2915
Sök

För högt laddtryck (Saab 900 med 2.3 viggenmotor)

83 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#61
Brains skrev:
Börja med att kolla först och främst om du har en magnetventil sittandes i bilen.
Enligt bilden så kan den sitta där.
Kontrollera sedan vart alla TRE anslutningarna går.

Skriv ner det här sen kan vi luska vidare på ditt bekymmer.

så nu har jag kontrollerat och där sitter faktiskt en magnetventil, och alla 3 slangarna är kopplade...
en gick till turbon och en gick till wg och den tredje gick till röret till luftfiltert....


https://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/811840_6f9moo.jpg
den tredje slangen gick hit...


1 497 Inlägg
2 december 2009
#62
Dra loss slandden till din MV och kolla vad bilen laddar då.
Du skall nu få GLT. (Grundladd).

83 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#63
AxlSam skrev:
Dra loss slandden till din MV och kolla vad bilen laddar då.
Du skall nu få GLT. (Grundladd).

ska jag dra loss alla slangar eller bara en av dom? kvittar det vilken isåfall?


424 Inlägg
2 december 2009
#64
AxlSam skrev:
Dra loss slandden till din MV och kolla vad bilen laddar då.
Du skall nu få GLT. (Grundladd).

1 497 Inlägg
2 december 2009
#65
Bang_O_Conner skrev:
AxlSam skrev:
Dra loss slandden till din MV och kolla vad bilen laddar då.
Du skall nu få GLT. (Grundladd).

ska jag dra loss alla slangar eller bara en av dom? kvittar det vilken isåfall?

Var ett n i slandden som inte skulle med.
Rätt skall vara sladden! Och det har du bara en.

Så ut och lossa kontakten och testa en repa.
Alternativt lossa säkringen till MV:n.
Senast redigerat av AxlSam (2 december 2009)

83 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#66
AxlSam skrev:
Bang_O_Conner skrev:
AxlSam skrev:
Dra loss slandden till din MV och kolla vad bilen laddar då.
Du skall nu få GLT. (Grundladd).

ska jag dra loss alla slangar eller bara en av dom? kvittar det vilken isåfall?

Var ett n i slandden som inte skulle med.
Rätt skall vara sladden! Och det har du bara en.

Så ut och lossa kontakten och testa en repa.
Alternativt lossa säkringen till MV:n.

Jag gjorde som du sa.. gick ut och kopplade bort ventilen.. och nu gick bilen bättre.. nu laddar den bara runt 1.3-1.4bar... innebär det att magnetventilen är kass eftersom den tillåter att turbon överladdar?


Darth Vader
1 644 Inlägg
4 december 2009
#67
"Bara" 1.3-1.4? Det är på tok för högt för det s.k. GLT yikes

Braaaaap?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 december 2009
#68
ojojojojoj GLT skall ligga runt 0.3-0.5bar, det skruvar du ned på WGn
Senast redigerat av TenZer (4 december 2009)

Rock'n Roll

83 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#69
TenZer skrev:
ojojojojoj GLT skall ligga runt 0.3-0.5bar, det skruvar du ned på WGn

ajfan =/ och jag som blev glad för att bilen gick bättre tongue för att sänka trycket.. vilket håll ska stången på då? in eller ut från wg?


7 275 Inlägg
4 december 2009
#70
Bang_O_Conner skrev:
TenZer skrev:
ojojojojoj GLT skall ligga runt 0.3-0.5bar, det skruvar du ned på WGn

ajfan =/ och jag som blev glad för att bilen gick bättre tongue för att sänka trycket.. vilket håll ska stången på då? in eller ut från wg?

Ut.


1 497 Inlägg
4 december 2009
#71
TenZer skrev:
ojojojojoj GLT skall ligga runt 0.3-0.5bar, det skruvar du ned på WGn

Men vi vet ju inte vad GLT ligger på i hans nya program!
Så du skall inte börja skruva på stången fören du vet mer om programmet!

83 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#72
AxlSam skrev:
TenZer skrev:
ojojojojoj GLT skall ligga runt 0.3-0.5bar, det skruvar du ned på WGn

Men vi vet ju inte vad GLT ligger på i hans nya program!
Så du skall inte börja skruva på stången fören du vet mer om programmet!

okok.. men då avvaktar jag tills bilen blivit kontrollerad...


1 497 Inlägg
4 december 2009
#73
Dock är GLT alldeles för högt som det står nu. (Som det tidigare nämnts).
Vare sig det är programmerat till det eller bara uppskruvat.

79 Inlägg
5 december 2009
#74
Inget farligt händer om du skruvar ut stången tills du har 0,45 bar grundladd, sätt sedan tillbaks sladden till magnetventilen och rapportera vad bilen laddar.


Sök