4533
Sök

Tabbar som bilmekaniker har gjort!!!!

139 Inlägg
8 december 2009
#121
var jobbar du då epakraft? reijmes , biva?

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
8 december 2009
#122
Ja det finns ju en hel del som inte ska jobba med detta.. Polaren lämnade in en bil då skulle dom byta något i toppen..när han fick tillbax den så fattades det ett gäng skruvar till ventilkåpan mm.

Sen lämnade farsan in sin 850 till samma verskstad..då skulle dom göra något med växel föraren.. när han fick tillbax den så hade dom gjort sprickor i instrument panelen mm sad

Så man ska nog se upp med att lämna in till små värkstäder.. isåfall lämna in till lite större altenativt göra mycket själv..farsan ska byta koppling och kam rem på 850:in snart och tänkte lämna in den..skulle kosta runt 12.000 men då sa jag att jag gö det istället då skulle det kosta han 1500 kr totalt

Mvh Christian

Däckspert
298 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#123
criller skrev:
Ja det finns ju en hel del som inte ska jobba med detta.. Polaren lämnade in en bil då skulle dom byta något i toppen..när han fick tillbax den så fattades det ett gäng skruvar till ventilkåpan mm.

Sen lämnade farsan in sin 850 till samma verskstad..då skulle dom göra något med växel föraren.. när han fick tillbax den så hade dom gjort sprickor i instrument panelen mm sad

Så man ska nog se upp med att lämna in till små värkstäder.. isåfall lämna in till lite större altenativt göra mycket själv..farsan ska byta koppling och kam rem på 850:in snart och tänkte lämna in den..skulle kosta runt 12.000 men då sa jag att jag gö det istället då skulle det kosta han 1500 kr totalt

Man ska inte tro att det blir mindre fel bara för att man lämnar till större verkstäder.
snarare tvärt om säger mina erfareheter..

Livet börjar vid 6200rpm!!!

129 Inlägg
28 december 2009
#124
wistfors skrev:
Patarei skrev:
En annan gång när jag lämnade in en 245:a för oljebyte så glömde mekanikern att fylla på olja innan han startade bilen. Kunde gått riktigt illa.

en bil tar inte skada av att gå utan olja så kort tid som det tar att starta bilen och inse att olje lampan lyser



och till alla som klagar på att det är dyrt för en så enkel uppgift varför lämmnar ni in bilen från första början?


Mvh viktor

Oljelampan fungerar inte som den ska. Och vad hade hänt om jag inte kommit in och upptäckt att han inte fyllt på olja?

3 259 Inlägg
28 december 2009
#125
JaggaChafen skrev:
Matspetter skrev:
TurbOla skrev:
Populärt är ju att byta torkare i onödan... tongue

50 spänn litern för deras spolarvätska känns också nödvändigt. Och om man fyllt på behållarn innan så skickar dom in en extra dunk i bagaget och tar en fin avgift för den istället.

26 kr litern tar vi tycker du det e skitdyrt eller.

Samt om en bil kommer in med helt tom spolarbehållare fyller jag alltid den helt full men tar fortfarande bara betalt för 1 liter.

Vart har du fått betala 50 kr litern å va inte spolarvätskan med i priste du fick på servicen.

Om du då inte ville ha det så kan du säga till innan så lovar jag att du slipper betala för den

Så om man lämnar in bilen för oljebyte måste man säga åt dom att inte byta kofångaren bak, blinkersglas fram, växelspaksdamask, avgasrör etc etc etc, eller vad menar du? Blir ju en hel del grejor att rabbla upp som man inte vill att dom ska byta.. Förstår inte problemet med att göra det man blivit tillsagd att göra och sen bara ge fan i resten? Blir ju rätt så mycket enklare och sen slipper ju verkstaden göra nåt olagligt också!(Lura av folk pengar på nåt som dom inte behöver eller har bett om)

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (28 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

dalmasens
28 december 2009
#126
criller skrev:
Ja det finns ju en hel del som inte ska jobba med detta.. Polaren lämnade in en bil då skulle dom byta något i toppen..när han fick tillbax den så fattades det ett gäng skruvar till ventilkåpan mm.

Sen lämnade farsan in sin 850 till samma verskstad..då skulle dom göra något med växel föraren.. när han fick tillbax den så hade dom gjort sprickor i instrument panelen mm sad

Så man ska nog se upp med att lämna in till små värkstäder.. isåfall lämna in till lite större altenativt göra mycket själv..farsan ska byta koppling och kam rem på 850:in snart och tänkte lämna in den..skulle kosta runt 12.000 men då sa jag att jag gö det istället då skulle det kosta han 1500 kr totalt

Kan förstå att de tar betalt som fan att byta på en 850.
Gjorde de sj en gång. Gör aldrig om de.

Rättvikarn
142 Inlägg
28 december 2009
#127
En miss jag gjort är på en Kvalitetskontroll på renault...  Var stressad pga överbokning så jag missade trasiga positionsljus och en brusten fjäder, så kunden var inte så glad när dom kom tillbax efter besiktning.

Nu är man extra noga vid service på spes renault att dubbelkolla alla lysen och se så inte fjädrarna gått av, då det händer ofta på renault

If speeding is a crime, then i'm a criminal
Och Där Dog Tråden!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 december 2009
#128
Pedaln skrev:
En miss jag gjort är på en Kvalitetskontroll på renault...  Var stressad pga överbokning så jag missade trasiga positionsljus och en brusten fjäder, så kunden var inte så glad när dom kom tillbax efter besiktning.

Nu är man extra noga vid service på spes renault att dubbelkolla alla lysen och se så inte fjädrarna gått av, då det händer ofta på renault

Det är ju franskt skit, sånnt kan man inte lita på för 5 öre tongue


749 Inlägg
28 december 2009
#129
JaggaChafen skrev:
Jag tycker vi lägger ner alla bilverkstäder efter som alla mekaniker tydligen e dumma ihuvet å helt inkompetenta.

Sen kan vi låta alla dagismammor laga bilar istället för et e ju så lätt....

Undrar hur många bilar som kommer rulla då.

Visst jobbar det rötägg på bilverkstäder som inte orkar/kan felsöka ordentligt å istället testar komponenter som kunden får betala för.

Tror dock att dom tillhör ovanligheterna. Sen har ju inte mekanikern sista ordet utan det e ofta en verkmästare inblandad med.

En annan grej e att felsöka på bilar som har intermittenta fel hur lätt tror i egentligen att det e.

Exempel. Vi hade en bil inne på verkstaden som kunden klagade på att den blev strömtom. Vi gör den vanliga felsökningen i dett atillfälle. Kontrollerar status på batteri(med volvos batteritestare) Kontrollerar genarotorn med belastningsprovare enligt tillverkarens specifikationer. Mäater sedan utladning över en längre tid då moderna bilar tyar en stund på sig innan dom går i sleep mode.

Vi hittar inget fel på bilen men byter anslutningarna på batteriet då dessa e kända för att ha dålig kontakt å det  e trolight att detta kan uppfattas som ett tomt batteri+att en dålig kontakt kan ladda ur ett batteri.

Detta e en billigt del med.

Vi lämnar ut bilen till kunden med tanke att kunden för prova själv om det fungerar som det skall. (Vi har inte tagit 1 krona betalt ännu)

Kunden ringer tillbaks 2 dagar senare å säger att bilen har vart strömtom igen. Vi tar in bilen igen å går igenom samm procedur en gång till hittar inget fel denna gången heller.

Kunden e förbannad å kräver att vi skall hitta felet å vill ha en hyrbil tills vi har hittat felet. Hittar vi inte felet så vill han att köpet på bilen skall gå tllbaka (bilen e snart 5 år gammal å i Norge å har du 5 års reklamationsrätt)

Vi har bilen å olika mekaniker använder bilen till å från jobbet i 3 månader utan att bilen går strömtom.

Ni som e så duktiga här kan ju ta å berätta för mig va det e för fel på bilen.

Fixar ni det så skll jag sluta som mekaniker för evigt å börja kränga burgare på McDonalds istället

För vi måste ju va klåpare som inet fixar detta va.


