4753
Sök

Golf GTI MK5 manuell vs DSG...!?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 december 2009
#21
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Thorssa skrev:

Nja där har du faktiskt fel, det är ingen automatlåda. Till skillnad från en automatlåda har den ingen momentomvandlare utan använder istället två kopplingar. Tack vare detta kommer den inte "slira" som en automatlåda gör.

Den växlar själv, därmed är det per definition en automatlåda. Att den sedan inte är konstruerad som en konventionell automat är en annan sak, men dagens bilar är inte likadana som de var för 30år sedan. Får det inte kallas bilar längre bara för att de använder en annan teknik?

Annars är jag medveten om hur DSG fungerar i princip smile

Snackar man VW säger man DSG, snackar man BMW säger man SMG aiight wink punkt slut tongue

Nja, Bmws DKG kan jämföras med DSG tycker jag. Visst är det svårt när man skall tyda var gränsen går, men för mig är SMG en manuell låda utan koppling och ett halvdant automatläge som man tröttnar på efter ett tag och växlar själv istället.

DSG är, precis som steptronic, DKG etc en automatlåda som man kan växla manuellt men man tröttnar efter ett tag och låter den stanna i automatläge.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Thorssa
11 december 2009
#22
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Den växlar själv, därmed är det per definition en automatlåda. Att den sedan inte är konstruerad som en konventionell automat är en annan sak, men dagens bilar är inte likadana som de var för 30år sedan. Får det inte kallas bilar längre bara för att de använder en annan teknik?

Annars är jag medveten om hur DSG fungerar i princip smile

Snackar man VW säger man DSG, snackar man BMW säger man SMG aiight wink punkt slut tongue

Nja, Bmws DKG kan jämföras med DSG tycker jag. Visst är det svårt när man skall tyda var gränsen går, men för mig är SMG en manuell låda utan koppling och ett halvdant automatläge som man tröttnar på efter ett tag och växlar själv istället.

DSG är, precis som steptronic, DKG etc en automatlåda som man kan växla manuellt men man tröttnar efter ett tag och låter den stanna i automatläge.

Jag skulle nog påstå att alla tre, SMG, DSG och DKG, är manuella lådor med "automatisk" koppling. På vilket sätt är SMG mer manuell än de andra två?

Alla tre är ju tekniskt sett manuella lådor med automatisk koppling? Skillnaden är väl att SMG endast har en koppling medans DSG och DKG har två kopplingar vilket gör att de kan växla betydligt snabbare.

För att återgå till trådskaparens fråga så är det bara att provköra en av varje och känna efter vad du vill ha! Jag var helt inriktad på en manuell när jag började leta R32 men efter att ha provat på en DSG-låda ändrade jag mig då den överträffade mina förväntningar.

Fördelarna med DSG enligt mig är att du får det bästa av två världar. Du har möjligheten att köra i automatläge där lådan sköter allt om du bara vill glida omkring. Samtidigt kan du välja själv vilken växel du vill ligga på oavsett om det gäller högvarvig buskörning eller om det gäller att utnyttja det sköna vridet genom att segdra en högre växel smile Dessutom slutar man aldrig imponeras av hur sjukt snabbt den växlar! Att den sedan är både snabbare och snålare än den manuella skadar ju inte wink

Nackdelen är å andra sidan att den ibland är lite bångstyrig inne i stan, om man t.ex. ska in i en rondell och kör såpass sakta att den bör gå ner på ettan för att slippa slira på kopplingen när den startar på tvåan från nästan stillastående så ligger den kvar på tvåan tills man nästan står still. Detta kommer man dock runt genom att ligga i det manuella läget, då går den ner till ettan tidigare. När lådan är kall gör man också bäst i att köra i automatläge då den kan växla ganska hårt i det manuella läget innan oljan blivit varm.

