3491
Sök

Hur mycket olja i en volvo 740? (Oljebyte)

4 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#1
Hej på er smile

jag har en volvo 740 86:a .... o ska nu göra ordning den men har en fråga

jag vill tömma bilen helt på motorolja o få ut så mycket skit som möjligt för att sen fylla på me ny olja .. frågan är ... HUR mycket olja kan ja behöva för denna "operation" hmm

hoppas nån kan hjälpa mig / ha de gött

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 december 2009
#2
Vad är det du ska göra egentligen? All olja som går att få ur motorn utan att plocka isär får man ju ur om man lossar plugg och filter.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

NissanMotorsport
12 december 2009
#3
brukar väl vara 4-5 L man fyller på.. köp dig en Haynes reperationshandbok till 740 smile mycket prisvärda, ca 200 på biltema smile står allt i dessa böcker..

1 758 Inlägg
12 december 2009
#4
Det skiljer några deciliter beroende motorutförande, men det ligger omkring 3,8 liter i rödblocken.
Jag brukar köpa en fyralitersdunk och då blir det en skvätt över.

Tappa ur oljan när den är varm (då är den mer lättflytande och har lättare för att rinna ut) - akta så du inte bränner dig bara!

4 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#5
så sant henke_99 tänkte att det "kanske är bra att exempelvis" tömma ut all gammal olja o sen fylla ny olja .. o låta den gå igenom systemet för att få ut "de sista skiten" sen tömma igen för att sedan fylla på En sista gång ...

Den boken ska ja garanterat köpa .. tack för tipset Arbetslös smile

Okej ... men då kanske ja ska ta 2 st fyra litersdunkar "ler" tack Schaunz

tack för hjälpen

NissanMotorsport
12 december 2009
#6
Bratten79 skrev:
så sant henke_99 tänkte att det "kanske är bra att exempelvis" tömma ut all gammal olja o sen fylla ny olja .. o låta den gå igenom systemet för att få ut "de sista skiten" sen tömma igen för att sedan fylla på En sista gång ...

Den boken ska ja garanterat köpa .. tack för tipset Arbetslös smile

Okej ... men då kanske ja ska ta 2 st fyra litersdunkar "ler" tack Schaunz

tack för hjälpen

np smile köp då först en billig olja från bitema när du ändå är inne där och köper boken wink och häller i den först..sen kan du köpa en lite dyrare då..kanske du även hade räknat ut redan smile va vet ja

4 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#7
jo men visst hade ja tänkt så ja med
den första ska vara billigast som  möjligt o sen en riktigt bra o fin olja ..

tack

Forummoderator
26 361 Inlägg
12 december 2009
#8
Om du varmkör bilen först och sen tömmer ur oljan, så är oljan mer lättflytlig och därför rinner ur enklare. Behöver således inte "egentligen" skölja ur med annan olja.

Inte för att det skadar men känns som att du vill göra jobbet två gånger..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#9
hum "funderat en stund" kanske bara gör som du säger AirOne

tack för all hjälp

Forummoderator
26 361 Inlägg
12 december 2009
#10
Bratten79 skrev:
hum "funderat en stund" kanske bara gör som du säger AirOne

tack för all hjälp

Är dock INTE en expert inom området, så jag kan ha fel. Går dock på "magkänslan"..någon får gärna rätta mig om jag har fel smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 december 2009
#11
Så länge inte nåt olämpligt har varit inne o härjat i oljesystemet, såsom kylarvatten efter blockpackningshaveri finns det ingen anledning att "skölja" motorn då dene lilla mängd olja som blir kvar i kanalerna är marginell. Dessutom ska allt olämpligt fångas upp av oljefiltret.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

664 Inlägg
14 december 2009
#12
Tror det ska vara 4-5 liter. Blir det för mycket så kvittar det, likadant om det är lite för lite, på en B230A spelar inget roll, bara den har bensin - EVIGHETSMASKIN!

1 758 Inlägg
15 december 2009
#13
Retepoj skrev:
Blir det för mycket så kvittar det, likadant om det är lite för lite

Eller inte!
Blir det för mycket kan du skjuta packningar och andra otrevligheter och blir det för lite kan pumpen kavitera vid kurvtagning eller kraftig inbromsning/acceleration och tappa oljetryck på höga varv.
Och så vidare!

664 Inlägg
15 december 2009
#14
schnauz skrev:
Retepoj skrev:
Blir det för mycket så kvittar det, likadant om det är lite för lite

Eller inte!
Blir det för mycket kan du skjuta packningar och andra otrevligheter och blir det för lite kan pumpen kavitera vid kurvtagning eller kraftig inbromsning/acceleration och tappa oljetryck på höga varv.
Och så vidare!

Jajaja, mycket möjligt smile. Men då fan inte på min motor, fylllde hur mycket som helst och körde fan nästan utan olja ibland, hade dock 2 motorer i resern så brydde mig inte direkt och inte så svår bytt om man säger så tongue...

16 Inlägg
15 december 2009
#15
3,9 liter motor och filter


NissanMotorsport
15 december 2009
#16
Motorolja (efter avtappning och filterbyte)
B23/230 - 3,85 LITER (plus 0,6 liter för turbo oljekylare om denna avtappas)
B28 - 6,5 LITER

Direkt taget ur Haynes reperationshandbok..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 december 2009
#17
Ska du va riktigt jäkla seriös så åker du och får dig en engineflush...

Rock'n Roll

huh?
10 427 Inlägg
15 december 2009
#19
Jo för övrigt så tycker jag alltid att det går åt 4liter olja ungefär efter byten,
även om det ska få plats mindre (och fortfarande inte helt fullt på stickan efter varmkörning tongue).


4 Inlägg
18 augusti 2012
#20
Ett riktigt bra tips ja fick av en polare som e bilmeck e att efter man tömmt ur oljan kan man hälla i 1l diesel och starta och fullvarva 2-3ggr och sen tömma ur de och fylla på me ny olja. Rensar motorn från gammla avlagringar och sånt, perfekt om oljan e riktigt gammal wink



Sök