3758
Sök

Hjälp med felsökning av installation

407 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Nu har jag lagt helgen till att installera ett stereobygge men nu har det inte riktigt gått som jag tänkt mig. Efter jag installerat allt och jag skulle starta upp bilen kom det ljud i cirkus 20 sekunder sedan så knastrade det till i högtalarna och ljudet försvann. Testade att starta upp stereon en gång till men det bara brusade i högtalarna. Stängde av huvudenheten för en tredje gång och satt på den igen och då spelade den kanske i 5 sekunder sedan knastrade det till ordentligt i högtalarna. Varför gör det så?

Jag har varit noga med installation, dragit ström och lågnivå på separat sida och så vidare. Mitt system består av följande.

Huvudenhet: Alpine 9880R

Steg för bas: Sinus Live 1500 V2

Bas: JVC 12 tummare på 1400W

Steg för högtalare: McHammer Vulcane 2400
http://www.electronetto.se/index.php?ma … ucts_id=30

Kit högtalare: Hertz HSK 165

Koaxialer: Alpine 10C2

Efter det knastrade till testade jag att koppla bort basen och Sinus live slutsteget men utan resultat. Har totalt 3 lågnivå draget eftersom det går in två stycken i det fyrkanaliga. Jag har testat att bara ha en lågnivå där och bytat och satt den som skall sitta till basen där istället, men med samma resultat. Jag har även mätt ut både jordningen och matningen och den är bra. Det ska väl sägas att det brusar i högtalarna om man inte har något ljud på och det bara knastrar till efter men har haft på dem en stund.
Senast redigerat av Vallås Locos (23 november 2009)

685 Inlägg
23 november 2009
testa kolla så att inte nånting ligger och jordar eller liknande. kolla igenom alla kopplingar efter något som kan orsaka det.

407 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Tror nästa steg är att dra en ny provisorisk lågnivå/remote utvändigt och även göra så med jorden och strömmen för att se om det är några störningar där jag dragit kabeln.

16 197 Inlägg
23 november 2009
som sagt-- tror att de e nån högtalarekabel elle kontakt som jordar i bilen som inte ska jordas..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 november 2009
Störningar är det nog inte, låter inte så på din beskrivning. Men när det blir tyst, blir det då tyst i allt eller bara i vissa högtalare?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

407 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Störningar är det nog inte, låter inte så på din beskrivning. Men när det blir tyst, blir det då tyst i allt eller bara i vissa högtalare?

Nja, jag får panik rätt snabbt när det börjar låta illa och stänger ner det snabbt. Men ska kolla lite mer imorgon, var för trött idag för att exprimentera allt för mycket. Men tyst är det nog aldrig helt utan alltid ett litet brus om jag inte minns fel nu.

407 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
som sagt-- tror att de e nån högtalarekabel elle kontakt som jordar i bilen som inte ska jordas..

Jo, jag får kolla över allt grundligt nu i veckan. Jag har dock en liten fundering och det är att där sitter en "metallhistoria" bakom magneten till högtalarna i framdörrarna, cirkus 1 mm bakom. Jag har dock visserligen svårt att tro att den skulle vara jordad.

407 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Jaha, då har man varit och testat lite idag och ska försöka ge en redovisning här. Det första jag gjorde var att dra om jorden till stegen till en bältesbult. Drog sedan igång systemet men endast framhögtalarna och jag hörde samma pip/brus i högtalarna. Sedan följde en lång rad experiment. Jag testade att dra remoten löst i bilen, testade de olika lågnivåkablarna, kopplade in endast bak högtalarna, testade på olika kanaler på mitt fyrkanaliga steg, kopplade förbi framhögtalarna förbi delningsfiltrerna, nu har jag säkert glömt några test här. Men i vilket fall så var det med samma resultat, att det brusar/piper i högtalarna. Det var dock bättre på ett plan och det var att det var stabilt nu, alltså inget slocknade utan den spelade musiken hela tiden, så ett steg framåt.

Var är då bakåt? Jo, när jag står med bilen med bara tändningen igång känns det som att det går att leva med bruset/pipet. Så jag tänkte avsluta dagen där, sen när jag skulle köra iväg och startade bilen så tilltog ojudet rejält. Nu viner liksom pipet i högtalarna i jämt takt med turbon. Något som också är smärtsamt är att jag med rätt stor sannolikhet klippte högra framsystemet i bilen då jorden till stegen tydligen var för dålig. Det jag tycker är lite konstigt bara är att både 6,5:an och diskanten är helt döda. Borde i alla fall inte sannolikheten vara större att bara en hade blivit dödad?

Nu har dock inte öppnat upp dörren och kollat men jag har testat att koppla enbart högra framsystemet och det blir inget ljud alls, så med stor sannolikhet har det skadats när jorden var kass, vilket är mindre skoj...

Har ni någon vettig input att ge mig?
Senast redigerat av Vallås Locos (25 november 2009)

16 197 Inlägg
25 november 2009
de som troligtvis har tagis mest skada av att du har dåligt jord på steget är stereons signaljord..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 074 Inlägg
25 november 2009
Prova med ett litet batteri på högtalarkablarna om det klickar i dom så slipper du riva dörren för att kika!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

407 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
Prova med ett litet batteri på högtalarkablarna om det klickar i dom så slipper du riva dörren för att kika!

Jo, det går att testa det. Men jag tror att jag får riva dörrarna ändå. Blir i alla fall till att testa lågnivån och strömmen utanför bilen så att säga för att utesluta felkällan.

407 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Då har jag felsökt lite på det allvarliga problemet här och det var det jag minst hoppades på som var sönder, nämligen stereons signaljord. Frågan är bara vad det kan kosta att få ordnat om man lämnar in den? Vart förslagsvis kan de ordna sådant? Antar att inte varenda bilstereofirma gör sådant och det finns inte många sådana renodlade. Skulle visserligen kunna få den reklmerad och säga att det inte fungerade vid köpet. Men det känns som de skulle uptäcka ganska snabbt att det var jag som klantat mig. Sen tycker jag inte det är mer än rätt att jag själv får ta smällen....

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
28 november 2009
Jag hade samma problem med min stereo. Jag öppnade min stereo och tog ut och tittade på kretskortet och lyckades se var det hade bränt så jag la dit en liten plätt med lödtenn sen fungerade stereon som ny igen. Ett tips är att titta nära rca kontakterna på kretskortet efter en svart liten plätt där det sticker upp två pyttesmå guldkontakter. På min stereo satt felet mellan två fyrkantiga lödningar väldigt nära rca kontakterna  så la bara en liten plätt mellan dom.

Du kan ju alltid prova att demontera den och titta på kretskortet om den ändå inte fungerar!

407 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
2fast4U skrev:
Jag hade samma problem med min stereo. Jag öppnade min stereo och tog ut och tittade på kretskortet och lyckades se var det hade bränt så jag la dit en liten plätt med lödtenn sen fungerade stereon som ny igen. Ett tips är att titta nära rca kontakterna på kretskortet efter en svart liten plätt där det sticker upp två pyttesmå guldkontakter. På min stereo satt felet mellan två fyrkantiga lödningar väldigt nära rca kontakterna  så la bara en liten plätt mellan dom.

Du kan ju alltid prova att demontera den och titta på kretskortet om den ändå inte fungerar!

Skruvade ner huvudenheten igår och kollade lite men var lite väl pilligt att komma åt kretskortet eftersom jag inte riktigt vågade ta bort cd-enheten vilket behövdes för att komma åt det. Testade i alla fall att jorda ena rca kontakten lite provisoriskt mot ytterhöljet och då försvann störningarna. Ska ut till verkstaden nu och försöka på mig en liten mer permanent lösning där och se om det fungerar bra.

407 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Jag ville bara tack för hjälpen jag har fått i tråden.  Allt är ordnat nu i alla fall för jag gick lös lite med lödkolven i huvudenheten så nu är där inget brus eller liknande längre. Två högtalare fungerade dock inte när jag startade upp det. Men på ena framsystemet så var det bara kopplingarna till högtalaren och diskanten som hade hoppat ut på grund av att rutan hade skändat kablarna. Ena bakhögtalaren fungerade inte heller fast det är inget fel på den utan det är mitt gamla steg där en kanal är sönder som är problematiken. Så nu kanske det blir dags att köpa ett nytt steg till....smile

Sök