2949
Sök

Volvo 740-91 - dog en gång, går igen, men felkoder

52 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Har en bror som är mycket beroende av bilen.
Då han var ute och körde igår (17/11) med flickvännen började motorlampan (med lambda-tecknet på) lysa och motorn tvärdog. Återstartförsök misslyckades då.

De lyckades rulla den till sin garageplats där den stått sen igår.
Jag lånade en bil och blåste ner för att hjälpa.
Innan vi läste felkoderna provade vi att starta, och bilen gick som en klocka.
Motorlampan lyser dock fortfarande.

Läste ut följande felkoder:
Bränsle: 2-3-2 tolkad till lambda hög/låg på tomgång.
Tändning: 2-1-4 Impulsgivarsignal.
Tändning: 1-4-4 Lastsignal.

Jag är inte allt för haj på just Volvo, och undrar nu om någon sådär på rak arm kan hjälpa oss (mig) att specificera just vad som är fel.

Min teori är att någon vevaxel- eller kamaxelgivare är på väg att ge upp, alternativt att luftmassemätaren är på väg. Eventuellt båda.
Baserar detta på att "impulssignal" låter som en triggersignal.
Baserar teori 2 på att lambdasonden verkar ge felaktigt värde vid tomgång -> antingen LMM eller Lambdan.

Har 2 dagar på mig.
All hjälp uppskattas.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

593 Inlägg
18 november 2009
#2
BlackLight skrev:
Hej.

Har en bror som är mycket beroende av bilen.
Då han var ute och körde igår (17/11) med flickvännen började motorlampan (med lambda-tecknet på) lysa och motorn tvärdog. Återstartförsök misslyckades då.

De lyckades rulla den till sin garageplats där den stått sen igår.
Jag lånade en bil och blåste ner för att hjälpa.
Innan vi läste felkoderna provade vi att starta, och bilen gick som en klocka.
Motorlampan lyser dock fortfarande.

Läste ut följande felkoder:
Bränsle: 2-3-2 tolkad till lambda hög/låg på tomgång.
Tändning: 2-1-4 Impulsgivarsignal.
Tändning: 1-4-4 Lastsignal.

Jag är inte allt för haj på just Volvo, och undrar nu om någon sådär på rak arm kan hjälpa oss (mig) att specificera just vad som är fel.

Min teori är att någon vevaxel- eller kamaxelgivare är på väg att ge upp, alternativt att luftmassemätaren är på väg. Eventuellt båda.
Baserar detta på att "impulssignal" låter som en triggersignal.
Baserar teori 2 på att lambdasonden verkar ge felaktigt värde vid tomgång -> antingen LMM eller Lambdan.

Har 2 dagar på mig.
All hjälp uppskattas.

Du är inne på helt rätt spår, impulsgivarsignalen=vevaxelgivare. (kamaxelgivare finnns det ingen).
När vevaxlegivaren felar eller är påväg att gå sönder händer exakt det du beskriver. De andra felkoderna har inget och göra med att den stannar..

Ja skulle helt klart byta vevaxelgivaren, den sitter högst upp i bakant på motorn mellan motor/låda.

mvh

52 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#3
Du är inne på helt rätt spår, impulsgivarsignalen=vevaxelgivare. (kamaxelgivare finnns det ingen).
När vevaxlegivaren felar eller är påväg att gå sönder händer exakt det du beskriver. De andra felkoderna har inget och göra med att den stannar..

Ja skulle helt klart byta vevaxelgivaren, den sitter högst upp i bakant på motorn mellan motor/låda.

mvh

Check! Byter den så snart jag kan.

De andra koderna då? Är det något som uppkommer på grund av det du sa, eller?

Tackar för svaret.

Mvh Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

52 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#4
Update...

Raderade felkoderna och provkörde bilen. Går som en klocka. smile Varningslampan kom inte tillbaka.

Några frågor dock...
"VOLVO 3547847" är det som står på sladden.
Spelar det någon roll vilken bil den är till så länge kontakt och nummer stämmer?

Sedan jag inte är så haj på Volvo; var ställer man upp tomgången? Den ligger runt 500 rpm nu, och det känns lite lågt...

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

52 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#5
(Blåser liv i tråden igen.)

Nu har bilen stannat igen, och genom min bror som talat med flickvännen som är den som har bilen nu så luskade vi fram felkod 1-3-2 på terminal 2 i lådan. Koden skulle tydligen betyda "Batterispänning".
Jag instruerade att nolla felkoden i hopp om att den skulle hoppa igång igen. Det gjorde den inte.

Bilen i fråga är en importerad Volvo 745 (osäker på 5:an) årsmodell 1991 med luftmassemätare.

Då bilen stannade beskrevs det som att varvräknaren först dog, 500 meter senare hastighetsmätaren och till sist motorn i övrigt.

Talade nyss med storebror och inte ens startmotorn går runt.

Förslag?
Gärna jättefort, eftersom hon står på en tungt trafikerad landsväg...

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

1 915 Inlägg
9 december 2009
#6
Finns det ström i batteriet ?
Är det dåligt med ström så går inte startmotorn.

Testa med startkablar eller nytt batteri, eller dra igång bilen.

Kan vara batteriet som är skrot eller så laddar inte generatorn som den ska o batteriet är tomt på ström.


BlackLight skrev:
(Blåser liv i tråden igen.)

Nu har bilen stannat igen, och genom min bror som talat med flickvännen som är den som har bilen nu så luskade vi fram felkod 1-3-2 på terminal 2 i lådan. Koden skulle tydligen betyda "Batterispänning".
Jag instruerade att nolla felkoden i hopp om att den skulle hoppa igång igen. Det gjorde den inte.

Bilen i fråga är en importerad Volvo 745 (osäker på 5:an) årsmodell 1991 med luftmassemätare.

Då bilen stannade beskrevs det som att varvräknaren först dog, 500 meter senare hastighetsmätaren och till sist motorn i övrigt.

Talade nyss med storebror och inte ens startmotorn går runt.

Förslag?
Gärna jättefort, eftersom hon står på en tungt trafikerad landsväg...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

52 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#7
Okej.

Batteriet tar emot laddning från annan bil (via startkablar), men det verkar som att generatorn på mottagarbilen (ovannämnda) är defekt.

Tackar för hjälpen och återkommer om nått mer skulle dyka upp.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

52 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#8
Återupplivar tråden (igen...)

Bilen dör flera gånger i veckan, storebror nollar felkoderna, bilen startar och går bra tills nästa gång.

1. Är det vevaxelgivaren som jävlas nu IGEN, eller är det lambdasonden som är på väg att ge upp?

2. Finns det någon vänlig själ i Uppsala-trakten med en standard-verktygslåda som kan hjälpa honom att byta lambdasonden (om det nu är den)?
Brorsan har liksom bara en skiftnyckel att tillgå, och har tummen mitt i handen när det gäller bilar... hmm

Tack på förhand.
Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

1 915 Inlägg
22 maj 2010
#9
Vad får han för felkoder nu ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

52 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#10
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

Performance meck
342 Inlägg
23 maj 2010
#11
fixade en bil med likande problem förra veckan
symtomet för den bilen var att den gick kanon bra sen helt stendöd nollade man styrboxarna 1ans säkring 10 sek så startatade den sedan satte fel kod på lamdan 
bytte den ingen skillnad

bytte bränsle pumps relä (det vita innanför säkringsdosan) och bilen har gått sedan dess 1vecka cirkus dog annars dagligen.

värt att testa och byta iaf kostar inte många kronor på skroten

lycka till

Mvh viktor

52 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#12
Panik!

Nu har bilen stendött efter att störstebror bytt tändkablar!
Finns det någon eldsjäl i Uppsala-trakten som har möjlighet och en standard-verktygslåda som kan hjälpa till?!
Bilen behövs dagligen, sedan brorsan pluggar och fästmön har en nyfödd dotter att ta hand om.

Många tack på förhand.
Mvh Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)


Sök