4286
Sök

Tabbar som bilmekaniker har gjort!!!!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 december 2009
Torlejf skrev:
The_Rebel skrev:
JaggaChafen skrev:
Kolfiber spackel den va ny har jag aldrig hört om förr...

Konstigt att dom inte bytte skärmen den kan ju inte ha vart så dyr

tror han menade glasfiberspackel smile

Varför?

Kolfiberspackel finns, det existerar, det går att köpa.

Läs på. smile

Mvh. David.

Ja det va som fan hehe. Man skall lära sig nått nytt varje dag

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

712 Inlägg
28 december 2009
Hört under fikarasten:

En Peugeot som mekanikern glömt en bromskloss fram på.. roll Aningen dålig bromsverkan

En mekaniker som spräckte motorblocket på en Volvo när han skulle montera en motorvärmare.. kunden stod då och väntade på sin bil.. neutral

Om det är sant..? ptjaa cool

754 Inlägg
28 december 2009
Min pappade "råkade" ut för ett litet missöde en gång när han lämnade in sin 850 Turbo som han ägde för en väldans massa år sedan.

Han åkte till verkstaden och skulle hämta ut bilen. När han precis öppnade dörren till kundmottagningen å var påväg in hörde han jordens motorvrål utanför!...alltså någon som buskörde. Han struntade i att gå in till kundmottagningen. Han ställde sig vid sin lånebil och kollade på killen som buskörde. Killen parkerade bredvid pappa och hade jordens fetaste léende på läpparna och han sa "jäklar vilken trevlig bil...den går som ett skott". Pappa svarade iskallt "Jo jag vet...det är min bil...". Fattar ni att killen började skita knäck eller! lol

Tycker det är värt att kalla "tabbe som mekaniker gjort"! tongue
Senast redigerat av D_Nilsson (28 december 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

CSR
167 Inlägg
28 december 2009
D_Nilsson skrev:
Min pappade "råkade" ut för ett litet missöde en gång när han lämnade in sin 850 Turbo som han ägde för en väldans massa år sedan.

Han åkte till verkstaden och skulle hämta ut bilen. När han precis öppnade dörren till kundmottagningen å var påväg in hörde han jordens motorvrål utanför!...alltså någon som buskörde. Han struntade i att gå in till kundmottagningen. Han ställde sig vid sin lånebil och kollade på killen som buskörde. Killen parkerade bredvid pappa och hade jordens fetaste léende på läpparna och han sa "jäklar vilken trevlig bil...den går som ett skott". Pappa svarade iskallt "Jo jag vet...det är min bil...". Fattar ni att killen började skita knäck eller! lol

hahaha!! Detta gjorde min kväll big_smile

~ Kör hårt, men lugnt! ~

754 Inlägg
28 december 2009
Svedan skrev:
D_Nilsson skrev:

hahaha!! Detta gjorde min kväll big_smile

Haha! Gött! big_smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 december 2009
criller skrev:
Ja det finns ju en hel del som inte ska jobba med detta.. Polaren lämnade in en bil då skulle dom byta något i toppen..när han fick tillbax den så fattades det ett gäng skruvar till ventilkåpan mm.

Sen lämnade farsan in sin 850 till samma verskstad..då skulle dom göra något med växel föraren.. när han fick tillbax den så hade dom gjort sprickor i instrument panelen mm sad

Så man ska nog se upp med att lämna in till små värkstäder.. isåfall lämna in till lite större altenativt göra mycket själv..farsan ska byta koppling och kam rem på 850:in snart och tänkte lämna in den..skulle kosta runt 12.000 men då sa jag att jag gö det istället då skulle det kosta han 1500 kr totalt

12 tusen för både koppling och kamrem måste jag säga är en redigt bra pris..
Senast redigerat av The_Mechanic (28 december 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 december 2009
JonR skrev:
The_Mechanic skrev:
i början av tråden, låter det som 90% av alla här inne är världsbäst mekar, VET NI VAD; gå ihop och starta en egen verkstad! fifan vad ni måste ha kunder och kundlojalitet om ni är så satans grym på felsöka och meka själva:)

Dom som är kunniga nog att förstå vilket jobb det är att laga en bil seriös, dom startar inte en bilverkstad pga att det inte är värt besväret jämför med förtjänsten... Så din fråga förklarade sig själv..

