2839
Sök

Hur fungerar en Lamelldiff?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#1
Hur märker man av om man har Lamelldiffat?

Är det sant att Televerkarna, Brandbilarna och Polisbilarna på Volvo 200 serien hade Lamelldiff?

Hur fungerar en lamelldiff, Kan någon förklara det för mig och hur i helvete man får båda tattardäcken att snurra åker snart fram med svetsen big_smile

Eller säljer klumpen smile

Audis in Scandinavia Crew

139 Inlägg
9 december 2009
#2
Ja antingen byter du till en diffbroms eller så svetsar du din befintliga diff? 

http://forum.svenska200klubben.se/viewt … ght=locker en tråd som nog svarar på en fråga.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
9 december 2009
#3
En vild gissning är väll at man märker de genom att när du burnar så blir de två sträck istället för ett roll...E du osäker så tar du upp klumpen o tittar vad som finns där...


4 001 Inlägg
9 december 2009
#4
NIKKELICIOUS skrev:
Hur märker man av om man har Lamelldiffat?

Är det sant att Televerkarna, Brandbilarna och Polisbilarna på Volvo 200 serien hade Lamelldiff?

Hur fungerar en lamelldiff, Kan någon förklara det för mig och hur i helvete man får båda tattardäcken att snurra åker snart fram med svetsen big_smile

Eller säljer klumpen smile

hur man lättast kollar om man har lamelldiff är att ställa ett hjul i grus och det andra på asftalt, spinner bägge så har du en lamelldiff eller diffspärr av något slag, detta är inte bra varken för diff eller drivaxlar men det lättaste sättet

Nu vet jag inte om jag kan förklara det på ett vettigt vis men jag ger det ett försök,

i en lamelldiff har du en viss förspänning på lamellerna, under detta moment beter sig axeln som en "normal" diff men vid högre belastningar så vrider sig diffdreven och trycket på lamellerna ökar och på så viss förs mera kraft över till den andra drivaxeln

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

761 Inlägg
9 december 2009
#5
hissa upp ena hjulet på bilen och bedöm hur trögt det snurrar om det andra är i backen, klarar du det med en hand har du ingen lamelldiff


Forummoderator
26 389 Inlägg
9 december 2009
#6

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 december 2009
#7
Ett enkelt sätt o kolla om bakaxeln är "diffad" (rättare sagt diffspärrad) är att hissa på båda hjulen i luften o snura sedan på ett av däcken. Om däcket på andra sidan snurrar åt samma håll så är den "diffad", snurrar den åt motsatt håll så är den "odiffad"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
9 december 2009
#8
NIKKELICIOUS skrev:
Hur fungerar en lamelldiff, Kan någon förklara det för mig och hur i helvete man får båda tattardäcken att snurra åker snart fram med svetsen big_smile

Härlig frågeställning! Tattardäcken... Skrattade gott åt det! big_smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#9
haha jag med tongue

Audis in Scandinavia Crew


Sök