2979
Sök

Volvo 745 Turbo -90 Stilren Driftingbil (Nu: FET UPPDATERING HELA 2011) Först med ställbar styrvinkel & ackermannvinkel?

.

312 436 Visningar
Uppdaterades senast 12 november 2012
499 Inlägg
7 februari 2010
#101
Sjukt häftigt projekt!

Har följt det i flera år, redan på 7/940 klubbens forum..


526 Inlägg
7 februari 2010
#102
ser riktigt fett ut med den hjulvinkeln tongue

Volvoskadad
6 017 Inlägg
246 Inlägg
7 februari 2010
#104
Jävlar i gatan.. Riktigt så här såg det inte ut när du började på 740klubben vill jag minnas.

Lycka till!


1 Inlägg
11 februari 2010
#105
Meget fin bil!big_smile

Hvor for man kjøpt slik 940 styling som du har på din bil?

761 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#106
Volvo745Brd skrev:
Meget fin bil!big_smile

Hvor for man kjøpt slik 940 styling som du har på din bil?

www.volvo.se eller något sådant big_smile

Alla styling på min bil är volvo tillvals produkter, förutom fälgarna.


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
12 februari 2010
#107
Det blev ju bra det här! Missat mkt bilder ser jag sen BLC sa upp sig.
Är det dig man ska tjoa till på om man behöver svarvmaterial?

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

761 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#108
zakademus skrev:
Det blev ju bra det här! Missat mkt bilder ser jag sen BLC sa upp sig.
Är det dig man ska tjoa till på om man behöver svarvmaterial?

Tjena!
Ja lite av varje har jag, så vad behöver du för material och vilka dimensioner?

Såg bilder från mantorp, missade att du körde, förmodligen för att jag inte var ute på banan så mycket kanske, utan mest stod i depån och kylde bromsar smile


761 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#109
Bakaxeln blästrad, och infästningen förstärkt med en ram
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/861071_1k45y2.jpg

Och så lite färg på axeln igen innan den plockas isär för renovering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/861072_h6im5a.jpg

Som vanligt med amerikanska grejer får man fixa till en massa i efterhand, inga styrningar till fälgarna, bara till bromsskivorna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/861073_55w2v1.jpg

Färdig! svetsat och tillsvarvat
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/861075_257g94.jpg


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
17 februari 2010
#110
dannnej skrev:
zakademus skrev:
Det blev ju bra det här! Missat mkt bilder ser jag sen BLC sa upp sig.
Är det dig man ska tjoa till på om man behöver svarvmaterial?

Tjena!
Ja lite av varje har jag, så vad behöver du för material och vilka dimensioner?

Såg bilder från mantorp, missade att du körde, förmodligen för att jag inte var ute på banan så mycket kanske, utan mest stod i depån och kylde bromsar smile

Det är inte aktuellt just nu, men kanske lite senare =]

Jo jag körde hela lördagen så mkt jag orkade.
Var ju lagom svettigt sen körde jag av växellänkaget, men fick tag i en svets sen var det ut igen.
Synd bara att den inte gick rent, men denna säsongen blir det revansch big_smile

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

MarcusHansson
763 Inlägg
23 februari 2010
#111
Har läst igenom din tråd nu, coiloversarna blir ju kanon bra yikessmile Ska du tillverka å sälja såna klara? wink

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

Bärs!
3 456 Inlägg
4 001 Inlägg
23 februari 2010
#113
snyggt detta, drivaxlarna brukar vi svarva på rallybilarna så håller dom mycket bättre men nu har du ju redan 30-splines men det kan ju vara ett tips till andra som läser i tråden

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 174 Inlägg
23 februari 2010
#114
fy fan jag är inte mycket för volvo, Men denna är jackpott! Helt otrolig faktiskt. en 850 R front sen är saken kirrad smile


761 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#115
MasterDevil skrev:
Har läst igenom din tråd nu, coiloversarna blir ju kanon bra yikessmile Ska du tillverka å sälja såna klara? wink

Nja, jag kan göra på beställning, ingen mening att massproducera, det ska ju passa efter behov, beroende på vilka dämpare man har och hur låg man vill ha bilen osv..


kolvas skrev:
snyggt detta, drivaxlarna brukar vi svarva på rallybilarna så håller dom mycket bättre men nu har du ju redan 30-splines men det kan ju vara ett tips till andra som läser i tråden

Menar du svarva utvädigt eller hålborra?

Hålborra har jag testat, fungerade absolut inte, kanske hade för stora hål, 7mm har jag för mig.


4 001 Inlägg
23 februari 2010
#116
dannnej skrev:
MasterDevil skrev:
Har läst igenom din tråd nu, coiloversarna blir ju kanon bra yikessmile Ska du tillverka å sälja såna klara? wink

Nja, jag kan göra på beställning, ingen mening att massproducera, det ska ju passa efter behov, beroende på vilka dämpare man har och hur låg man vill ha bilen osv..


kolvas skrev:
snyggt detta, drivaxlarna brukar vi svarva på rallybilarna så håller dom mycket bättre men nu har du ju redan 30-splines men det kan ju vara ett tips till andra som läser i tråden

Menar du svarva utvädigt eller hålborra?

Hålborra har jag testat, fungerade absolut inte, kanske hade för stora hål, 7mm har jag för mig.

svarva utvändigt, vi tar ner dom till den diametern som det är vid splinesen hela vägen ut till navet, sen jag började med det har jag inte knäckt en enda drivaxel.
Många gör det i rallycross också, det där med att hållborra säger en del att det funkar men är inget som jag vet att någon gör i rally/rallycross.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

761 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#117
kolvas skrev:
dannnej skrev:
MasterDevil skrev:
Har läst igenom din tråd nu, coiloversarna blir ju kanon bra yikessmile Ska du tillverka å sälja såna klara? wink

Nja, jag kan göra på beställning, ingen mening att massproducera, det ska ju passa efter behov, beroende på vilka dämpare man har och hur låg man vill ha bilen osv..


kolvas skrev:
snyggt detta, drivaxlarna brukar vi svarva på rallybilarna så håller dom mycket bättre men nu har du ju redan 30-splines men det kan ju vara ett tips till andra som läser i tråden

Menar du svarva utvädigt eller hålborra?

Hålborra har jag testat, fungerade absolut inte, kanske hade för stora hål, 7mm har jag för mig.

svarva utvändigt, vi tar ner dom till den diametern som det är vid splinesen hela vägen ut till navet, sen jag började med det har jag inte knäckt en enda drivaxel.
Många gör det i rallycross också, det där med att hållborra säger en del att det funkar men är inget som jag vet att någon gör i rally/rallycross.

Ja det kan jag tänka mig, det ger ju att axeln kan svikta över en längre yta.

Nackdelen med det är ju att om/när drivaxeln väl går av så kan den gå av utanför diffen, det gör dom ju på många jänkare tillexempel, och det i sin tur gör att drivaxeln börjar wobbla och går det riktigt illa så slits hjullagret av och man tappar hela hjulet.

Jag har själv gjort detta på en ascona, dock pga att hjullagret rasade.

Har ni mätt upp någon axel hur mycket drivaxlarna vrider sig, har hört att en person svarvade hela drivaxeln lite konisk, och märkte den med en röd linje, den hade sen vridit sig 3/4 dels varv utan att gå av, och tillexempel lastbilsdrivaxlar är ju av avlastad typ, med samma diameter hela vägen, och dom ska vist vrida sig 1,5 varv innan dom brister


4 001 Inlägg
23 februari 2010
#118
1 varv har jag varit med om utan att dom brustit när dom är svarvade iaf. en standard har jag inte mätt på fast dom klarar rätt långt innan dom brister.

Jag har gjort sådana som konat halvvägs och dom har hållt dom också, men jag åker ju utan turbo så jag har inte lika mycket effekt som du har.

går drivaxeln av när man har en svarvad så kan det ju bli lite värre, men risken är ganska liten, iaf. om man dessutom håller lite koll på det, jag plockar ur mina efter ca 10 mil SS för att kontrollera dom, det tar ju inte så lång tid precis.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 Inlägg
2 mars 2010
#119
E inte Konstigt att det inte finns några Jpmk18 te mig! Du har ju köpt på dig alla! haha wink
GRYMMT SNYGGT BYGGE GRABBEN! DUKTIG DU! tongue


255 Inlägg
7 mars 2010
#120
Du har sånna otroligt fina lösningar på allt! Det kommer nog att löna sig vid körningen sen big_smile
Fortsätt så! smile

//Marcus



Sök