3236
Sök

Stereon drar ur batteriet!!!

132 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
tjo.

Har en saab 9-3 turbo -98 och de sitter en Pioneer FH-P80BT i den.

Problemet är att om man inte drar ur säkringen till stereon så drar den ur batteriet.
Så nu till min fråga kan man koppla så den går på täningen då istället ? kan de funka bättre kanske.
Isåfall hur gör man då ?

tacksam för svar /sumpis

Volkswagen Motorsport!

434 Inlägg
19 november 2009
Tror det ska vara en GUL kabel som ska kopplas till tädningen. Är så iaf på min PIONEER. Nån som är mer insatt får rätta mig om ja har fel

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

132 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
Volvo_wicke skrev:
Tror det ska vara en GUL kabel som ska kopplas till tädningen. Är så iaf på min PIONEER. Nån som är mer insatt får rätta mig om ja har fel

okej. du vet inte vilken färg de är på kabeln till tändningslåset ?

Volkswagen Motorsport!

434 Inlägg
19 november 2009
sumpis skrev:
Volvo_wicke skrev:

okej. du vet inte vilken färg de är på kabeln till tändningslåset ?

När ja koppla kompisen stereo i en saab så satte ja den på cigg utaget. Men vet ej hur det är i din om det är direkt ström till den? Har papper nån stans vart den ska sitta vid tändnigs låset. Ska leta tag på det

434 Inlägg
19 november 2009
Hitta det nu, men var till saab 900, vet ej om det skiljer sig? Men där stereon ska kopplas in är en röd kabel som går till märkningen X på startkontakten. hoppas det hjälper

132 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
Volvo_wicke skrev:
Hitta det nu, men var till saab 900, vet ej om det skiljer sig? Men där stereon ska kopplas in är en röd kabel som går till märkningen X på startkontakten. hoppas det hjälper

okej får kika lite och se om ja hittar de.
nån mer som har nått förslag ?

Volkswagen Motorsport!

2 914 Inlägg
19 november 2009
GUL konstant +
RÖD tändningslåset alt. direkt plus (då måste du stänga av den varje gång, den ska ändå inte dra ur batteriet om du stängt av stereon)
SVART jord.

2 914 Inlägg
19 november 2009
har du multimeter hemma?? ISF mät såhär "konstant pluskabel till stereon" -> multimeter -> GUL kabel till stereon.

mät så och kom tillbaka med mätresultatet, (om du inte visste det så http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=782103 så ska du ha inställt). dock den gula ska du skita i eller använda istället för en "pinne" då den gula är en "krokodilklämma"
Senast redigerat av kalle_kalle (19 november 2009)

132 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
har du multimeter hemma?? ISF mät såhär "konstant pluskabel till stereon" -> multimeter -> GUL kabel till stereon.

mät så och kom tillbaka med mätresultatet, (om du inte visste det så http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=782103 så ska du ha inställt). dock den gula ska du skita i eller använda istället för en "pinne" då den gula är en "krokodilklämma"

okej tack. ska prova me detta och se.

Volkswagen Motorsport!

132 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
GUL konstant +
RÖD tändningslåset alt. direkt plus (då måste du stänga av den varje gång, den ska ändå inte dra ur batteriet om du stängt av stereon)
SVART jord.

finns kabeln till tändningen framme där stereon sitter förästen ?

Volkswagen Motorsport!

94 Inlägg
21 november 2009
Jag vet inte vilket sterio du har. Jag har en rätt luffig skulle jag tro. På min sterio finns de två olika inställningar man kan ha.

A) Sterion startar när tändningen är på slagen och dör när jag tar ur nyckeln helt.
B) Man måste trycka på ON knappen på sterion för att den skall starta.

Det är en liten dold switch eller vad man kallar de när man plockar ur sterion. Min är kopplad direkt till batteriet. och för att den inte skall dra ut batteriet har jag valt B. Så jag måste starta den varje gång så den inte ligger i Sleeping mode eller vad de heter..vet inte om du har en sådan inställning men värt ett försök om du vill komma lätt undan med kopplingar.

//Det var inte jag!

2 914 Inlägg
21 november 2009
sumpis skrev:
kalle_kalle skrev:
GUL konstant +
SVART jord.

finns kabeln till tändningen framme där stereon sitter förästen ?

det får du mäta själv tongue tongue ingen som vet tongue

2 914 Inlägg
21 november 2009
sumpis skrev:
kalle_kalle skrev:

gjort?? smile

132 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
sumpis skrev:
kalle_kalle skrev:

gjort?? smile

ne har inte hunnit de än. men säger till när ja gjort de. smile

Volkswagen Motorsport!

132 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
killenmac skrev:
Jag vet inte vilket sterio du har. Jag har en rätt luffig skulle jag tro. På min sterio finns de två olika inställningar man kan ha.

A) Sterion startar när tändningen är på slagen och dör när jag tar ur nyckeln helt.

Det är en liten dold switch eller vad man kallar de när man plockar ur sterion. Min är kopplad direkt till batteriet. och för att den inte skall dra ut batteriet har jag valt B. Så jag måste starta den varje gång så den inte ligger i Sleeping mode eller vad de heter..vet inte om du har en sådan inställning men värt ett försök om du vill komma lätt undan med kopplingar.

okej. lägger upp en bild på stereon

https://www1.garaget.org/gallery/archive/63700/804930_gb63w0.jpg
Dubbel DIN - Pioneer FH-P80BT

Volkswagen Motorsport!

387 Inlägg
22 november 2009
kopla mattar strömen till srteion över ett relä och strömbrytare

132 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
frank_745 skrev:
kopla mattar strömen till srteion över ett relä och strömbrytare

va ? kan du ta om de där e du snäll.

Volkswagen Motorsport!

387 Inlägg
23 november 2009
koppla 12 v+  över ett relä och en störmbrytare ...

132 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
nån mer som vill ge nått förslag eller som är duktig på saab ?

Volkswagen Motorsport!

132 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
sumpis skrev:
killenmac skrev:

okej. lägger upp en bild på stereon

http://www1.garaget.org/gallery/archive/63700/804930_gb63w0.jpg
Dubbel DIN - Pioneer FH-P80BT

var stänger man av denna stereo ? för trycker på off/source knappen och då  stängs den av men fortsätter lysa hur får man den sluta lysa ?

Volkswagen Motorsport!

Sök