4614
Sök

740 turbo vill inte starta.. bränsle problem

539 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Hej.

Min 740 vill inte starta, det börja med att bilen bara tvärdog då ja körde i ett gupp i vägen. efter det så fick ja hem bilen å började felsöka.. Kom fram till att bilen hade gnista men inte pumpade fram någon soppa genom bränsle slangen till btr.. trodde då att elbränslepumpen hade gett sig eftersom den gammla har väsnats förr.
Sakt å gjort så bör jag elbränslepumpen men bilen startade inte ändå så jag bör bränslepumps relät om det skulle vara det som var trasigt, men utan resultat..

det sitter alltså ny elbränslepump å nytt bränslepumps relä och bilen är tankad! + att det finns bra gnista ändå vill den inte igång..

Det kommer inte nån soppa till btr vad kan va felet?

MVH
Senast redigerat av icklas (14 december 2009)

122 Inlägg
23 november 2009
åkte tidigare i en 740 som hade problem med tändningslåset, den tvärdog vid varje gupp

Inga problem!

1 915 Inlägg
23 november 2009
Har du mätt om pumpen får ström ?
Sitter det 2 pumpar i bilen ? en under och en i tanken ?
Om tex tankarmaturen har rostat sönder, så kanske den bara suger luft.

Testa koppla direktström till pumpen och se om det kommer fram bensin då.

icklas skrev:
Hej.

Min 740 vill inte starta, det börja med att bilen bara tvärdog då ja körde i ett gupp i vägen. efter det så fick ja hem bilen å började felsöka.. Kom fram till att bilen hade gnista men inte pumpade fram någon soppa genom bränsle slangen till btr.. trodde då att elbränslepumpen hade gett sig eftersom den gammla har väsnats förr.
Sakt å gjort så bör jag elbränslepumpen men bilen startade inte ändå så jag bör bränslepumps relät om det skulle vara det som var trasigt, men utan resultat..

det sitter alltså ny elbränslepump å nytt bränslepumps relä och bilen är tankad! + att det finns bra gnista ändå vill den inte igång..

Det kommer inte nån soppa till btr vad kan va felet?

MVH

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

539 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Ah precis det sitter 2pumpar.. en i tanken å en under bilen..

539 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Hej, nu ha ja mätt och pumpen får ström. blir inte riktigt klokare på problemet..

1 915 Inlägg
23 november 2009
Får båda pumparna ström ?
kommer det bensin om du sätter på direktström till pumparna ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

539 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Huvudpumpen får ström i alla fall..

jag tog bort bränsle slangen från tanken till huvudpumpen vid pumpens anslutning och vred på tänningen utan att det inte kom någon bensin..

men bilen ska ju funka med enbart huvudpumpen bara att man kanske får mata lite extra!?

kan det va luft i systemet?, har för mig det inte alls är lika som med en diesel bil..

207 Inlägg
23 november 2009
det är garanterat en slangt eller bränslerör vidavtank armaturen som har gått sönder. och då suger den luft. tankpumpen behövs inte enst för att bilen ska gå.

539 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Nu har jag vart ute å och kollat lite mer och vid ett försök så spotta den ur sig soppa i en stråle FRÅN btr å inte ifrån bränsle slangen alltså så måste det komma soppa till motorn!?

kopplade även bort båda anslutningarna på bränsle filtret varsin gång å det kommer bensin i båda endar så det kommer soppa till filtret med..

har även kollat stiften och dom var dyngblöta, så gjorde rent dom och kollade gnista å det är bra gnista men vill ändå inte igång.. den står å tuggar och ibland tänder den till och då fräser/poffar det till ibland från vevhus ventilationen och klaffmätaren...

har provat med startgas men vill inte iaf..

71 Inlägg
23 november 2009
hade liknande problem fast inte på en 740, på min 850 låter exakt lika dant mina tändstift va me blöta, hjälpte inte att torka rent som så åkte och köpte nya stift och la i då starta den direkt

539 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
jo jag tänkte testa det får man se om det hjälper:).. tycker då de tvore konstigt ändå eftersom felet kom då det guppa till lite bara.. 4st stift kan ju inte bli dåliga i ett gupp å bilen tvärdör?hmm

45 Inlägg
23 november 2009
har du tagit bort spridar raden på den så du ser om spridarna öppnar  tror på att de är spridar relä som inte öppnar spridarna ja smile skriv i gb om du  undrar nå hållt på en del med dom där gamla bilarna

539 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
vart sitter spridar relät då?..  fast iofs så va tändstiften blöta..

539 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
skulle vilja ha hjälp av fler hjärnor:)

Örebro Racing Team
48 Inlägg
23 november 2009
Skulle nog kolla upp så att tändningen e ok. Verkar få soppa men poffar o smäller.

539 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Kan det va att tändstiften har gått väck medans den stått.. för tänd stiften säger ju inte bara upp sig poff å bilen stannar.. + att bilen fick ju inte soppa direkt efter den stannade..

Örebro Racing Team
48 Inlägg
23 november 2009
Men om stiften e blöta och de kommer soppa från pumparna, så skulle jag kolla tändningen. Typ börja me att kolla kamrem,fördelare,tändspole å sånt enkelt, sen gå vidare. Är oftast en skitsak som man missat.

539 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
tycker att det vore konstigt om det vore stiften, efter att bilen dog för att det inte kom soppa..

men ja ska prova iaf..

539 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
har vart ute å felsökt lite mer och fick för mig att skruva loss bensinslangen till motorn vid btr och stoppa ner den i en pettflaska(nr1) å sedan trä på en slang på samma anslutning på btr å ner i en pettflaska(nr2).

vred på nyckeln å till min förvåning så fylls flaskan med slang från btr(nr2) med soppa alltså så är det tryck från retur ledningen?

det kommer inte en droppe från matar ledningen...

hur kan det blivit så här?.. man kan ju omöjligt kopplat fel vid pumpen och filtret..

jag följde även slangen från returen och kollade vilken som går till pumpen å det är returen som går till pumpen men ja kopplade in allt precis som det va innan ja böt pump..

HJÄLP HJÄLP HJÄLP......

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 november 2009
Låter konstigt, ända fram till ditt senaste inlägg trodde jag att ev kamremmen kan ha kuggat i gropen..Har hämt mig en gång.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök