2896
Sök

För högt laddtryck (Saab 900 med 2.3 viggenmotor)

888 Inlägg
29 november 2009
#41
Precis du saknar en magnetventil, du har bara en slang från kompressorn till wstegaten.

Troligtvis behöver du en magnetventil och en ordentlig mappning då du inte verkar ha det. Hittade förra ägaren på garaget och du har en t28 turbo med "okänt chip" det låter inte bra... han nämner inte heller något om en viggen motor.

83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#42
Brains skrev:
Slangen som går till wastegaten, sitter den direkt kopplad på turbon?!

jag ska kolla upp det till imorgon!


888 Inlägg
29 november 2009
#43
Man ser på bilden att den gör det.

83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#44
HenkeTIC skrev:
Precis du saknar en magnetventil, du har bara en slang från kompressorn till wstegaten.

Troligtvis behöver du en magnetventil och en ordentlig mappning då du inte verkar ha det. Hittade förra ägaren på garaget och du har en t28 turbo med "okänt chip" det låter inte bra... han nämner inte heller något om en viggen motor.

Okok.. vad kostar en sådan? är det något jag själv kan installera eller det är något en riktigt verkstad borde göra? Mappning går på runt 10 lakan om jag inte har fel för mig...? jo precis d fick jag också i svar när jag frågade om chip.. nämnde inget om viggen motor... d var juh märkligt.. han du hittade, har han bilder på den blåa saaben "min då" och en grön golf?


888 Inlägg
29 november 2009
#45
Bang_O_Conner skrev:
HenkeTIC skrev:
Precis du saknar en magnetventil, du har bara en slang från kompressorn till wstegaten.

Troligtvis behöver du en magnetventil och en ordentlig mappning då du inte verkar ha det. Hittade förra ägaren på garaget och du har en t28 turbo med "okänt chip" det låter inte bra... han nämner inte heller något om en viggen motor.

Okok.. vad kostar en sådan? är det något jag själv kan installera eller det är något en riktigt verkstad borde göra? Mappning går på runt 10 lakan om jag inte har fel för mig...? jo precis d fick jag också i svar när jag frågade om chip.. nämnde inget om viggen motor... d var juh märkligt.. han du hittade, har han bilder på den blåa saaben "min då" och en grön golf?

Du beöver 3 6-8mm slangar och en magnetventil. Det kan du stoppa i själv.

Viggen motor skrev du att där va men inte helt original. Ja en mappning går på en del, inte helt billigt, ett alternativ är t5 suit så man kan mappa själv.

ja han jag hittade hade en grön golf.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 november 2009
#46
http://www.garaget.org/?car=167000
Där är bilen i fråga, du kan stoppa felsökningen för den SKA enligt tidigare ägare ladda 2.0bar
Senast redigerat av TenZer (29 november 2009)

Rock'n Roll

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 november 2009
#47
Det detta du ska ha. Magnetventilen kostar 2850:- (eller 1380:- för en pirat) slangarna kostar 249:- hos Speedparts. Den ska sitta vid höger framljus ungefär där du har första silikonslangen efter luftfiltret.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/57189/810295_netk5v.jpg

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

79 Inlägg
29 november 2009
#48
TenZer skrev:
http://www.garaget.org/?car=167000
Där är bilen i fråga, du kan stoppa felsökningen för den SKA enligt tidigare ägare ladda 2.0bar

2 bars laddtryck och 270 hk 370 nm,,,då skulle nog jag vara lite försiktig roll .
Jag hade samma effekt/vrid med 1,3-1,4 bar.

83 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#49
TenZer skrev:
http://www.garaget.org/?car=167000
Där är bilen i fråga, du kan stoppa felsökningen för den SKA enligt tidigare ägare ladda 2.0bar

ja precis den SKA kanske ladda 2 bar.. men bilen pallar inte det... och vad jag förstod med det när jag träffade han och pratat med han så visste han lika lite som jag vet om bilen och dess prestanda... så några 2bar tvivlar jag starkt på...


83 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#50
Aerocombi skrev:
Det detta du ska ha. Magnetventilen kostar 2850:- (eller 1380:- för en pirat) slangarna kostar 249:- hos Speedparts. Den ska sitta vid höger framljus ungefär där du har första silikonslangen efter luftfiltret.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/57189/810295_netk5v.jpg

okok, du har inet lust att plocka fram serienummret till mig för jag var inne på speedparts igår när jag såg ditt inlägg men där var juh en uppsjö av olika varianter tongue


888 Inlägg
30 november 2009
#51
Du ska ha OE.5576 som kostar 2850:- INTE den billigare varianten för 1380:- den tillverkas av scantech och håller inte mer än några mil. Kolla om du inte kan få tag i en begagnad.

Mvh

83 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#52
HenkeTIC skrev:
Du ska ha OE.5576 som kostar 2850:- INTE den billigare varianten för 1380:- den tillverkas av scantech och håller inte mer än några mil. Kolla om du inte kan få tag i en begagnad.

Mvh

okej, men följer där med slangar i den eller det är bara i kitten längre ner som är kompletta?
Vill bara säga tack för all hjälp jag får, uppskattas verkligen!!! Så tack allesammans!


