2939
Sök

BMW 323i går slött och varvstopp på 5000rpm

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#1
Tjo!


nyss bytt åt mig en bmw e30 323i coupé, men den går slött och "klipper ifrån" på 5000rpm, typ som en varvstopp, så man får inte änns ut max effekten för varvstoppern eller vad det nu är slår ifrån innan, och så vitt jag vet så ska dom iallafall varva över 6000rpm..


Tyvärr kan jag inte ge nån mer ingående förklaring, men nån kanske fattar och har förslag på vad som kan va fel?


MVH//Glenn

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

564 Inlägg
29 november 2009
#2
Förmodligen är det slitna tänddelar. Dvs rotor, fördelarlock, tändstift osv.

Mvh Johan.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#3
Okej, får öppna och kolla lite, men fördelarlocket ser även nytt ut..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 656 Inlägg
29 november 2009
#4
_Glenne_ skrev:
Okej, får öppna och kolla lite, men fördelarlocket ser även nytt ut..

KOLLAT SÅ DE INTE SITTER UTBYTES MOTOR? (caps men orkade inte ändra)  eta motorn har väl stoppet på 5 k om jag inte minns fel


564 Inlägg
29 november 2009
#5
Eta-motorn är ganska ovanlig. Den såldes vad jag vet aldrig i sverige. Fast inget är ju omöjligt. wink

-Om man har en MYCKET sliten kamaxel kan man också få fenomenet att den inte varvar ur, fast det borde man märka på ett högt tickande. Det går även att se hur nockarna ser ut om man tar bort oljelocket.
-Det kan också vara kamremmen som sitter ett hack fel.
-Eller att det sitter fel tändstift med för stort "gap".
-Om tändspolen är dålig så kan man få sämre gnista så den inte orkar tända på höga varv.



...

1 Inlägg
29 november 2009
#6
Går slött...menar du varvar upp slött?
Mer tips....kolla luftfilter...dåligt flöde ingen effekt....får kanske inte nog luft ....ASTMA smile
Klipper den vid 5 tusen ....?Kan nån duktig.........lyckats klämma dit fel rotor...med lägre varvstopp.
Det brukar stå på rotorn vilket vartal den klipper vid...mecka isär.

/Sacke


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#7
Den tickar inte onormalt mkt, normalt bmw tick kanske om änns det... Den går rent och fint också för övrigt, bara det att den är dyngslö och klipper vid 5000rpm, låter inte änns som en bmw varvstopp, men låter som nån sorts varvstopp..

Men ös på med mer tips så man har lite att kolla imorgon smile


just ja, ibland har jag tomgång på 1500rpm, kanske tjuvluft? fast varför skulle den slå ifrån på 5000rpm för det..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 656 Inlägg
29 november 2009
#8
_Glenne_ skrev:
Den tickar inte onormalt mkt, normalt bmw tick kanske om änns det... Den går rent och fint också för övrigt, bara det att den är dyngslö och klipper vid 5000rpm, låter inte änns som en bmw varvstopp, men låter som nån sorts varvstopp..

Men ös på med mer tips så man har lite att kolla imorgon smile


just ja, ibland har jag tomgång på 1500rpm, kanske tjuvluft? fast varför skulle den slå ifrån på 5000rpm för det..

luftmasse mätaren ? eta motorn gjordes ändast för usa marknaden och har m20block med 2.7 underdel men ala amerikat så gjorde bmw en motor med stor cylindervolym med lite effekt smile


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#9
Luftmasse mätaren verkar iallafall fungera, för den började gå sjukt illa på tomgång förut och då öppnade vi huven och då hade slangen mellan luftmasse mätaren och insuget lossnat, satte tillbaka den så gick den fint på tomgång igen men fortfarande lika slö och lågvarvad, men det borde ju iallafall betyda att den fungerar smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 656 Inlägg
29 november 2009
#10
_Glenne_ skrev:
Luftmasse mätaren verkar iallafall fungera, för den började gå sjukt illa på tomgång förut och då öppnade vi huven och då hade slangen mellan luftmasse mätaren och insuget lossnat, satte tillbaka den så gick den fint på tomgång igen men fortfarande lika slö och lågvarvad, men det borde ju iallafall betyda att den fungerar smile

där sitter en kabel in i lmm dra ut den då ska systemet gå i  "limp mode" går den lika dant då e den kass


