JaggaChafen skrev:
Så här tänker försäkringsbolagen.
Hur mkt kn vi skinna denna stackaren på å hur många skulle vilja slåss om å försäkra denna bilewn med oss.
Mao Jag försäkrade min första Jagga hoss Trygghansa. Tyckte dom va lite dyra så jag började ringa runt. Kommer inte ihåg va alla skulle ha men dom flesta va dyrare.
Bilen i fråga va en Jaguar XJ6 92 årsmodell importerad 02 av mig. Bilen kostade mig 45,000 kr å det fanns fler bilar i samma prisklass till salu.
Roligaste samtalet hade jag med Länsförsäkringar.
Då jag använde bilen till att pendla e å ville jag ha upp miltalet en del samt tillägsförsäkringar som villt å hyrbil.
Så full försäkring med 3000 mil om året.
Detta skulle då kosta på Länsförsäkringar 22,500 jag var vid tillfället 25 år. Jag frågade hin som skulle sälja försäkringen till mig varför färsäkringen va så dyr då bilen egentligen har ett lågt värde å det e ju i slutet det dom måste betala mig vid eventuellt inlösen av min bil å det borde egentligen va det enda som räknas. Det beroode bla på enl henne på att.
1. Jaguar e en exclusiv bil å dom stjäls oftare ???? Sa jag har du någon statistik på hur många Jaguarer som blir stulna. Det hadde hon inte men det fall under den biltypen å så va det med det.
Jag sa då till henne att jag jobbar på en Jaguar verkstad å stulna bilar hör till en extrem ovanlighet. Spelade ingen roll sa hon.
2. Jaguar har dyra delar så dom e dyra å laga om det skulle hända nått. Ja vistst sa jag delarna e dyra men värdet på bilen e ju inte direkt högt så den kommer ju bara bli inlöst endå det e ju inte många krockar stöklder som e billigare å laga än bilens värde ändå. Detta hade hon inget svar på.
3. Ok sa jag allt har nu haft att göra med att min bil e dyr å exklusiv (vilket kan tas med en nypa salt eller). Varför e trafikförsäkringen så dyr??? För det första att du kör så många mil å för det andra att din bil e tung. WTF Att man kör många mil borde ju göra en till en säkrare förare då jag aldrig haft någon olycka å att min bil e tung va fan. E du mer på vägen e det större risk för att det händer nått. sa hon å det kan jag köpa men vikten va kom den in. Om du skulle köra på en annan bil så orsakar du större skador på den. Du menar altså först att min bil e dyr å exklusiv en bil som man som ägare borde ta bättre hand om å vara mera rädd om än vanliga bilar än sen säger du att den e dyr för att den orsakar större skader på all annan skit som kör runt på vägarna????? Ja sa hon då.
Hon slapp sälja nån försäkring till mig det kan jag lova dig