Ska du trimma gör du bäst i att skaffa en med manuell låda, jag har för mig att gränsen för DSG ligger kring 350 Nm?
Senast redigerat av Thorssa (11 december 2009)

2 072 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#23
bra info av är alla wink
har alla dsg lådor paddlar? eller är de bara på vissa?
som bjork sa.. jag kommer köra mest i stan och autobahn.. så inga spec hårdkörningar..lite buskörning blir de ju alltid tongue

Sandzoo i da house

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 december 2009
#24
Thorssa: SMG är mer manuell än de andra två eftersom DSG och DKG fungerar utmärkt som automatlådor medans SMG är lite ryckig och dan och trivs bättre i manuellt läge. smile

Sandzoo: Vår tjänstebil (Passat TDI 170) har DSG men inga paddlar, hur det är i Golf vet jag inte. På långfärd spelar det ingen större roll om det är manuell tycker jag, men hur mycket blir motorväg och hur mycket blir stadskörning? För när man trycker ner kopplingen för femtielfte gången på väg till jobbet är det inte lika roligt längre. Det gäller att väga detta mot de gånger man busar!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
12 december 2009
#25
Rquired skrev:
Thorssa: SMG är mer manuell än de andra två eftersom DSG och DKG fungerar utmärkt som automatlådor medans SMG är lite ryckig och dan och trivs bättre i manuellt läge. smile

Sandzoo: Vår tjänstebil (Passat TDI 170) har DSG men inga paddlar, hur det är i Golf vet jag inte. På långfärd spelar det ingen större roll om det är manuell tycker jag, men hur mycket blir motorväg och hur mycket blir stadskörning? För när man trycker ner kopplingen för femtielfte gången på väg till jobbet är det inte lika roligt längre. Det gäller att väga detta mot de gånger man busar!

DSG utan paddlar? tongue Alla VWs jag suttit i/provkört med DSG har haft paddlar, senast förra veckan
i en Passat TDI 170 4-motion DSG, och den hade paddlarna.

Det enda jag skulle kunna tänka mig då är steptronic eller om de finns några knappar på ratten?

Mvh
Senast redigerat av Bjork (12 december 2009)

OEM <3

2 072 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#26
Rquired skrev:
Thorssa: SMG är mer manuell än de andra två eftersom DSG och DKG fungerar utmärkt som automatlådor medans SMG är lite ryckig och dan och trivs bättre i manuellt läge. smile

Sandzoo: Vår tjänstebil (Passat TDI 170) har DSG men inga paddlar, hur det är i Golf vet jag inte. På långfärd spelar det ingen större roll om det är manuell tycker jag, men hur mycket blir motorväg och hur mycket blir stadskörning? För när man trycker ner kopplingen för femtielfte gången på väg till jobbet är det inte lika roligt längre. Det gäller att väga detta mot de gånger man busar!

jo köper jag dsg vill jag ha paddlar wink
jag kör mycket i stan.. växlar som en galning.. därför funderar jag på dsg..kör ca 90% stadskörnig..
men bmw kommer jag behålla så där har jag manuell wink

ok bjort.. jag vet ej.. ang paddlar därför undrar jag på just DSG om alla är med paddlar... smile

Sandzoo i da house

OEM <3
6 957 Inlägg
12 december 2009
#27
sandzoo skrev:
Rquired skrev:
Thorssa: SMG är mer manuell än de andra två eftersom DSG och DKG fungerar utmärkt som automatlådor medans SMG är lite ryckig och dan och trivs bättre i manuellt läge. smile

Sandzoo: Vår tjänstebil (Passat TDI 170) har DSG men inga paddlar, hur det är i Golf vet jag inte. På långfärd spelar det ingen större roll om det är manuell tycker jag, men hur mycket blir motorväg och hur mycket blir stadskörning? För när man trycker ner kopplingen för femtielfte gången på väg till jobbet är det inte lika roligt längre. Det gäller att väga detta mot de gånger man busar!

jo köper jag dsg vill jag ha paddlar wink
jag kör mycket i stan.. växlar som en galning.. därför funderar jag på dsg..kör ca 90% stadskörnig..
men bmw kommer jag behålla så där har jag manuell wink

ok bjort.. jag vet ej.. ang paddlar därför undrar jag på just DSG om alla är med paddlar... smile

Svarar som så att Ja, det tror jag..fråga hos V.A.G annars smile

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 december 2009
#28
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Thorssa: SMG är mer manuell än de andra två eftersom DSG och DKG fungerar utmärkt som automatlådor medans SMG är lite ryckig och dan och trivs bättre i manuellt läge. smile

Sandzoo: Vår tjänstebil (Passat TDI 170) har DSG men inga paddlar, hur det är i Golf vet jag inte. På långfärd spelar det ingen större roll om det är manuell tycker jag, men hur mycket blir motorväg och hur mycket blir stadskörning? För när man trycker ner kopplingen för femtielfte gången på väg till jobbet är det inte lika roligt längre. Det gäller att väga detta mot de gånger man busar!

