2518
Sök

Problem med byte av stötdämpare fram, Volvo 940 (bilder)

040 RedLine
1 219 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Har köpt en chassisats från ge-motorsport, har redan satt på fjädrarna och dämparna bak.
Men idag när jag fick av ena fjäderbenet fram och skulle sätta dit den nya stötdämparen så passade stötdämparen i benet men sedan så gick det inte att skruva in muttern hela vägen... Provade med att skrapa/fila bort färgen på stötdämparen men det blir inte mycket bättre.

Har spänt den så mycket det går men en gigantisk rörtång, så snacka om att den sitter! Men undrar om jag ska köra med den såhär eller ska den inte gå hela vägen in?
http://img171.imageshack.us/img171/351/studiedag002.jpg
http://img214.imageshack.us/img214/4847/studiedag001.jpg

-----------------------------------------------------------------

Nu om jag ändå startat en tråd så kan jag fråga, Varför är fjädrarna bak både mjukare och högre än original, ska det vara så?
http://img171.imageshack.us/img171/6682/fjdrar940057.jpg

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Jävel
2 018 Inlägg
25 november 2009
#2
Angående fram, så var det exakt sådär för mig också. Muttern hade mer gäng än va de gick ner i stötdämparhålet. Min har gått 1000 mil nu o allting sitter fast trots att det såg ut ungefär sådär. Pröva att skruva loss den igen, o se hur mycket av muttern som egentligen är gäng.

Bak. Ser mysko ut, men det kanske satt husvagnsfjädrar på nu?

You got to risk it, to get the biscuit :)

040 RedLine
1 219 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#3
Plankpojk skrev:
Angående fram, så var det exakt sådär för mig också. Muttern hade mer gäng än va de gick ner i stötdämparhålet. Min har gått 1000 mil nu o allting sitter fast trots att det såg ut ungefär sådär. Pröva att skruva loss den igen, o se hur mycket av muttern som egentligen är gäng.

Bak. Ser mysko ut, men det kanske satt husvagnsfjädrar på nu?

Men jag har provat skruva i muttern utan stötdämparen i, och då bottnade den konstigt nog.

Tror inte det är husvagnsfjädrar för den var riktigt mjuk...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

265 Inlägg
25 november 2009
#4
Hej hade också en ge sats på volvo 240 och då gick inte muttern längre än så då stötdämparen satt där och den bottna utan och jag körde med det länge å it for det nånstanns .

Jävel
2 018 Inlägg
25 november 2009
#5
BrajjAxx skrev:
Plankpojk skrev:
Angående fram, så var det exakt sådär för mig också. Muttern hade mer gäng än va de gick ner i stötdämparhålet. Min har gått 1000 mil nu o allting sitter fast trots att det såg ut ungefär sådär. Pröva att skruva loss den igen, o se hur mycket av muttern som egentligen är gäng.

Bak. Ser mysko ut, men det kanske satt husvagnsfjädrar på nu?

Men jag har provat skruva i muttern utan stötdämparen i, och då bottnade den konstigt nog.

Tror inte det är husvagnsfjädrar för den var riktigt mjuk...

Okej, så va de på min med wink. Den kanske typ klämmer ner dämparn eller något sådant då? För jag skulle tippa på att de ska vara så iaf smile

bak, ja okej, va bara ett förslag wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

040 RedLine
1 219 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#6
rossboss skrev:
Hej hade också en ge sats på volvo 240 och då gick inte muttern längre än så då stötdämparen satt där och den bottna utan och jag körde med det länge å it for det nånstanns .

Okej så det kanske är okej fast det ser ut sådär?smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

876 Inlägg
25 november 2009
#7
Brukar vara så kolla bara att det gängat tillräkligt;)


040 RedLine
1 219 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#8
volvoperfomanceclub skrev:
Brukar vara så kolla bara att det gängat tillräkligt;)

Ja det känns som att den sitter riktig bra, tror jag sätter dit den så då:D

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

876 Inlägg
25 november 2009
#9
BrajjAxx skrev:
volvoperfomanceclub skrev:
Brukar vara så kolla bara att det gängat tillräkligt;)

Ja det känns som att den sitter riktig bra, tror jag sätter dit den så då:D

Abolut gör så!


