VW_67 skrev:
hur kan du säga att kolvens vikt inte påverkar effektförlusten? kan du bevisa att du har rätt så är jag benägen att hålla med dig, men det kommer leda till att du får nobelpriset i fysik eftersom du då har upphävt i stort sett alla naturlagar som finns...inget kan väl vara mer självklart än att en tung kolv ger större förluster än en lättare kolv?
oavsett vilken form av acceleration det gäller så går det åt mer energi för att accelerera en större massa, samma sak gäller vid inbromsning. varför skulle annars lastbilar ha kraftfullare bromsar än en personbil?
alltså ger en tung kolv upphov till en större förlust. enda egentliga anledningen till att en kolv har den massa den har är för att klara av de kontinuerliga temperatur/tryck-förändringar som uppstår i en förbränningsmotor.
gravitationens inverkan kan man för enkelhetens skull bortse från då den verkar med exakt samma kraft när kolven går uppåt som neråt, men i ena fallet motverkar den kolvens rörelse och i det andra hjälper den accelerationen. alltså tar krafterna ut varandra och kan uteslutas för att undvika förvirring..
Som det tidigare har diskuterats i tråden så skiljer det i statiskt och dynamiskt varvtal. Vi är väl alla överens om att tung svängmassa bromsar upp acceleration. Men fördröjer även motor bromsning. OK?
En kolv på ca 1 kg ska på en kort sträcka, ca 40mm accelereras upp till en fart på ca 20-30m/s på bara en bråkdels sekund. Den effekt som krävs för att uträtta det arbetet är väldigt hög. Storleksordningen 50-100 hk. Det är en väldigt kompliserad uträkning, eftersom att kolven inte uträttar en linjär hastighetsökning. Detta gör att effektbehovet varierar väldigt mycket under ett vevaxelvarv.
Rörelseenergin som kolven får upp efter accelerationen lämnas i sin tur tillbaka till vevaxeln när kolven stannar in för att vända igen. 4 ggr/ varv ska arbetet utföras per kolv.
Man inser ganska snart att det blir väldigt stora innre krafter i vevaxel, vevstake och lager.
Krafterna som uppkommer i lager och kolvar ger höga friktionskrafter. DÄR har vi effektförlusterna.
Ponera att energin försvinner någonstanns. Vart skulle den ta vägen? Jo, det skulle bli värme. Ingen energi förstörs. Men nu är det inte så.
Svängmassan i motorn har stor betydelse för att motorn ska rotera men en jämn vinkelhastighet. Kolvarna kommer också att bidra till motorns svängmassa. SÅ i det läget har kolvarnas vikt betydelse vid acceleration.
Vid acceleration på hög växel, då rotaionsökningen inte är så påtaglig, och vid konstat varvtal spelar kolvarnas vikt ingen roll, mer än för dom innre krafter som blir i motorn. Effektutveckling vi konstant varvtal tycker jag är av stor betydelse. När jag åker i 100 till jobbet vill jag att motorn ska förbruka lite bränsle.
Att jämföra med bromsar på en tung lastbil går inte i det här fallet, då kolven är kopplad till en roterande rörelse. OM kolven varit lös och hela tiden bromsat och accelererats av förbränningskrafter så skulle det inte bli någon kraft över att driva bilen framåt. (Hur man nu skulle kunna tillgodogöra rörelsen av en förlupen kolv.)
Varken jag eller någon annan här kommer att få Nobelpriset för det här. Det här är känd teknik sedan flera hundra år tillbaka.
Precis som en klockpendel gör kolven en osilerande rörelse. OM motorn var helt friktionslös och snurrade i vaccum skulle den snurra hur länge som helst om man puttar igång den med handkraft.
Mats