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#11
Okej, får kika det imorgon, men förstår endå inte hur det kan ha att göra med att den klipper vid 5000rpm om det nu skulle vara den, måste ju vara nånting annat tycker man smile
Senast redigerat av _Glenne_ (29 november 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 482 Inlägg
30 november 2009
#12
ekelund88 skrev:
_Glenne_ skrev:
Luftmasse mätaren verkar iallafall fungera, för den började gå sjukt illa på tomgång förut och då öppnade vi huven och då hade slangen mellan luftmasse mätaren och insuget lossnat, satte tillbaka den så gick den fint på tomgång igen men fortfarande lika slö och lågvarvad, men det borde ju iallafall betyda att den fungerar smile

där sitter en kabel in i lmm dra ut den då ska systemet gå i  "limp mode" går den lika dant då e den kass

Drar jag ur kabeln ur min lmm till e30n så stryps motorn då luftklaffen stängs i lmm.

Kolla så triggerskivan sitter fast ordentligt.
Byt tändkablar.
Byt stift.
Byt rotor.
Komptesta.

Köp startgas och spreja på alla vakumanslutningar, vad händer?

E30 bör ha varvstop på 6800 ungefär.

Jag har inte direkt ett liknande fel på min men kan vara samma sak som strular så jag är idel att höra vad du kommer fram till.

Mitt sympton är att när jag gasar till snabbt så dör nästan motorn, som att den kvävs. Gasar man till distinkt så svarar han som fan. Har ej kommit fram till felet på min och jag har bytt nästan allt.

BLT Service
Theracords Music Label

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#13
Jo, får kika lite imorgon smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#14
provade lite idag, på full gas så varvar den bara 5000rpm innan den klipper men gasar man typ halv gas så går den upp på 6500rpm på rätta varvstoppen, detta när man tomvarvar då... Kör man så orkar den inte öka på halv gas nästan, typ nästan så att den jobbar emot..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

690 Inlägg
30 november 2009
#15
Låter ju lite som ett blandningsfel... Att den går för fett när du ger fullgas, men blandningen är ok när du drar upp den på halvgas...
Lutar ju lite åt LMM eller i alla fall något som har med blandningen att göra....

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#16
Jo, men kan ju vara nått med tändningen med? för svag gnista så den "släcker" stiften på full gas när den skickar på mer soppa?


Så här varvar den iallafall på full gas..

http://www.youtube.com/watch?v=_1kHgNXwfTw

medans den varvar ur (6500rpm) på halv gas..
Senast redigerat av _Glenne_ (30 november 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 482 Inlägg
30 november 2009
#17
Hm.

Kolla vevaxelgivaren och skivan, rengör ordentligt. Kolla ohmvärdena på vevaxelgivaren. Bör vara 600-800 nånting mellan 2 stift av 3.

Kolla kammen, lyft av ventilkåpan och kolla allmänt hur det ser ut innanför.

Har du bytt tändkablar, stift? Om inte så se till att det är mörkt och spraya vattan på tändkablarna när bilen går, med vattenspruta. Börjar det slå gnistror o bli som på nyår då e det säkert dom som är helt körda.
Ta loss fördelaren och kolla rotorn och rengör.

Men att den går slött är ju ett mysterium, låter ju som innan skrivet som blandningsfel.

Jag tror dock inte det är lambdan då jag inte ens har en och min beter sig inte sådär.

BLT Service
Theracords Music Label

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#18
Med är vevaxelgivare så kallad triggergivare? är inte helt insatt i det här med givare..

Kamrem, stift och fördelare ska vara bytt ganska nyligen också, men kablarna vet jag inte smile




Hittade även den här tråden på autopower
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=135318

en 325 som inte varvade mer än 5300rpm, vad tror ni? värt att kolla upp luftmasse mätaren? Bilen stendör iallafall när man drar ur kontakten till den så på nått sätt fungerar den smile
Senast redigerat av _Glenne_ (30 november 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 482 Inlägg
30 november 2009
#19
Min bil stendör också.
Jag har dedär problem som dom beskriver.

Men jag har provat ett flertal LMM och det blir samma fel.

BLT Service
Theracords Music Label

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
30 november 2009
#20
_Glenne_: Kolla skicket på rotor o fördelare o byt dom ev.

Noxxer: insugsmembran kanske? Förekommer på M60.



Sök