040 RedLine
1 219 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#10
volvoperfomanceclub skrev:
BrajjAxx skrev:
volvoperfomanceclub skrev:
Brukar vara så kolla bara att det gängat tillräkligt;)

Ja det känns som att den sitter riktig bra, tror jag sätter dit den så då:D

Abolut gör så!

Du har ingen aning om varför den nya fjädern är mjukare och högre va?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 november 2009
#11
fram så ska det va så , är ganska bra att den inte går hela vägen ner
för när dom rostar fast så har man lite att ta tag i om brickan pajar

bak så är det nog för att din gammla fjäder är slut
men varför den är mjukare vetifan

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

040 RedLine
1 219 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#12
turboforssen skrev:
fram så ska det va så , är ganska bra att den inte går hela vägen ner
för när dom rostar fast så har man lite att ta tag i om brickan pajar

bak så är det nog för att din gammla fjäder är slut
men varför den är mjukare vetifan

Bilen har bara gått 17500 mil... Men får se hur den beter sig på vägen senare:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

huh?
10 427 Inlägg
25 november 2009
#13
BrajjAxx skrev:
Nu om jag ändå startat en tråd så kan jag fråga, Varför är fjädrarna bak både mjukare och högre än original, ska det vara så?
http://img171.imageshack.us/img171/6682/fjdrar940057.jpg

Du har tätare fjädervarv där överst som kommer att ligga emot varandra mer eller mindre
när det är monterade = lägre än de andra fjädrarna. Fjädrarna blir även hårdare ju mer de
pressas ned, för att vissa fjädervarv "dör" (olika kraftiga) och lägger sig emot varandra.
Det är med andra ord progressiva bakfjädrar och de som sitter original verkar vara linjära
(dvs alla fjädervarv är ungefär lika starka).

Edit: Ser ut nåt så här när fjädern är belastad:
http://www.forumbilder.se/images/9325200992444e7be.jpg
Jamex-fjäder på bilden.
Senast redigerat av steifan (25 november 2009)


040 RedLine
1 219 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#14
steifan skrev:
BrajjAxx skrev:
Nu om jag ändå startat en tråd så kan jag fråga, Varför är fjädrarna bak både mjukare och högre än original, ska det vara så?
http://img171.imageshack.us/img171/6682/fjdrar940057.jpg

Du har tätare fjädervarv där överst som kommer att ligga emot varandra mer eller mindre
när det är monterade = lägre än de andra fjädrarna. Fjädrarna blir även hårdare ju mer de
pressas ned, för att vissa fjädervarv "dör" (olika kraftiga) och lägger sig emot varandra.
Det är med andra ord progressiva bakfjädrar och de som sitter original verkar vara linjära
(dvs alla fjädervarv är ungefär lika starka).

Edit: Ser ut nåt så här när fjädern är belastad:
http://www.forumbilder.se/images/9325200992444e7be.jpg
Jamex-fjäder på bilden.

Aha coolt, alltså är det inget fel på mina! Tacks för hjälpen du:D

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Gasglad
3 244 Inlägg
14 januari 2010
#15
Hmm, hur fasen byter man stötdämparna fram?

//Carfreak

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 januari 2010
#16
hur långt har du rivit då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

100 Inlägg
23 januari 2010
#17
Hej !
Ist. för att starta en helt ny tråd så undrar jag om jag kan få ställa en fråga här ?
(tar bort inlägget om det inte accepteras)

Har ett par fjädrar som heter INTRAX VOL 1119 och enligt hemsidan ska de passa till 940/960 bak men..
båda sidorna på fjädern ser ju likadana ut, ska inte ena sidan vara lite mer ihopsnodd så att säga.
och det brukar väl vara skillnad på 940/960 fjädrarna eller ??

http://i248.photobucket.com/albums/gg190/snusarn67/200910201112Medium.jpg

Om nu någon här kan svara så vore jag mycke tacksam.

mvh snusarn/Pär



Sök