3030
Sök

Problem med vindrutetorkare. volvo 244

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Bilen är en volvo 244 88B den har i stort sett inte gått mer än 50mil på 6 år.

Vindrutetorkarna funkade bara i intervallen och då gick de trögt. Kollade då länkaget men de var inga fel där. Välsmort och såg ut som nytt.

Tog sen bort spaken och kollade hur kontakter osv va. Sprayade lite 5-56 i den.
Efter de så öppnade jag "motorn" och slipade lite på bläcken och sedan spraya lite 5-56.

Köpte ett relä men va samma sak då.
Köpte en spak och nu funkar första läget och intervallen men de snabbaste läget går trögt och de hackar lite. Motorn låter också väldigt mycke.

Vad kan detta bero på?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

blacken
5 december 2009
Kan vara strömbanan på det "stora" kugghjulet i torkarenheten som är sleten,har blivit skitig eller inte ger ström som den ska..

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Har ju slipat kontaktytorna rena och sen smörjt med 5-56. Och sliten borde den väl inte ha blivit på en bil som bara gått 12000 mil tycker ja

blacken
5 december 2009
Boostrider skrev:
Har ju slipat kontaktytorna rena och sen smörjt med 5-56. Och sliten borde den väl inte ha blivit på en bil som bara gått 12000 mil tycker ja

Själva strömbanan i sig kan vara "sleten" eller skadad, så även för att man gör rent, så kan det strula med strömmen där. Det kan även vara att motorn i sig (kol,kollektor,lindningar) är på "G". Prova att koppla bort den ifrån länkaget och hör hur motorn låter/funkar då.
Senast redigerat av blacken (5 december 2009)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Den går ju lätt och perfekt när man kör på första läget och intervallen. Allt ser ju ut att vara i nyskick.
Får se om ja tar ur motorn lite senare när jag har tid om de inte löser sig vill säga

blacken
5 december 2009
Boostrider skrev:
Den går ju lätt och perfekt när man kör på första läget och intervallen. Allt ser ju ut att vara i nyskick.
Får se om ja tar ur motorn lite senare när jag har tid om de inte löser sig vill säga

Är lagringarna för torkararmsaxlarna smorda eller kärvandes?..
Senast redigerat av blacken (5 december 2009)

38 Inlägg
6 december 2009
jag hade ett sådant fel på en audi, 2006 årsmoddel. fick skruva isär allt, (värmde innan) slipade och smörjde, det måste vara rosten som gör att de rör på sig tungt, ta ut alla och prova för hand.
"5-56" hehe ... smörj inte med den så mycket, jag tror inte att det är fel med din torkarmotor. man ska inte spraya 5-56 på kol bitarna heller...rengör allt med sprit och prova igen :-)

Sök