Tänk på en sak rötägg finns överallt inom alla yrken.

Å angående lösa hjul oljepluggar som inte varit tillskruvade å så vi skruvar en hel helvetes massa skruvar varje dag å om det händer 1-2 gånge om året att saker inte blir ordentligt fastskruvade så e det fanimej en låg felprocent. Gör jag ett fel så erkänner jag det å gör vad jag kan för att kompensera kunden för det.

Kan garantera er att läkare gör fler fel än oss å dom har ju bara 2 olika modeller att jobba med. Men det e ju lite svårare att upptäcka. Det finns ju inte så många "hobbyläkare".

Ibland kan man också råka ut för ett fel 40
Alltså felet sitter vanligtvis 40cm bakom ratten.
/ Skämt.

Det är inte alltid lätt att va mekaniker och tillexempel få ett fel på en bilmodell som är ny, som verkstan inte har råd att utbilda folk på och som man aldrig sett förrut.
Då får man göra det bästa man kan av situationen eftersom man har blivit tilldelad en arbetsorder som man kanske egentligen inte vill ha med att göra, där det står vad som är fel och det är ens uppgift att lösa det fast man saknar kunskap om just den modellen eller märket.

Speciellt dåligt tror jag det är för mekaniker på mindre företag där man absolut inte har råd med vidareutbildningar och dessutom vanligtvis jobbar med alla bilmärken.
Vet sj hur det känns när de kommer in en bil som man aldrig har lyft huven på förrut och ska byta kamrem.

Misstag inträffar ju oftast när det saknas kunskap men det är inte alltid mekanikerns fel.
Jag kan inte själva påstå att jag gjort någon allvarlig miss nån gång eftersom jag är väldigt mån om att göra allt rätt.
Jag vet andra som gjort missar och en del har tillmed blivit uppsagda pga det.
Tänk er den pressen, gör jag nåt fel kan jag bli uppsagd, förlora jobbet.
Ofta säger verkstadschefen att man tex vid en felsökning ska prova att byta saker trots att man inte vet om det är fel på dem.
Har råkat ut för flera gånger att man har blivit ombedd att byta en komponent som de tror de är fel på och sen va de egentligen en kabel som var av.
Men då ska man laga kablen och skriva att de va fel på komponenten för att verkstan ska slippa betala delen.
På mindre verkstäder är det ännu värre då man oftast saknar dyra diagnosverktyg som verkligen skulle underlätta ens arbete.
Dessutom brukar det saknas verkstadslitteratur om bil, motor, bränslesystem, tändsystem, elschema osv, då står man helt utan hjälp.
Dessutom jobbar man man ofta med äldre bilar på mindre verkstäder och då kan man råka ut för problem som tex klena fastärgade skruvar som brister och liknanade. Då får man också skulden om man råkar knäcka nån skruv som man är tvungen att lossa men aldrig hade gått att få bort hel oavsett hur man än hade gått tillväga.
Försök sen förklara det för kunden, speciellt jobbigt är det om kunden är närvarande.

Sen är ju inte alla jobb så avancerade tex kan man göra en service av vilken bil som helst med förbundna ögon.

Det är alltid lätt att gnälla på bilmekanikern men de har inte alltid en så lätt situation.

Det värsta för en bilmekaniker tycker jag iallafall, är när kunden sj är närvarande tex vid en felsökning.
Det är en väldigt jobbig och ansträngd situation särskillt om de är en sur gnällig kund. Det är så man får ont i magen när man tänker på det.

Personligen tycker jag bilmekanikeryrket är jobbigt, underbetalt, ouppskattat, extremt stressigt och dessutom väldigt skitigt och ohälsosamt ur flera perspektiv. Stress är tex väldigt dåligt för hälsan.
Mekanikern ska göra jobbet så snabbt det går för att verkstan ska tjäna pengar.
Är ju bra ut ekonomisk synpunkt men bidrar med dålig hälsa hos mekanikern.

