3436
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 november 2009
#101
lindell90 skrev:
du har nog rätt i det du säger. Några billigare modeller eller enklare varianter av dem befintliga skulle nog kunna sälja fler bilar men sen är Sverige en liten marknad. Bättre att bygga vad amerikanerna vill ha. Antagligen inhemska märken då dem känns lite patriotiska ibland.

precis, men det där men inhemska märken vet ifan visst ford f-150 var den mest framgångsrika modellen
men kolla på topp 10 så märker du att nissan, toyota och honda har en enorm försäljning i usa så det finns allt plats för andra märken med, saab saknar helt enkelt nått som folk vill ha men jag tror inte på en konkurs gm pumpar säkert pengar ett tag till med hjälp från olika håll..


373 Inlägg
25 november 2009
#102
SAAB 9/5 kombi är bland de finaste sverige gjort!Tillverkats sedan 99- och säljs ännu:)
#Nya 9/5-an ser helgo ut det ser lovande ut .men så kom detta besked i går efterm''suck''
Man kan säga mycket om detta med  k-egg affären, han har lagt ut ca 70 mille enligt källa(Detta med Saab affären)..varför kasta bort så mycket penningar=)

och varför återkallade Saab i trollhättan 25 truckförare så snabbt¨redan i häromdagen=/???

Man väntar väll att nyanställa innan man vet hur det blir med affären!?

Hur ska detta sluta???Jag vågar inte ens gissa men hjärtat älskar saab och märket  låg på topp som dom  mest sålda bilarna i SVERIGE för x -antal år sedan ..där har ni svaret:..FOLKET ÄLSKAR SAAB Men men..

SAAB behöver flera modeller wink NU!!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/115058/807449_j6qfin.jpg
Nice!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/115058/807450_43h6vh.jpg
Nice!
Senast redigerat av Journeyman2 (25 november 2009)

''Hugin-Hachiko''

342 Inlägg
25 november 2009
#103
Visst har Saab fler modeller på gång, men faktum kvarstår:
Det direkta hoppet, det enda som just nu kan rädda Saab, är just nya Saab 9-5.
Och både den samt Saabs fyrhjulsdrivna bilar kommer i sämsta tänkbara tidpunkt, då hela världen vid det här laget känner till att Saab är en biltillverkare som befinner sig i stark obalans.

Varumärket är alltför skadat, tilliten mot tillverkaren hos både leverantörer och potentiella kunder världen över alltför svag och osäkerheten kring företagets framtid alltför stark.
Då spelar det liten roll hur bra bilar man än tillverkar.
Sviker marknaden så gör den.

Nu har GM iofs än så länge bara meddelat  att de behåller Saab, vilket i det här skedet inte är samma sak som att lägga ned.
Men man får också komma ihåg att det är Koenigsegg Group som backat ur. Inte GM.
Och GM har ju visat Saab ganska nonchalant attityd på sistone. De som besökte årets Frankfurt-salong vet ju ungefär hur stort intresse GM hade i världspremiären av nya Saab 9-5.
Noll och ingenting, vilket GM:s representant på plats på Frankfurt indirekt gjorde rätt tydligt. Fanns inte en enda ansvarig från GM på plats när Saabs viktigaste modell just nu hade världspremiär.

Tyvärr har ju Saab mest hängt med på nåder hos GM under mycket lång tid. De har stundom tvingats koka soppa på en spik (minns andra generation 900 (ng900) och det har även spekulerats om att GM:s enda intresse i Saab har varit att utnyttja företaget för att finkamma resultatsiffror för koncernens andra varumärken.
Kort sagt: GM utnyttjar Saab i eget vinstintresse vilket givetvis förefaller naturligt, men struntar samtidigt i hur det går för Saab i sig.
Det är åtminstone de signalerna som GM tydligt sänder ut och det bådar inte för en god fortsättning.

Jag tror att varumärket Saab samt det tekniska kunnandet kring Saab kommer att leva vidare i någon form. Men drar GM helt undan mattan för Saab nu så innebär det slutet för deras biltillverkning.
Det är jag övertygad om.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 november 2009
#104
RannerKing skrev:
Tråkigt för Sverige att dom drog sig ur köpet. Så sanslöst många jobb som kommer försvinna om som lägger ner. Som TenZer skriver så hade det varit korkat att lägga ner nu. Jag tror många är intresserade av att köpa Saab, som fått rätt vettiga modeller de senaste åren. Golk köper nog inte sab för att dom inte vågar. Ingen vet vad som kommer hända med Saabs verkstäder och reservdelar.

Sen tycker jag att dom borde få ut Saab på rallycrossbanorna igen. Fanns ju en anledning till att 99:an m.m sålde så bra som dom gjorde när det begav sig.

Med lite ansträngning, slut på finanskrisen och och vettig marknasföring så hade det kunnat gå att få Saab på fötter igen.

Jag tror du har helt rätt, en sattsning inom WTCC och/eller rally skulle kanske göra att man kom på fötter igen, lite sent att börja med nu kanske men bättre sent än aldrig

Rock'n Roll

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 november 2009
#105
Saabs försäljningssiffror har inte ens varit bra i Sverige...

Det finns nära 4,3 miljoner bilar i trafik i Sverige, av dessa är 996 856 av märket Volvo och 365 061 är Saab.

http://www.e24.se/pengar24/bil-och-bat/ … 706555.e24

Men även om Saab läggs ner lär företag tillverka reservdelar åt Saab under många år.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

538 Inlägg
25 november 2009
#106
jävligt tråkigt om Saab lägegr ner, dock förstår jag varför ingen köper deras bilar. de har endast två modeller. den enda vettiga just nu är väl 9-3. och den börjar blir gammal! nya 9-5:an ser väldigt bra ut men tror inte det kommer rädda Saab tyvärr.

har haft både saab och volvo förrut men skulle aldrig köpa en saab igen. Kvalite, motor är mycket bättre i volvon!

876 Inlägg
25 november 2009
#107
MeloveGolf skrev:
lindell90 skrev:
du har nog rätt i det du säger. Några billigare modeller eller enklare varianter av dem befintliga skulle nog kunna sälja fler bilar men sen är Sverige en liten marknad. Bättre att bygga vad amerikanerna vill ha. Antagligen inhemska märken då dem känns lite patriotiska ibland.

precis, men det där men inhemska märken vet ifan visst ford f-150 var den mest framgångsrika modellen
men kolla på topp 10 så märker du att nissan, toyota och honda har en enorm försäljning i usa så det finns allt plats för andra märken med, saab saknar helt enkelt nått som folk vill ha men jag tror inte på en konkurs gm pumpar säkert pengar ett tag till med hjälp från olika håll..

rätta mig om jag har fel men tillverkar inte toyota med flera modeller anpassade efter just vad amerikanerna vill ha. Åtminstone så är vissa Toyota modeller som vi har här huvudsakligen gjorda för den Europeiska marknaden enligt wikipedia.

Wikipedia skrev:
De flesta Toyotabilar som säljs i Sverige är designade och tillverkade i Europa (Auris och Avensis i England, Yaris i Frankrike, Aygo i Tjeckien och Corolla Verso i Turkiet). Övriga modeller är importerade från Japan. Toyota har även några bilmärken under sig, först och främst Lexus men även Daihatsu.

kan vara likadant för USA marknaden och det är klart det säljer bra. Men Saab har ju tyvärr inte samma ekonomiska resurser som Toyota.
Senast redigerat av lindell90 (25 november 2009)


373 Inlägg
25 november 2009
#108
Journeyman2 skrev:
SAAB 9/5 kombi är bland de finaste sverige gjort!Tillverkats sedan 99- och säljs ännu:)
#Nya 9/5-an ser helgo ut det ser lovande ut .men så kom detta besked i går efterm''suck''
Man kan säga mycket om detta med  k-egg affären, han har lagt ut ca 70 mille enligt källa(Detta med Saab affären)..varför kasta bort så mycket penningar=)

och varför återkallade Saab i trollhättan 25 truckförare så snabbt¨redan i häromdagen=/???

Man väntar väll att nyanställa innan man vet hur det blir med affären!?

Hur ska detta sluta???Jag vågar inte ens gissa men hjärtat älskar saab och märket  låg på topp som dom  mest sålda bilarna i SVERIGE för x -antal år sedan ..där har ni svaret:..FOLKET ÄLSKAR SAAB Men men..

SAAB behöver flera modeller wink NU!!


http://www1.garaget.org/gallery/archive/115058/807449_j6qfin.jpg
Nice!


http://www1.garaget.org/gallery/archive/115058/807450_43h6vh.jpg
Nice!

Nice wink

''Hugin-Hachiko''

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 november 2009
#109
Döda saab och låt folket som faktiskt kan nåt, innovatörerna, få jobb hos någon annan firma, gärna tysk, och skoja till de lite.
Verkstadsfolket får väl fundera på att utbilda sig, överbetalda så de stinker om de. Får dock gratulera dem att de lyckades hålla lönerna så skyhöga utan utbildning så länge! Var nöjda och gå från bordet.

Trist. sure, nya 9-5 såg ju faktiskt fin ut, men fan 2 modeller (i princip) är ju värre än Koeneineineingssägg


Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 november 2009
#110
lindell90 skrev:
rätta mig om jag har fel men tillverkar inte toyota med flera modeller anpassade efter just vad amerikanerna vill ha. Åtminstone så är vissa Toyota modeller som vi har här huvudsakligen gjorda för den Europeiska marknaden enligt wikipedia.

Alla märken måste göra modifieringar (även saab) för olika marknader (tänk usa lampor osv) men även saabs suv känns ju rätt uppenbar att den är gjord för usa marknaden men dom har ändå inte tillräckligt stor genomslagskraft, det är folket som talar och folket vill uppenbarligen inte ha saab eller aldrig velat haft heller.

Nåväl som jag sa tidigare GM håller säkert saab på life-support ett bra tag till, är enorma processer innan det verkligen går i stupet..


4 001 Inlägg
25 november 2009
#111
MeloveGolf skrev:
lindell90 skrev:
rätta mig om jag har fel men tillverkar inte toyota med flera modeller anpassade efter just vad amerikanerna vill ha. Åtminstone så är vissa Toyota modeller som vi har här huvudsakligen gjorda för den Europeiska marknaden enligt wikipedia.

Alla märken måste göra modifieringar (även saab) för olika marknader (tänk usa lampor osv) men även saabs suv känns ju rätt uppenbar att den är gjord för usa marknaden men dom har ändå inte tillräckligt stor genomslagskraft, det är folket som talar och folket vill uppenbarligen inte ha saab eller aldrig velat haft heller.

Nåväl som jag sa tidigare GM håller säkert saab på life-support ett bra tag till, är enorma processer innan det verkligen går i stupet..

njae, det är ju frågan egentligen om GM kommer att fortsätta hålla liv i Saab, det gick ju rätt snabbt ifrån att försäljningen av Saturn kraschad tills GM la ner märket.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

64 Inlägg
25 november 2009
#112
Mortalis skrev:
Döda saab och låt folket som faktiskt kan nåt, innovatörerna, få jobb hos någon annan firma, gärna tysk, och skoja till de lite.
Verkstadsfolket får väl fundera på att utbilda sig, överbetalda så de stinker om de. Får dock gratulera dem att de lyckades hålla lönerna så skyhöga utan utbildning så länge! Var nöjda och gå från bordet.

Trist. sure, nya 9-5 såg ju faktiskt fin ut, men fan 2 modeller (i princip) är ju värre än Koeneineineingssägg

Vad är det som fått dig att tro att bilmekaniker inte har någon utbildning? Tror du att just mekanikerna får del av hela timdebiteringen på jobben dom gör?


876 Inlägg
25 november 2009
#113
MeloveGolf skrev:
lindell90 skrev:
rätta mig om jag har fel men tillverkar inte toyota med flera modeller anpassade efter just vad amerikanerna vill ha. Åtminstone så är vissa Toyota modeller som vi har här huvudsakligen gjorda för den Europeiska marknaden enligt wikipedia.

Alla märken måste göra modifieringar (även saab) för olika marknader (tänk usa lampor osv) men även saabs suv känns ju rätt uppenbar att den är gjord för usa marknaden men dom har ändå inte tillräckligt stor genomslagskraft, det är folket som talar och folket vill uppenbarligen inte ha saab eller aldrig velat haft heller.

Nåväl som jag sa tidigare GM håller säkert saab på life-support ett bra tag till, är enorma processer innan det verkligen går i stupet..

i våras pratades det om att det skulle kosta ca 18 miljarder att lägga ner Saab. Känns som att dem funderar en gång extra innan man tar ett sånt beslut.

Men om Saab hade kommit fram till en affärsplan som EIB med flera trodde på, kan inte GM utnyttja det då?


9 108 Inlägg
25 november 2009
#114
Lönerna är ju inte höga för dom som jobbar på golvet på saab. Man fick ut runt 15-16 efter skatt men då är det ju med skifttillägg och allt. Visst är det mycket pengar för någon utan högre utbildning än gymnasie men jag vågar allt påstå att det är väldigt lågt betalt med tanke på att det var 2-skifts industrijobb. Att SAAB gått med förlust år efter år är en sanning med modifikation.

Hur som helst har jag inte gillat det här med Koenigsegg från början som jag säkert sagt innan också, många såg honom som en frälsare men det är inte bara att köpa och sedan gå med vinst precis.. Får se vad som händer. Känns inte som en större förlust för mig att flytta från Trollhättetrakten..


Avstängd
24 Inlägg
25 november 2009
#115
Kom ju knappast som en stor chock. Finns ju inte någon med hygglig bilintresse som är lite insatt som på fullaste allvar trott på den affären. Jisses. Bara hålla tummarna för att kineserna köper så de slipper kk. Ingen rolig sits inte.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
25 november 2009
#116
Det är ju inte så himla konstigt att dom drar sig ur .. tant M.O kan väl ta åt sig lite av den äran, hon verkade ju vara mot allt ifrån början .. men men, tråkigt för de anställda.

Mvh S.Österdahl

Avstängd
24 Inlägg
25 november 2009
#117
770_EVOLVE skrev:
Det är ju inte så himla konstigt att dom drar sig ur .. tant M.O kan väl ta åt sig lite av den äran, hon verkade ju vara mot allt ifrån början .. men men, tråkigt för de anställda.

Bra sagt..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 november 2009
#118
EmilV70T5 skrev:
Mortalis skrev:
Döda saab och låt folket som faktiskt kan nåt, innovatörerna, få jobb hos någon annan firma, gärna tysk, och skoja till de lite.
Verkstadsfolket får väl fundera på att utbilda sig, överbetalda så de stinker om de. Får dock gratulera dem att de lyckades hålla lönerna så skyhöga utan utbildning så länge! Var nöjda och gå från bordet.

Trist. sure, nya 9-5 såg ju faktiskt fin ut, men fan 2 modeller (i princip) är ju värre än Koeneineineingssägg

Vad är det som fått dig att tro att bilmekaniker inte har någon utbildning? Tror du att just mekanikerna får del av hela timdebiteringen på jobben dom gör?

Du är inte mekaniker för att du skruvar på ett säte var 15e minut. Skilj på de som utför servicearbeten och utveckling etc mot de som bara står och monterar ihop färdiga delar...
Senast redigerat av Mortalis (25 november 2009)


OEM <3
6 957 Inlägg
25 november 2009
#119
kawiZz skrev:
Bjork skrev:
FLindgren skrev:
Ja bättre att saab dör så at hela staden här går i graven i samma veva med 5000 arbetslösa? wink

Nä, vilken gocarthall det kommer bli här snart när det står en jättestor tom lokal här:D

Jävlar att Trollhättan kommer bli en spök-stad tongue De blir en laglös stad helt enkelt, tänk er Kronogården, Sylte..shit, gangztakrig tongue (Ta de med en nypa salt)

Gocart-center i Trollhättan kan ju ställa sig som intressenter av lokalerna tongue eller Autotech kanske vill ha lite större tongue

Väldigt gangzta att skjuta raketer på bilar och elda dem efteråt. luktar ju curry lång väg.

Ironi pojk, ironi..

OEM <3

177 Inlägg
25 november 2009
#120
Usch, vill spy på alla Saab hatare på denna tråden! Har ni inget vettigt att säga så säg inget alls. Inte Saabs fel att dom bara har 2 modeller varav en faceliftad 2ggr o den andra 1g. Saab hade nya modeller i pipeline för 4-5 år sedan men GM sa nej och knäppte igen pengapungen för att ist försöka göra om en gammal subaru till en Saab samt gamla trotjänaren Trailblazer. Så det är till stor del GMs förtjänst att det har gått som det gjort.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5


Sök