Visst har Saab fler modeller på gång, men faktum kvarstår:
Det direkta hoppet, det enda som just nu kan rädda Saab, är just nya Saab 9-5.
Och både den samt Saabs fyrhjulsdrivna bilar kommer i sämsta tänkbara tidpunkt, då hela världen vid det här laget känner till att Saab är en biltillverkare som befinner sig i stark obalans.
Varumärket är alltför skadat, tilliten mot tillverkaren hos både leverantörer och potentiella kunder världen över alltför svag och osäkerheten kring företagets framtid alltför stark.
Då spelar det liten roll hur bra bilar man än tillverkar.
Sviker marknaden så gör den.
Nu har GM iofs än så länge bara meddelat att de behåller Saab, vilket i det här skedet inte är samma sak som att lägga ned.
Men man får också komma ihåg att det är Koenigsegg Group som backat ur. Inte GM.
Och GM har ju visat Saab ganska nonchalant attityd på sistone. De som besökte årets Frankfurt-salong vet ju ungefär hur stort intresse GM hade i världspremiären av nya Saab 9-5.
Noll och ingenting, vilket GM:s representant på plats på Frankfurt indirekt gjorde rätt tydligt. Fanns inte en enda ansvarig från GM på plats när Saabs viktigaste modell just nu hade världspremiär.
Tyvärr har ju Saab mest hängt med på nåder hos GM under mycket lång tid. De har stundom tvingats koka soppa på en spik (minns andra generation 900 (ng900) och det har även spekulerats om att GM:s enda intresse i Saab har varit att utnyttja företaget för att finkamma resultatsiffror för koncernens andra varumärken.
Kort sagt: GM utnyttjar Saab i eget vinstintresse vilket givetvis förefaller naturligt, men struntar samtidigt i hur det går för Saab i sig.
Det är åtminstone de signalerna som GM tydligt sänder ut och det bådar inte för en god fortsättning.
Jag tror att varumärket Saab samt det tekniska kunnandet kring Saab kommer att leva vidare i någon form. Men drar GM helt undan mattan för Saab nu så innebär det slutet för deras biltillverkning.
Det är jag övertygad om.
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!