MVH/Jon

joe men de lite roliga i den här tråden är ju att alla är bosse bildoktorn, alla vet ju allt, alla kan allt, alla knegande bilmekar får ta skiten, jag lovar, vilken bransch ni än jobbar i så gör ni Minst lika mycket misstag, men bara för att det handlar om någon annan så kan man börja spy skit över dom som inkompetenta klåpare.. ne tacka vet jah att vara lastbils mek, åkarna är då iallafall mänskliga

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 021 Inlägg
28 december 2009
The_Mechanic skrev:
criller skrev:
Ja det finns ju en hel del som inte ska jobba med detta.. Polaren lämnade in en bil då skulle dom byta något i toppen..när han fick tillbax den så fattades det ett gäng skruvar till ventilkåpan mm.

Sen lämnade farsan in sin 850 till samma verskstad..då skulle dom göra något med växel föraren.. när han fick tillbax den så hade dom gjort sprickor i instrument panelen mm sad

Så man ska nog se upp med att lämna in till små värkstäder.. isåfall lämna in till lite större altenativt göra mycket själv..farsan ska byta koppling och kam rem på 850:in snart och tänkte lämna in den..skulle kosta runt 12.000 men då sa jag att jag gö det istället då skulle det kosta han 1500 kr totalt

Låter som ett mycket bra pris, bara kopplingsbytet brukar kosta 12 tusen

Däckspert
298 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Rille0 skrev:
The_Mechanic skrev:
criller skrev:

Låter som ett mycket bra pris, bara kopplingsbytet brukar kosta 12 tusen

2500kr för r koppling på mekonomen
3500kr för arbetet på momangen i alingsås
6000kr alltså

volvos pris på kamremsbyte 2715kr ink moms

12000kr är dyrt idag iaf

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
29 december 2009
The_Mechanic skrev:
JonR skrev:
The_Mechanic skrev:
i början av tråden, låter det som 90% av alla här inne är världsbäst mekar, VET NI VAD; gå ihop och starta en egen verkstad! fifan vad ni måste ha kunder och kundlojalitet om ni är så satans grym på felsöka och meka själva:)

Dom som är kunniga nog att förstå vilket jobb det är att laga en bil seriös, dom startar inte en bilverkstad pga att det inte är värt besväret jämför med förtjänsten... Så din fråga förklarade sig själv..

MVH/Jon

joe men de lite roliga i den här tråden är ju att alla är bosse bildoktorn, alla vet ju allt, alla kan allt, alla knegande bilmekar får ta skiten, jag lovar, vilken bransch ni än jobbar i så gör ni Minst lika mycket misstag, men bara för att det handlar om någon annan så kan man börja spy skit över dom som inkompetenta klåpare.. ne tacka vet jah att vara lastbils mek, åkarna är då iallafall mänskliga

Tack før att nån fattar hur verkligheten funkar

2 982 Inlägg
29 december 2009
davidklang skrev:
tjox skrev:
davidklang skrev:
skulle byta till ny generator på min golf 2 för 1 vecka sen. och de gick bra och så, gå till verkstaden och hämtar bilen och kör hem, kollar sen på fronten och ser att ena lyktan e kromad som fan och tänker va fan ? kollar närmare och ser att glaset är borta, ringer verkstaden och frågar om dem pillat på min lampa och har glaset liggandes,  men intefan behöver man ta av lyktglaset för att byta generator, dem svarar nej vi har inte rört det alls, känner då på min andra lampa där glaset är kvar, och det glaset är helt löst och rammlade av bara jag petade på de,ringer dem igen och säger att andra glaset är löst och att dem visst pillat på de, för inte lossnar 2 glas samma dag, verkar ju skumt att limmet som håller fast de bara lossnar så, samma visa igen, vi har itne pillat på de, ser sen att höger glaset som jag hade kvar, var fel monterat och ska sitta på vänster sidan. och ringer dem igen och säger att de e ju konstigt att ni inte pillat på de när 1 glas fattas och de andra e löst och dessutom sitter på fel sida, inte fan händer det av sig själv. då sa  dem att jo dem hade pillat på de och tagit av glasen och tagit det ena. åkte dit och fick tillbaka glaset och fick felundersökning och generatorn för 1000kr. smile

