men jaja skitsamma bara det blir fixat.

Hur som haver, jag lämnade in bilen och satt och väntade, efter 40minuter ropade en kille på mig och sa att det var klart och jag drog upp visakortet och räknade med en smaskig räkning. 561kr sa han och då var ändå felsökningskostnaden nästan 500kr plus att felet verkligen var åtgärdat. 5ggr dyrare på Svenska Bil utan att dom ens hade fattat vad som var fel. Det visade sig att det var en kabel som gått av så dom fixade kabeln på stört och allt funkade igen. Det hade idioterna på Svenska Bil missat trots att dom rev inredningen där och allt. Jävla oduglingar!

Visade dessutom kvittot ifrån STHLM för Saab hemma och två st killar i receptionen på verkstaden utbrast spontant: Nej men vad i helvete är detta?? Dom rådde mig att höra av mig till Svenska bil för det där stämmer inte sa dom.

Fick hålla på och ringa som en idiot i flera månader för att få nån rätsida på vad fan dom hade sysslat med egentligen och vad dom tagit betalt för men det var lönlöst. Jävla idioter jag hatar fanskapen på det företaget(alltså den specifika verkstaden och inget annat).

Verkstadschefen för hela Svenska Bil i STHLM var dock mkt hjälpsam och trevlig ska sägas. han höll med om att det där verkade helt galet och han ringde till och med hem privat till idioten som lovade att ringa upp mig så snart han satt sig in i ärendet, men ändå aldrig ringde, och sa åt honom att ta tag i det. Kommer aldrig åka till den verkstaden igen iaf om det skulle vara nåt problem

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

1 482 Inlägg
2 december 2009
Man blir fan rädd när man läser sånthär.

Jag hatar att lämna ifrån mig bilen, gillar inte ens att någon annan kör bilen.

Tacka fan för man har kontakt på BMW som jag kan ringa till alla dagar om något händer med bilen smile

BLT Service
Theracords Music Label

174 Inlägg
2 december 2009
Lämnade in en renault på helmia bil i arvika för å göra service på bilen, renaulten var bara 2år gammal då å knappt gått långt så när dom ringer å säger att bilen är klar så kommer vi dit, å va tror ni dom har gjort, Dom asen har bytt, bromsok,belägg å skivor  fram på bilen. å för de första så måste dom ringa först för att höra att det är okej att byta för dom har en viss summa typ 1-2000 kr dom får byta utan att kontakta kunden, och för det andra så ville vi se på dom gamla bromsarna men nejda de gick ju inte för att dom hade städat undan all skit samma dag. då trodde jag farsan skulle gå upp i taket, detta lilla kalaset på en bil som gått runt 3000mil gick på en redig peng ska jag lova. FY FAN

272 Inlägg
2 december 2009
Noxxer skrev:
Tacka fan för man har kontakt på BMW som jag kan ringa till alla dagar om något händer med bilen smile

Precis vad jag har tänkt genom hela tråden! Klockren service hos BMW, aldrig strul smile. Dock så har man ju precis som du skrev kontakter men även på andra BMW verkstäder är servicen på topp!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 december 2009
Nicklas-med-ck skrev:
Noxxer skrev:

Precis vad jag har tänkt genom hela tråden! Klockren service hos BMW, aldrig strul smile. Dock så har man ju precis som du skrev kontakter men även på andra BMW verkstäder är servicen på topp!

Då har ni aldrig besökt Halmstad wink

Jodå, det finns kanon kompentens även här i krokarna. Men vi kan ju säga som så att det är inte hos  den auktoriserade handlaren i stan. Även om de skärpt till sig och börjat vinna tillbaka lite förtroende...

Däremot Lexus måste jag ge goda vitsord, de vet vad service minded betyder.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

272 Inlägg
2 december 2009
Rquired skrev:
Nicklas-med-ck skrev:
Noxxer skrev:

Då har ni aldrig besökt Halmstad wink

Jodå, det finns kanon kompentens även här i krokarna. Men vi kan ju säga som så att det är inte hos  den auktoriserade handlaren i stan. Även om de skärpt till sig och börjat vinna tillbaka lite förtroende...

Däremot Lexus måste jag ge goda vitsord, de vet vad service minded betyder.

Lexus måste ha den i särklass bästa servicen! Dock så har vi ju starka kontakter även där, men det spelar ingen roll i det här fallet då jag inte hört någon klaga på deras service.
Vet inte hur mycket man vågar skriva ut här men dom som äger (vet inte om det bara gäller nya rx eller även tidigare och andra modeller än rx) vet vad jag pratar om angående stöldskydd m.m.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 december 2009
jupicken_volvo skrev:
Lämnade in en renault på helmia bil i arvika för å göra service på bilen, renaulten var bara 2år gammal då å knappt gått långt så när dom ringer å säger att bilen är klar så kommer vi dit, å va tror ni dom har gjort, Dom asen har bytt, bromsok,belägg å skivor  fram på bilen. å för de första så måste dom ringa först för att höra att det är okej att byta för dom har en viss summa typ 1-2000 kr dom får byta utan att kontakta kunden, och för det andra så ville vi se på dom gamla bromsarna men nejda de gick ju inte för att dom hade städat undan all skit samma dag. då trodde jag farsan skulle gå upp i taket, detta lilla kalaset på en bil som gått runt 3000mil gick på en redig peng ska jag lova. FY FAN

Om dom inte har avtalat med er innan vad dom skall gøra så e det bara å skita i att betala

Däckspert
298 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
jupicken_volvo skrev:

Jag tror att "laga något som inte är sönder metoden" är vanligare än va man tror.
Många betalar och säger ingenting.

Livet börjar vid 6200rpm!!!

3 259 Inlägg
3 december 2009
tjox skrev:
Jag tror att "laga något som inte är sönder metoden" är vanligare än va man tror.
Många betalar och säger ingenting.

Verkar ju som att alla gör det eftersom det förekommer så jäkla ofta, så måste det ju mer eller mindre vara en "vana" från vissa bilverkstäder.. hur blåögda är folk egentligen? Det är ju helt uppenbart att man blir grundlurad och alla bara betalar o ser glada ut ändå?!?! Ne fyfan mer kontrollanter ute på verkstäderna som kan ställa dessa tattare mot väggen!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 december 2009
JonR skrev:
Verkar ju som att alla gör det eftersom det förekommer så jäkla ofta, så måste det ju mer eller mindre vara en "vana" från vissa bilverkstäder.. hur blåögda är folk egentligen? Det är ju helt uppenbart att man blir grundlurad och alla bara betalar o ser glada ut ändå?!?! Ne fyfan mer kontrollanter ute på verkstäderna som kan ställa dessa tattare mot väggen!

MVH/Jon

Populärt är ju att byta torkare i onödan... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 december 2009
Populart e ju att byta torkare i onödan

På verkstaden där jag jobbar frågar vi alltid kunden när han lämnar in sin bil om han tycker att han torkarblad e bra. Om torkarblad e bra eller inte e ju en ganska kraftig bedömningsfråga.

Vi brukar också fråga kunden om en bil lämnas in för service om han vill att vi skall byta trasiga glödlampor.

Alla andra jobb rings kunden upp med prisuppgift innan vi rör bilen. Dom enda jobben vi inte lämnar fasta priser på e felsökning men vi kan bestämma på förhand med kunden hur mkt vi skall felsöka innan vi måste kontakta kunden å avtala vidare.

Detta e regler som alla verkstäder måste hålla sig till enligt lag.

139 Inlägg
3 december 2009
TurbOla skrev:
JonR skrev:

MVH/Jon

50 spänn litern för deras spolarvätska känns också nödvändigt. Och om man fyllt på behållarn innan så skickar dom in en extra dunk i bagaget och tar en fin avgift för den istället.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 december 2009
Matspetter skrev:
TurbOla skrev:
JonR skrev:

MVH/Jon

50 spänn litern för deras spolarvätska känns också nödvändigt. Och om man fyllt på behållarn innan så skickar dom in en extra dunk i bagaget och tar en fin avgift för den istället.

26 kr litern tar vi tycker du det e skitdyrt eller.

Samt om en bil kommer in med helt tom spolarbehållare fyller jag alltid den helt full men tar fortfarande bara betalt för 1 liter.

Vart har du fått betala 50 kr litern å va inte spolarvätskan med i priste du fick på servicen.

Om du då inte ville ha det så kan du säga till innan så lovar jag att du slipper betala för den

Performance meck
342 Inlägg
3 december 2009
Patarei skrev:
En annan gång när jag lämnade in en 245:a för oljebyte så glömde mekanikern att fylla på olja innan han startade bilen. Kunde gått riktigt illa.

en bil tar inte skada av att gå utan olja så kort tid som det tar att starta bilen och inse att olje lampan lyser

och till alla som klagar på att det är dyrt för en så enkel uppgift varför lämmnar ni in bilen från första början?

Mvh viktor

593 Inlägg
3 december 2009
Fy fan, blir ju mörkrädd när man läser alla "verkstadstabbar".. Jobbar själv som bilmekaniker på ett ganska stort företag, men där har vi ögon i nacken.. Verkmästare springer omkring och kollar mkt om dagarna, och ställer frågor om arbetet..

Sen rätt som det är kan det glida in en kontrollant och köra in den "färdiga" bilen man reparerat/servat och gå igenom varenda punkt vi gjort och så vi inte gjort några skador eller fuskat.. Kan säga att en kille va lite stressad en dag och sket i att kolla lufttrycket reservhjulet, trots de ingår i service..
Den dagen kom kontrollanten.. Kan säga att han fick de inte lätt när gubben fick tag i honom, och när chefen kom in då vart de om möjligt värre. Så hos oss vågar man fan inte fuska..

Så ett råd till alla missnöjda: Lämna in bilen på en kontrollerad bilverkstad som verkar seriös.. Ingen garanti för att jobbet blir 100% för det, men en bit på vägen..

mvh

Sök