Busgrabb skrev:
Rquired
Lite kommentarer till ditt långa välskriva inlägg bara...
Visst har du en grym känsla i en M3, jag gillar dom skapt och vill ha/tänker nog köpa en själv så den biten håller jag helt med om.
Dock håller jag inte med om den ålande, vinglande känslan du beskriver som en S60 skulle ge ifrån sig med lite pulver under huven.
Dom ligger mycket stabilt på vägen vid fullgas men visst spinner det tack vara FWD men den har ett modernt bra antispinnsystem som sköter detta bra.
Vem som helst skulle ju kunna ösa på fullt i en 300 Hkr S60 utan att det blir det minsta dramatiskt.
Jag anser nog att en oerfaren förare mycket lättare kan göra bort sig i en diffbromsad ca 300 Hkr M3:a
Trimmningen där ja...
BSR är som du säger ett välkännt företag men det blir inte billigast direkt när dom annvänder sig av rostfria avgasystem och i priset även inkluderar monteringskostnad får du tänka på.
Dessutom lägger dom in momentbegränsningar i programvara på de första växlarna för att spara på drivlinan och undvika hjulspinn antar jag. Detta ger ju även lite sämre accelrationer i vissa intervaller.
JT systemen är mycket billigare, dock bara aluminiserade så jag håller fast vid att vid ca 11 lakan så har du en "M3 killer" rakt fram.
Hållbarheten i en tex steg 3 T5:a är hur jä*la bra som helst, du kör typ lika långt med den som en orginalbil bara den servas ordentligt, kanske något offtare än om den är orginal.
Hur långt går en tex 321 Hkr M3:a igentligen innan det är dags för större jobb på motorn? Det är ju en högvarvig maskin.
Du skrev det själv, vridmomentsbegränsningar. Finns de där för BSRs höga nöjes skull eller för att det behövs? S60 T5 är dimensionerad för 250hp, inte 300-nånting.
Bmws M-maskiner är dimensionerade för att det skall hålla en hel livslängd, och det finns en hel del fall med långmilade M-bilar som tyder på att så är fallet. Däremot är det motorer som inte bara bör ha utan kräver rätt service, sköt det här så håller dessa ihop.
Dessutom finns det olika faktorer tillverkarna räknar med när de dimensionerar bilen. Vanligtvis är det ingen hög siffra, säg att bilen dimensioneras för typ 1.2 gånger effekten (Obs, påhittad siffra!) Jag har på flera ställen läst att Bmw använder sig av siffran 3 även om jag tycker det låter mycket. Men klart är att Bmw dimensionerar sina bilar för bra mycket mer än vad som behövs, förmodligen eftersom de vet hur bilarna används.
Ta växellådorna som ett exempel, stora rejäla saker som gärna används i turbobyggen även av andra märken. Så jag vågar påstå att en rätt skött M-bil håller bättre än en orginal Volvo*, för en Volvo är inte dimensionerad för lek, bus, trim etc. Men för att sno dina sista ord, en M-bil går minst lika långt som orginal bara den servas som den ska
* Som kanske framgår, förutsatt att Volvon buskörs och inte rullar i en barnfamilj med lite gasglad fader som den är byggt, tänkt och dimensionerad för.*********************************************************************************
Och angående S60s beteende, detta är som du kanske märker en smula överdriver av den enkla anledningen att det tydligt skall framgå vad som menas. Men att den ligger mycket stabilt på vägen vid acceleration håller jag inte med om. Den lever lite sitt eget liv, därmed inte sagt att det är något som är svårt att hantera.
Däremot påstår jag bestämt att en oerfaren förare inte klarar sig bättre med varken fwd eller rwd, över eller understyrning. Oerfaren är just oerfaren, inget annat. Erfarenhet är något man får skaffa sig, och beroende på vilka erfarenheter man skaffar sig hanterar man olika bilar (eller rättare sagt uppträdanden) olika bra.
Men det är just det med den typen av bil jag föredrar, den är neutral. Ingen svår understyrning, ingen bred sladd om den inte pressar förbi gränserna. Fördommarna om Bmw och även M3 lever kvar, moderna
(typ E34/E36 och framåt) Bmw är inte lätta i baken på samma sätt som en 02 tex är. Kör den rätt så har du balans och ev. lätt överstyrning, kör den fel kan den både över och understyra. En bils beteende har med så mycket mer än drivningen att göra.
En bil med det beteende Volvo förespråkade börjar understyra tidigt, och gör så tills du pressar den över gränsen och det enbart går rakt fram. Och i den hastighet Volvon går över gränsen går Bmwn utan att släppa vare sig fram eller bak, gränsen för en Bmw går oftast i rätt mycket högre fart och då släpper det ofta bak. En Bmw börjar överstyra ganska sent, vilket styr bilen in i kurvan ytterliggare. Och så kan man naturligtvis pressa den över gränsen och då biter den till rätt bra.
Men den stora skillnaden är just det jag inte kan förklara via ett forum, känslan!. Man vet precis vad bilen är, hur långt man har till gränsen, hur underlaget är. Allt man behöver via en knivskarp känsla. Saker som man bara får en dimmig hint av i Volvo.
Sämre vägegenskaper, sämre balans och obefintlig känsla. Det är Volvo för mig, och det är därför jag tycker att Bmw är säkra bilar till uppträdandet.
Och det är därför många kan köra snabbt i Bmw, tyvärr finns det faktorer som ingen känsla i världen kan förutse.(Typ oljefläck eller liknande hastig förändring i friktionen/greppet) Och när det väl släpper så släpper det, och jag tror att alla som råkat ut för detta kan hålla med mig om att oavsett om det släpper fullständigt fram in i en rondell eller baken kommer flygandes på väg ur rondellen så är det inget kul att gå från förare till passagerare (oavsett bil)
Och just detta är vad jag vill få fram, sätt en
vettig förare (Alltså någon som har respekt för bilen) bakom ratten i Bil A och en ovettig förare (odödlig 18-åring som ser det som en lek även om han påstår sig veta vad som kan ske och hantera det) bakom ratten på bil B.
Jag anser att oavsett om Bil A är en Bmw och Bil B en Volvo eller tvärt om så är det bil B som med största sannolikhet som kommer råka ut för en olycka. För det spelar ingen roll hur tryggt understyrd Volvon är, pressar man den över gränsen så gör man och då är den inte lättare att hantera än en Bmw. Och framför allt, det är lättare att pressa en Volvo över gränsen, vilket oftast innebär att det går rakt fram.
Så där, ännu ett långt inlägg men så blir det när man försöker beskriva något som egentligen skall upplevas.
En sak som jag däremot kan hålla med om, och vilken som förmodligen ligger bakom den allmänna åsikten om att Volvo är en mer lämplig bil för oerfarna förare än Bmw, är att en Bmw lockar föraren till att pressa gränserna på ett helt annat sätt än en Volvo. Det är en baksida av att vara en körglad bil, förare som balanserar på gränsen mellan vettig och ovettig (enligt ovan) kan svänga över till "ovettig" lättare än de gjort om de kört Volvo. *Volvo och Bmw är bara exempel, men bra sådana tycker jag. Volvo är allmänt en symbol för trygghet och Bmw en symbol för körglädje*
Mvh