4707
Sök

Ta bort

21 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#1
H
Senast redigerat av LeoSimonsson (31 januari )


oo=00=oo
374 Inlägg
12 december 2009
#2
reman skrev:
hur blir de om man kapar en centimeter undertill på kolvarna?
slipa om kammen själv? någon som försökt sig på det? Om man bara slipar ner i botten på nockarna och gör en mall så man kan slipa alla lika.

hur tänker du med att kapa undertill på kolvarna? vad skulle det göra för skillnad menar du?

Mvh Marcus

Freude am fahren!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 december 2009
#3
gör inte det  >.<


...has left the building...
4 474 Inlägg
12 december 2009
#4
Låter som ett riktigt bonn-mek med potential att bli en "plånboks-kapare". Mitt råd: Kolla om du kan hitta nån bättre/större förgasare som du kan montera (utgår från att du har en gammal Kadett med förgasare...). Hade själv en Ascona B som jag monterade Weber-föragasare på o den blev betydligt snabbare, både i toppfart o acc, varvade friskt upp till 7000rpm, billigt var det oxå då förgasaren från någorlunda samtida Ford (de brukade ha Weber med dubbla portar, fanns bla på Sierra) fanns i "drivor" på skroten, dessa passar "bolt-on" på en Ascona iaf (man får dock modifiera kylvattenslangarnas dragning en aning då Weber har kylvattenstyrd kallstart...), har för mig jag gav 400kr för en Weber 36/32 DGV (med reservation för att jag minns fel på beteckningen!)
Senast redigerat av dawwe (12 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 december 2009
#5
Slipa kamaxeln är väl inget man gör med en fil direkt...Sedan ska den väl härdas efter slipningen, om man inte vill att den skall slitas ner lite väl fort...Har man inte slipat om kammar innan o vet inte vad man sysslar med e chansen den att det blir katastrof är min gissning.
Jag skule nöja mig med en bättre förgasare som första årgärd, efter det kan man kanske se på vilka alternativen är för att öka effekten ytterligare, om det nu skulle behövas...Ett alternativ till mer effekt är lättning, dvs plocka ut allt som inte behövs, kostar gratis:)!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

446 Inlägg
12 december 2009
#6
satsa på en begagnad kam, insug, extraktor och en fräsch weber samt porta och plana toppen, det räcker långt smile

skulle dock rekommendera att du byter alla lager och balanserar veven om du vill få det att hålla.

hör dig för bland gamla folkrace och rallyåkare, grejer till dom där motorerna ligger i drivor...

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
#7
Reman: Kamxlar brukar inte vara "genomhärdade" utan det är endast de översta mm som är härdade, om ens det... Skall du då slipa säg 1mm så är chansen den att du ha slipat bort allt vad härdning heter. Dessutom så var väl Opels kamaxlar från 80 talets början inte de bästa just när det gäller härdningen, fanns massor med tickande Oplar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 182 Inlägg
13 december 2009
#8
turbokonvetera måste va det billigaste och enklaste på en sån motor.

21 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#9
dawwe skrev:
Reman: Kamxlar brukar inte vara "genomhärdade" utan det är endast de översta mm som är härdade, om ens det... Skall du då slipa säg 1mm så är chansen den att du ha slipat bort allt vad härdning heter. Dessutom så var väl Opels kamaxlar från 80 talets början inte de bästa just när det gäller härdningen, fanns massor med tickande Oplar...

Jaa där har du nog en poäng men om man slipar botten så sliter den ju inte så hårt där ändå..
hur länge skulle du tippa på att de tar innan den äter sönder kamaxeln om man inte härdar?


...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
#10
Reman:Ingen aning...Men med ändrad "bascirkel" så får du gissningvis annan geometri, kanske att "vipporna" (har för mig att OverHeadValve motorn har "vippor") får högre tryck mot kamaxlarna vid öppning/stängning som gör att de slits annorlunda/fortare...Jag tycker det låter som en mycket dålig ide att slippa kamaxeln själv, o ännu sämre om man inte härdar den efter ev slipning...Men ska det vara budget utan att det behöver hålla så kan det säkert funka x antal 1000 mil, gissningvis 2-3000 innan kammarna är helt borta, men gissningar bara (baserat på att min Ascona B -79 hade "några helt runda" nockar efter ca 14000mil, på inget sätt unikt för just det exemplaret...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

21 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#11
Okey ja där är ju vippor och stötstänger,och ja det får bli en test då,meningen e inte att d ska hålla då de ska renoveras an seriös motor som sen ska sitta i när denna bonn trimmade rasar..
Så att d inte håller så länge gör inte så mycke men tror du d finns nån vidare effekt vinst i det..