Varför hade dom tagit glaset?
Hade dom något bra svar på de?

killen som fixade bilen och som tog glaset hade ett golf 2 projekt i verkstaden och hade satt den på den.

borde pissat i hans mun, det räknas som stöld

2 982 Inlägg
29 december 2009
SevilleDiesel skrev:
Ligger själv i startgroparna för en firmastart... En jävla massa "bara" först om man ska få stöd från AF i sex månader-vilket kan vara välkommet.
Tanken är att jag bland mycket annat även ska göra enklare service,reparation och byten av komponenter på företrädesvis äldre modeller-mest för att jag inte har hård och mjukvara som krävs för felsökningen på nya bilar (nej, jag har inte råd att köpa i början heller) Hur som helst: Jag räknar nog med att det kommer fucka upp sej emellanåt-men jag är av typen "gör mitt bästa, tar sådant jag reder ut och står för mitt arbete" Sen får man ju stå för sina fel och misstag naturligtvis!!!

Om DET inte duger till kunden, har han nog lite fel inställning till en medmänniskas förmågor att fela. Det finns ju som bekant kunder/rötägg som en verkstad slipper att få in...

det är rätt sjukt att du som ska starta en firma och ta hand om andras egendom räknas med att du SKA fela och räknar med att kunden SKA förstå detta.
-har du inte self-confidence så anser jag att du inte borde starta en firma, eller kanske endast behandla nära och käras bilar.

mycket av en persons personlighet hänger på självsäkerheten.

360 Inlägg
29 december 2009
NeOx skrev:
Har en kompis som jobbar på en bilverkstad och skulle byta kamrem en gång på en bil... när han var klar med hela byten så hade han satt dit samma gammla kamrem igen... men spännrullar m.m var bytt... samma sak hände en bmw mekaniker jag känner fast det var en vanlig fläktrem... smile

Det där brukar hända lite då och då när man byter lampor, man tar den nya och slänger i papperskorgen och sätter i den gamla igen. Fast nu har man lärt sig att slänga den gamla innan man hämtar den nya smile Lite smådrygt blir det smile

3 259 Inlägg
29 december 2009
The_Mechanic skrev:
JonR skrev:
The_Mechanic skrev:

MVH/Jon

Får man fråga varför du tar åt dig av allt det här? Den här tråden handlar om TABBAR SOM BILMEKANIKER GJORT, inte "Alla bilmekaniker gör tabbar"... Alla människor kan göra fel, självklart! Men att ta betalt för nåt man inte gjort är fan inget misstag och det finns nog inte jättemånga yrken som slår bilmekaniker yrket när det gäller att bluffa med reperationer, byta saker som inte är trasiga, ta betalt för saker man inte gjort osv osv... Om du inte tycker folk är mänskliga för att dom inte tål att bli grundlurade.. ja då är det nog tur att du inte är bilmekaniker!smile

Klarar man inte av att göra ett jobb så gör man det inte! Svårare än så är det inte, visst att småsaker kan bli fel ibland men till 99% är det bristande intresse att göra ett bra jobb det handlar om... Och då ska man nog byta jobb illa kvickt!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
29 december 2009
JonR skrev:
The_Mechanic skrev:
JonR skrev:

MVH/Jon

Får man fråga varför du tar åt dig av allt det här? Den här tråden handlar om TABBAR SOM BILMEKANIKER GJORT, inte "Alla bilmekaniker gör tabbar"... Alla människor kan göra fel, självklart! Men att ta betalt för nåt man inte gjort är fan inget misstag och det finns nog inte jättemånga yrken som slår bilmekaniker yrket när det gäller att bluffa med reperationer, byta saker som inte är trasiga, ta betalt för saker man inte gjort osv osv... Om du inte tycker folk är mänskliga för att dom inte tål att bli grundlurade.. ja då är det nog tur att du inte är bilmekaniker!smile

Klarar man inte av att göra ett jobb så gör man det inte! Svårare än så är det inte, visst att småsaker kan bli fel ibland men till 99% är det bristande intresse att göra ett bra jobb det handlar om... Och då ska man nog byta jobb illa kvickt!

MVH/Jon

Jag tar också åt mig å ja jag fattar att det inte gäller mig i ett enda tillfälle men... Man blir ju lite trött av å höra några inlägg som GORG användare ansrer som tabbar som mekanikerna har gjort... När det e gansk omöjligt att det va mekanikerns fel.. Å det e också nästan hets mot folkgrupp (mekaniker) ibland.

