Okej pojkar och flickor, sry att det dröjde lite .. jag är världens sämsta på att komma ihåg kameran och skruva på utlovade tider haha men nu kommer det lite info ialf
Nya vinterbilen, Väl använd och sliten 740 GLE -86 dock BARA 26k mil på mätaren, lite skönhetsrost och läckande insugspackning, annars fin fin !
Och lite "dåliga" bilder på min bakvagn som nu sitter på plats ! Så fort plogbilen kommer och rakar undan snön så ska ABSen testas på garageuppfarten
Släng in lite kommentarer nu onödigt arbete ?? viktigt onödigt arbete ?? allt för besiktningsmannens skull hehe ..
Ska också när pengarna räcker köpas nya fjädrar runt om, stötdämpare (sport) XC90 skivor bak, bromsbackar till XC90 skivor, XC90 bromsbelägg .. nytt mätarhus från 960 -95, ny tankarmatur, en ny dörrhögtalare HF och ett fjärrstyrt centrallås, rekommendationer ???? funderar på carguard.
Nu har det kört ihop sig .. bilen startade och gick på tomgång i ca 3min sen stendog den .. och den är död fortfarande ..
Har bytt till en dränkbar T5 bränslepump, och den fungerar .. kopplat in ABS systemet med lampan i instrumenthuset eftersom den var urtagen pga fel i systemet. Nya axlen är på plats så det ska fungera nu .. dock fick jag felkoden 2-1-5 i uttag A3 och det är väl självaste hydralenheten som sitter på höger hjulhus.
Har följande felkoder på uttag A2 : 2-3-3, 2-1-1 det är väl Lambda och tomgångsmotor .. ?? tomgångsmotorn går fortfarande, känner att den surrar och även om lambdan är paj så ska ju bilen gå igång .. ??
Ska kolla bränsletrycket imorgon och testa koppla ur ABS lampan igen, fungerar inget av det så är detta ett mysterium ..
Så, jag har konstaterat varför motorn inte går ialf .. Bränsletrycket var lika med noll ! Pumpen går, men det kommer inte fram i ledningen och relät fungerar som det ska, säkringen är hel så jag ska riva upp tankarmaturen IGEN .. "SUCK", är det nåt jag hatar att meka med på Volvos 700/900 modeller så är det tankarmatur och handbroms ..
Felet är lokaliserat nu ialf, pipen på bränslepumpen var skadad så den fick inte upp trycket som den skulle, så kan det vara när man drar i Beg prytlar Men ialf nu är det sista gången jag river upp armaturen hoppas jag, så nytt mätarhus från en 95a är beställd av en kille på TPC så förhoppningsvis så ska temp och tankmätare vissa rätt nu, så jag väntar med att dra i armaturen tills nya mätarhuset kommit, för då kan jag testa tankmätaren innan med nya mätarna, det gamla mätarhuset kom ifrån en 96a och tydligen så kan dom skilja sig åt.
Så nya armaturen är hemma, ska bara transplantera över pumpen och tankgivaren från 960 armaturen till 740 armaturen (plastramen/röret) så jag får rätt vinkel i tanken på det hela, sen har jag redan testat så givaren visar rätt i förhållande till tankmätaren, och tro det eller ej men jag har fått min absolut första 700 tankmätare att fungera och visa rätt ! halleluja för det !
Bilen är startad och provkörd nu ABSen fungerar igen, inga felkoder. Tankmätaren visar rätt nu. Väntar in det nya mätarhuset bara, så temperaturmätaren förhoppningsvis kommer fungera med det bytt.
Nästa steg i processen av vinterns uppdateringar blir en ny 960 hatthylla anpassad för att passa i en 700 med gömda 6x9or under den, just nu är dom synliga.
Lite uppdatering igen av småtrista saker .. Mätarhus mekande, har fixat tempmätaren, jag hade ett 96a hus, och det lirar inte med 95a elsystem.
Mekar lite 960 mätarhus.
960 temperaturmätare. Till vänster har vi en 95a och till höger har vi en från 96-98. Här ser vi varför temperaturmätaren inte kommer fungera om du har ett 96-98 hus i en 95a.
Baksidan av ett 960 1996 mätarhus, om man jämför med ett hus från en 95a med UTAN OBD2 så har temperaturmätaren 4 anslutningar, 96an har som synes på bilden 3 anslutningar. Därför kommer inte temperaturmätaren fungera om du har ett 96-98 hus i en 95a.
Baksidan av ett 960 1995 mätarhus, om man jämför med ett hus från en 96a med OBD2 så har temperaturmätaren 3 anslutningar, 95an har som synes på bilden 4 anslutningar. Därför kommer inte temperaturmätaren fungera om du har ett 96-98 hus i en 95a.
Igår har jag glasfibrat klart nya hatthyllan ialf, dock måste jag vänta in lönen nu, har köpt på tok för mycket bildelar på för kort tid haha .. Råkade beställa lite dioder också .. Till instrumenteringen ..Det är så att jag passar på att uppdatera det när mätarhuset ändå är urskruvat