2821
Sök

Besluts ångest ang bilköp!

123 Inlägg
26 november 2009
#61
Min volvo 855 t5 rasade 1 månad efter ja köpt den sad

Pappa Jimmy

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2009
#62
Andreas 940 skrev:
jes skrev:
hur kan man vara så trasig att man jämför en M3 mot en rutten 940!! WTF!!

Du har tid att sitta och trolla i forum men inte ta en bild på din M3:a. roll

Rquired skrev:
Jag tvivlar redan där...

Ja för inte kan väl en simpel Volvo, hur trimmad den än är vara snabbare än en otrimmad BMW?

Klart dom kan men nu var det 300hp tung 940 vs 321hp betydligt lättare Bmw det pratades om. Eller i "värsta" fall, 286hp Bmw vs tung klump med 300 (påstådda?) hp.

lodiseN skrev:
Rquired skrev:
*Innan den här tråden blev Sandlåda, var det någon som hävdade att fwd duger utmärkt till vardags. Och jag kan inte annat än hålla med, men inte när det handlar om 200hp eller mer. Effektsiffran beror lite på bilmodell förstås.

Köper man en snabb bil är det inte längre strikt en vardagsbil, och då är plötsligt känslorna så mycket viktigare. Och det är då FWD faller i mina ögon, i en bil med mer än "vardagseffekt" blir det bara instabilt och ryckigt. En väldigt otrevlig känsla när man accelererar, samtidigt som folk brukar påstå att starka rwd bilar som tex M3 är svårkörda. En M3 kastar inte med baken om man inte provocerar, eller kör över bilens förmåga. Däremot är det betydligt lättare att få en rejäl understyrning när man har mycket effekt och ketchupkaraktär på framhjulen, vilken bil är det egentligen som beter sig farligt och opålitligt?

Den ökänt välbalanserade M3 eller en framtung bil med många hästar som lätt släpper loss på framhjulen?

Finns många Fwd bilar som passar bra med mycket effekt tex, nya ford rs och mazda 3 mps, nästan inga hjulspinn bara sticker som en rwd. Men jag håller med om att 850 turbo inte passar med 300 hk i låga farter iaf

Det finns alltid undantag smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-utan 940
1 728 Inlägg
26 november 2009
#63
Rquired skrev:
Klart dom kan men nu var det 300hp tung 940 vs 321hp betydligt lättare Bmw det pratades om. Eller i "värsta" fall, 286hp Bmw vs tung klump med 300 (påstådda?) hp.

M3 E36 tjänstevikt: 1520kg
940 tjänstevikt: 1540kg

582 Inlägg
26 november 2009
#64
Andreas 940 skrev:
jes skrev:
hur kan man vara så trasig att man jämför en M3 mot en rutten 940!! WTF!!

Du har tid att sitta och trolla i forum men inte ta en bild på din M3:a. roll

Rquired skrev:
Jag tvivlar redan där...

Ja för inte kan väl en simpel Volvo, hur trimmad den än är vara snabbare än en otrimmad BMW?

jag har inte sagt att jag har en M3:a...fast jag har det! har laddat upp en bild på min sida nu iaf

hej

582 Inlägg
26 november 2009
#65
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:
Klart dom kan men nu var det 300hp tung 940 vs 321hp betydligt lättare Bmw det pratades om. Eller i "värsta" fall, 286hp Bmw vs tung klump med 300 (påstådda?) hp.

M3 E36 tjänstevikt: 1520kg
940 tjänstevikt: 1540kg

min väger 1580

hej

-utan 940
1 728 Inlägg
26 november 2009
#66
jes skrev:
jag har inte sagt att jag har en M3:a...fast jag har det! har laddat upp en bild på min sida nu iaf

Sidan två inlägg 36:
jes skrev:
TMW-Performance skrev:
jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

Sa han som inte har någon bil. Haha

jodå min kompis har bil en bmw m5 en porsche cayenne och en porsche 993.och jag har en mercedes e320 och en bmw m3 dock har jag inte laddat upp några bilder då jag byter bil så ofta är då bara jobbigt.men vill du se mina samt min kompis bilar är du mer än välkommen och komma å hälsa på i stockholm jag sätter på kaffet smile

Vad är det man brukar säga om lögnare, att de måste ha bra minne eller hur var det?
Att du hittat en bild på nätet och laddat upp bevisar ingenting.
Sluta trolla nu.

