Undrar vart alla brukar tanka sin 98-oktan/soppa i Göteborg? Har någon märkt någon skillnad mellan olika mackar och bolag? Tänkte mest om så många som möjligt kanske tankar från samma mack så fylls ny 98-oktan oftare=fräschare soppa.
Jag brukar tanka på någon av Jet-mackarn på Hisingen
Överlag har jag hört att många med överladdning som när dom tankar på Jet får problem med ryckig gång och spikningar.
Nått test jag hörde om på GTI klubben sa att Shell hade minst fukt och vad dom mer mäter i sina pumpar. Har dock ingen aning vem som utförde testet.
Kan man ju tro vad man vill på, tror knappast att du ökar risken för spikningar bara för att du tankar på Jet. Om du använder bensin med högt oktantal, exempelvis BF98 eller 99 så minskar du risken för knackningar eftersom bränslet kan komprimeras mer utan att självantända. Vad gäller fukt i tankarna så är det säkert ungefär lika hos alla mackar.
Jag har hört och varit med om bilar som blivit konstig efter tankning på Jet men efter en ny tankning nån annanstans har de gått bättre. Verkar konstigt att det skulle bli bilkrångel för flera stycken just när de tankar på Jet men inte annars!
Säger inte att det är så nu, det här var i Östersund för ca ett år sedan. Kanske var nått vingel då.