DSG utan paddlar? tongue Alla VWs jag suttit i/provkört med DSG har haft paddlar, senast förra veckan
i en Passat TDI 170 4-motion DSG, och den hade paddlarna.

Det enda jag skulle kunna tänka mig då är steptronic eller om de finns några knappar på ratten?

Mvh

Om vi tar den som exempel, ser inte ut att vara några (är där ens rattknappar?, svårt att se ifs) paddlar väl? Oavsett så är jag rätt säker på att det inte sitter några paddlar på denna bilen, en Passat TDI 170 2007. smile

Edit: ny länk: http://www.blocket.se/helsingborg/Volks … 20&w=3 Här fanns då inga knappar i ratten, ser inga paddlar heller? Vart skall i så fall dessa sitta?
Senast redigerat av Rquired (12 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
12 december 2009
#29
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Thorssa: SMG är mer manuell än de andra två eftersom DSG och DKG fungerar utmärkt som automatlådor medans SMG är lite ryckig och dan och trivs bättre i manuellt läge. smile

Sandzoo: Vår tjänstebil (Passat TDI 170) har DSG men inga paddlar, hur det är i Golf vet jag inte. På långfärd spelar det ingen större roll om det är manuell tycker jag, men hur mycket blir motorväg och hur mycket blir stadskörning? För när man trycker ner kopplingen för femtielfte gången på väg till jobbet är det inte lika roligt längre. Det gäller att väga detta mot de gånger man busar!

DSG utan paddlar? tongue Alla VWs jag suttit i/provkört med DSG har haft paddlar, senast förra veckan
i en Passat TDI 170 4-motion DSG, och den hade paddlarna.

Det enda jag skulle kunna tänka mig då är steptronic eller om de finns några knappar på ratten?

Mvh

Om vi tar den som exempel, ser inte ut att vara några (är där ens rattknappar?, svårt att se ifs) paddlar väl? Oavsett så är jag rätt säker på att det inte sitter några paddlar på denna bilen, en Passat TDI 170 2007. smile

Edit: ny länk: http://www.blocket.se/helsingborg/Volks … 20&w=3 Här fanns då inga knappar i ratten, ser inga paddlar heller? Vart skall i så fall dessa sitta?

Frågan är då om inte Passat fick paddlar -09? Den jag satt i var en sen -09a, jag ger mig fan på det..om jag nu inte blandat ihop allt.

http://www.blocket.se/sodermanland/Volk … 13&w=3

Här är iaf en Golf med DSG och paddlar:
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag … 13&w=3
Syns knappt tongue

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 december 2009
#30
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:

DSG utan paddlar? tongue Alla VWs jag suttit i/provkört med DSG har haft paddlar, senast förra veckan
i en Passat TDI 170 4-motion DSG, och den hade paddlarna.

Det enda jag skulle kunna tänka mig då är steptronic eller om de finns några knappar på ratten?

Mvh

Om vi tar den som exempel, ser inte ut att vara några (är där ens rattknappar?, svårt att se ifs) paddlar väl? Oavsett så är jag rätt säker på att det inte sitter några paddlar på denna bilen, en Passat TDI 170 2007. smile

Edit: ny länk: http://www.blocket.se/helsingborg/Volks … 20&w=3 Här fanns då inga knappar i ratten, ser inga paddlar heller? Vart skall i så fall dessa sitta?

Frågan är då om inte Passat fick paddlar -09? Den jag satt i var en sen -09a, jag ger mig fan på det..om jag nu inte blandat ihop allt.

http://www.blocket.se/sodermanland/Volk … 13&w=3

Här är iaf en Golf med DSG och paddlar:
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag … 13&w=3
Syns knappt tongue

Jo, kanske så det ligger till. Oavsett, det är kul att putta på spaken med, men racingkänslan ligger i just ipaddlarna tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
12 december 2009
#31
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Om vi tar den som exempel, ser inte ut att vara några (är där ens rattknappar?, svårt att se ifs) paddlar väl? Oavsett så är jag rätt säker på att det inte sitter några paddlar på denna bilen, en Passat TDI 170 2007. smile

Edit: ny länk: http://www.blocket.se/helsingborg/Volks … 20&w=3 Här fanns då inga knappar i ratten, ser inga paddlar heller? Vart skall i så fall dessa sitta?

