3419
Sök

Ta bort EGR på Volvo B230E, påverkas avgasvärdena avsevärt?

1 798 Inlägg
24 november 2009
Sist jag hörde något om detta så skall EGR-ventil och pulsairventiler sitta på plats vid besiktning, men det är måånga år sedan dom slutade med att kolla funktionen. Men man får ju som bekant inte ändra på motorns utförande så det stämmer säkert ännu. Man kan ju alltid kontakta bilprovningen för ett korrekt svar.

Vad det gäller effekt, EGR-ventilen lär inte ge nån effektökning, den fungerar dessutom endast vid konstantfart och påverkar alltså inte en acceleration negativt.
Att plugga pulsairventilerna kan ge en lite annorlunda karaktär på motorn om man är riktigt uppmärksam, men knappast nån effektökning.

151 Inlägg
10 februari 2011
Jag plockade bort mitt puls air på min B230K för en massa år sedan. Motorn var helt opåverkad utom en punkt. Då körde jag med ett öppet filter av nån konstig anledning och insugsljudet ökade ganska mycket. Stod man framför bilen när man hördes insugsljudet tydligt. Men annars nada. Känns knappt lönt att riva bort det. Jag menar att stör man sig så mycket på det egentligen? man har ju huven stängd när man kör.
big_smile

Sök