*Innan den här tråden blev Sandlåda, var det någon som hävdade att fwd duger utmärkt till vardags. Och jag kan inte annat än hålla med, men inte när det handlar om 200hp eller mer. Effektsiffran beror lite på bilmodell förstås.
Köper man en snabb bil är det inte längre strikt en vardagsbil, och då är plötsligt känslorna så mycket viktigare. Och det är då FWD faller i mina ögon, i en bil med mer än "vardagseffekt" blir det bara instabilt och ryckigt. En väldigt otrevlig känsla när man accelererar, samtidigt som folk brukar påstå att starka rwd bilar som tex M3 är svårkörda. En M3 kastar inte med baken om man inte provocerar, eller kör över bilens förmåga. Däremot är det betydligt lättare att få en rejäl understyrning när man har mycket effekt och ketchupkaraktär på framhjulen, vilken bil är det egentligen som beter sig farligt och opålitligt?
Den ökänt välbalanserade M3 eller en framtung bil med många hästar som lätt släpper loss på framhjulen?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.