Rquired skrev:
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Den växlar själv, därmed är det per definition en automatlåda. Att den sedan inte är konstruerad som en konventionell automat är en annan sak, men dagens bilar är inte likadana som de var för 30år sedan. Får det inte kallas bilar längre bara för att de använder en annan teknik?
Annars är jag medveten om hur DSG fungerar i princip
![smile](img/smilies/smile.png)
Snackar man VW säger man DSG, snackar man BMW säger man SMG aiight
![wink](img/smilies/wink.png)
punkt slut
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Nja, Bmws DKG kan jämföras med DSG tycker jag. Visst är det svårt när man skall tyda var gränsen går, men för mig är SMG en manuell låda utan koppling och ett halvdant automatläge som man tröttnar på efter ett tag och växlar själv istället.
DSG är, precis som steptronic, DKG etc en automatlåda som man kan växla manuellt men man tröttnar efter ett tag och låter den stanna i automatläge.
Jag skulle nog påstå att alla tre, SMG, DSG och DKG, är manuella lådor med "automatisk" koppling. På vilket sätt är SMG mer manuell än de andra två?
Alla tre är ju tekniskt sett manuella lådor med automatisk koppling? Skillnaden är väl att SMG endast har en koppling medans DSG och DKG har två kopplingar vilket gör att de kan växla betydligt snabbare.
För att återgå till trådskaparens fråga så är det bara att provköra en av varje och känna efter vad du vill ha! Jag var helt inriktad på en manuell när jag började leta R32 men efter att ha provat på en DSG-låda ändrade jag mig då den överträffade mina förväntningar.
Fördelarna med DSG enligt mig är att du får det bästa av två världar. Du har möjligheten att köra i automatläge där lådan sköter allt om du bara vill glida omkring. Samtidigt kan du välja själv vilken växel du vill ligga på oavsett om det gäller högvarvig buskörning eller om det gäller att utnyttja det sköna vridet genom att segdra en högre växel
![smile](img/smilies/smile.png)
Dessutom slutar man aldrig imponeras av hur sjukt snabbt den växlar! Att den sedan är både snabbare och snålare än den manuella skadar ju inte
![wink](img/smilies/wink.png)
Nackdelen är å andra sidan att den ibland är lite bångstyrig inne i stan, om man t.ex. ska in i en rondell och kör såpass sakta att den bör gå ner på ettan för att slippa slira på kopplingen när den startar på tvåan från nästan stillastående så ligger den kvar på tvåan tills man nästan står still. Detta kommer man dock runt genom att ligga i det manuella läget, då går den ner till ettan tidigare. När lådan är kall gör man också bäst i att köra i automatläge då den kan växla ganska hårt i det manuella läget innan oljan blivit varm.
Ska du trimma gör du bäst i att skaffa en med manuell låda, jag har för mig att gränsen för DSG ligger kring 350 Nm?