2485
Sök

Kvadda bilen under Prövotid?

DFFL
9 020 Inlägg
7 december 2009
Snoozer skrev:
Svängen var inte riktigt markerad så man såg den.. Det var ett T-kors kan man säga, och jag skulle svänga vänster istället för att fortsätta rakt fram. Naturligt att man håller hastigheten då man ska rakt fram, men sen ändrade den sig plötsligt.. Blev som en reflex att man bromsade in och svängde. Det hela hände så snabbt... Man gör misstag och man lär sig av dom.

Impulsbeslut i trafiken är aldrig bra...
Men moralkakor är tråkigare, så det räcker med vad jag skrev innan.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 001 Inlägg
7 december 2009
Opelmadness skrev:
FireTraXX skrev:
Att du blint följer GPS:en borde enbart det påbjuda ett par år bakom galler.

Och där kom den ja... lol Mannen som säger det (nästan) ingen annan vågar säga!

Firetraxx hann som vanligt säga det jag tänkt göra, att brista i uppmärksamheten så pass p.g.a GPS:en skulle iaf. jag hålla käften om polis/länsstyrelse/försäkringsbolag undrar hur olyckan gick till.

Som jag ser det så har du 2 val
1. skicka in ditt körkort eftersom du kör blint efter en GPS
2. skicka in GPS:en och titta på vägen och vägmarkeringar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2009
Att polisen skulle dra körkortet för en singelolycka tycker jag låter lite väl otroligt, har du 2 fortkörningar, en dikeskörning, kört in i bilen framför en gång och klippt en cyklist tidigare bör du kanske vara orolig wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
7 december 2009
gamlingen skrev:
Straffet vore väl att ta ifrån dej gps,en å ge dej en gammal hederlig karta.. man ska inte lita på gps..

kan ju vara ännu farligare de...kan ju ta ännu längre tid att läsa på än och titta på gpsen hehe;-)

hellre pallbocks kung än trailer queen

400 Inlägg
7 december 2009
FireTraXX skrev:
Snoozer skrev:
Opelmadness skrev:
Kommer man för snabbt in i en såpass skarp sväng och det släpper gick det nog liiite för fort in i den kurvan, eller hur?
Men misstänker dom inte att det gått för fort så kanske det inte blir nåt alls, mer än att bilen är kvaddad som du säger. hmm Tråkigt men sant.
Hoppas att det gick bra med dig iaf.

MVH T.

Well.. Jag hade GPS:en på. Den visade att jag skulle köra rakt fram, men så nästan framme vid svängen så ändrar den sig och säger att jag ska svänga till vänster, jag får då panik och bromsar samtidigt som jag försöker svänga, så att bilen åker ner i diket... Sen att jag har dubbdäck på nu när det är blött ute gör inte saken mycket bättre.

Men jag har sagt det för och jag säger det igen, prövotid förändrar inget när det gäller straff.
ENDA skillnaden är att du isåfall måste ta om allt medans vi som inte har prövotid får tillbaka kortet (Ifall spärrtiden understiger ett år).

just ja sant de där men om du sa de du skrev till oss här på garaget till polisen så blir du nog av med kortet tror jag. du hade ju liksom kunnat fortsatt längre fram och sen vänt och köra tillbaka och köra rätt då hade nog aldrig olyckan hänt dig. men men .

Zerox

19 Inlägg
7 december 2009
Snoozer skrev:
Opelmadness skrev:
Kommer man för snabbt in i en såpass skarp sväng och det släpper gick det nog liiite för fort in i den kurvan, eller hur?
Men misstänker dom inte att det gått för fort så kanske det inte blir nåt alls, mer än att bilen är kvaddad som du säger. hmm Tråkigt men sant.

MVH T.

Well.. Jag hade GPS:en på. Den visade att jag skulle köra rakt fram, men så nästan framme vid svängen så ändrar den sig och säger att jag ska svänga till vänster, jag får då panik och bromsar samtidigt som jag försöker svänga, så att bilen åker ner i diket... Sen att jag har dubbdäck på nu när det är blött ute gör inte saken mycket bättre.

Inte aå att jag ska vara elak, men det är kanske dags att hålla ögonen på vägen istället för att kolla på gpsen. Jag hoppas du inte sa detta till polisen iaf. Att du har dubbdäck och det är blött är ingen undanflykt heller, för du var väll knappast ovetande om det?

Ang ditt körkort så får du säkert ha kvar det.
Senast redigerat av Nikel (7 december 2009)

5 198 Inlägg
7 december 2009
mr_harry skrev:
gamlingen skrev:
Straffet vore väl att ta ifrån dej gps,en å ge dej en gammal hederlig karta.. man ska inte lita på gps..

kan ju vara ännu farligare de...kan ju ta ännu längre tid att läsa på än och titta på gpsen hehe;-)

Är ju det man har kartläsare till... GPS har ju talsvårigheter tongue

26 Inlägg
7 december 2009
Trodde du på fullaste allvar att GPSen är så exakt och uppdateras så snabbt att du kan styra efter den?