-utan 940
1 728 Inlägg
26 november 2009
#67
jes skrev:
min väger 1580

Den här väger 1520: http://www.blocket.se/gotland/Bmw_m3_22 … =8&w=3

582 Inlägg
26 november 2009
#68
Andreas 940 skrev:
jes skrev:
jag har inte sagt att jag har en M3:a...fast jag har det! har laddat upp en bild på min sida nu iaf

Sidan två inlägg 36:
jes skrev:
TMW-Performance skrev:
Sa han som inte har någon bil. Haha

jodå min kompis har bil en bmw m5 en porsche cayenne och en porsche 993.och jag har en mercedes e320 och en bmw m3 dock har jag inte laddat upp några bilder då jag byter bil så ofta är då bara jobbigt.men vill du se mina samt min kompis bilar är du mer än välkommen och komma å hälsa på i stockholm jag sätter på kaffet smile

Vad är det man brukar säga om lögnare, att de måste ha bra minne eller hur var det?
Att du hittat en bild på nätet och laddat upp bevisar ingenting.
Sluta trolla nu.

hehehe du e rolig du........och jag hade faktist glömt att jag hade sagt det..my  bad.varför skulle man ljuga om vad man har för bilar??
Senast redigerat av jes (26 november 2009)

hej

582 Inlägg
26 november 2009
#69
Andreas 940 skrev:
jes skrev:
min väger 1580

Den här väger 1520: http://www.blocket.se/gotland/Bmw_m3_22 … =8&w=3

min är 4dörrars!!!

hej

-utan 940
1 728 Inlägg
26 november 2009
#70
jes skrev:
min är 4dörrars!!!

Den du har i din fantasi menar du.
Sen snackar vi så lite viktskillnader här att mängden bränsle i tanken, förarens vikt samt bråten i bagaget bestämmer vilken bil som väger mest vid ett visst tillfälle.

582 Inlägg
26 november 2009
#71
Andreas 940 skrev:
jes skrev:
min är 4dörrars!!!

Den du har i din fantasi menar du.
Sen snackar vi så lite viktskillnader här att mängden bränsle i tanken, förarens vikt samt bråten i bagaget bestämmer vilken bil som väger mest vid ett visst tillfälle.

aja whatever går inte att diskutera med en dåre.vad är det för fel på dej passa dej för att kalla mej lögnare du vet inte vem jag är.....
Senast redigerat av jes (26 november 2009)

hej

-utan 940
1 728 Inlägg
26 november 2009
#72
jes skrev:
aja whatever går inte att diskutera med en dåre.vad är det för fel på dej

Du är den som inte har några argument, det enda du har gjort i den här tråden är att skriva en massa skit.
Jag brukar ignorera forumtroll men du var ett så lätt byte.

Du hann visst editera lite.
jes skrev:
aja whatever går inte att diskutera med en dåre.vad är det för fel på dej passa dej för att kalla mej lögnare du vet inte vem jag är.....

Du är ett forumtroll.
Senast redigerat av Andreas 940 (26 november 2009)

1 570 Inlägg
26 november 2009
#73
Andreas 940 skrev:
jes skrev:
du vet inte vem jag är.....

Du är ett forumtroll.

lol

582 Inlägg
26 november 2009
#74
M103 skrev:
Andreas 940 skrev:
jes skrev:
du vet inte vem jag är.....

Du är ett forumtroll.

lol

det är möjligt att det blev lite "troll"över det hela men jag kör ändå ifrån dej i verkliga livet

hej

-utan 940
1 728 Inlägg
26 november 2009
#75
jes skrev:
det är möjligt att det blev lite "troll"över det hela men jag kör ändå ifrån dej i verkliga livet

Ok vi säger väl så då, jag kommer igen när jag har trimmat lite till och skaffat diffbroms. cool

582 Inlägg
26 november 2009
#76
Andreas 940 skrev:
jes skrev:
det är möjligt att det blev lite "troll"över det hela men jag kör ändå ifrån dej i verkliga livet