Att ta betalt för grejjer man inte har utfört e fan inte en tabbe å att byta grejjer som inte e pajj kan ibland va en del som tyvärr måste till i en felsökning. INTE alltid men det händer. Det viktigaste e dock att uplysa kunden om det i det tillfället.

Ibland kan man felsöka i många timmar å det kostar kunden hutlöst med pengar eller så kan man chansa lite elle rgå på erfarenhet ang vissa problem. Men då måste kunden bli införtsådd med det först att man tar en chansning pga av att det e mest troligt eller om kunden vill iatt man skall felsöka mera å mest troligt komma fram till samma fel.

Jag står alltid för va jag gör. Å jag gör aldrig något utan attt samråda med kunden först å det gör ingen annan på den verkstan jag jobbar heller så det så.

Administratör
2 980 Inlägg
29 december 2009
Jag ska ta en "tabbe" en kund till oss gjorde efter att han varit inne hos oss och frågat lite om nån list till sin golf 3a... När han fått svar på sin fråga går han ut till sin bil som han parkerat framför portarna givetvis och sen öppnar han bakdörren hoppar in och stänger dörren efter sig..... efter 20-30sec öppnas dörren och han går ur bilen igen och ser lite generad ut öppnar framdörren och sätter sig och kör iväg.....

En kopp av den svarta såsen...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
29 december 2009
vaughn skrev:
PBZ har slarvat bort delar, förstört mitt elsystem, mappat min bil som om den vore en kolvmotor, lagat en spricka som idag ser ut som en buckla och även beställt fel fälgar... allt detta gjorde de men ändå gör de inget åt de.

Har aldrig fått nått vidare intryck av dom. Har ingen erfarenhet men eftre vad jag sett av deras byggen på mässor osv å hört deras snack så skulle jag aldrig beblanda mig med dom. Blev mindre chockad å se hur det såg ut i deras verkstad i ett reportage i Bilsport en gång med...

Performance meck
342 Inlägg
30 december 2009
Patarei skrev:
wistfors skrev:
Patarei skrev:
En annan gång när jag lämnade in en 245:a för oljebyte så glömde mekanikern att fylla på olja innan han startade bilen. Kunde gått riktigt illa.

en bil tar inte skada av att gå utan olja så kort tid som det tar att starta bilen och inse att olje lampan lyser

och till alla som klagar på att det är dyrt för en så enkel uppgift varför lämmnar ni in bilen från första början?

Mvh viktor

Oljelampan fungerar inte som den ska. Och vad hade hänt om jag inte kommit in och upptäckt att han inte fyllt på olja?

du hadde statat bilen kör märkt att det låter illa kollat oljan (om nu du kan klara av det) insett att mekanikern gjort fel lämmnat in bilen igen så hadde dom antagligen bytt motor eftersom dom inte kan garantera att det inte blir några framtida fel om dom bara fyller på olja.

och kan säga dig att startar du en motor och kör ut den från en verkstad till en parkering för att du som kund ska hämta den så märker du om du glömt fylla på olja väsnas rätt så bra.

Mvh viktor

74 Inlägg
30 december 2009
Det värsta jag har hört var la nån mekaniker som böt topplockspackning. Men så glömde han en blocknyckel i ena cylindern. När han hade satt ihop allt o vred på nyckeln så kan ni nog räkna ut själva vad som hände smile

Fritidsutforskare på heltid

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
30 december 2009
kommer ihåg att jag lämmnade min föra trabant på lagning han sa typ på måndag o det va en fredag. sen fick ja hämta den 5 veckor senare -.-*. sen så hade dem pajjat bromsarna o pillat sönder förgasaren -..-' o det värsta var att besiktningen Godkände det det gick inte ens att bromsa normalt. sen klaga dem på att jag köpt fel hjul lager fast det va RÄTT HJULLAGER allting kosta 4000 kr för att fixa en tvåtakts trabant som liknar en cross tekniskt sett ? inte värt den sen så small kolvarna på motorvägen o min fasa va 5 cm från att bli av med huvudet ? tack o hej ingen mekaniker klarar det bättre själv....

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Sök