Oftast får kunden reda på hur lång tid jobbet ska ta innan bilen lämnas för repration.
Sedan får mekanikern arbetsordern där det står en tid tex 1h tiden som det ska ta att göra jobbet, dessutom så duger det inte att man klarar jobbet på utsatt tid utan verkstadschefen förväntar sej att jobbet ska vara klart långt innan utsatt tid. Tex pga att en annan mekaniker brukar göra det snabbare, eller att verkaren räknat med att det inte ska bli några problem och bokat in massvis med fler bilar under dagen som också ska bli färdiga.
Tänk vilken stress man då jobbar under och viken panik man får om man råkar ut för ett problem.
Självklart vill man göra jobbet så bra man kan.
Gör man nått litet misstag så skriker och gapar verkmästaren som en galning och det vet man om.
Ofta får mekanikern skulden när det kanske egentligen inte är mekanikerns fel.

Enligt min åsikt jobbar en bilmekaniker under fruktansvärt dåliga förhållanden, nästan missär.
Hade det gällt ett annat hantverksyrke tex snickare så får jobbet ta den tid det tar kunden får minsan betala varenda timme. I det fallet blir företaget nog hellre glada när det tar längre tid så de kan debittera mer.

Men den viktigaste egenskapen en mekaniker bör ha är att alltid vara noggran med vad man gör.
Man ska ta de säkra före det osäkra i alla situationer.
Jag låter hellre jobbet ta tid än att stressa ihop något.
Sen kan alla göra fel särskillt i ett så avancerat yrke.

Nästan varje dag råkar man ut för något bekymmer som man inte alls räknat med, tex kan va att fläktremmen man beställde dagen innan inte passade bilen för att den hade en ett större remhjul på ett ställe och det tar ett dygn att få hem rätt rem och kunden ska hämta bilen om en timme.
Det är alltid lätt å va efterklok men de är så dags när man står där.
Senast redigerat av Bjornn (28 december 2009)


4 506 Inlägg
28 december 2009
#130
Jag missade att dra åt ett hjul ordentligt en gång.
En tabbe som blev av efter ett akut toa besök och stress.
Men allt gick bra kunden kände vibrationerna och kom tillbaks innan han kom ut på någon stor väg.

Annars är det inget mer än vanliga grejer så som plastclips som mer eller mindre är engångs grejer.
Men det märker ni (Kunder) aldrig av då dom ersätts med nya.

Läst lite ovan nu. Kan verkligen hålla med om "Fel 40"!
Offtast tar det mer tid för att kunden är så inkompetent och inte kan förklara syndromet.
Utan förklarar något helt annat. Och det är därför vi finns vi mekaniker.
För hur ska en sådan kund kunna laga sin bil själv som inte ens kan lokalisera felet till rätt enda av bilen.
Och sedan klagar personen? Njaee mycket skit får man stå ut med som mekaniker men det är bara att
tacka och ta emot för utan oss hade vissa hellre kunnat få åka buss då dom aldrig hade kunnat få ordning
på sin bil själv.

Och alla gör fel, även läkare som ovan nämnt. jag har te.x fått benet ner sövt när dom skulle operera mig i ljumsken..  smile
Senast redigerat av _Wallis_ (28 december 2009)

Kan du andas kan du dö.

Rättvikarn
142 Inlägg
28 december 2009
#131
Funkiee skrev:
Pedaln skrev:
En miss jag gjort är på en Kvalitetskontroll på renault...  Var stressad pga överbokning så jag missade trasiga positionsljus och en brusten fjäder, så kunden var inte så glad när dom kom tillbax efter besiktning.

Nu är man extra noga vid service på spes renault att dubbelkolla alla lysen och se så inte fjädrarna gått av, då det händer ofta på renault

Det är ju franskt skit, sånnt kan man inte lita på för 5 öre tongue

Så rätt så cool

If speeding is a crime, then i'm a criminal
Och Där Dog Tråden!