Ok vi säger väl så då, jag kommer igen när jag har trimmat lite till och skaffat diffbroms. cool

ok kanske vi ses på vägarna i sommar tuta tre gånger sen kör vi hehe smile

hej

Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 november 2009
#77
Asså detta prestanda snack...
Så bra går inte M3:orna som det sägs.
Jag har rejsat mycket och många gånger med olika Volvos jag och polare haft mot M bilarna och kan med säkerhet säga följande.
Har inte så stor erfarenhet av 850 men desto mer av X40 bilarna och S60.
En standard frisk T4 maskin får en M3 321 Hkr modellen problem att hänga på när det det går lite fortare 180 och uppåt, dock går M3:an fortare till slut. Vridmomentet, vikten och utväxlingen gör sitt där.
En T4 med chipp, filter och avgas som lämnar ca 250 Hkr hänger av en M3 286 Hkr versionen typ från 50 och uppåt om det inte är för dåligt grepp för Volvon och håller rätt jämna steg med 321 Hkr modellen.
Min gamla S60 T5 lämnade med programvara för E85 och spridare och avgassystem 320 Hkr och den körde jag ifrån E46 M3:an med i typ alla intervaller, dock inte 0-100 då.
Finns massor av rejs exempel jag kan dra upp men det kommer ändå bli så mycket tjötande om detta nu så det räcker tongue
Senast redigerat av Busgrabb (27 november 2009)

Autotech

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2009
#78
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:
Klart dom kan men nu var det 300hp tung 940 vs 321hp betydligt lättare Bmw det pratades om. Eller i "värsta" fall, 286hp Bmw vs tung klump med 300 (påstådda?) hp.

M3 E36 tjänstevikt: 1520kg
940 tjänstevikt: 1540kg

M3 E36 tjänstevikt: 1460kg hittar jag som uppgift, och det var uppvägda kilo i samband med att bilens prestanda mättes upp.

328i
193hp/280Nm ~1500kg (Touring väger lika mkt som Volvo, och den har samma siffror upp till 120 i alla fall)
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s


Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm ~1520kg
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,9 s
0 - 180 km/h     22,0 s

Busgrabb: Nej, M-bilarna går bättre. Sedan vet jag inte vad för 320i med M-emblem du kört mot. En M3 går betydligt bättre än en 328i, och en 328i har inga som helst problem att hänga på en 850 T5-R trots 50hp mindre effekt. Om en 50hp svagare Bmw drar Volvon, då tror jag man kan anta att Bmwn drar Volvon om de båda har lika mycket effekt. Sedan i hög fart:

Volvo S60R 300hp 2003
0 - 160 km/h     15,0/14,6 s   (Automat/Manuell)
0 - 180 km/h     18,6/18,1 s
0 - 200 km/h     24,0/23,4 s

Bmw M3 286hp 1993 (~150kg mindre än Volvo)
0 - 160 km/h     13,3 s
0 - 180 km/h     17,5 s
0 - 200 km/h     24,0 s

Jag tror inte man lyckas chippa en S60 T5 lika bra som Volvo fabrikstrimmar den. Så 320 pappershästar blir väl 300 i motorn, samtidigt som S60R är fyrhjulsdriven vilket är en nackdel i alla fall i högre fart. Så säg att en 300hp S60 T5 i bästa fall kapar S60R tiderna och hänger på M3 E36 (Kom ihåg att fwd S60 väger mindre än R!). Jag tvivlar starkt på att den skulle dra nyare och ca 60hp starkare M3 E46 då.

Källa: http://www.einszweidrei.de/
Senast redigerat av Rquired (26 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
26 november 2009
#79
Rquired skrev:
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:
Klart dom kan men nu var det 300hp tung 940 vs 321hp betydligt lättare Bmw det pratades om. Eller i "värsta" fall, 286hp Bmw vs tung klump med 300 (påstådda?) hp.

M3 E36 tjänstevikt: 1520kg
940 tjänstevikt: 1540kg

M3 E36 tjänstevikt: 1460kg hittar jag som uppgift, och det var uppvägda kilo i samband med att bilens prestanda mättes upp.

328i
193hp/280Nm ~1500kg (Touring väger lika mkt som Volvo, och den har samma siffror upp till 120 i alla fall)
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s


Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm ~1520kg
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,9 s
0 - 180 km/h     22,0 s

Busgrabb: Nej, M-bilarna går bättre. Sedan vet jag inte vad för 320i med M-emblem du kört mot. En M3 går betydligt bättre än en 328i, och en 328i har inga som helst problem att hänga på en 850 T5-R trots 50hp mindre effekt. Om en 50hp svagare Bmw drar Volvon, då tror jag man kan anta att Bmwn drar Volvon om de båda har lika mycket effekt. Sedan i hög fart:

Volvo S60R 300hp 2003
0 - 160 km/h     15,0/14,6 s   (Automat/Manuell)
0 - 180 km/h     15,0/14,6 s
0 - 200 km/h     24,0/23,4 s

Bmw M3 286hp 1993 (~150kg mindre än Volvo)
0 - 160 km/h     13,3 s
0 - 180 km/h     17,5 s
0 - 200 km/h     24,0 s

Jag tror inte man lyckas chippa en S60 T5 lika bra som Volvo fabrikstrimmar den. Så 320 pappershästar blir väl 300 i motorn, samtidigt som S60R är fyrhjulsdriven vilket är en nackdel i alla fall i högre fart. Så säg att en 300hp S60 T5 i bästa fall kapar S60R tiderna och hänger på M3 E36 (Kom ihåg att fwd S60 väger mindre än R!). Jag tvivlar starkt på att den skulle dra nyare och ca 60hp starkare M3 E46 då.

