Tjenare
Jag fick en risig gammal Range Rover i somras som jag och en kompis bestämde oss för att ta motorn ur och stoppa i en 264 som vi fick köpa billigt. Tanken med det hela är att det ska bli ett budgetbygge, en busbil och eftersom vi aldrig gjort nåt liknande tidigare så är väl inte 100% perfekt finish det viktigaste
Motorn är då en 3,5 liters aluminium V8 som ska kopplas ihop med en volvo m46 växellåda. Vi lejde en kille som snickrade ihop en sprängkåpa från en BW35 automatlåda som suttit på en rover v8. Vi är inte riktigt säkra på hur vi ska fixa några vettiga lameller, roverns passar inte längre och från en vanlig volvo är dom för små för att hålla nån längre stund. Vi funderar på att prova från en volvo V6:a och se hur det fungerar
Hämting av range rovern i Tyresö, bara 21 mil att bogsera
[video]http://www.garaget.org/video/raereulf6okp[/video]
Provkörning efter lite fix i tändsystemet innan motorn lyfts ur
Volvo 264 + typ ett ton extra delar införskaffade!
All rost var lagad vid inköpet men i behov av en hel del arbete innan lack.
Då var motorn ur range rovern urplockad!
Byggde ett lackbås av ett gammalt partytält, några presenningar och en massa sopsäckar
Spackling och slipning av karossen, tanken är att den ska lackas i en ganska mörk lila färg!
Provmonterad växellådan.
Målet är att alla kostnader för bygget ska stanna under 20000 och att bilen ska vara körklar till valborgscruisingen i Sala 2010! Motorn ska även få ett annat insug med en fyrportsförgasare istället för de som sitter på nu.