3700
Sök

Drivknut

3 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
Jag har en Toyota Celica, och skall byta damask på denna. För att byta damasken så måste man ju av med drivknuten, men med hjälp av en gammal mekaniker och en mekaniker över telefon så har vi inte lyckats få av drivknuten. Det sitter ju en låsbricka som håller fast det på insidan av damasken vid splinsen men när vi hade tagit bort den lyckades vi inte hitta något mer som håller fast den, men det sitter fast! Vi vågar inte slå till stenhårt med risk att skada drivknuten och vi lyckas in få bort den.

Är det någon som vet hur man får av en drivknut på en Toyota Celica?

Livet är bäst på 2 hjul

12 086 Inlägg
16 maj 2006
Ofta sitter det en ring på splinsen (inte låsringen) som lixom ska ploppa in i ett spår i knuten. Var så på en Mazda jag bytta knutar på och vi löste det genom att ta en rörtång och klämma runt axeln låsa tången där och banka loss skiten med en slägga. Och det satt alltså en sådan ring på den och det va bara att köra in den sen igen. Låter iofs skummt att de både skulle va ring och låsring men vem vet?

bitter besserwisser
644 Inlägg
16 maj 2006
se till att du inte drar ur den inre drivknuten bara

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

3 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
Okej okej, det lät ju ungefär som de tips jag redan fått, men det vill då inte funka iaf, så börjar bli trött på detta. Var ner till toyota och frågade idag och de sa att det bara skulle vara att dra bort den, men det vill sig verkligen inte så blir väl att sätta ihop dreten igen och lämna in det till dem så får de göra va f*n de vill med det bara det blir fixat.

Livet är bäst på 2 hjul

Sök