223 Inlägg
28 december 2009
#132
när jag praktiserade på en bilriktverkstad i lund så tog en kille och skärde ut en bit rostskadad hörna från en sidoskärm som var upprostad. jag klippte ut och blockade till den plåten, ganska exakt 1x1dm. killen "orkade" inte svetsa plåten utan satte 2 loppor(!!!). resten drog han över med kolfiberspackel...

blev sur och sa till han att göra om det och svetsa det ordentligt för att det inte skulle hålla med så mycket kolfiberspackel och så dåligt svetsande eller vad man nu vill kalla det. men han lyssnade inte och skickade iväg den på lack.

nästa dag slutade jag praktiken. det var en gammal Kia från -98 minns jag. alla bilar ska behandlas likadant tycker jag.
Senast redigerat av drivein (28 december 2009)

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 december 2009
#133
Kolfiber spackel den va ny har jag aldrig hört om förr...

Konstigt att dom inte bytte skärmen den kan ju inte ha vart så dyr

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Gréve
497 Inlägg
28 december 2009
#134
JaggaChafen skrev:
Kolfiber spackel den va ny har jag aldrig hört om förr...

Konstigt att dom inte bytte skärmen den kan ju inte ha vart så dyr

tror han menade glasfiberspackel smile


429 Inlägg
28 december 2009
#135
tjox skrev:
criller skrev:
Ja det finns ju en hel del som inte ska jobba med detta.. Polaren lämnade in en bil då skulle dom byta något i toppen..när han fick tillbax den så fattades det ett gäng skruvar till ventilkåpan mm.

Sen lämnade farsan in sin 850 till samma verskstad..då skulle dom göra något med växel föraren.. när han fick tillbax den så hade dom gjort sprickor i instrument panelen mm sad

Så man ska nog se upp med att lämna in till små värkstäder.. isåfall lämna in till lite större altenativt göra mycket själv..farsan ska byta koppling och kam rem på 850:in snart och tänkte lämna in den..skulle kosta runt 12.000 men då sa jag att jag gö det istället då skulle det kosta han 1500 kr totalt

Man ska inte tro att det blir mindre fel bara för att man lämnar till större verkstäder.
snarare tvärt om säger mina erfareheter..

Exakt, jobbar själv på en liten verkstad och vi fuskar aldrig. Finns ingen anledning till att fuska för då kommer bilen tillbaka och man får göra om jobbet. Bättre att vara noga så blir kunden nöjd och kommer tillbaka när det blir fel på bilen eller service.


Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
28 december 2009
#136
The_Rebel skrev:
JaggaChafen skrev:
Kolfiber spackel den va ny har jag aldrig hört om förr...

Konstigt att dom inte bytte skärmen den kan ju inte ha vart så dyr

tror han menade glasfiberspackel smile

Varför?

Kolfiberspackel finns, det existerar, det går att köpa.

Läs på. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

2 021 Inlägg
28 december 2009
#137
De va ett jävla gnäll, alla gör misstag, har själv glömt halva verktygsvagnen i motorrummet på en kundbil tongue tur att de va en glad gammal gubbe som mest skratta åt det, han kom tillbaka med ett spärrskaft i handen "är den här din?, och den här,och den här" och hade en hel näve verktyg han hittat i motorrummet hehe.


Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
28 december 2009
#138
Har en kompis som jobbar på en bilverkstad och skulle byta kamrem en gång på en bil... när han var klar med hela byten så hade han satt dit samma gammla kamrem igen... men spännrullar m.m var bytt... samma sak hände en bmw mekaniker jag känner fast det var en vanlig fläktrem... smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
28 december 2009
#139
sen var det en anna verkstad som hade sålt för små fälgar till en kund.. dom gick emot bromsoket... så han skulle byta dom.. men verstaden slipade ner godset på oket tills fälgen passade! smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

687 Inlägg
28 december 2009
#140
Rille0 skrev:
De va ett jävla gnäll, alla gör misstag, har själv glömt halva verktygsvagnen i motorrummet på en kundbil tongue tur att de va en glad gammal gubbe som mest skratta åt det, han kom tillbaka med ett spärrskaft i handen "är den här din?, och den här,och den här" och hade en hel näve verktyg han hittat i motorrummet hehe.

Hehe, det hade man ju blivit glad för, en riktigt fin present ju.


Sök