3693
Sök

Golf GTI MK5 manuell vs DSG...!?

2 072 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
tja funderar på att köpa en golf GTI mk5
vet ej vad jag ska sattsa på manuell eller DSG
har sätt några tester på youtube som visar att DSG är snabbare 0-100 än manuell..samt snålare :S
mig spelar de ej roll om de e manuell eller automat/dsg..

bilen kommer att chippas då bara i steg 1..

har ej testat DSG men sägs att de e hur sköna som helst..

vad ska jag sattsa på?
tacksam för lite info

Sandzoo i da house

2 638 Inlägg
10 december 2009
Kolla in den här tråden, finns mkt info om manuell vs dsg smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=111349

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 december 2009
Har kört en Golf 5 GTI och en Golf 5 R32. GTI'n hade manuell och R32 hade DSG, och jag skulle inte tveka på att ta DSG-lådan. smile Visserligen är R32'an mycket vassare enligt mig och fantastiskt kul!
Men GTi'n är också kul, men jag är mer för 6 cylindrigt. wink

DSG växlar snabbt och distinkt. Visst, det är kul med manuell, men om man kör en del i stadstrafik är det guld att ha en automat som stressar av. smile

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

217 Inlägg
10 december 2009
Jag har manuell och det är SKOJ smile Men DSG är säkert skoj oxå smile

Das Auto

2 751 Inlägg
10 december 2009
DSG är kung!!

Who Djaa bless no man curse

OEM <3
6 957 Inlägg
11 december 2009
GTI_Jocke skrev:

DSG:n är skoj smile Åker sj. manuell och kan även rekommendera den, kort, distinkt och riktigt lättväxlad!

DSG:n är känsligare för trim såvitt jag vet men ett Steg 1 ska inte vara några problem iaf.

Frågan är om 200hk inte är lite för lite för DSG:n? Har kört både MK5 (200hk) och MK6 GTI(210hk?) med DSG innan jag köpte min Golf, bilarna i sig var ju rappa mellan 50-140km/h i högre farter tycker jag att
DSG:n tappar lite, men helt klart en finfin låda smile

OEM <3

2 072 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Bjork skrev:
GTI_Jocke skrev:

DSG:n är skoj smile Åker sj. manuell och kan även rekommendera den, kort, distinkt och riktigt lättväxlad!

DSG:n är känsligare för trim såvitt jag vet men ett Steg 1 ska inte vara några problem iaf.

Frågan är om 200hk inte är lite för lite för DSG:n? Har kört både MK5 (200hk) och MK6 GTI(210hk?) med DSG innan jag köpte min Golf, bilarna i sig var ju rappa mellan 50-140km/h i högre farter tycker jag att
DSG:n tappar lite, men helt klart en finfin låda smile

ja jag får ju testa o se vad som faller hjärtat wink

Sandzoo i da house

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 december 2009
Opelmadness skrev:
DSG växlar snabbt och distinkt. Visst, det är kul med manuell, men om man kör en del i stadstrafik är det guld att ha en automat som stressar av. smile

Det är därför den kallas direct shift gear big_smile det är millisekunder när man pratar dsg cool

Jag lovar att man blir kär i dsg:n med paddlar, att köra wot och bara slänga i växlarna är helt underbart..

OEM <3
6 957 Inlägg
11 december 2009
MeloveGolf skrev:
Opelmadness skrev:

Det är därför den kallas direct shift gear big_smile det är millisekunder när man pratar dsg cool

Jag lovar att man blir kär i dsg:n med paddlar, att köra wot och bara slänga i växlarna är helt underbart..

Tror växlingarna går på 0.3 sekunder big_smile

OEM <3

2 072 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Bjork skrev:
MeloveGolf skrev:
Opelmadness skrev:

Tror växlingarna går på 0.3 sekunder big_smile

jo jag hörde nått sånt me.. har för mig att de sa 0,2sek
hittar denna filmen..
man kan omöjligt växla snabbare en DSG

http://www.youtube.com/watch?v=X4HpD5K6Qws

Sandzoo i da house

Thorssa
11 december 2009
Växlingarna går faktiskt på extremt snabba 8 millisekunder!!! Det kan jämföras t.ex. med BMW M3 E46 med SMG som växlar på 80 millisekunder och Ferrari 430 Scuderia som växlar på 60 millisekunder.
Senast redigerat av Thorssa (11 december 2009)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
11 december 2009
"Volkswagen's DSG takes about 8 milliseconds to upshift. Compare that to the SMT in the Ferrari Enzo, which takes 150 ms to upshift. Instant gear shifts mean faster acceleration: According to Audi, the A3 runs 0-60 in 6.9 seconds with a 6-speed manual and 6.7 seconds with the 6-speed DSG."

Cars about http://cars.about.com/od/thingsyouneedt … Gworks.htm
Senast redigerat av Mortalis (11 december 2009)

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
11 december 2009
Visst DSG är snabbare och växlar väldigt fint men jag är av den åsikten att man tappar lite
känsla i körningen när man inte får "röra om" i växellådan manuellt men majoriteten verkar
gilla DSG mer. Så bäst är nog att fara och prova DSG också och bilda en uppfattning smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

1 853 Inlägg
11 december 2009
Jag har kört både GTI/R32/Edition 30 i dsg och manuella. Men valde manuell för jag tycker det är roligare endå... Du måste nog provköra och se vad du tycker om DSG:n för att kunna välja rätt.

men DSG:n är sjukt grym helt klart!, men manuell passade mig mer endå smile

Kolla in dessa bilar
GTI30EDITION = DSG
RIAN = MANUELL

http://www.garaget.org/video/8p7cazk9yxkr = MANUELL

http://www.garaget.org/video/bm55y2h788n2 = DSG

And btw... det är en Edition 30 bil du vill ha... wink

/mvh soyd

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 december 2009
DSG är en härlig låda, men det är trots allt en automatlåda. Så sätt dig i bilen och förvänta dig en automatväxlad bil, då kommer du bli positivt överraskad. Men att hoppa in och förvänta sig samma känsla och körglädje som en manuell så blir man besviken smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
11 december 2009
soyd skrev:
And btw... det är en Edition 30 bil du vill ha... wink

/mvh soyd

Oh Yeah! wink Hittar man en så tveka inte big_smile

DSG:n är i mina ögon en kanonlåda om du kör mkt i stan och vill glida lite mer..vid inspirerad
körning tkr jag den manuella kommer bra till hands, väldigt skön man. låda i dagens GTI.

Testa båda, både vid hårdkörning, stadskörning och landsvägskörning..dra ur bilen lite
så du får en uppfattning i högre farter också. smile

Mvh

OEM <3

Thorssa
11 december 2009
Rquired skrev:
DSG är en härlig låda, men det är trots allt en automatlåda. Så sätt dig i bilen och förvänta dig en automatväxlad bil, då kommer du bli positivt överraskad. Men att hoppa in och förvänta sig samma känsla och körglädje som en manuell så blir man besviken smile

Nja där har du faktiskt fel, det är ingen automatlåda. Till skillnad från en automatlåda har den ingen momentomvandlare utan använder istället två kopplingar. Tack vare detta kommer den inte "slira" som en automatlåda gör.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
11 december 2009
MeloveGolf skrev:
Opelmadness skrev:

Ja, det var det jag menade med snabbt. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 december 2009
Thorssa skrev:
Rquired skrev:

Nja där har du faktiskt fel, det är ingen automatlåda. Till skillnad från en automatlåda har den ingen momentomvandlare utan använder istället två kopplingar. Tack vare detta kommer den inte "slira" som en automatlåda gör.

Den växlar själv, därmed är det per definition en automatlåda. Att den sedan inte är konstruerad som en konventionell automat är en annan sak, men dagens bilar är inte likadana som de var för 30år sedan. Får det inte kallas bilar längre bara för att de använder en annan teknik?

Annars är jag medveten om hur DSG fungerar i princip smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
11 december 2009
Rquired skrev:
Thorssa skrev:
Rquired skrev:

Den växlar själv, därmed är det per definition en automatlåda. Att den sedan inte är konstruerad som en konventionell automat är en annan sak, men dagens bilar är inte likadana som de var för 30år sedan. Får det inte kallas bilar längre bara för att de använder en annan teknik?

Annars är jag medveten om hur DSG fungerar i princip smile

Snackar man VW säger man DSG, snackar man BMW säger man SMG aiight wink punkt slut tongue

OEM <3

Sök