Frågan är då om inte Passat fick paddlar -09? Den jag satt i var en sen -09a, jag ger mig fan på det..om jag nu inte blandat ihop allt.

http://www.blocket.se/sodermanland/Volk … 13&w=3

Här är iaf en Golf med DSG och paddlar:
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag … 13&w=3
Syns knappt tongue

Jo, kanske så det ligger till. Oavsett, det är kul att putta på spaken med, men racingkänslan ligger i just ipaddlarna tongue

Det är nog smaksak, jag har svårt att hitta flytet i körning om jag ska köra lite inspirerat med DSG:n, men manuell går de som en dans.

Fördel DSG: Launch control big_smile

Ska bli kul och se vad TS väljer smile
Senast redigerat av Bjork (12 december 2009)

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 december 2009
#32
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Frågan är då om inte Passat fick paddlar -09? Den jag satt i var en sen -09a, jag ger mig fan på det..om jag nu inte blandat ihop allt.

http://www.blocket.se/sodermanland/Volk … 13&w=3

Här är iaf en Golf med DSG och paddlar:
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag … 13&w=3
Syns knappt tongue

Jo, kanske så det ligger till. Oavsett, det är kul att putta på spaken med, men racingkänslan ligger i just ipaddlarna tongue

Det är nog smaksak, jag har svårt att hitta flytet i körning om jag ska köra lite inspirerat med DSG:n, men manuell går de som en dans.

Fördel DSG: Launch control big_smile

Ska bli kul och se vad TS väljer smile

Jo, föredrar manuell låda jag med. Men i en vardagsbil hade jag (förmodligen) valt DSG, man busar inte alltid. Inte jag i alla fall *host* roll
Senast redigerat av Rquired (12 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Cupra_
12 december 2009
#33
En konstig grej jag sett med DSG. MED dsg, snabbare 0-100km/h. UTAN dsg, snabbare 0-1000meter. Ok, kanske rätt sällan man stämplar fullt 1km i sträck men kan va nåt att tänka på iaf.  Du förlorar även toppfart med dsg, ett par km/h. Kolla bilens alla spec, lätt att hänga upp sig på 0-100..

Nu är ju jag anti till allt som rör automatlådor, men hur kul är de? När jag skulle köpa min förra bil så kollade jag på en med dsg. Inget fel på lådan i sig, växlar snabbt m.m. Men för mig är automat något man har i firmabilar, i innerstan eller i amerikanska bilar.

2 072 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#34
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Thorssa: SMG är mer manuell än de andra två eftersom DSG och DKG fungerar utmärkt som automatlådor medans SMG är lite ryckig och dan och trivs bättre i manuellt läge. smile

Sandzoo: Vår tjänstebil (Passat TDI 170) har DSG men inga paddlar, hur det är i Golf vet jag inte. På långfärd spelar det ingen större roll om det är manuell tycker jag, men hur mycket blir motorväg och hur mycket blir stadskörning? För när man trycker ner kopplingen för femtielfte gången på väg till jobbet är det inte lika roligt längre. Det gäller att väga detta mot de gånger man busar!

DSG utan paddlar? tongue Alla VWs jag suttit i/provkört med DSG har haft paddlar, senast förra veckan
i en Passat TDI 170 4-motion DSG, och den hade paddlarna.

Det enda jag skulle kunna tänka mig då är steptronic eller om de finns några knappar på ratten?

Mvh

Om vi tar den som exempel, ser inte ut att vara några (är där ens rattknappar?, svårt att se ifs) paddlar väl? Oavsett så är jag rätt säker på att det inte sitter några paddlar på denna bilen, en Passat TDI 170 2007. smile

Edit: ny länk: http://www.blocket.se/helsingborg/Volks … 20&w=3 Här fanns då inga knappar i ratten, ser inga paddlar heller? Vart skall i så fall dessa sitta?

de e paddlar på dsg har ej sätt knappar som man växlar med..
de va inga paddlar på denna iaf...
så alla har ej paddlar kom vi fram till smile

Sandzoo i da house


Sök