2414
Sök

Hel eller halv syntet i min bil ? opel calibra v6

714 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#1
Hej ! vad ska jag ha för olja i min bil igentligen ? jag har alltid haft helsyntet och bytt var 1000e mil.
men det är fan dyrt 8-900 inkl oljefilter...kan man gå ner till halvsyntet ? eller är det mycket sämre ?
motorn har gått 22.000
och vad är bytes intervallen om jag kör med helsyntet igentligen ??


747 Inlägg
24 november 2009
#2
Här har du Castrols rekommendationer http://www.olyslager-lubricants.nl/Cast … sType=1794 Men överlag är väl var 15000km lagom bytes intervall.

Mvh Toni

/ Toni Larsson

183 Inlägg
25 december 2009
#3
Ingen bil över 20.000 mil bör köras på Helsyntet om man inte vet vad man verkligen sysslar med.
Går att knapra ihop med biltemas olja och filter för under 500 spänn och istället byta olja på halva intervalltiden.


888 Inlägg
25 december 2009
#4
Och varför i H....E ska man inte köra med syntet i en bil som gått mer än 20000mil det va något av det dummaste jag hört på länge????

Inget nu jag har hört av en kompis utan ren fakta.

402 Inlägg
25 december 2009
#5
Celica89 skrev:
Ingen bil över 20.000 mil bör köras på Helsyntet om man inte vet vad man verkligen sysslar med.
Går att knapra ihop med biltemas olja och filter för under 500 spänn och istället byta olja på halva intervalltiden.

Byter man på halva sträckan med "feltema"-olja så blir de ju dyrare ändå! Det går ju dubbelt så mycke
olja av den sämre kvaliten. Nä, kör på riktig olja och byt enligt biltillverkarens rekommendation, eller lite
oftare om du kör hårt.wink


...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#6
Mycket BS nu...Olja är en standardiserad produkt, dvs en olja som har en viss klassning tex API SL, måste uppfylla vissa krav oavsett vem som tillverkar den. Sen kan det givetvis finnas skillnader mellan oljorna ändå, tex att det har olika typer av "grundolja" (PAO eller ester när det gäller syntet), kanske olika mycket tillsatser (dvs den ena oljans har mindre/färre tillsatser vilket kanske gör att den får andra/sämre egenskaper fortare). O att en syntetisk olja skulle vara sämre för bilar som gått över 20" mil är det dummaste jag hört. Syntetisk olja är oftast stabilare än motsvarande mineralolja, dvs molekylkedjorna är längre och "sitter ihop bättre", detta gör att oljan åldras långsammare. En annan missuppfattning är att syntetisk olja "tvättar motorn" vilket kan lösa upp diverse avlagringar o ställa till det, det är inte oljan som tvättar rent utan tillsatserna, o dessa rengörande tillsatser finns även i mineraloljor! När syntetisk olja började bli populär i början av 90-talet så förekom det att vissa motorer började "läcka", detta hör forntiden till o är inget som jag hört talas om de senaste 10 åren. Jag har hällt Biltema helsyntet i alla mina bruxbilar, från VW Polo -82 till BMW 328i -95, och ingen har tagit minsta lilla skada! Vad många glömmer bort är att dagens Biltema olja har en lååångt högre klassning än vad som fanns innan år 2000, dvs bilar som är tillverkade innan år 2000 kan använda sig av Biltema oljan utan att blinka eller ha minsta lilla betänklighet, det kan givetvis finnas undantag men då rör det sig mer om "piece of mind" tex som i mitt fall att jag kör Castrol RS 10W60 i min M, skulle lika gärna kunna hälla i Biltema men gör det inte av två anledningar: oljan har lite för snävt visko-område (5w50 istället för 10w60) förvisso är 5w50 ett bredare område än vad som rekommenderades från fabrik (5w40) men "alla" kör på 10w60 så även jag. Den andra anledningen till att jag kör på Castrol oljan är att bilen är en etusiastbil som rullar ytterst få mil varje år, o skulle jag råka utför ett lagerhaveri eller något annat trevligt i motorn så kommer jag iaf slippa fundera på "undrar jag om samma hade hänt om jag haft i Castrol", dvs jag ratar ALLA andra oljor utom just Castrol RS!
Gällande TS gamla Calibra så skulle jag personligen hälla i Biltema heslyntet 5w50 utan att blinka, kör med denna i min 328i Touring -95 (31000mil...) o den går perfekt, oljefilter köper jag dock hos märkeshandlare eller hos Mekonomen. Bytesintervallet i mitt fall är max 1000mil, kostnad för olja+filter är ca 350kr var 1000:e mil.
Skall du tvunget ha "märkesolja" så kolla på www.mapodo.de, Castrol kostar ca 9 Euro/l
Senast redigerat av dawwe (25 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

183 Inlägg
27 december 2009
#7
HenkeTIC skrev:
Och varför i H....E ska man inte köra med syntet i en bil som gått mer än 20000mil det va något av det dummaste jag hört på länge????

Inget nu jag har hört av en kompis utan ren fakta.

Hmm kanske en myt jag hört... Inte bara jag som har uttalat mig om detta i vilket fall.
Hur som helst så skall man i vilket fall inte slå i helsyntet i en bil som innan gått på halv eller mineral och har bilen gått över 20.000 mil så brukar väl många välja sämre kvaliteér? Och därav få problem.
Bara allmänna bonnaråd jag lärt mig^^


...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2009
#8
Bonnaråd e till för bönder som inte vet/fattar bättre:)! Om du läser mitt tidigare inlägg så får du förklaringen till varför vissa envisas med "man skall inte hälla syntet i en motor som gått på mineral hela livet". Eller om du inte orkar så kommer den korta förklaringen här: Skitsnack!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Trucker
2 710 Inlägg
27 december 2009
#9
Kör aldrig med biltemas grejer! Antingen mekonomen eller ad bilcenter. Själv körde jag på ad bilcenter sist wink Sjävlklart helsyntet!

Har du kört på helsyntet hela tiden så tycker jag inte att du ska byta heller.. kör med det wink
Kostar o äga bil!

Fart missbrukare

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2009
#10
BMWgrabben: Kan du tala om för mig vad det är som gör att man inte ska köra på Biltemas helsyntet med API SL klassning i en bil som är tillverkad kring -95? Inget svammel om att "min svärfars brors kusins bästa kompis storebror som har trimmat bilar sen han kunde amma har sagt det!" utan klara konkreta fakta, kanske nån länk till ett laborarorie eller "real life" test som bevisar att Biltema oljan är skit, och där man även rimligen kan dra slutsatsen att ev problem som uppstått är pga av Biltema olja. Kan du prestera det så tror jag dig (ledtråd: Ingen har lyckats, hittils*haha*)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
27 december 2009
#11
Har aldrig haft problem med Biltemas motoroljor, varken helsyntet, delsyntet, mineral eller annat.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

593 Inlägg
27 december 2009
#12
Du kan absolut köra halvsyntet i din motor, jobbar dagligen med opel så ja vet va ja pratar om.. Vi skulle inte få hälla i sån olja om inte tillverkaren rekommenderar det..

Sen kan jag väl känna rent spontant att har du kört helsyntet innan så är det väl kanske onödigt att byta till annat nu eller? Har du inga problem med förbrukning eller något så är det nog bättre att köra på samma olja som innan.

Däremot, hade de vart tvärtom att du kört på halvsyntet idag och ska börja med helsynetolja istället, då kan de börja uppstå lite problem..

mvh

892 Inlägg
27 december 2009
#13
Du måste väl inte köra på den finaste Mobil1 5W50 oljan som finns om du inte har råd med det, men har du kört på helsyntet innan så varför byta till halv, så jäkla många hundralappar om året spar du väl inte? Olja känns ju som en rätt dum sak att spara in pengar på...

Men du, som BMWgrabben sa, det är dyrt att äga bil... wink

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Meister
6 763 Inlägg
28 december 2009
#14
BMWgrabben skrev:
Kör aldrig med biltemas grejer! Antingen mekonomen eller ad bilcenter. Själv körde jag på ad bilcenter sist wink Sjävlklart helsyntet!

Har du kört på helsyntet hela tiden så tycker jag inte att du ska byta heller.. kör med det wink
Kostar o äga bil!

Har kört biltema olja i alla mina bilar och det har aldrig jävlats för mig


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
28 december 2009
#15
opel rekomenderar 5/30 helsyntet/delsyntet i din bil.
Tror deras egna olja kostar 380kr/4L.


syntet och mineral är en sak som har med motordelar att göra.

En gjutgärnstopp "MÅR" bättre av en mineral olja. dvs att svensson slutade använda enbart mineralolja på 70 talet.

Mineral olja bör främst användas av icke öveladdade tävlingsbilar pga bindningen som är avsevärt bättre i en mineral olja än en syntet olja.
Syntet olja har dock längre livstid än mineral oljan.


Av ren lärdom har jag lärt mig den hårda vägen att använda ren minral olja i en tävlingsmotor istället för en syntet olja tex, pga att syntet oljan brister i bindningen vid höga varv under lång tid.
en wiskositet i en olja minska med ca 40% när den blir riktigt genomkörd och varm.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

183 Inlägg
28 december 2009
#16
dawwe skrev:
Bonnaråd e till för bönder som inte vet/fattar bättre:)! Om du läser mitt tidigare inlägg så får du förklaringen till varför vissa envisas med "man skall inte hälla syntet i en motor som gått på mineral hela livet". Eller om du inte orkar så kommer den korta förklaringen här: Skitsnack!

Då är det ju tur att vi har dig, så vi slipper lära oss massa skitsnack:)......
Senast redigerat av Celica89 (28 december 2009)


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#17
Celica:Haha:)...Nä men grejen e den att de där gamla "syntet skrönorna" är just skrönor, samma sak med att Biltema olja skulle vara ungefär lika bra som Felix matolja*haha*. Motorolja är en standardiserad produkt o som sådan så måste ju oljan uppfylla vissa lägsta krav för en viss klassning, sen kan man ju överstiga kraven olika mycket, så visst finns det skillnader mellan oljor med samma klassning, men båda uppfyller samma grundkrav.
Sen kan det säkert stämma att vissa "vråltrimmade" jänkemotorer som körs i Winston Cup o allt va det kan heta körs på mineral, men den mineraloljan som de kör på är garanterat INTE densamma som du kan köpa hos Mekonomen eller något annat vanligt ställe utan säkerligen en "svindyr och högraffinerad" produkt, för gemene man är mineralolja=billig olja, syntetolja=dyr olja.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Rättvikarn
142 Inlägg
28 december 2009
#18
Jag kör alltid helsyntet i alla mina bilar, spela ingen roll hur "billig" bilen var eller vad den ska andvändas till.

If speeding is a crime, then i'm a criminal
Och Där Dog Tråden!

1 327 Inlägg
28 december 2009
#19
Köper du oljan på en bensinmack eller hos en oljeförsäljare?

Har sett att priserna kan vara dubbelt så dyra för tex helsyntet mobil 1 på Shell jämfört med en oljeförsäljare.

Jag köper alltid nu olja i 10litersdunkar. Blir betydligt billigare.


Trucker
2 710 Inlägg
28 december 2009
#20
Svar till nåra ovanstående: Har själv inte testat biltemas oljor.. men mkt annat från biltema. Fick byta 3 parkeringsljuslampor under en månad, alla från biltema. Tills jag bytte återförsäljare sen blev det bra.

Mvh

Fart missbrukare


Sök