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 december 2009
Sensonic skrev:
Trodde du på fullaste allvar att GPSen är så exakt och uppdateras så snabbt att du kan styra efter den?

Synd den inte visar övrig trafik, vilt, fotgängare och sånt också... wink
Så hade man sluppit titta på vägen. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

13 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Ja snälla, mer kommentarer om att jag indirekt är en idiot som följer GPS:en, har inte alls förstått det nu.

Clueless
93 Inlägg
8 december 2009
Jag har inte läst ALLA inlägg, bara skummat igenom.

Men om man fortfarande har prövotid så betyder det inte hårdare straff eller liknande, bara att man måste ta om körkortet om man skulle få det indraget. Till skillnad från en person utan prövotid som får tillbaka körkortet, förutsatt att man inte blir av med det allt för länge.

rätta mig om jag har fel.

831 Inlägg
8 december 2009
Lässtyrelsen är största grisarna så jag skulle inte bli förvånad om dom agerade. Man kan ju bara hålla tummarna. Krocka kan väl vem som helst göra. Men som andra sagt det borde vara lugnt.

Ljudbyggare
170 Inlägg
8 december 2009
Okej, till alla er moralkärringar. Gör väl fan inget att grabben har en gps! Hade jag själv använt en och den sa rakt fram klart faen jag hade kör därefter. Han är ingen idiot för att han har en. Tror faktiskt inte på fullaste allvar han stirrade på den och inte vägen. Men däremot kan han ha fått en panik reaktion pga bristande erfarenhet! Säger den helt jävla plötsligt att sväng och man inte är säker själv. Då blir det shit happens! Som sagt var lite schyssta mot honom. Han gjorde ett dumt beslut pga erfarenhetsbrist. Så inga fler jävla moralpredikningar på en sak som säker många här själva kan åka på. Men som sagt korrekt förfarande hade ju varit att kör och vänd om!!

Bilmekaniker
805 Inlägg
8 december 2009
nej du blir inte av med kortet för det, även om du hade legat i 100 så kan dem inte motbevisa dig i vilket fall som hade du kunnat överklaga och då hade du fått tillbaka det

RMR-Crew
478 Inlägg
9 december 2009
FireTraXX skrev:
Snoozer skrev:
Opelmadness skrev:

MVH T.

Men jag har sagt det för och jag säger det igen, prövotid förändrar inget när det gäller straff.
ENDA skillnaden är att du isåfall måste ta om allt medans vi som inte har prövotid får tillbaka kortet (Ifall spärrtiden understiger ett år).

Äntligen, hoppas alla fånar lär sig detta nu.
Nyblivna körkortstagare tror ju fan man kan bli av med kortet om man felparkerar när man har prövotid.

214 Inlägg
9 december 2009
Frostfjord skrev:
Okej, till alla er moralkärringar. Gör väl fan inget att grabben har en gps! Hade jag själv använt en och den sa rakt fram klart faen jag hade kör därefter. Han är ingen idiot för att han har en. Tror faktiskt inte på fullaste allvar han stirrade på den och inte vägen. Men däremot kan han ha fått en panik reaktion pga bristande erfarenhet! Säger den helt jävla plötsligt att sväng och man inte är säker själv. Då blir det shit happens! Som sagt var lite schyssta mot honom. Han gjorde ett dumt beslut pga erfarenhetsbrist. Så inga fler jävla moralpredikningar på en sak som säker många här själva kan åka på. Men som sagt korrekt förfarande hade ju varit att kör och vänd om!!

Håller med !!

2 982 Inlägg
9 december 2009
tror att du klarar dig utan repressalier från polisen.
däremot se över villkoren på försäkring på bilen.

124 Inlägg
9 december 2009
Hej, samma sak hände min sambo för et par veckor sen, han fick behålla körkortet, fast han hade ju ingen GPS men han kände inte till vägen och en skarp kurva kom smile så länge det inte blev några personskador så bryr sig polisen i princip inte alls. Polisen kom inte ens ut till plats utan vi tog en bärgare och bärgade hem bilen till ägaren sen efter så tog vi de med försäkrningsbolaget så du klarar dig nog smile
Senast redigerat av Denrosabofinken (9 december 2009)

1 944 Inlägg
9 december 2009
kolvas skrev:
Opelmadness skrev:
FireTraXX skrev:

Och där kom den ja... lol Mannen som säger det (nästan) ingen annan vågar säga!

Firetraxx hann som vanligt säga det jag tänkt göra, att brista i uppmärksamheten så pass p.g.a GPS:en skulle iaf. jag hålla käften om polis/länsstyrelse/försäkringsbolag undrar hur olyckan gick till.

Som jag ser det så har du 2 val
1. skicka in ditt körkort eftersom du kör blint efter en GPS
2. skicka in GPS:en och titta på vägen och vägmarkeringar.

Haha xD

kör på 2:a alternativet wink

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

638 Inlägg
10 december 2009
Dig skulle jag knappst vilja åka med!  Kolla på vägen när du kör och ge fan i GPS'en? Hoppas du blir av med kortet.

Kommer väl nånting här snart!

Sök