sirmiro skrev:
Sued skrev:
Varken jag eller Hamilton hat hävdat att man blir helt fri från repor i en automattvätt, det blir man aldrig oavsett vad man gör, däremot hävdar vi båda två att en automattvätt är ett fullgott alternativ. Skulle heller aldrig köra in någon av mina bilar i en äldre automattvätt, men har inget som helst problem att rulla igenom en carlite tvätt med jämna mellanrum. Detta gör jag också flertalet gånger i veckan hos närmsta Shell mack pga av deras förmånliga flertvätts rabatt (70:- för bästa tvätt), tvivlar dock inte på att deras konkurrenter har något liknande erbjudande. Äger ingen mack, ingen rekond firma eller något liknande, jag äger och driver istället 3st AB'n och har hand om väldigt mycket återvinning i olika former.
Lovar dig att du har mer grus i din svamp efter två drag på ena fälgen som du högtrycksspolat innan, än vad som sitter på en carlite borste efter 2 år. Tyvärr Nikeman ser jag bara att du argumenterar och kommer med sk fakta, men du har inget att backa upp det med, inga utomstående länkar etc etc, får iaf din trovärdighet hos mig att sjunka i botten. Kom med något konkret istället för en massa påståenden.
Sen kan vi nästan enligt min mening skippa snacket om löner för 99:- tvättarna, det är ointressant, det intressanta är resultatet.
Myten både jag och Hamilton försöker få er att inse inte är sann, är att det sitter sopborstar inne i dagens automattvättar som repar sönder din lack. Det sitter istället mjuka carlite borstar som är ett fullgott alternativ till vilken tvätt du än jämför dem med, självklart så länge automattvätten sköts på ett lika fullgott sätt som du sköter handtvätten, något det görs på 9 av 10 mackar.
Givetvis samlas det mer skit i fälgar än det gör på taket och rutorna. Därför börjar jag uppifrån och går nedåt, sidorna innan front och sist bak då det blir baksug och drar upp massor.
Borstarna drar med sig skiten i samma höjd och allt i höjd med fälgarna dras med längs sidan. Om borstarna ska göra någon nytta alls måste de vidröra lacken, då drar de med skit (det de finns för) vilket bildar repor. Borsten som tar taket tar även front och bak, med start längst ner på fronten och drar då upp allt över huv och tak. Borsten rör sig med hög hastighet vilket ökar risken för repor. En tvättsvamp i den hastighet de snurrar skulle göra bilen plåtren. Men även om "carlite" är ett fantastiskt material så är det ett mellanting. En medelväg mellan att göra rent och att inte repa. Som dessutom ska vara ekonomisk etc. De borstar jag tittat och känt på senaste 10 åren har alla varit väldigt hårda. Även de som stått att de fått in nya superduperjättemjuka borstar som inte kan repa. Att de sedan roterar fort gör allt värre.
Siden kan repa, bara snurra det fort och ha ett gruskorn på lacken så suger det blöta tyget fast och drar bort smutsen.
Sen gnäller du på källor. Att vi inte hänvisar till 70 olika sidor.
Jag tror ALLA här har sett en ny tvättsvamp och känt på den. Jag tror ALLA känt på vatten. Jag tror ALLA sett en smutsig bil. (Grunderna.) Vi har en tråd på massor av sidor dör folk tar svampar och drar på varandra (tvätta bil i bikini, ligger i OT om jag minns rätt). En tvättsvamp är inte vass när den är rejält blöt. Och med andra ord repar inte en ny (ren) svamp dränkt i vatten en helt ren bil utan minsta dammkorn om man drar den utan tryck - kan vi vara överens om det?
Om vi tar en helt ren borste som blöts ner och snurrar så snabbt som de gör normalt på precis samma bil vill jag veta hur hårt det blir. För större delen av oss vet inte material rpm islagstryck etc på borsten. Och all info ni kommit med är att de är mjukare än de gamla borstarna. Trots det så snurrar de med sån kraft att de kan slita bort en vinge.
Självklart repar en svamp om jag tar i så hårt att jag sliter bort vingen på bilen jag tvättar, men det gör väldigt få vid handtvätt. Självklart repar det om jag börjar med hjulhusen och sen tar svampen direkt till motorhuven. Självklart repar det om jag först ger svampen till dottern i sandlådan, men gör man som man bör och först avfettar, spolar av, schampoo + svamp mjukt så är risken mycket mindre för repor.
Kanske man kan se på showlacker - sett många som tar biltunneln innan elmia? Fler som försiktigt tvättar av bilen med svamp?
Sen era mjuka carliteborstar, de är troligen som en vanlig innesopborste eller hårdare. Ingen piasava längre, utan mjukare, men med hög fart känns de nästan lika... Lyssna bara på ljuden mot plåten och tänk efter. Så myten sopborstar kan vi nog bekräfta istället för att avfärda, dock handlar det bara om typ av sopborste...
Eller visa att det är lika mjukt som en svamp och ställ en person som utsätter valfri kroppsdel för borsten (på samma avstånd som bilen möter den). Då ser vi skillnaden.
Jag tror dock att det är en dålig idé som slutar på akuten... Annars kan vi ta vad som helst som är ömtåligt och se vad som förstör minst...
Så trovärdighet och sånt är det du som behöver bygga upp för biltvätten, inte omvänt. Sen att du tidigare nämnt att du jobbat på en mack och har vänner som äger mackar (skrev du tidigare i tråden) och att andra som backat upp tvättunneln
jobbat med rekond får mig att fundera om de jagar jobb.
Lönerna kom upp då folk inte fattade att en handtvätt av andra kunde kosta som en maskintvätt, då fick vi ta en lektion i företagsekonomi.
Men lite konkreta siffror nu tack. Diameter på borste (vid marchfart), RPM och vikt av varje strå vore trevligt, så kan vi räkna ut kraften och inte bara anta att det är mycket kraft om det sliter av en vinge.