Källa: http://www.einszweidrei.de/

Även om man förlorar på det rakt fram så anser jag att det ger bättre ifrån sig på kurvig väg + bättre vid rödljus smile

BMW M3 E46
Test in ams 1/2003
Gewicht 1570 kg
0 - 80 km/h 3,5 s
0 - 100 km/h 4,8 s
0 - 120 km/h 6,5 s
0 - 140 km/h 8,5 s
0 - 160 km/h 10,9 s
0 - 180 km/h 13,7 s
0 - 200 km/h 16,8 s

Edit: Btw 160-180 km/h måste gå vääälllddiggttt snabbt på Volvon (S60n) big_smile
Senast redigerat av Volvo740an (26 november 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2009
#80
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Andreas 940 skrev:
M3 E36 tjänstevikt: 1520kg
940 tjänstevikt: 1540kg

M3 E36 tjänstevikt: 1460kg hittar jag som uppgift, och det var uppvägda kilo i samband med att bilens prestanda mättes upp.

328i
193hp/280Nm ~1500kg (Touring väger lika mkt som Volvo, och den har samma siffror upp till 120 i alla fall)
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s


Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm ~1520kg
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,9 s
0 - 180 km/h     22,0 s

Busgrabb: Nej, M-bilarna går bättre. Sedan vet jag inte vad för 320i med M-emblem du kört mot. En M3 går betydligt bättre än en 328i, och en 328i har inga som helst problem att hänga på en 850 T5-R trots 50hp mindre effekt. Om en 50hp svagare Bmw drar Volvon, då tror jag man kan anta att Bmwn drar Volvon om de båda har lika mycket effekt. Sedan i hög fart:

Volvo S60R 300hp 2003
0 - 160 km/h     15,0/14,6 s   (Automat/Manuell)
0 - 180 km/h     18,6/18,1 s
0 - 200 km/h     24,0/23,4 s

Bmw M3 286hp 1993 (~150kg mindre än Volvo)
0 - 160 km/h     13,3 s
0 - 180 km/h     17,5 s
0 - 200 km/h     24,0 s

Jag tror inte man lyckas chippa en S60 T5 lika bra som Volvo fabrikstrimmar den. Så 320 pappershästar blir väl 300 i motorn, samtidigt som S60R är fyrhjulsdriven vilket är en nackdel i alla fall i högre fart. Så säg att en 300hp S60 T5 i bästa fall kapar S60R tiderna och hänger på M3 E36 (Kom ihåg att fwd S60 väger mindre än R!). Jag tvivlar starkt på att den skulle dra nyare och ca 60hp starkare M3 E46 då.

Källa: http://www.einszweidrei.de/

Även om man förlorar på det rakt fram så anser jag att det ger bättre ifrån sig på kurvig väg + bättre vid rödljus smile

BMW M3 E46
Test in ams 1/2003
Gewicht 1570 kg
0 - 80 km/h 3,5 s
0 - 100 km/h 4,8 s
0 - 120 km/h 6,5 s
0 - 140 km/h 8,5 s
0 - 160 km/h 10,9 s
0 - 180 km/h 13,7 s
0 - 200 km/h 16,8 s

Edit: Btw 160-180 km/h måste gå vääälllddiggttt snabbt på Volvon (S60n) big_smile

Rödljus: Beror på underlaget, på torrt vågar jag hävda att den extra tyngden sinkar men på halt underlag (vått, fruset etc, använd fanatsin) ger det förstås en fördel.

Kurvig väg: Jag vill se den S60R som drar motsvarande Bmw på kurvig väg, trots fyrhjulsdrift. S60R hade inte mycket att säga till om när det svängde i Teknikens Världs test mot Bmw 335i i alla fall, och den är rwd.

Edit: Oj då Rätt tid är 18,6/18,1 s, har fört in det ovan. Tack för att du uppmärksammade det smile
Senast redigerat av Rquired (26 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök