3878
Sök

Få stakarna att palla mer?!

66 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Har en B230FT, håller på att trimma den lite granna, siktar på runt 350-450hk.

Jag fick höra att om man värmer på metall så att det glöder med en gassvets så klarar materialet mer.

Så jag undrar om jag kan glödga mina stakar, eller är det bara större risk att jag värmer dom så dom blir skeva?

Jag menar att dom ska verkligen glöda när man gör det också!


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 december 2009
#2
Varför skulle dom klara mer av att man värmer dom tills dom glöder ??

Ska det vara något som gör metall mer hållbart lär det ju vara härdning och då ska man värma upp metallen och sen kyla ner den snabbt, inte bara värma alltså.


Men att härda metall gör den hårdare och mindre "seg" i materialet, hur påverkar det motordelar när dom inte kan flexa som dom gör från fabrik ??



Låter nästan som om torpis behövs här nu tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 089 Inlägg
5 december 2009
#3
Inte liak bra å byta till riktiga medans det ändå är loss?

\Lindgren

8 250 Inlägg
5 december 2009
#4
Härda dem känns som en dålig ide. För gör du fel så blir det för hårda och då ökar risken att dem går av. Sen kommer du i vilket fall att få bekymmer med att du inte kan värma staken jämnt och få en jäm,n temperatur i godset, vilket inte är ett dugg bra.

H-profilsstakar är inte så dyra och ett låååååångt mtcket säkrare alternativ. För det är dessutom inte säkert att ens en riktig härdning skulle kunna kompensera för utformnningen av stakarna.


4 001 Inlägg
5 december 2009
#5
Det man kan göra med standardstakarna är att kulpena men när man kan köpa H-profil för ca 1000kr/st så är frågan om det är värt det?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Ointresserad.
936 Inlägg
5 december 2009
#6
Finns potential här.

Köp H-profil, det sparar dig en del jobb...

Teabag appreciation club.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 december 2009
#8
Känns dumsnålt att försöka bättra på originalstakarna, ska du plocka dina 350-450hk så kommer det ändå kosta en del pengar... Du kanske sparar 4 000sek nu men bygg en motor som är driftsäker och håller, det vinner du på i längden.
Senast redigerat av TenZer (5 december 2009)

Rock'n Roll

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 december 2009
#9
eller så ser man helt enkelt till att inte spika motorn.  Går en S40 i Kroatien med original vevstakar och 400hk. *omöjligt* men fullt verkligt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

93 Inlägg
5 december 2009
#10
torpis skrev:
eller så ser man helt enkelt till att inte spika motorn.  Går en S40 i Kroatien med original vevstakar och 400hk. *omöjligt* men fullt verkligt smile

Går ju att köra lite mindre förtändning vid vridmomentmax, eller lägre laddtryck för den delen.
Det är inte så han gjort?


272 Inlägg
5 december 2009
#11
är inte stakarna redan härdade?... om inte och du ska göra det själv bör du veta vad det är för legeringar i dom, sedan inte glömma att anlöpa. men jag tror inte det är särskilt bra ide ändå... kan ju vara kul och testa kanske, men om man är lite smart är det nog bättre att skaffa sig H-profil stakar då dom ändå inte är så jätte dyra.

glödga = varma materialet till viss temperatur (olika beroende på material, dock inte så det är körsbärsrött...) sen hålla temperaturen under viss tid och låta långsamt svalna, då har man uppnåt motsatsen till härdning smile så ska du glödga dom får du mjuka fina stakar tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 december 2009
#12
oskar_j skrev:
torpis skrev:
eller så ser man helt enkelt till att inte spika motorn.  Går en S40 i Kroatien med original vevstakar och 400hk. *omöjligt* men fullt verkligt smile

Går ju att köra lite mindre förtändning vid vridmomentmax, eller lägre laddtryck för den delen.
Det är inte så han gjort?

mindre och mindre... bara det inte är för mycket  ;-)   många etanolmappare lever farligt eftersom de kör på chans utan rätt utrustning.  då kan man kröka allt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ointresserad.
936 Inlägg
5 december 2009
#13
Allt går med en ordentligt fin jävla mappning.

Teabag appreciation club.

39 Inlägg
6 december 2009
#14
Varför ens snåla på en sådan här sak, visst med ett bra strysystem kan du lägga laddtrycket i en axel och på de visset skjuta up max vridet i registret, där kan du spara en del på dina vevstkar,MEN varför?

En vevstake är så pass billig att de känns oerhört dumt att krångla till det,dessutom kan du växa med dem! hur långe kommer du vara nöjd med den effekten du planerar? dessutom värför ligga på gränsen hela tiden. om du nu ändå tänker chansa kan du då ta med i kalkylen om de rasar! om du kör av en stake och skickar den i toppen,drar med dig aggregat och hela toppen! dessutom här blocket inte ens duggligt som boj sänke. vevaxel och de mesta dras nog med. jag har provat!


En mappning som är bra kan inte andra på cylindertrycket, därimot kan det förflyttas och på de visset kanske hjälpa till. Visst har dem åkt 9sek med sävar amazonen, men hur länge höll den? och hur såg den motorns verkningsgrad ut.

761 Inlägg
6 december 2009
#15
Polera stakarna är ett gammalt beprövat trick, man slipar sidorna på stakarna och sen polerar man upp dom, då är det inga porer eller brottytor.

Det hjälper ju visserligen inte mot att kröka stakarna, men det finns det inget som gör.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
12 december 2009
#16
Ska det trimmas så snåla inte på bottendelen, det blir kanske dyrt, men hållbarheten här räddar dig många gånger mot skrot mitt i en säsong.. Ingen vill ju bryta mitt i bara för att en vevstake ojdå hoppsan gick av eller tittar ut genom blocket....

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

rangerare
115 Inlägg
17 december 2009
#17
en härdning av nya grejjer kan ju va intressant.  Men av begagnade grejjer är de ju ren idioti om man inte vet att de är helt felfria då minsta fel eller spricka blir mycke känsligare efter en härdning och leder till katastrof fel.
Bättre en krökt stake än en exploderande stake som slaktar hela bottendelen av motorn


10 287 Inlägg
17 december 2009
#18
Min herre är ute och cyklar. Har man väl så mycket effekt att man ligger över brottgräns på stakar så fixar man inte det med en "fin mappning".

/Göran

Snitch skrev:
Allt går med en ordentligt fin jävla mappning.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
17 december 2009
#19
Det är inte bara att blästra på och hoppas. Kulpening där man skall kunna garantera resultat är inte nåt man gör i en hobbyverkstad direkt.

/Göran


lelleal skrev:
man kan kulblästra stakar då får 20 30 % mer hållbarhet:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 december 2009
#20
Orginal stakarna är som sagt färdig gjutna i ett stycke innan allt annat kommer till i mått, Så de materialet de är gjorda av har bara en viss kol halt för att klara en vill mängd stess. men om du glödgar upp stakarna så kommer de antingen att bli så jävla hårda så när du bränner loss på 2:an så bränner du bort hela blocket med thb! så att lägga ner den lilla tiden, så köper jag hellre H-profil.

Och risken med att de bli skeva är väldigt stor. testa med att rikta ett hel gjutet stål rör och se hur de går.

playb0y skrev:
Tjena!

Har en B230FT, håller på att trimma den lite granna, siktar på runt 350-450hk.

Jag fick höra att om man värmer på metall så att det glöder med en gassvets så klarar materialet mer.

Så jag undrar om jag kan glödga mina stakar, eller är det bara större risk att jag värmer dom så dom blir skeva?

Jag menar att dom ska verkligen glöda när man gör det också!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök