25 november 2009
Trådstartare
Jaha, då har man varit och testat lite idag och ska försöka ge en redovisning här. Det första jag gjorde var att dra om jorden till stegen till en bältesbult. Drog sedan igång systemet men endast framhögtalarna och jag hörde samma pip/brus i högtalarna. Sedan följde en lång rad experiment. Jag testade att dra remoten löst i bilen, testade de olika lågnivåkablarna, kopplade in endast bak högtalarna, testade på olika kanaler på mitt fyrkanaliga steg, kopplade förbi framhögtalarna förbi delningsfiltrerna, nu har jag säkert glömt några test här. Men i vilket fall så var det med samma resultat, att det brusar/piper i högtalarna. Det var dock bättre på ett plan och det var att det var stabilt nu, alltså inget slocknade utan den spelade musiken hela tiden, så ett steg framåt.
Var är då bakåt? Jo, när jag står med bilen med bara tändningen igång känns det som att det går att leva med bruset/pipet. Så jag tänkte avsluta dagen där, sen när jag skulle köra iväg och startade bilen så tilltog ojudet rejält. Nu viner liksom pipet i högtalarna i jämt takt med turbon. Något som också är smärtsamt är att jag med rätt stor sannolikhet klippte högra framsystemet i bilen då jorden till stegen tydligen var för dålig. Det jag tycker är lite konstigt bara är att både 6,5:an och diskanten är helt döda. Borde i alla fall inte sannolikheten vara större att bara en hade blivit dödad?
Nu har dock inte öppnat upp dörren och kollat men jag har testat att koppla enbart högra framsystemet och det blir inget ljud alls, så med stor sannolikhet har det skadats när jorden var kass, vilket är mindre skoj...
Har ni någon vettig input att ge mig?
Senast redigerat av Vallås Locos (25 november 2009)