2983
Sök

Fråga: Bilöverdrag vid vinterförvaring? Vilken Ctek-laddare ska man välja?

OEM <3
6 957 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Hmm, de det med batteriet kan ju bli trixigt då det inte finns något eluttag...
får åka till V.A.G-verkstan imorgon och kolla med dom.

Sen får jag väl rycka bort mitt kapell imorrn, offrar 2 gamla bomullslakan från min gamla säng då jag
bytt till en större tongue känns skönt inombords om taket och huven är skyddat.

Ang. glänt på rutan så skrev b.la. Bilsport det i sin guide om avställningstips för att få lite ventilering i bilen, rutan är inte ens öppen 1 cm utan såpass lite att man nästa knappt ser det.

Det är jobbigt det här med vinteravställning då många säger så olika saker, men egentligen behövs ju inte
kapell då den står under tak med fina väggar runt om sig.

Mvh

OEM <3

OEM <3
6 957 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
J-P-R skrev:
MeloveGolf skrev:
maco skrev:
Är det verkligen smart att ta ut batteriet? Kan inte mappningen nollställas? Obs, är inte säker på detta, det är bara något jag hört.

Du måste flasha eller bränna styrboxen innan du kan få den att glömma nånting så nej mappning kan inte nollställas...

Att ta bort batteriet är inget jag rekomenderar, bättre att underhållsladda det på plats. Bilen kan om man har otur tappa minnet med följd att du får en sjukt massa roliga felkoder och bilen går som en påse nötter. Dock inget mer konstigt än att man får åka och nollställa. Been there, done that.

Appråpå överdrag skulle jag iaf köra utan om min bil stod i kallgarage.

Var på V.A.G idag och fråga ang. batteriet och dom sa "NEJ FÖR HELVETE tongue, men starta den då och då ist" fast jag känner att jag kan lika gärna kosta på en 500-ing och köpa mig en laddare, dom nämnde även det du skrev med felkoder.

Efter lite letande så fick jag syn på att min garagegranne och jag har 2 uttag ihop (har ett av fyra garage) så på fre. ska jag investera i en Ctek-laddare big_smile

OEM <3

1 207 Inlägg
2 december 2009
Bjork skrev:
J-P-R skrev:
MeloveGolf skrev:
Du måste flasha eller bränna styrboxen innan du kan få den att glömma nånting så nej mappning kan inte nollställas...

Att ta bort batteriet är inget jag rekomenderar, bättre att underhållsladda det på plats. Bilen kan om man har otur tappa minnet med följd att du får en sjukt massa roliga felkoder och bilen går som en påse nötter. Dock inget mer konstigt än att man får åka och nollställa. Been there, done that.

Var på V.A.G idag och fråga ang. batteriet och dom sa "NEJ FÖR HELVETE tongue, men starta den då och då ist" fast jag känner att jag kan lika gärna kosta på en 500-ing och köpa mig en laddare, dom nämnde även det du skrev med felkoder.

Efter lite letande så fick jag syn på att min garagegranne och jag har 2 uttag ihop (har ett av fyra garage) så på fre. ska jag investera i en Ctek-laddare big_smile

Vad i hela....? Hade "jag" rätt för en gångs skull?big_smile
Senast redigerat av maco (2 december 2009)

OEM <3
6 957 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
maco skrev:
Bjork skrev:
J-P-R skrev:

Vad i hela....? Hade "jag" rätt för en gångs skull?big_smile

Nej det hade du inte ang. mappningen, jag kontakta även BSR och fick till svars att inget kunde hända med mappningen i deras programvara, men om vi syfta på vad V.A.G sa så kunde man få en massa felkoder som tar tid att fixa.

Nu till fråga nr.2:

Ctek batteriladdare skall investeras på fredag, men vilken av dessa 2 är att föredra?

- XS 800
http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=xs800

- MXS3600
http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs3600

Överdraget åkte av idag, ska slänga på ett bomullslakan sen.
OCH en del säger si och en del säger så, men rutan..ska den stå på glänt eller ej?

Mvh

OEM <3

3 354 Inlägg
2 december 2009
rent spontant så gillade jag mxs3600 mer
Senast redigerat av Seth (2 december 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

OEM <3
6 957 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
Seth skrev:
rent spontant så gillade jag mxs3600 mer

Mjo, lite mer rejäl kanske men den lilla ska tydligen vara perfekt för underhållsladdning, det
borde den stora klara av med?

OEM <3

3 354 Inlägg
2 december 2009
det borde den. gillade den lite mer pga inställningsmöjligheten. rent spontant vid första blick. annars kolla på safir 90. jag har en sån och jag är nöjd förutom garantitiden e 2 år kortare.
köpte min på jula för ca 400

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

214 Inlägg
2 december 2009
Har en - MXS3600, finns ett speciellt läge som man ska använda ifall man underhålls laddar i kallare utrymmen har jag för mig att det stod i bruksanvisningen. Skulle nog satsa på en sån faktiskt...

EDIT:
För att svara på din fråga skulle jag kasta in några "torrbollar" och hålla rutan stängd
Senast redigerat av blixtn (2 december 2009)

3 354 Inlägg
2 december 2009
blixtn skrev:
Har en - MXS3600, finns ett speciellt läge som man ska använda ifall man underhålls laddar i kallare utrymmen har jag för mig att det stod i bruksanvisningen. Skulle nog satsa på en sån faktiskt...

jupp läste det med. finns även på safir 90. så det är bara att välja vilken man vill tror alla laddarna är bra men den funktionen är nog ett plus

1 853 Inlägg
2 december 2009
Jag kör en Ctek MULTI XS 3600 på min bil under vinter säsongen. Gjort det på alla mina sommar bilar, funkar kanon smile

/mvh soyd

OEM <3
6 957 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
soyd skrev:
Jag kör en Ctek MULTI XS 3600 på min bil under vinter säsongen. Gjort det på alla mina sommar bilar, funkar kanon smile

/mvh soyd

Okaj, många verkar rekommendera denna..får köpa den för 595kr så jag slår väl till på en sån tongue

OEM <3

Sök