3033
Sök

Volvo S40 kokar, misstänker vattenpump?

110 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Bytade termostat för ett par veckor sen och bilen gick klockrent till i lördags. Blev varm snabbt och la sig på sina normala 90 grader. När jag sedan skulle starta bilen i lördags så gick temperaturen upp till 120 grader när jag endast körde i 70km/h. Värmen fungerade halvtasktigt kanske 2/3 utav vad den brukar.

Idag så tömde jag hela systemet på kylarvätska, spolade både motorn och kylaren med vattenslang, fyllde på med nytt vatten och glykol luftade med luftnippeln men ingenting hjälpte. Bilen blir fortfarande varm men nu saknar den värme i kupén helt.

Jag fortsatte och misstänkte att de var en luftbubbla som inte ville ge sig så jag tog bort returslangen?, den övre tunna slangen till expansionskärlet, tog vattenslangen och pressade så de kom helt klart vatten men det är fortfarande samma fel.

(Även testat klämma på alla slangar för att få bort eventuella luftbubblor)

Vad kan de vara för fel? Misstänker läckage & trasig vattenpump, men hur skall jag veta om den är trasig?
(Jag öppnade och tog ur termostaten och startade bilen och då kom de vatten) = hel vattenpump?

Tacksam för all hjälp som jag kan få!
Senast redigerat av thrinker (7 december 2009)

1 043 Inlägg
7 december 2009
Du har bara skrivit fel hoppas jag, du har fyllt på med glykol väl?

110 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
tack smile

110 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
ingen?

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 december 2009
thrinker skrev:
ingen?

jo, men man får lugna sig en skvätt...  det är inte tillåtet att bumpa trådar...

hur som haver så har vissa vattenpumpar till vitmotorerna en impeller i plast, denna plast spricker och impellern frihjular på axeln utan att det syns på utsidan av pumpen.

en eftermarknadspryl som är helt åt helvete konstruerad med andra ord.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
torpis skrev:
thrinker skrev:
ingen?

jo, men man får lugna sig en skvätt...  det är inte tillåtet att bumpa trådar...

hur som haver så har vissa vattenpumpar till vitmotorerna en impeller i plast, denna plast spricker och impellern frihjular på axeln utan att det syns på utsidan av pumpen.

en eftermarknadspryl som är helt åt helvete konstruerad med andra ord.

Idag har jag varit och investerat i en ny vattenpump samt en ny kam rem sats. Jag beskrev mitt problem för han som sålde prylarna och han sa samma som dig, så det verkar som vi har hittat boven. Dock första gången jag byter kamrem så det skall bli lite intressant.

Tack!

1 854 Inlägg
9 december 2009
Du kan ju kolla i expansionskärlet rinner det tillbaka = hel rinner det inte i den lilla slangen =trasig

Som sagt denna jävla plastimpeller verkar finnas på flera märken.

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 december 2009
thrinker skrev:
Idag har jag varit och investerat i en ny vattenpump

Med plåtimpellern väl?

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
torpis skrev:
thrinker skrev:
Idag har jag varit och investerat i en ny vattenpump

Med plåtimpellern väl?

Japp, den nya är i metall.

Idag öppnade jag upp allt, lite trångt men det gick, det var som du sa, en plast impeller som bara gick runt med söndriga kuggar.

Jag undrar dock om jag skall använda packningslim eller packningssilikon på packningen? Vet ej skillnaden på dem. Såg ut som vanlig genomskinlig silikon på den gamla.

Tack för jätte bra hjälp!

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 december 2009
använd bara den gröna papperspackningen som följer med pumpen, korsdra och avsluta med att dra till 17nm (om inte annan instruktion medföljer pumpen)  smile

Sök