888 Inlägg
30 november 2009
#53
Det är bara kitten som är kompletta.

Du ska även skruva ner laddtrycket på wastegatestången till ungefär 0,45bar. Det kan du gör innan så slipper du köra på 2bar i laddtryck.

Även om du skaffar magnetventil så måste du mappa om bilen då du har en turbo som är större original och pumpar mer luft vid samma laddtryck som en original.

5 710 Inlägg
1 december 2009
#54
Bang_O_Conner skrev:
Garfield skrev:
Hur VET du att den spikar? Hör du det? Väldigt ofta när folk tror att den spikar så är det egentligen så att den misständer.

neh det är juh sant det du skriver men detta är inga misständningar... för hela bilen skakar och hoppar som att den ska explodera......

Precis som Garfield misstänkte så har du nog blandat ihop det.
Spikningar gör inte att bilen hoppar och skakar, det gör däremot misständningar smile
Spikningar hör du som ett knastrande ljud och kör du med de ett tag har man motorskador.

Det är möjligt att din motor spikar med det som gör att den "hoppar" o lever är nog mer misständningar.

Övrigt.....hela ditt motorkoncept låter jäkligt mysko.
Laddar den 2 bar genom hela registret är det bara en tidsfråga inna det rasar, dessutom måste chipptillverkaren demonterat laddtrycksspärren och kör på gissningar i det övre laddtrycksregistret och det tyder lite på dess kompetens.......

Att köpa en MV för 2 papp kommer heller inte att hjälpa dig.
Det du behöver är en MV, korrekt inställd WG och ett vettigt program till din hårdvara såsom turbo osv.
Kommer att kosta dig........
Du kan ju köra sommdu gör oxo och lösa dina misständningar men då kan det vara bra med en extramotor i bakfickan eller en fett läder.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 december 2009
#55
https://www1.garaget.org/gallery/archive/29213/811006_9ubsxk.jpg

Sitter det inte redan en magnetventil där? roll
Senast redigerat av kwansa (1 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

STREETRACER
892 Inlägg
1 december 2009
#56
2bars ladd låter farligt =P  om 270hk stämmer så är det juh steg 3 trim. och steg 3 brukar ligga på 1.2-1.4 i ladd.. så jag hade inte gasat nå vidare mer innan jag felsökt alla slangar o mjukvara osv.. sen dragit till nån med t5 suite o lagt in en mapp som funkar med din hårdvara...  borde juh nog gå med en "steg 4" mapp isf för det låter som om den som trimmat din bil tror att  laddtryck = effekt vilket inte stämmer riktigt...

saabar är känsliga bilar =P ger man bara en saab lite kärlek o omsorg så får tillbaka detsamma fler gånger om i körglädje osv big_smile

hoppas det löser sig för dig iaf smile

Bmc Crew

83 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#57
Sketstopp24v skrev:
2bars ladd låter farligt =P  om 270hk stämmer så är det juh steg 3 trim. och steg 3 brukar ligga på 1.2-1.4 i ladd.. så jag hade inte gasat nå vidare mer innan jag felsökt alla slangar o mjukvara osv.. sen dragit till nån med t5 suite o lagt in en mapp som funkar med din hårdvara...  borde juh nog gå med en "steg 4" mapp isf för det låter som om den som trimmat din bil tror att  laddtryck = effekt vilket inte stämmer riktigt...

saabar är känsliga bilar =P ger man bara en saab lite kärlek o omsorg så får tillbaka detsamma fler gånger om i körglädje osv big_smile

hoppas det löser sig för dig iaf smile

okok... börjar ångra mitt byte mer och mer.. =/ uppskattar er hjälp verkligen!! men prislistan bara stiger och stiger =/
men kommer bilen hålla en längre tid om jag kör "snällt" med den? För annars måste jag juh göra mig av med bilen eftersom jag pendlar 12-13mil till och från jobb varje dag och har inte råd att stå stilla...

och en sådan mappning ni pratar om, vad kommer en sådan kosta mig?


234 Inlägg
1 december 2009
#58
Du har magnetventil monterad och vad jag ser så sitter slangarna på rätt ställen.

Det låter helt klart som att någon oerfaren har lekt med din styrbox.

Gå vidare på följande sätt, Skaffa dig en annan styrbox med ett steg 3 chip anpassat för T28 turbon. Detta ska ge 260-270hk med 1.3-1.4 bars laddtryck.

Följande Saab trimnings leverantörer kan fixa detta:

Nordic Uhr(Dahlbäck racing)
Maptun Performance
SQR

Det finns numera även privat personer som kan byta styrprogram i Saabarna. Mer info finns här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=224808

/Eric.


1 497 Inlägg
1 december 2009
#59
Eller så skaffar du bara en originalturbo och stoppar i ett lämpligt steg 3.
Om du säljer ditt nuvarande aggregat så får du säkert pengar som täcker
denna kostnadl.

Och även ett steg 3 är roligt att köra smile

7 275 Inlägg
1 december 2009
#60
Börja med att kolla först och främst om du har en magnetventil sittandes i bilen.
Enligt bilden så kan den sitta där.
Kontrollera sedan vart alla TRE anslutningarna går.

Skriv ner det här sen kan vi luska vidare på ditt bekymmer.



Sök