2922
Sök

Fråga: Bilöverdrag vid vinterförvaring? Vilken Ctek-laddare ska man välja?

OEM <3
6 957 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
Hade en liten liten disskusion med "Spexarn" förut ang. just detta tongue

Ställde nämligen av Golfen idag efter en redig tvätt/dammsugning, fulltankning
och div. vätskekoll.
Ställde även in en torrboll i bilen och imorrn ska jag plocka ur batteriet.
Men så till sista punkten, övertäckning av bilen.

Jag täckte över bilen med mitt överdrag som jag köpte på rusta för en 4 år sedan tongue

Jag vete sjutton var det är för material men jag tkr det "andas" rätt bra, har rutan lite på
glänt med men då hävda herrn ovan att det blir mer fukt med ett överdrag? Ska jag skita i det istället?
Blev lite fundersam..bilen står i kallgarage och kommer varmköras då och då.

Mvh
Senast redigerat av Bjork (2 december 2009)

OEM <3

1 482 Inlägg
30 november 2009
Ja det blir mer fukt med överdrag. Fråga lite äldre herrar som hållt på med bilar länge så får du höra lite wink

Provade lägga överdrag på far's mustang. Dagen efter när jag drog bort överdraget va det vatten på hela bilen. Kallgarage.

Jag hade min bil utomhus en hel vinter helt naken. Dock satt det dörrar och rutor på den.
Lite plåtrent på vissa ställen på karossen. Den stod alltså naken utan överdrag.
Nysvettsad i golv osv utan grundfärg, helt nakna blottade plåtdelar alltså.

På våren hade det kommit lite ytrost på den nakna plåten som jag slipa bort på 3 min. My cents...

BLT Service
Theracords Music Label

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 november 2009
Eftersom vi inte vet om överdraget andas så utgår jag från att det inte gör det, då kommer det bli fuktigare i bilen ja. Men gå till en kapellmakare för båtar och be honom göra ventiler till dig (ser ut som upp och nedvända strutar) som du kan sy dit själv

Rock'n Roll

OEM <3
6 957 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
Okej, ja får väl kolla upp detta imorrn, en dag spelar ju inte så stor roll om den står med kapell kanske (?)
men jag drar av det lite lätt imorrn.

OEM <3

1 207 Inlägg
30 november 2009
Är det verkligen smart att ta ut batteriet? Kan inte mappningen nollställas? Obs, är inte säker på detta, det är bara något jag hört.

1 489 Inlägg
30 november 2009
Jag ville gärna ha överdrag till min. Men man kanske ska skita i det då som sagt?

Ang batteri, ingen risk. Jag har iaf aldrig råkat ut för det smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

OEM <3
6 957 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
maco skrev:
Är det verkligen smart att ta ut batteriet? Kan inte mappningen nollställas? Obs, är inte säker på detta, det är bara något jag hört.

Mappningen? vad jag vet så plockar ju varenda kotte ur batteriet eller ställer det på underhållsladdning på plats i bilen eller brevid.

OEM <3

1 207 Inlägg
30 november 2009
Bjork skrev:
maco skrev:

Mappningen? vad jag vet så plockar ju varenda kotte ur batteriet eller ställer det på underhållsladdning på plats i bilen eller brevid.

Ja, jag säger inte emot eftersom jag inte har något konkret bevis varken för eller emot. Det är bara något jag hörde nån gång och efter det så har det fastnat.

OEM <3
6 957 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
maco skrev:
Bjork skrev:
maco skrev:

Ja, jag säger inte emot eftersom jag inte har något konkret bevis varken för eller emot. Det är bara något jag hörde nån gång och efter det så har det fastnat.

Okaj, nja de låter ju lite konstigt, bilen min har ju PPC så jag får väl koppla in det igen isf och göra om proceduren tongue

Men detta med överdrag, skulle vilja ha ngt som täcker iaf tak och huv?
Senast redigerat av Bjork (30 november 2009)

OEM <3

Vw trimmare
2 995 Inlägg
30 november 2009
maco skrev:

Du måste flasha eller bränna styrboxen innan du kan få den att glömma nånting så nej mappning kan inte nollställas...

OEM <3
6 957 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
Nån som vet var man kan hitta överdrag för typ taket, huven då?

OEM <3

Golle
448 Inlägg
30 november 2009
Min bil står i kallgarage under vinter. Sydde ihop två bomullslakan och har det som överdrag. Andas och blir ingen fukt alls, har haft det så i tre år nu smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

642 Inlägg
30 november 2009
Min Supra sover i ett blått nylonkapell från biltema på vintern, de gånger jag varit i garaget för att meka så har bilen varit snustorr, dock så har biltema också ett polyesterkapell som är silverfärgat och det ventilerar inte ut kondens.

7 Inlägg
30 november 2009
Du skriver att du har rutan lite på glänt och torrboll i bilen. Detta kommer inte att fungera särskilt bra. den torrbollen lär "ta slut" rätt fort om du har rutan öppen. Det måste va helt tätt om det ska va ngn idé med torrboll.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
30 november 2009
MeloveGolf skrev:
maco skrev:

Du måste flasha eller bränna styrboxen innan du kan få den att glömma nånting så nej mappning kan inte nollställas...

Att ta bort batteriet är inget jag rekomenderar, bättre att underhållsladda det på plats. Bilen kan om man har otur tappa minnet med följd att du får en sjukt massa roliga felkoder och bilen går som en påse nötter. Dock inget mer konstigt än att man får åka och nollställa. Been there, done that.

Appråpå överdrag skulle jag iaf köra utan om min bil stod i kallgarage.
Senast redigerat av J-P-R (30 november 2009)

Sir
291 Inlägg
30 november 2009
DanneJ skrev:
Min Supra sover i ett blått nylonkapell från biltema på vintern, de gånger jag varit i garaget för att meka så har bilen varit snustorr, dock så har biltema också ett polyesterkapell som är silverfärgat och det ventilerar inte ut kondens.

Jag har Biltemas blåa nylonkapell med. Verkar funka fint. Sen en Ctek laddare kopplad hela tiden. Bilen står i kallgarage. De där silvriga polyesterkapellet är till för utomhusbruk.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

272 Inlägg
30 november 2009
Köp ett riktigt kapell, inget biltema.

http://www.cctrading.se/

Dessa funkar enligt källor på autopower skitbra!

369 Inlägg
30 november 2009
Jag hade överdrag till min saab förrut.. och det var ett som andades och det fungerade kaanon!! Blev absolut ingen fukt och hade precis som du fönsterna öppna ca 1 cm..

Men hellre lägga till några hundralappar för ett bra överdrag än att köpa något skit överdrag lite billigare..

Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

642 Inlägg
30 november 2009
Dale skrev:
DanneJ skrev:

Jag har Biltemas blåa nylonkapell med. Verkar funka fint. Sen en Ctek laddare kopplad hela tiden. Bilen står i kallgarage. De där silvriga polyesterkapellet är till för utomhusbruk.

Jo vet hade ett polyesterkapell på supran de gångerna jag inte orkade ställa in den i garaget under hösten.

Varför köpa ett kapell för tusenlappen när man kan få ett för 300 spänn, visst alla biltemas produkter har inte den bästa kvalitén men kapellen gör sitt jobb bra och duger över förväntningarna för pengen man ger.
Senast redigerat av DanneJ (1 december 2009)

Sök