2754
Sök

Ryker om as av bilen!

6 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#1
Tjo!
Tänkte se om någon av er kanske har ett bra förslag på vad som kan ha hänt med min stackars bil!
Det är en Mercedes 190 (w201) med 2.5 Diesel motorn -91.
Var ute och körde och så helt plötsligt så börjar bilen gå konstigt och ryka värre än någonting jag sett förut, det var vitaktig rök (mörkt ute).
Den drar inget vatten och har ingen olja i vattnet heller.
Men motoroljan försvinner i väldigt snabb takt, men trycket finns när det finns olja.
Har inte hunnit kolla allt för mycket på motorn, men om ingen kommer med ett bättre förslag så river jag av toppen efter jobbet idag...

Tacksam för snabba svar wink

2 024 Inlägg
8 december 2009
#2
Är det en turbodiesel?

Fick ett liknande fel på en Citroen men då var det packboxen i turbon som gått så den tryckte ut oljan genom turbon.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
8 december 2009
#3
Om det är en turbodiesel så låter turbon misstänkt.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

6 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#4
Nej bara en vanlig 250 diesel!

6 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#5
Dåligt med förslag wink
Har inte hunnit av med skiten än, verktygsbrist försvårar ganska mycket...

6 632 Inlägg
10 december 2009
#6
Lyft på oljestickan och lukta, om de luktar bensin har en kolvring gått, kan vara anledningen till att bilen går dåligt

Om att bilen äter olja så är de för ventiltätningarna har förmodligen gått. Antingen märks de ingen skillnad av att de har gått förutom att bilen äter olja, eller så är "bara" detta felet.

De/Dem

6 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#7
Hmm tror det luktade mest varm och bränd olja.. Kände inget som påminde om diesel där iaf!
Om någon ventiltätning går så kan någon cylinder tappa orken?
Låter typ som att den går på bara 4 av 5 cylindrar.

2 Inlägg
11 december 2009
#8
Problem med bromsvacuum? i så fall kan det vara vacuumpump som har gett upp och skickar olja in i motor genom insuget, men det märks genom att du får dåliga bromsar/dålig servoverkan.
Annars så låter det mera som sprucken kolvtopp när du säger att du har hög oljeförbrukning, har hänt förr, SBP varvade sönder min 190d -87 för några år sen, fick symptomen du pratar om, rev motor och se, en spucken kolv!
Det är ju samma motor + 1cyl.

309 Inlägg
11 december 2009
#9
Skruva ut ett av stiften och se om du har olja på dom. Dom kan du få olja på om ventiltätningarna har gått. Fast har ventiltätningarna gått så blåryker det även från avgasröret..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

2 845 Inlägg
11 december 2009
#10
_Nas_ skrev:
Skruva ut ett av stiften och se om du har olja på dom. Dom kan du få olja på om ventiltätningarna har gått. Fast har ventiltätningarna gått så blåryker det även från avgasröret..

Lite svårt att finna tändstift på denna, det blir ett satans letande wink

Låter mest troligt som en kolv skulle gjort sitt.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 december 2009
#11
o du kan ju även göra ett komp prov innan du börjar riva, finns kom testare på biltema för ett par hundra tror ja:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

6 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#12
Ganska mycket försenat svar men har inte varit inne på garaget på länge!
Det var iaf blockpackningen som hade gått mellan en oljekanal och en cylinder, bara att byta så va den som ny igen=)


Sök