Funderar oxå på hur mycke man kan plana toppen om någon vet?
skulle gjort test med lera men kom på d nu när motorn är i småbitar..


...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
#12
Effektvinst vet jag inte, beror ju på hur bra den omslipade kammen lirar så att säg...Sen kan du förmodligen inte öka lyftet "hur mycket som helst", ventlifjädrarna bör ju inte bottna...Har för mig att OHV toppen är av gjutjärn och att motorn är en "Non Intertference Engine", dvs kolvar/ventiler krockar ej vid kamkedje/kamrems ras. Så min gissning är att man kan nog plana den rätt mycket...Att "max plana" toppen för att öka kompressionen tycker jag låter som mycket vettigare o bättre än att trixa med kammarna som i slutändan kan göra bilen sämre än vad den var från början...Max-planad topp i kombo med större/bättre förgasare borde räcka mer än väl.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

21 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#13
jaa iof.. att "maxplana" toppen är kanske att ta i,finns det inte risk att man får för högt komp då..
Tror nog ja ska ge mig på att slipa lite på kammen ändå och se vad som händer,d va min chef som sa att många folkrace åkare gjorde så förr men han visste inte hur bra det blev..

Du vet ingen mer galet man kan göra för att få ut effekt gratis..
meningen e inte att d ska hålla i längden utan max effekt utan att betala, tror du man kan sikta på 100hk eller är de en överdrift,hehe


...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
#14
Tja...Ja skulle skippa slipa kammen helt klart...Skulle nöja mig med en större/bättre förgasare (Weber?), plana toppen "så mycket det går" (hör med en som känner till motortypen så planar de så pass mycket som är lämpligt om man fortfarande skall behålla original kolvar/stakar). Kanske kolla över tändningssidan o köra med modifierad tändinställning (mer förtändning än original), brukar göra skillnad, dock så får man passa sig så man inte avancerar för mycket för då spikar det (experimenterade med dett på min Ascona*haha*). Har för mig att 1.2 har väl typ 50 hästar original, så kommer du upp i 70 hästar med ett billigt bonn-mek så får du vara glad är min gissning...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

21 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#15
Mmm 70 drivhjulshästar hade nog varit skoj,får se hur d går plockade av veven idag och såg att den skurit duktigt på ena ramlagret,så får använda bottendelen som fortfarande sitter i bilen..

Undrar över en annan sak: kan man sätta dubbla orginal förgasare eller är dom för fett bestyckade imed en ska ge soppa till en motor?


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 december 2009
#16
Hur hade du tänkt o trycka ditt dubbla original förgasare??? Bygga eget insugsrör/adapter? Inte helt enkelt...Som sagt satsa på en bolt-on passande Weber (borde finnas...), sitter väl nån Solex historia original, inga höjdar grejer direkt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

21 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#17
Ja bygga nytt insug.
jag har två orginal solex som fungerade fint sist ja använde dom,och är bara två portar in i motorn så blir inget avancerat att bygga insuget..
men blir bestyckiningen rätt,tänkte på gamla volvo som hade dubbla gasare,va dom samma bestyckade som en enkelförgasare?


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 december 2009
#18
Ingen aning om bestyckningen...Hör med någon som har koll på bestyckning av förgasare, jag har noll-koll. Tänk oxå på att du måste synkronisera förgasarna någorlunda väl, kommer bli en hel del byggande...Jag röstar fortfarande för en dubbelports Weber, du kommer märka stor skillnad!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

21 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#19
Jaa me en weber blir det säkert bra skillnad men med dubbla stående kan ja ha helt raka insugskanaler utan böjar för att gå till en förgasare,sen är det väl oxå mycke för ja har dom liggandes..

ja får helt enkelt testa om det går,gamla kadett b sprint hade ju dubbla solex men vet ej om det va samma


...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2009
#20
Ok, lycka till! Posta när du e klar så vi får veta om det blev bra eller katastrof:)!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök