amatörbygge

diforce
17 maj 2006 · 279 Inlägg

hej, tänkte kolla om nån här vet vad som krävs för amatörbygge? har försökt luska fram det via besikningsinjenjörer o vägverket men inte fått nåra bra svar direkt.. säg att man har en bil (X) model, man bygger om bromsar(ventilerade skivor runt om), fjädring(förstärkta fästen+fjädrar, stötdämpare från ett bättre starkare märke(X) ), balkar(omgjorda "förstärkta"), motor(turbo+ev motorbyte el topp kolvar osv), sätter i störtbåge, avgasystem(till fullflödes) mm .. men detta skulle inte räcka då det skulle gå under "ombyggt fordon" o motorn i dom flesta fall omöjligt pga avgasvärderna från org tillverkarens bestämelser..
frågan är då är det egentligen möjligt o regga en org (X) bil från tillverkaren till amatörbygge??

two lies don´t cancel each other out
MeloveGolf Vw trimmare
17 maj 2006 · 2 995 Inlägg

du måste byta HELA bromsystemet dvs skivor,ok,Servo osv....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
ludde__mannen draminbil.nu
17 maj 2006 · 1 382 Inlägg

Räcker det? Är ju bra mycket lättare än att förstärka balkar och grejer..

9-5 AERO M-06
17 maj 2006 · 231 Inlägg

Läs här http://www.sfro.com/ innan du börjar bygga.... Finns även ett klistrat inlägg här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (17 maj 2006)

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
MeloveGolf Vw trimmare
17 maj 2006 · 2 995 Inlägg

Detta borde räcka för att få den igenom: Byt HELA bromssystemet, Slutväxel, Modifiera/Bygg egna fjäderben, Förstärk balkar installera sub-frame osv,Stoppa i en bur och byt motor.

Det ska räcka för att få den som amatör reggat det är dock inte "Bara" byta/Modifiera allt ska godkännas av sfro också.sfro komemr oxå säga till ifall ytterligare saker måste läggas till bytas
ut för att få den godkänd.

Senast redigerat av MeloveGolf (17 maj 2006)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
diforce
18 maj 2006 · 279 Inlägg

MeloveGolf skrev:
Detta borde räcka för att få den igenom: Byt HELA bromssystemet, Slutväxel, Modifiera/Bygg egna fjäderben, Förstärk balkar installera sub-frame osv,Stoppa i en bur och byt motor.

Det ska räcka för att få den som amatör reggat det är dock inte "Bara" byta/Modifiera allt ska godkännas av sfro också.sfro komemr oxå säga till ifall ytterligare saker måste läggas till bytas
ut för att få den godkänd.

det var i stort sätt det jag ringde o fråga om, men dom sakerna skulle bara gå som ombyggd o därmed faller motorn bort.. el fick jag fel svar?

two lies don´t cancel each other out
diforce
18 maj 2006 · 279 Inlägg

9-5 AERO M-06 skrev:
Läs här http://www.sfro.com/ innan du börjar bygga.... Finns även ett klistrat inlägg här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

tack för sidorna, ska kolla in dom smile

two lies don´t cancel each other out
Daniel
18 maj 2006 · 671 Inlägg

Generellt gäller det att om du utgår från en standardbil så blir det ett ombyggt fordon.
Men visst finns det undantag. Ex om du kapar bort allt bärande och gör en rörramskonstruktion eller bygger om från frontmotor till mittmotor.

johan86
18 maj 2006 · 16 Inlägg

Annars köper du SFRO:s bygghandbok 348 kr inkl. frakt genom Wheels Magazine, där står det mesta man behöver veta.

diforce
18 maj 2006 · 279 Inlägg

johan86 skrev:
Annars köper du SFRO:s bygghandbok 348 kr inkl. frakt genom Wheels Magazine, där står det mesta man behöver veta.

fanns det sån!! smile smile pefekt:)

o tack för era svar:)

two lies don´t cancel each other out
Fredrik.Gustavsson
18 maj 2006 · 2 123 Inlägg

Saker är inte så lätta som man tror.
Om du turbokonverterar måste du ha Hel bur till exempel.
Det är massa saker och förmodligen klarar man inte besiktningen smärtfritt heller.
Tyvärr

ert
18 maj 2006 · 1 Inlägg

hej jag är 18 år och jag vill ha en bil men jag får inte ha en bil men jag har körkortet

Earons Servicetekniker
18 maj 2006 · 300 Inlägg

ert skrev:
hej jag är 18 år och jag vill ha en bil men jag får inte ha en bil men jag har körkortet

okej?....

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
MeloveGolf Vw trimmare
18 maj 2006 · 2 995 Inlägg

Ge dig inte in på grejjer du inte klarar "Rörram & Bärande" kontruktioner är inte gjort i en handvändning och är det värt det bara för att få den "Laglig" för gatan då man bara får ha 15kw per 100kg iaf?...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
diforce
19 maj 2006 · 279 Inlägg

MeloveGolf skrev:
Ge dig inte in på grejjer du inte klarar "Rörram & Bärande" kontruktioner är inte gjort i en handvändning och är det värt det bara för att få den "Laglig" för gatan då man bara får ha 15kw per 100kg iaf?...

nä har inte planerat nått just nu iaf .. skulle kolla upp lite regler o så bara.. fast det blir nog i framtiden;) men det skulle va kul o bygga.smile .. o givetvis är det inte klart i en handvändning:/ när jag väl börjar med nått så räknar jag ju inte med att det är klart på ett par mån iaf:)

two lies don´t cancel each other out
Sharky
19 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Host....
Dom jag känner som har byggt amatörbyggda fordon har hållt på några år, inte månader....

/Göran

diforce skrev:
....så räknar jag ju inte med att det är klart på ett par mån iaf:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
diforce
19 maj 2006 · 279 Inlägg

Sharky skrev:
Host....
Dom jag känner som har byggt amatörbyggda fordon har hållt på några år, inte månader....

/Göran

diforce skrev:
....så räknar jag ju inte med att det är klart på ett par mån iaf:)

precis det jag mena.. "INTE KLART PÅ ETT PAR MÅN" wink

two lies don´t cancel each other out
MeloveGolf Vw trimmare
19 maj 2006 · 2 995 Inlägg

Sharky skrev:
Host....
Dom jag känner som har byggt amatörbyggda fordon har hållt på några år, inte månader....

/Göran

diforce skrev:
....så räknar jag ju inte med att det är klart på ett par mån iaf:)

mm det är ju som sagt inte "Lite" jobb med rörram eller bärande konstruktion i bilen sen är det mycket annat som ska göras samt att man ska ha en stor hög med pengar och kunskap.... att bygga ett amatör bygge på månader blir nog väldigt svårt såvida ma ninte är 10 man som bygger bilen wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
diforce
19 maj 2006 · 279 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Sharky skrev:
Host....
Dom jag känner som har byggt amatörbyggda fordon har hållt på några år, inte månader....

/Göran

diforce skrev:
....så räknar jag ju inte med att det är klart på ett par mån iaf:)

mm det är ju som sagt inte "Lite" jobb med rörram eller bärande konstruktion i bilen sen är det mycket annat som ska göras samt att man ska ha en stor hög med pengar och kunskap.... att bygga ett amatör bygge på månader blir nog väldigt svårt såvida ma ninte är 10 man som bygger bilen wink

visst går det med bra kunskap o verktyg samt obegrensad ekonomi på ett par mån, o meckande dygnet runt;)  ... men läs ovan "INTE" wink .. har typ räknat med ett par år iaf, eget meckande med hjälp av polare till o från.. o så till denna fråga- e det värt det? kke inte, men skulle faktiskt vara jävligt kul smile smile smile smile

two lies don´t cancel each other out
MeloveGolf Vw trimmare
19 maj 2006 · 2 995 Inlägg

hehe tänkte bygga amatör reggat men kommer bara bli ombyggt och köra med motorn olagligt  helt enkelt.....är ett jäkla jobb att få den amatör reggad och du får som sagt bara ha 15kw per 100kg så ska man ha rejält med kräm får man åka olagligt  i vilket fall...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang