3290
Sök

Hur mycket effekt klarar motorn och lådan av i en saab 9-3?

655 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#1
Som sagt, undrar hur mycket lådan, och motorn klarar av, har funderingar på steg 4 hos trollspeed till min, saab 9-3 aero.  Men vet inte om den klarar av det, kanske måste förstärka lådan och grejjer?

Man får ut följande av steg 4:

Effekt: 291.0 hk / 5941 rpm
Vridmoment: 385.9 nm / 4306 rpm.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 december 2009
#2
jaadu, blandade resultat....en delar rasar lådan efter 500mil med 250hk och endel klarar sig 7000mil med 400hk.

men en förstärkning förbygger ju problemet lite, ofta är det diffen som ger sig och den är ju inte direkt billig och byta.

Motorn börjar oxå leva farligt upp vid 300 hästars sträcket.
Senast redigerat av kwansa (9 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

655 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#3
hmm, okej, vet inte hur ja ska göra, vill inte lägga pengar på ny diff än:) eller har inte råd:)


Dunken
9 december 2009
#4
Jag säger trimma på du, kör bilen med en vettig inställning bara så håller det.

Riktigt så dåliga är inte lådorna, men visst är man ovarsam så går ju allting sönder.

Som sagt bara trimma på.
//Dunken

5 710 Inlägg
9 december 2009
#5
MEN....faktum kvarstår att ju mer effekt man plockar ur destu mindre marginaler får man på hållfastigheten. Hållfastighet över tid minskar oxo.....
Men va f-n....det är det värt wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

655 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#6
aja, drar nog dit imorn:P då ligger ja på ca 300 häst, borde väl räcka:) får sluta med alla bansai starter bara (A)


655 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#7
tyckte dom hade väldigt bra priser hos trollspeed också:)


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 december 2009
#8
gasa till det rasar tongue

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

157 Inlägg
9 december 2009
#9
Tips,byt till viggenkoppling.Liten försäkring iaf smile

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
9 december 2009
#10
Erbjuder dom det steget utan att du "måste" uppgradera hårdvara osv så borde det ju hålla. Dom borde veta tycker man

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 december 2009
#11
385nm låter lite mycke för orginal kopplingen, det är bara prova och se roll
Senast redigerat av kwansa (9 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 710 Inlägg
10 december 2009
#12
Olsson-Aero skrev:
Förvänta dig inte att få ut några 291hk bara...

För att?

mvh jonas

MVH Jonas
..............

493 Inlägg
10 december 2009
#13
Motorn står nog pall för trolls steg4, men där börjar det hamna lite på gränsen;) Det som behövs bytas för att åka säkert med mer effekt är ju kolvarna, och sen behövs det mer bränsle såklart...
Sen drivlinan... Det är nog lugnt så länge du inte åker och gasar över brunnslock på låga växlar och höga varvtal, det blir ju lite vad man gör det till. Men kopplingen får du nog räkna med att få byta, men det är bara att köra tills de börjar slira:)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 december 2009
#14
Kör en 9-3a (t5 dock) dagligen med liite mer effekt med org låda funkar utmärkt.
Dock så höll inte kopplingen ens för 240 hk så den bör du ju byta omgående.
T7 motorerna är ju inte riiiktigt lika stryktåliga.
Lycka till.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

335 Inlägg
655 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#16
ohfan, visste inte att kopplingen gav upp så lätt, aja nu är den trimmad med steg 4 iaf, får väl kolla efter ny koppling , det är diffen som är annorlunda väl? va kostar en sån tro?


493 Inlägg
11 december 2009
#17
wetese skrev:
ohfan, visste inte att kopplingen gav upp så lätt, aja nu är den trimmad med steg 4 iaf, får väl kolla efter ny koppling , det är diffen som är annorlunda väl? va kostar en sån tro?

blev det trolls eller? får man fråga vad du fick ge för programvaran???smile)
och angående koppling så är det ju tryckplatta och lamell du byter, eller vad var dina tankar med diffen? roll

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 december 2009
#18
Pontaaa skrev:
Det som behövs bytas för att åka säkert med mer effekt är ju kolvarna, och sen behövs det mer bränsle såklart...

Är kolvarna verkligen så känsliga?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 december 2009
#19
TurbOla skrev:
Pontaaa skrev:
Det som behövs bytas för att åka säkert med mer effekt är ju kolvarna, och sen behövs det mer bränsle såklart...

Är kolvarna verkligen så känsliga?

Det sägs över 310hk så lever dem farligt, dessa kolvar verkar dock rasa långt innan 310hk oxå roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Xenoholic
2 559 Inlägg
11 december 2009
#20
TurbOla skrev:
Pontaaa skrev:
Det som behövs bytas för att åka säkert med mer effekt är ju kolvarna, och sen behövs det mer bränsle såklart...

Är kolvarna verkligen så känsliga?

Tyvärr sad
300 hk/475Nm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/57189/817191_h18yzc.jpg

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök